/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Tilslutning af komfur
Fra : cpk
Vist : 5102 gange
69 point
Dato : 07-07-07 13:02

Hej.. Skal lige bruge lidt hjælp

4 ledninger i alt:
2 grå
1 sort
1 rød

Mellem de 2 grå løber 400V
Mellem grå og sort løber 230V
Mellem grå og rød 0V

Tydeligt bag på komfuret hvor faserne skal tilsluttes, men hvad med jord / nul?
Hvad skal tilsluttes, den røde eller sorte ledning, eller begge dele?

Og ja, ved godt jeg skal have en elektrikker, bla bla bla... Men ikke det spørgsmålet går på... :)

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 07-07-07 13:13

Jeg kan allerede se af dit spørgsmål at du ikke
har en pind forstand på elinstallationer.
Overlad det til en fagmand inden nogen dør.

Kommentar
Fra : bvh

Dato : 07-07-07 13:14

Problemet er formodentligt hvilken af rød og sort der er 0 og hvilken der er jord
strøm fra fasen til jord får Hfi relæet til at slå ud prøv med en pære - nu vi er ude på de vilde vover..

Hilsen bvh..

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 07-07-07 13:14

Der skal være fem ledninger.

Kommentar
Fra : cpk

Dato : 07-07-07 13:30

Har et mulitimeter, hvorfor det vel må være muligt at måle sig frem, også uden en pære...

Og til Teil, ja du har da tydeligvis slet ikke forstand på det, hvorfor det er bittert du overhovedet skal blande dig! Nej det skal kun være 5 ledninger hvis det er 3 faser, og jeg har kun 2...!

Mit komfur kræver ikke 3 faser...

Kommentar
Fra : bvh

Dato : 07-07-07 13:45

Jord og 0 er forbundet sammen ved elværket, det kan være vanskeligt at finde ud af hvad der er hvad... hvis du ikke kan følge ledningerne..(til jordspyddet)
Pæren skulle benyttes fordi den trækker tilstrækkeligt strøm til at få HFI relæet til at slå ude - det gør mulitimetret ikke..
Hilsen bvh

Kommentar
Fra : cpk

Dato : 07-07-07 13:51

Hmm... Nej, kan desværre ikke følge ledninger - Har før stået et glaskeramisk komfur - Som sælger tog med sig, ejendommen er fra 60'erne, men HFI relæet er helt nyt.

Jeg har ikke meget lyst til at prøve pære trikset, afventer lige om det er det eneste løsningsforslag - Men tak for hjælpen bvh.

Kommentar
Fra : 15063637

Dato : 07-07-07 13:52

Grå = Faser
Sort = Nul
Rød = Formentlig ikke tilsluttet

Du bør for en god ordens skyld have en jordleder tilkoblet, så er det ikke dig eller din familie der bliver jordleder og demed med stor risiko, for at blive dræbt.

Ps. Rød har engang i tidernes morgen været jord i danske instalationer, ligesom at sort har været nul.

Kommentar
Fra : Caam2

Dato : 07-07-07 14:00

De to grå er faser.
Den sorte er nul.
Den røde er PE ( Jord ).
Du skal bruge en grå, sort og så den røde...
Den røde kan du forbinde til et vandrør, som så virker som jord...
Ville aldrig gøre det på den måde selv, men det er en løsning til dit spørgsmål...

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 07-07-07 14:04

Citat
Jeg har ikke meget lyst til at prøve pære trikset

Det skal du da heller ikke, når du ikke har forstand på det.
At du ikke ved, hvordan man bruger et multimeter, er endnu en grund til at holde fingrene væk.
Det kan vi heller ikke lære dig her.
Der er vel en grund til, at vi spagettisnedkere står i lære 4 år.
RIP
Gambrinus

Kommentar
Fra : cpk

Dato : 07-07-07 14:04

Bag på komfuret er 6 stik

Første 3 er brokoblet = 1 fase
Næste 2 er brokoblet = 1 fase
Sidste stik = Nul

Hvordan skulle jord/rød så være tilsluttet? Kommer jo bare ud af væggen, hvad skulle det hjælpe at tilslutte denne ledning til et vandrør?

