/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Lyskæde og batteri
Fra : jes-a
Vist : 4112 gange
100 point
Dato : 21-06-07 00:09

Hej

Jeg vil lave en konstruktion der hedder 200 små hvide kraftige lysdioder samt fire pære a la dem man finder i cykellygter 6 v. plus et batteri.

Hele konstruktionen skal ikke gå ud, hvis bare een pære/diode går løs/istykker.

Men hvorledes forbinder jeg dioderne/pærerne så de ikke er afhængige af hinandens tilstand?

Hvilket batteri skal jeg bruge? Kan jeg bruge et 6v? Men hvor mange ampere skal det være på?

Hvordan løses problemet at pærerne skal have 6v men dioerne kun 1,2-1,5v(mener det er det de bruger)? Dioderne brænder jo af ved 6v. Eller er jeg nød til at adskille pærer og dioder?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 21-06-07 00:35

Pærerne skal have den spænding de er beregnet til. Kan fås mellem 1,2 V og 1000 V
Dioderne skal ikke have en bestemet spænding men den strøm, som højest må være , hvad fabrikanten fore skriver, og det afhænger af typen. I øvrigt findes der ikke ægte hvide lysdioder.
Dioderne skal derfor forsynes gennem en strømstyrende kreds.

Et batteri er ikke på noget specielt amperetal. Der er noget du har misforstået

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 21-06-07 00:38

Ja alle dioderne skal bare parallel kobles.
Hvis du får dioderne i 6 V udgaven, så kan du også bruge cykellygtepære 6 v.
Men alt kan også fåes i 12 V.
http://www.seas-nve.dk/SeasNve/Privat/Energiraadgivning/Artikler/Dioder.aspx
Skriv en mail til ham her:
http://www.jk-dioder.dk/catalog/
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : jes-a

Dato : 21-06-07 02:17

Jeg kan se den nemmeste løsning bliver at købe en lysdiodekæde i steden for at købe lysdioderne løst og samle dem. Men hvor købes disse lyskøder(ikke reblys), og hvor kraftigt et batteri skal bruges for at trække en sådan kæde. Hvordan regnes det ud?

Kommentar
Fra : jes-a

Dato : 21-06-07 02:22

Hvordan ser jeg om kæden er parallel eller seriel?

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 21-06-07 07:36

Færdige kæder er som regel en kombination af serie & parallel kobling.

Du kan nemt regne modstanden ud, der skal sættes på hver lysdiode, formlen ser således ud:

( U - Ud )
------------ = R
A

Lad os sige: du vil bruge 6 VDC, hver LED er 1,2 V og strømmen sættes til 10 mA
Først 6,0 - 1,2 = 4,8
Næst 4,8 : 0,01 = 480 Ohm ( husk at lave mA om til A )
480 Ohm er ikke en standart modstand men vælg imellem 470 eller 560 Ohm.
ved 470 Ohm vil den bruge lidt mere end 10 mA, og ved 560 lidt mindre, hvilket vi også kan regne ud, blot ved at bytte A og R i formlen:

4,8 : 470 = 0,0102 A = 10,2 mA

Hvis du så sætter 200 i parallel får vi et forbrug på (200 X 10,2 mA) = 2040 mA = 2,04 A

Hvor stort dit batteri så skal være, afhænger af, hvor lang tid de skal kunne lyse på en opladning, men lad os sige, at du ønsker 5 timer: 5 X 2,04 = 10,2 Ah (ampere-timer)

Hele udregningen er ikke mere nøjagtig end tolerancen er på modstandene, normalt 5%

Håber du blev lidt klogere, ellers kom tilbage

MVH

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 21-06-07 09:03

> Hvordan ser jeg om kæden er parallel eller seriel?

