/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Kandu.dk / Spørgsmål
10  arne.jako.. 6470
Skidt Prins Cristians tæppe
Fra : dr_dem
Vist : 1172 gange
200 point
Dato : 01-07-07 19:55

http://www.kandu.dk/Spg106149.aspx

Prøv og læs det hele igennemn, gå på nettet, find ud af det, kom med det her med kommentarer, eller hvad i ellers kan finde ud af ( IKKE LORT dr.dem, i selv ved hvem)
Jeg syntes personligt ikke at denne dame, har ret til at hendes opskrift på en strikke opskrift, skal stoppes her på Kandu fordi hun mener hun har betalt for at beskytte den, men prøv og og læs det hele igennem også D.I.V. links

dr.dem

Kommentar
Fra : iah

Dato : 01-07-07 22:36

dr.dem cand litafvert
Hvad hunden er det for nogle piller du tager?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 02-07-07 00:16

Nu ser det ud til, at der er fjernet et indlæg i det spørgsmål du linker til....sikkert det med strikkeopskriften.

Men hvis der, som jeg opfattede det, var en der havde afskrevet opskriften et sted fra og lagt den her på Kandu,,, jo så er det ulovligt og et brud på reglen om ophavsret.

Sådan er det bare....også selv om samme opskrift er offentligt tilgængelig i et ugeblad.

Hvis opskriften havde været på en hjemmeside...ville det også være ulovligt at kopiere den ind i en tråd her på kandu.......men det ville ikke være ulovligt at lægge et link til den hjemmeside opskriften står på.

mvh dova

Kommentar
Fra : ans

Dato : 02-07-07 20:45

Mon ikke de, der havde brug for opskriften, også har den nu.

Jeg er mere sur over at der forlanges, at jeg skal købe garn for at få opskriften "gratis"

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 02-07-07 22:00

Citat
Mon ikke de, der havde brug for opskriften, også har den nu.

Jo da de har lavet kopi

Citat
Jeg er mere sur over at der forlanges, at jeg skal købe garn for at få opskriften "gratis"

enig

dr.dem

Kommentar
Fra : ans

Dato : 02-07-07 22:26

dova

Du er så meget inde i regler

Vil du mene, at det er korrekt at jeg skal betale 350,- kr. for køb af garn for at få en opskrift.

Enhver forretning, der sælger garn+ opskrifter, der kan jeg købe en opskrift uden også at være tvunget til at købe garn.

Du har ret i at opskriften er fjernet fra ovennævnte side.

Jeg tror ikke at "Marianne" har ret til at forlange køb af garn, og det er uanset copyright.

Det eneste, som hun evt. kan have copyright på er opskriften, men ikke garnet.

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 02-07-07 22:39

Citat
Jeg tror ikke at "Marianne" har ret til at forlange køb af garn, og det er uanset copyright.

Har hun copyright. ???????

dr.dem

Kommentar
Fra : dova

Dato : 02-07-07 22:50

ans,

Nu er jeg ikke så meget inde i, hvordan det normalt fungerer med at købe opskrifter......men jeg tror jo så, at "marianne" for at omgå evt. regler, vil hævde, at det er en "samlet vare" hun sælger, og lige i tilfældet her, kunne man jo nemt få den tanke, at i og med det åbenbart drejer sig om noget populært, at hun vil sikre en god indtjening ved også at sælge materialerne .....men ellers har du ret i, at reglerne omkring at købe en vare ikke må være betinget af samtidgt køb af en anden vare.

Og selvfølgelig lyder det ulogisk med den holdning, når alle og enhver kan få adgang til opskriften ved at købe Ude & Hjemme nr 18 fra i år.......hvor "marianne" så har solgt rettighederne og tilladelsen til at opskriften blev trykt.

mvh dova

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 200 point
Dato : 02-07-07 22:58

Citat
Har hun copyright

Nej, det kan hun ikke have, for begrebet copyright eksisterer ikke i DK.

Men der er noget der hedder ophavsret.......og den kan man have.

En forfatter har ophavsret til sine værker, en fotograf har ophavsret på sine billeder.

En hjemmesidedesigner har ophavsret på sit design o.s.v.

Det undrer mig bare noget, at man kan have ophavsret på en oversættelse af en andens værk.......da jeg ikke vil mene, at det er oversætteren der skaber værket, i dette tilfælde den person der oprindeligt lavede opskriften som "Marianne" så har oversat.

mvh dova

Kommentar
Fra : fluffyclaus

Dato : 02-07-07 23:09

Citat
Er du venlig straks at fjerne min opskrift fra denne side, tak!
Det er brud på loven om copyright at kopiere andres værker eller lægge dem på nettet.
Jeg prøver faktisk at skabe mig et levebrød med min butik.
Og jeg har betalt for retten til at måtte oversætte og udgive denne opskrift.

