/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Multiboot Vista / XP
Fra : LarsHW
Vist : 2610 gange
100 point
Dato : 03-07-07 14:41

Har købt en bærbar med Vista installeret. Jeg vil dog gerne kunne veksle mellem Vista og min gamle XP-version, og har læst mig til at dette burde kunne lade sig gøre hvis jeg bare installerer XP'en på sin egen partition.
Når jeg prøver at installere XP, får jeg dog en fejlmeddelse. Vista skriver at jeg ikke kan installere XP da dette styresystem er ældre en det der liggger i systemet i forvejen.

Er der nogen der kan hjælpe med dette ?

Kommentar
Fra : kj

Dato : 03-07-07 15:01

Har du bedt om installation på den rigtige partition.

Kommentar
Fra : bja2

Dato : 03-07-07 15:20

Du skal installere det ældste - XP først.

Kommentar
Fra : LarsHW

Dato : 03-07-07 15:55

Jeg kan ikke installere den ældste først - Vista er forinstalleret på maskinen ved køb.
Jeg når ikke så langt så jeg kan vælge partition - jeg når kun at trykke installer i den første menu, så kommer der en fejlmeddelelse.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 03-07-07 17:01

Du kan KUN gøre det hvis du sletter Vista først.... Og derefter installerer det igen.....

Men det er en meget dårlig ide da gendannelse ikke er muligt med multiboot....

Så sker der fremover noget - kan du IKKE gendanne......

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 03-07-07 18:53

Når der køres multiboot på flere partitioner lægger der sig altid lidt opstart i begyndelsen af harddisken. Det kan nemt give problemer med to styresystemer. Normalt installeres den ældste først, og så den næstældste.
Hvis du nemt kan skifte harddisk så er det at foretrække.

Kommentar
Fra : LarsHW

Dato : 04-07-07 10:05

OK, tak for svaret - jeg har normalt ikke haft problemer med mine stationære gamle pc'ere når jeg skulle formattere og starte forfra med styresystem osv.
Her er jeg dog på bar bund - hvordan fjerner jeg vista ? og jeg skal vel lige finde produktkoden på vista så jeg kan bruge den en anden gang ?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 04-07-07 10:26

Du skal ikke bare fjerne Vista.

For at installere styresystem skal du bruge drivere som passer til din bærbare.

På evt. recovery CD/DVD ligger drivere ikke "løst" lige til at bruge, men er integreret.

Så hvis du ikke har en motherboard / utility CD - så kan det blive svært.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-07-07 10:39

Hvis det "kun" er en recovery du har , ville jeg lade det være.....

Den vil give dig problemer EFTER installation af XP (enten slette den-eller multiboot virker ikke)

Men som sagt - du mister under alle omstændigheder alle former for gendannelses muligheder.......

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 04-07-07 10:49

Den bedste løsning...................2 harddiske til at udskifte.
Fildeling mellem harddiske kan ske med en USB ekstern harddisk.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-07-07 10:52

Enig i de 2 harddiske - men det er lidt mere problematisk på en notebook......

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 04-07-07 11:04

Citat
Enig i de 2 harddiske - men det er lidt mere problematisk på en notebook

Nixen - ikke på alle bærbare.

På min Compaq Armada e500 kan der skiftes harddisk på 20 sek.
Dæksel åbnes (skydelås) - ud med harddisk .....ind med anden harddisk - luk dæksel - start comp.
Begger harddiske er monteret i ramme.
Den ene kører XP
Den anden kører ubuntu

Når en eller anden forærer mig en harddiskramme skal der eksperimenteres med andre systemer.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-07-07 11:24

ja ja næsten alt er da muligt......

Kommentar
Fra : leob

Dato : 04-07-07 12:01

Jeg ved ikke hvorfor du gerne vil hae multiboot
Jeg har selv måttet renoncere på dette, men vil nu istedet fra Vista lave en virtual XP.
Der kan du installere en XP (eller en WIN98) under Vista og bruge til ting, som ikke virker på Vista - men du skal vist installere XP og derefter instalere det du derudover har brug for af programmer m.v.
leob

Kommentar
Fra : coldane

Dato : 13-07-07 17:03

Jeg ville pille hardisken ud, og formatere den på en af dine stationære.
Installer XP med to partitioner, husk at vælge NTFS til xp.

Install Vista efter følgendene.

Kommentar
Fra : leob

Dato : 13-07-07 17:29

Hvis du bruger virtual inst. af XP under Vista skal det kunne lade sig gøre uden videre.
Hvorfor vil du hellere have multiboot end virtual opsætning?
leob