1. Ved at se på pakken. Praler de af at resten lyser selvom een pære svigter, så er det parallel
2. Ved at prøve - pil een pære løs
3. Er der fx en omformer til 1,5 V med i pakken, så er det givetvis parallel. 220 V er som regel serie

> hvor kraftigt et batteri skal bruges
Batteriets spænding skal passe. Størrelsen (måles i Amperetimer AH - kaldes sommetider fejlagtigt blot 'Ampere') afgør hvor længe batteriet kan få lysdioderne til at lyse. Bruger din lyskæde 12V 0,5 A, ja så kan et batteri på 5 AH drive lyskæden i 10 timer (meget cirka. Afhænger af mange ting). Omregning fra effekt (W) til strømstyrke (A) ved en given spænding (V): V * A = W eller A = W/V

Kommentar
Fra : jes-a

Dato : 21-06-07 11:23

Mange stder jeg har fundet lyskæder, skriver de at den bare sættes direkte til 230v. Vil det så sige at disse lysdioder ikke kan drives af et batteri, at de hver i sær skal have 230v?

Er der ikke også forskel på dioders spænding og strømkrav alt afhængig af farve og styrke. Der findes nogle meget kraftige dioder(skriver nogle lyskædeproducenterne i hvert fald om deres lyskæde)?

Men med hensyn til ampere, vil det så sige, at det er ligeyldigt hvor mange ampere der er, sålænge der bare er det antal, der minimum kræves for at et kredsløb fungerer?

Et sted på nettet læste jeg om ampere og volt. At ampere er antallet af elektroner, der sendes afsted, og spænding er de enkelte elektroners styrke jf. http://www2002160.thinkquest.dk/elstrom.htm

Derfor har jeg gået udfra at både spænding og strøm IKKE må overstige det, som konstruktionen har brug for. Altså får den for mange elektroner(ampere) så bliver den overbelastet og brænder sammen. Men måske har jeg helt misforstået?

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 21-06-07 11:27
Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 21-06-07 11:31
Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 21-06-07 12:15

Tror du ikke at, du skal til at omskrive dit spørgsmål, evt. begrænse det lidt ????

Du skriver at du vil lave en kæde der kan kører på 6 VDC (og du snakker om lysdioder)
Nu begynder du at snakke om 230 VAC. (nu snakker vi mange gange om glødepærere)

Skriv feks. hvad du skal bruge det til, og under hvilke omstændigheder, så skal vi nok prøve at hjælpe dig, men det er altså umuligt at give dig et godt og korrekt svar, hvis du ændre spørgsmålet hele tiden.

MVH

Kommentar
Fra : jes-a

Dato : 21-06-07 21:11

Kæden skal sys på et tæppe langs kanten. Ialt 8 meter. Tæppet skal bruges udendørs om aftenen og natten i alt slags vejr. Tæppet skal bæres rundt og derfor må der være en transportabel strømkilde. Den skal kunne lyse minimum 2 timer kraftigt. Batteriet må ikke være for tungt og fylde for meget, altså ikke et bilbatteri. maksimum et kilo.

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 22-06-07 08:10

Det er ikke nemt, det her, men kan nok lade sig gøre, bare man har penge nok med.

LED:
har set på nogle "hvide", 5mm, 20 mA 12000 mcd. 200 stk. vil koste Kr. 340,00
Modstande hertil Ca Kr. 100,00
Samlet forbrug 4 A (hvis alle sidder parallelt)

Batteri(er):
Li-Po celle 4000 mAh 11,1 V (kan give lys i Ca. 1 time) vægt 375 Gr. Kr.950,00
Du kan ikke finde et batteri, der har et bedere forhold mellem vægt og kapacitet

Ladeudstyr til Li-Po celler:
Koster fra Ca. Kr. 800,00 og opad (Li-po celler kræver special oplader)

Hertil kommer så en genemsigtig slange + Div. stik osv.

Det vil sige at du kommer op på godt Kr. 3200,00 hvis alle dine krav skal kunne opfyldes.
(her tænker jeg især på, at hvis 1 LED går, er det kun den der slukket, dvs alle i parallel)

Hvis du nu feks. sætter 3 LED i serie af gangen, reducere du strømmen til 1/3. dvs. Ca 1,5 A
Det ville så være lettere (og billigere) at finde nogle mere alm. opladelige batterier.
Du får så det problem, at hvis 1 LED går, vil der være 3 Stk. slukket (det er vel også til at leve med)

MVH

Kommentar
Fra : axel33

Dato : 22-06-07 10:22

Det er da godt nok en dyr løsning. Langt fra hva jeg havde regnet med. Det var derfor jeg nævnte at købe en færdiglavet kæde som fx disse:

http://www.reblys.dk/catalog/product_info.php?cPath=40_62&products_id=

eller denne billige

138http://my.qxl.dk/accdb/viewItem.asp?IDI=510319602

Men ved ikke om de kan virke på et batteri, og i givet fald hvilket. Ved heller ikke om den er parallel eller seriel.