Hvis Marianne har betalt for retten til at oversætte og udgive opskriften. Så er det jo ikke hende der ligger inde med ophavsretten. Hun har blot mod betaling, fået rettighedsindehaverens tilladelse til at benytte og udgive opskriften på dansk.

Hun skriver også:

"Nu er det altså mig, der har lavet det store arbejde med at oversætte opskriften for Ude og Hjemme og du kan tro, jeg har copyright på min egen tekst!!!
Ude og Hjemme har købt rettigheden til at trykke min opskrift i bladet."

Nej, nej, og atter nej! Hvis man har købt retten til at oversætte og benytte noget, er det ikke dig der har copyright på teksten. Det er stadigvæk den oprindelige rettighedsindehaver. Fordi Harry Potter bliver oversat til dansk, er det da stadigvæk J.K Rowling der har ophavsretten.

Jeg synes det lugter lidt af manglene viden om de faktiske regler (eller panik over manglene indtjening) fra hendes side.

Men det ændrer ikke det faktum at det sikkert ER copyright på materialet, og at det ikke bare må smides på nettet efter behag. Det ser bare ikke ud til at det er Mariannes sag

Vh Fluffy

Kommentar
Fra : ans

Dato : 02-07-07 23:09

Jeg mener heller ikke at hun har ret til noget. Jo hun har måske ret til at sælge opskriften. Men det kunne da være interessant om hun kunne bevise det. Hun har oversat opskriften solgt den til Ude Og Hjemme, samtidig forlanger hun 350,- kr. for garn, som hun selv sælger, det er det hun vil tjene på. Men jeg tvivler på hvad forbrugerstyrelsen vil sige til det.

Kommentar
Fra : fluffyclaus

Dato : 02-07-07 23:12

Hehe... jeg skal vidst have trænet mit 10 fingersystem.

@Dova... My point exactly

Vh Fluffy

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 03-07-07 01:56

Der er ikke tale om at man skal købe en vare for at få lov til at købe en anden vare!

Der er tale om at man køber en vare og samtidig får en gave.

Kommentar
Fra : copycatDK

Dato : 03-07-07 02:33

Hmm Hvad er copyright??

Har hørt det skulle betyde "Ret til at kopiere" Hehe.. Må sgu hellere gå i seng..

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 03-07-07 20:15

Citat
Hmm Hvad er copyright??

Har hørt det skulle betyde "Ret til at kopiere" Hehe.. Må sgu hellere gå i seng..

Lidt om copyright.

http://www.leksikon.org/art.php?n=5022
dr.dem

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 03-07-07 20:17
Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 03-07-07 20:23

Citat
Nej, nej, og atter nej! Hvis man har købt retten til at oversætte og benytte noget, er det ikke dig der har copyright på teksten. Det er stadigvæk den oprindelige rettighedsindehaver. Fordi Harry Potter bliver oversat til dansk, er det da stadigvæk J.K Rowling der har ophavsretten.

Det er vel også derfor hun ikke kommer imd og skriver mer fordi hun har fået kolde fødder

dr.dem

Kommentar
Fra : ans

Dato : 03-07-07 20:51

Citat
vil.du

Dato : 03-07-07 01:56

--------------------------------------------------------------------------------
Der er ikke tale om at man skal købe en vare for at få lov til at købe en anden vare!

Der er tale om at man køber en vare og samtidig får en gave.

Sådan opfatter du det.

Går jeg ind i en forretning for at købe en opskrift, så kan jeg det. Jeg bliver ikke tvunget til også at købe det garn, som det nu passer sælgeren. Jeg bestemmer selv.

Som Marianne selv skriver

Citat
Jeg prøver faktisk at skabe mig et levebrød med min butik.

Ja det er det hun prøver på, men har hun selv undersøgt sine rettigheder !!!!!!!!

Godkendelse af svar
Fra : dr_dem

Dato : 05-07-07 20:13

Tak for svaret dova.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-07-07 21:03

Når jeg finder en strikkeopskrift i en garnforretning, kan jeg altså ikke bare købe opskriften, der skal købes garn, jeg kan godt slippe afsted med bare at købe et enkelt nøgle af noget garn som jeg måske slet ikke kan bruge til den aktuelle opskrift, men som sagt jeg kan ikke købe en opskrift uden garn