Man må jo gå ud fra at installationen er lovlig, da jeg ved at en elektrikker har tilsluttet det glaskeramiske komfur der før var installeret (tidligere udlejnings ejendom)

Kommentar
Fra : Caam2

Dato : 07-07-07 14:29

Den røde skal kun tilsluttes vandrør hvis du ikke har et spyd...
Vandrøret udgør det for spydet hvis du ikke har sådan et...
Ikke den bedste løsning, men brugbart...

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 07-07-07 14:52

Vandrør :Brugbart, ikke altid anvendelig og hamrende ulovlig.
Men så kan du jo spare forsikringenerne. De dækker ikke alligevel.

Skrev lige dette indlæg i Refi's tråd :

”Kraft” er faktisk et rigtigt dårligt ord, når der er tale om el-installationer.
Flerfaset er betegnelsen.
Flerfaset kan være : 2 faser, 3 faser, 2 faser og nul, 3 faser og nul.
I rigtig gamle dage ved jævnstrøm var der en plus, minus og nul ført frem.
Da man lavede om til vekselstrøm, brugte man bare de gamle ledninger.
Så der var kun til 2 faser og nul.
Senere førte man kun 2 faser og nul frem og fordelte de 3 faser mellem husene/lejlighederne.
Ekstrabeskyttelse har ikke altid været krævet i de forskellige installationer og områder.
Ekstrabeskyttelse kan være udført på mange måder Jording, Nulling, FU-Relæ, Fejlstrøms-relæer med og uden beskyttelsesleder : (FI-relæ, HFI-relæ, HPFI- relæ) etc.
Farvekode. Hvad er det ? ? ?
Der har været så mange regler og ikke nogle regler overhovedet.
Så farverne er KUN vejledende !
Der skal ALTID måles efter !
Målinger er også et afsnit eller 117 for sig selv.
Polsøgere må man ikke stole på, den er også kun vejledende.
Måleinstrumenter har forskellige indre modstande, man skal tage højde for.
Såååååå…
Gambrinus

Kommentar
Fra : transor

Dato : 07-07-07 15:01

Det er ret slemt at læse de forskellige påstande.
Først skal du gøre dig klart at man ikke kan basere nogetsomhelst sikkert på ledernes farve.
Du kan også kun delvis måle dig frem med et multimeter.

Når der er 380 V mellem de to grå- så ved du det er faseledere.
Spørgsmålet er så hvad der er nul, hvad der er beskyttelsesleder, og hvad der måske slet ikke er forbubdet ordentligt. Hvis du med en lampe , 20 til 50 W , mellem fase og en af de andre får hfi til at slå ud. så er den anden beskyttelseslederen. Det burde være den røde , men din måling tyder på at den ikke er rigtigt forbundet.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 07-07-07 15:07

Gambrinus.
De nedsættende ord gjaldt ikke dig .
din fremstilling er korrekt.
Jeg er dog ikke enig med dig om at vandrørsjord er ulovligt.
Men det kræver vandværkets accept, hvis det er eneste jordforbindelse.

Hvordan vil du installere en vandvarmer eller cirkulationspumpe uden at beskyttelseslederen kommer på vandrøret.?

Accepteret svar
Fra : 15063637

Modtaget 69 point
Dato : 07-07-07 15:14

--------------------------------------------------------------------------------
"Bag på komfuret er 6 stik

Første 3 er brokoblet = 1 fase
Næste 2 er brokoblet = 1 fase
Sidste stik = Nul

Hvordan skulle jord/rød så være tilsluttet? Kommer jo bare ud af væggen, hvad skulle det hjælpe at tilslutte denne ledning til et vandrør?

Man må jo gå ud fra at installationen er lovlig, da jeg ved at en elektrikker har tilsluttet det glaskeramiske komfur der før var installeret (tidligere udlejnings ejendom) "

Du har ret -
De første tre brokoblet stik til en grå leder
De næste to brokoblet stik til en grå fase
Den sidste stik til den sorte nulledning.
Den røde ledning tilsluttes til en jordklemmme eller skrue på komfuret ( den behøver ikke sidde i forbindelse med de seks stik)
Der er noget der tyder på at den røde ledning ikke er forbundet i den anden ende, når du måler 0Volt mellem grå og rød.
Du bør for din egen og din families skyld sikre dig at komfuret bliver tilsluttet til jord.