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 22-06-07 12:00

Sikke dog nogle fine sider du henviser til, axel33.

reblys, skriver da intet om hvilken spændning deres kæder kører på.

Den anden side, du henviser til, er der en 230 V omformer med til, men hvad er spændningen til kæden ????

Det er intet problem at skaffe en billig kæde, det dyre er batteriet, når det skal kunne lyse i 2 timer og ikke veje over 1 Kg.

MVH

Kommentar
Fra : axel33

Dato : 22-06-07 12:14

Kan ikke lige se hvor den omformer er. Men jeg kan altså gå ud fra, at er der en omformer, så kan kæden også drives af få volt og dermed batteri og parallelt forbundet?

Forskellen på de to links er prisen. Den billige er vel ikke så kraftig som den dyre, og det skulle den gerne være for at kunne ses på lang afstand, altså minimum samme styrke som de lysdioder der sidder i cykellygter.

De batterier jeg tænker på, er små syrebatterier til knallerter. De er ikke så dyre, men ved godt nok ikke hvor meget de vejer:

http://www.thansen.dk/products.asp?c=1003986780&n=-1815930749

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 23-06-07 08:27

Allerførst, er axel33 og jes-a, samme person???

Det er altså svært, at sammenligne de forskellige LED slanger, især når der ingen rigtige data er på dem. Du siger kraftig hvid lys, men hvor meget er det, i lysstyrke ???

Jeg er heller ikke blevet klog på om du selv vil fremstille slangen, eller om du går efter en færdigkøbt.

Har været ved at kigge på små syrebatterier, og så vidt jeg kan regne ud, når du op på min. 4-5 Kg. vægt. De er da betydelige billigere, men kan slet ikke holde kravet, på maksimum på 1 Kg., men prisen er måske blevet vigtigere, end vægten og størrelsen ??

Jeg tror, at du skal glemme alt om 6 V systemer, og skal op på min. 12 volt.
Du kan kun sætte 1 stk "hvid" LED med en formodstand, på 6 volt (ca 4 A samlet forbrug, som det tidligere eksempel)
Ved 12 volt kan du sætte 3 stk "hvide" LED i serie, med en formodstand (ca 1,5 A samlet forbrug, som det tidligere eksempel)

MVH

Kommentar
Fra : axel33

Dato : 23-06-07 12:33

Jeg vil købe kæden færdig. Så jeg bestemmer ikke selv hvordan dioderne er forbundet.

Forstår ikke helt hvorfor du vil op på 12 volt. 6v passer vel fint med 3 dioder på 2v hver.

4,5 kg er alt for tungt. Jeg har også kigget på vedl. fri bly batterier på batterier.dk. Her er to på hhv. 4,5 og 7,2 A, der vejer 780g eller 1260g.

Jeg bliver nok nød til bare at køb en kæde som den på qxl, og se om den er kraftig nok. Måske sælger kan oplyse om dens strømforbrug og om den har omformer eller ej.

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 23-06-07 14:14

Hvis det er "hvide" LED skal spændningen være Ca. 3,1 - 3,2 volt over hver diode samt en modstand. Der kan du godt se, at du ikke når langt, hvis du kun har 6 volt at gøre godt med.

Alm. LED grønne, røde eller gule ligger, som du nævner, nede på Ca. 1,2 - 2 volt, men de "hvide" skal altså have mere.

MVH

Kommentar
Fra : axel33

Dato : 23-06-07 14:18

nej, det kan jeg godt se. Men det går nok ikke at nøjes med gule.

