/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Er en aftale bindende
Fra : Sarah_29
Vist : 505 gange
50 point
Dato : 03-07-07 20:46

Hej

Jeg har lige haft min bodelling sag hvor min x mand har indgået en aftale med mig. Han vil have 40.000 kr af mig og så vil han gerne afslutte sagen. Men da jeg accepeteret aftalen prøver han på at løbe fra den. Det var en skriftelig aftale , er den så ikke bindende..... hvad kan man gøre hvis han ikke overholder sin aftale. Har han så bare spildt min tid på noget som han alligevel ikke vill have overholdt.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 03-07-07 20:49

Både mundtlige og skriftlige aftaler er bindende med mindre aftalen i sig selv er ulovlig.
Mundtlige aftaler er jo bare svære at bevise, men har du din aftale på skrift gælder den.

Kommentar
Fra : michael_30

Dato : 03-07-07 20:50

På skrift er den bindende.....

Kommentar
Fra : Sarah_29

Dato : 03-07-07 20:51

hvordan kan det være ulovligt , når det hans advokat der har skrevet det.

Kommentar
Fra : Sarah_29

Dato : 03-07-07 20:52

hvad kan der ske hvis han ikke overholder den...

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 03-07-07 20:52

Domstol og en grumme straf.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 03-07-07 20:55

Hvad er det han ikke vil overholde ???????

Har han fået sine penge er sagen vel slut.....

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 03-07-07 20:55

Citat
hvordan kan det være ulovligt , når det hans advokat der har skrevet det.

Det var en bemærkning der var møntet på aftaler generelt.

Dui skal have fat i en advokat hvis han ikke vil overholde aftalen, hvilket måske bliver dyrere for ham.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 03-07-07 20:57

Citat
Han vil have 40.000 kr af mig og så vil han gerne afslutte sagen. Men da jeg accepeteret aftalen prøver han på at løbe fra den. Det var en skriftelig aftale , er den så ikke bindende..... hvad kan man gøre hvis han ikke overholder sin aftale. Har han så bare spildt min tid på noget som han alligevel ikke vill have overholdt.

Aftalen er bindende, men hvad skulle han gøre, det er jo dig, der skal betale 40.000 kr til ham.

Hvad er det du frygter, han skulle gøre !?

Kommentar
Fra : Sarah_29

Dato : 03-07-07 21:00

ja men aftalen var at han skulle give mig min hjemmenøgler , hvor han bor lige nu for at jeg ville overføre de penge.

Men da han ikke ar afleveret nøglen har jeg ikke overført pengene endnu. Men da jeg har sagt til ham at jeg vil give ham 40.000 tror han at han kan presse til mere.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 03-07-07 21:02

Citat
ja men aftalen var at han skulle give mig min hjemmenøgler , hvor han bor lige nu for at jeg ville overføre de penge.

Den må du hellere forklare lidt nærmere!

Kommentar
Fra : Sarah_29

Dato : 03-07-07 21:05

ja men da jeg har en ejerlejelighed, hvor han lige nu bor der. Da vi gik fra hiandne flyttede jeg mig bare ud. men nu hvor bodellig sagen er ved at være færdig har jeg bedt ham om at give mig nøglen til lejeligheden så jeg kan flytte tilbage.

Han skrev også selv at han har fået en ny lejelighed og han ville flytte fra den ligeså snart han fik de 40.000 kr.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 03-07-07 21:09

Du skal have fat i en advokat hvis han ikke flytter, og måske skulle du så da han har brudt aftalen ved ikke at flytte høre advokaten om de 40.000 er rimeligt.
Hvis han ikke flytter skal han jo sættes ud ved en fogedforretning og derfor skal du bruge en advokat.

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 03-07-07 21:09

Hvis det er din lejlighed og du har papir på den så er det da bare at få tilkaldt låsesmeden og få lagt låsen om.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 03-07-07 21:09

Er det din lejlighed !!!!! helt ene og alene !!!!!