Og nejman kan ikke være sikker på at installationen er lovlig selv om det er en elektriker der har tilsluttet den keramiske komfur.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 07-07-07 15:15

Kode
De nedsættende ord gjaldt ikke dig .

Det var jeg slet ikke i tvivl om.
Tjaaaa.... Cirkulationspumpen bliver nok svær at adskille fra vandrøret.
Jeg vil undskylde med, at jeg aldrig er kommet videre en Det Gamle Testamente.
(Gamle Stærkstrøms-Reglement)
Gik over til svagstrøm, før Det Nye Testamente udkom.
Gambrinus

Kommentar
Fra : cpk

Dato : 07-07-07 16:16

Hej 15063637

Hvis jeg sætter multimetret fra 750 ned til 200, viser målingen 00,3 / 00,4 mellem grå og rød - Siger det dig noget?

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 07-07-07 16:42

Det siger MIG noget.
Nemlig at du ikke ved ret meget om multimetre.
Gambrinus

Kommentar
Fra : 15063637

Dato : 07-07-07 16:42

Hvis jeg sætter multimetret fra 750 ned til 200, viser målingen 00,3 / 00,4 mellem grå og rød - Siger det dig noget?

Nej det gør det ikke - hvis du har den til at stå, sådan at du måler 400v mellem de to grå og 230v mellem en grå og sort og du så ikke kan måle 230v mellem en grå og rød er det højest sansynlig fordi at den røde er afbrudt på vej til tavlen eller ikke forbundet i tavle.
Komfuret vil virke fint uden jordleder, men jeres sikkerhed ligger tildels i at den er forbundet.
Mvh 15063637

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 07-07-07 16:50

Når du ændre måleområdet, ændre du multimetrets indre modstand.
På en leder, der ikke er forbundet til noget , kan du, hvis den ligger op ad strømførende ledninger, måle vilkårlige spændinger. Igen afhængig af måleinstrumentets indre modstand.
At måle 0,4 Volt med et måleområde på 200 Volt, giver slet ingen mening.
Målingen ligger langt uden for multimetrets nøjagtighed.
Det ER ikke bare sådan lige.
Gambrinus

Kommentar
Fra : cpk

Dato : 07-07-07 17:07

Hej igen 15063637

Mange tak for hjælpen -

Er det så en ulovlig el-installation jeg har ved mit komfur i dag?

Hvis ikke jeg kan måle jordforbindelse nu, har den tidligere beboer jo heller ikke haft det ved sit glaskeramiske komfur..

Tænker om man kan kræve der er jordforbindelse ved et komfur stik, og derved kan få sælger af lejligheden til at hjælpe med betalingen til at få det gjort lovligt?

Kommentar
Fra : 15063637

Dato : 07-07-07 17:28

Er det så en ulovlig el-installation jeg har ved mit komfur i dag?

Hvis ikke jeg kan måle jordforbindelse nu, har den tidligere beboer jo heller ikke haft det ved sit glaskeramiske komfur..

Tænker om man kan kræve der er jordforbindelse ved et komfur stik, og derved kan få sælger af lejligheden til at hjælpe med betalingen til at få det gjort lovligt?

Om det er en ulovlig installation afhænder af fejlen og hvordan den er opstået ,den har jo temmelig sikkert været aktiv da det blev lavet, reglerne er også blevet skærpet i tidens løb.
Jeg vil anbefale dig at få en autioseret elektriker til at udbedre fejlen.

Her ligger stærkstrømsbekendgørelsen, hvor du kan læse lidt om hvordan installationer skal udføres:
http://147.29.40.91/_GETDOC_/ACCN/B20011250205-regl

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 07-07-07 17:32

Citat
Den røde skal kun tilsluttes vandrør hvis du ikke har et spyd...

Kort og godt NEJ

Men det ligner en gammel installation.
Som MÅSKE ER SÅDAN HER:

Grå = Fase
Sort = Nul
Rød = jord

I mit hus fra 1964 er fasen Hvid og nullen Sort og Jorden Rød.
Dog er der ved ombygningen brugt de rigtige farver i ombygningsdelene af huset.