Kontakt din advokat.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 03-07-07 21:13

Hvis I ikke var gift, men bare samboende uden papir er det enkelt, men var I gift og havde fælleseje er det jo en helt anden sag.
Advokathjælp er det eneste rigtige så sagen kan vurderes på baggrund af alle fakta.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 03-07-07 21:19

Sarah_29

Har du ikke selv haft en advokat, som kan vejlede dig.

http://www.kandu.dk/Spg105190.aspx

Kommentar
Fra : Sarah_29

Dato : 03-07-07 21:21

ja det er min helt og alene.

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 03-07-07 21:29

Det her forstår jeg ikke helt?

Din ejerlejlighed helt alene? Så er I åbenbart ikke gift og hvad skal I så med bodeling?

Er I gift og der ikke er særeje, så er der jo ikke noget, der er dit helt alene, vel?

Kommentar
Fra : Sarah_29

Dato : 03-07-07 21:32

altså det jeg mener det er at det er mig der står på skøde. Det var mig der kæbte lejeligheden da min mand kom fra udlandet. Og vi var gidt og har ik særeje.

men det er bare om aftalen der gøre mig i tvivl, om han hænger på den eller ikke.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 03-07-07 21:35

Ved giftermål uden særeje vil hus/lejlighed tilhøre den hvis navn står på skødet, men værdien skal deles og det er vel det du forsøger at gøre.
Vil han ikke makke ret kan du ikke selv gøre noget uden juridisk hjælp for det er ikke en politisag selv om han overtræder en lov.

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 03-07-07 21:36

Det er vist ret underordnet, hvilket land han er fra. I har fælleseje.

Så i bund og grund bør han da have halvdelen af lejligheden ved skilsmisse, og du køber ham nu ud for 40.000 kr.

Er det, hvad den kan sælges for, 80.000 kr?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 03-07-07 21:38

De 80.000 skal så være friværdi (provenu). Ikk'?

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 03-07-07 21:40

Jooooo, det er friværdi.

Kommentar
Fra : Sarah_29

Dato : 03-07-07 21:41

det er der skal deles 80.000 , da jeg har gæld også.

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 03-07-07 21:42

Kontakt en advokat, alt andet ville være fjollet.

Kommentar
Fra : Sarah_29

Dato : 03-07-07 21:43

okay det vil jeg gøre, men tak for alle svarene : )

Kommentar
Fra : ans

Dato : 03-07-07 21:44

Sarah_29

Få en advokat til at hjælpe dig.

Din mand har jo også haft en advokat, som har godkendt aftalen.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 04-07-07 09:59

Problemet er vel at han vægrer sig ved at flytte fordi han ikke har et andet sted at flytte hen, og ikke har taget sig alvorligt sammen.
De sølle 40000 hjælper ham jo ikke meget på boligmarkedet.

Det er helt oplagt at du behøver advokathjælp.

Der skal vel også laves en ordning, så han får de 40000, men så de er bundet til han flytter.
Hvem betaler nu huslejen , renter og afdrag på lån, ejerforeningsbidrag, lys og vand etc ????
Pas på at det ikke i princippet kun er ham over en længere periode, hvor i har separat økonomi, så kan han snart få hævd på at han er bruger.

Den med låsesmeden duer ikke. Manden skal smides ud på regulær vis, fordi det er aftalt.

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 04-07-07 19:18

Som de andre siger: Få fat i en advokat.

Afhængig af din indtægt kan du måske få fri proces.

Men groft sagt kan din mand godt få underkendt Jeres aftale, hvis den er åbenlys urimelig. Især hvis han har en advokat, der går op i den slags!

Og hvis lejligheden senere sælges med stor fortjeneste, så kan han også komme efter mere dér.

Det er desværre set i det virkelige liv - men der er selvfølgelig mange faktorer, som spiller ind.

Kontakt en advokat. På Ret & Råd's hjemmeside kan du finde den bedste på området i nærheden af dig. Og det koster ikke noget at spørge!

Held og lykke!