Er der HFI eller HPFI - relæ ude i tavlen.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 07-07-07 17:35

Jeg glemte lige .................... du er på dybt vand - køb en elektriker, for det er ikke så dyrt.

Kommentar
Fra : cpk

Dato : 07-07-07 17:39

Hej E.C

Det er et HPFI relæ - Og som du skriver, så er:

Grå = Fase
Sort = Nul
Rød = jord

Men som det fremgår af indlæg, så er den røde ledning åbenbart ikke forbundet til noget, da jeg ikke kan måle 230V gennem grå + rød.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 07-07-07 19:11

Citat
Er det så en ulovlig el-installation jeg har ved mit komfur i dag?

nej - men her er jeg lidt usikker- det ny testamente er heller ikke min stærke side-

Godt nok har jeg papir på uddannelse som stærkstrømsingeniør, men det ermange år siden jeg har praktiseret reglement.

Det er - vistnok - stadig sådan at du i gamle huse må undlade jordledning, hvis der er hfi.
Jeg er ikke helt sikker.

Kommentar
Fra : cpk

Dato : 07-07-07 19:36

Jeg synes nu heller ikke jeg kan finde nogen steder, hvor det fremgår at der både skal være jord + HPFI når man tilslutter komfur..

Det virker jo fint nok uden jord, men hvis der vitterligt er en reel risiko for at komfuret kan blive strømførende, og man derfor selv bliver jordforbindelse, er det jo ikke særligt spændende..

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 07-07-07 20:17

Desværre har nogle elektrikere snydt lidt i gamle dage - eller nogen har fjernet den jord.
Til tider har nogen brugt et vandrør som jordspyd og når så vandværket / blikkenslageren har skiftet til plast så er jordforbindelsen ikke så god.
Bag på komfuret står sikkert >> skal jordforbindes forskriftmæsigt<<
Med mindre det er købt i udlandet / internettet.

Nej Transor - der skulle altid være jord.
Nye regler siger bare at absolut alt skal være udlignet hen til måleren..............og så ikke længere.
Det er på grund af hamonisering og af konkurencehensyn.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 07-07-07 23:53

Hej EC
Det forstår jeg ikke helt.

Jeg har været med til at lave installationer med nulling eller med beskyttelsesleder til vandrør, og husker tydelig at gamle vandrørs forbindelser skulle fjernes, hvis man ikke fik vandvæsenets accept.
Der skulle så ikke laves anden jordledning, hvis man havde hfi. Det gjaldt dog kun i gamle huse. Husker ikke skilleåret.
Den med at fjerneforbindelse fra vandrøret er tåbelig, da beskyttelsesleder jo normalt vil have kontakt til vandinstallation, via opvasker, vakemaskine, oliefyr, gasfyr, cirkulationspumpe på brugsvand, eller vandvarmer.

Endelig kan det have en vis værdi at have komfurstel og vandhane forbundet sammen uanset hvor ringe jordforbindelse der måtte være. Man får så ikke stød ved at røre begge, selv om der er en fejl et sted.

Kommentar
Fra : Caam2

Dato : 08-07-07 00:39

Gambrinus:Vandrør :Brugbart, ikke altid anvendelig og hamrende ulovlig....

Fortæl mig lige hvor i bekendtgørelsen det står når vandværket siger god for det???
Venter spændt på at høre hvilket afsnit det findes under!!!!

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 08-07-07 09:59

Transor - det er måske ikke sikkert at vi taler om samme årstal.
I mit hus fra 1964 sad der ikke HFI relæ men et FU relæ som senere blev forbudt på grund af, at relæet kortsluttede alle faser og dermed smadrede alle sikringerne. (udsk til HFI i 72)
Senere udskiftet til 2 stk HPFI for at dele huset op.
På de opvaskemaskiner jeg monterede 1965 - 1975 sad der altid et skilt
>>skal jordforbindes forskriftmæsigt<<
Da mange vandinstallationer nu tildels laves i plastrør så er det ikke nogen god jordforbindelse at montere jord til vandrør.

Godkendelse af svar
Fra : cpk

Dato : 10-07-07 14:31

Tak for svaret 15063637.