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 23-06-07 15:16

Jeg var inde og kigge på de batterier du nævnte. Du skal bare lige huske på, at kapaciteten er opgivet ved en afladningstid på 5 eller 10 timer. Aflader du hurtigere bliver kapaciteten altid mindre, og for visse batterier meget mindre.
Et batteri, på feks. 10Ah, kan du ikke trække 5 A ud af i 2 timer !!!! men du kan sikkert godt trække 2 A ud af det i 5 timer. Vigtigt af huske på !!!

MVH

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 23-06-07 17:57

Du kan bruge et hvilket som helst batteri du vil bare dets spænding er højere en der kræves til LED-lampen. Men at bruge knallertbatterier med syre er nok ikke det smarteste.
Den bedste metode er at lave lyskæder, feks. 10 kæder a`20 pære
Koble de 10 kæder i parallel, men i hver kæde er pærene koblet i serie.
I hver kæde sidder en formodstand.
Godt nok vil en kæde gå ud, hvis en af dens pære slukker, men LED-pærer er utrolig stabile, så det vil yderst sjældent ske.
Fordelen ved seriekobling af 20 pærer, er at de kun skal bruge en formodstand, og derfor kun forbruger strøm i den modstand, fremfor en modstand ved hver pære.
Men hvorfor har du ikke spurgt ham jeg anbefalede?
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : axel33

Dato : 23-06-07 18:31

Jeg har også skrevet til ham du anbefalede hos jk-dioder, men har ikke fået svar endnu.

Ud fra det du skriver om formodstand til hver eneste må parallelforbundede læskæder være dyrere.
Men forstår dog ikke hvorfor der skal være en modstand for hver lysdiode. Hvorfor er det ikke nok med een modstand monteret før første diode som så bringer de 6 volt ned på 3,1 volt.

Kommentar
Fra : axel33

Dato : 23-06-07 18:51

Altså en modtstand monteret som her:

http://sights.dk/lysdioder.gif

Kommentar
Fra : axel33

Dato : 23-06-07 19:13

Fandt lige en side om formodstand
http://www.leds4all.dk/modstand.htm#Udregning_af_formodstand_ved_dioder_i_serie-_eller_parallelforbindelse:

her er også forklaret at man kan nøjes med een formodstand i en parallelforbindelse. Så hvorfor bruger man en modstand til hver?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 24-06-07 00:55

Jeg foreslår også en kombination af de to forbindelsesmetoder, da der er fordele og ulemper ved begge.
Se afsnittet: Lysdioder koblet i både serie og parallel
http://cubus-adsl.dk/elteknik/elektronik/lysdiode.php#forbindelsesmaader

http://www.batterier.dk/
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 25-06-07 08:18

At forbinde 3 LED i serie med en modstand, som vist i det eksempel fra pallebhansen, cubus-adsl.dk/elektronik/lysdiode, er jo lige nøjagtigt det, som jeg har foreslået, tidligere.

Dette er MÅDEN, at lave din lyskæde på, med mindst muligt forbrug.

Desværre, tror jeg ikke at du, kan finde den som færdigudgave. Alle dem, jeg har været ved at kigge på, har flere i serie, og bruger en højere spændning. (typisk 8 stk LED i serie).

MVH

Kommentar
Fra : axel33

Dato : 27-06-07 21:58

Jeg har nu fået svar fra vedkommende der sælger lyskæder på qxl. reblysene er uden transformator og med 36 lys for hver meter. Kan jeg gå ud fra de er serieforbundet? I så fald bruger dioder kun 0,7 volt.

230 volt / 36 x 8 meter = 0,7 volt

kan det passe?

viskinge: du skriver et sted, at det ikke er nogen sag at finde en kæde. Jeg synes ikke det er nemt, så du må gerne sige til, hvor jeg finder en.

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 28-06-07 09:28

Nej, det kan ikke passe !!!
Det er med garanti, en blandning af serie og parallelkobling.

Citat
viskinge: du skriver et sted, at det ikke er nogen sag at finde en kæde. Jeg synes ikke det er nemt, så du må gerne sige til, hvor jeg finder en.

Måske er jeg blevet lidt misforstået her. Jeg skrev, at det er ikke noget problem at finde en billig kæde, men det ville blive dyrt at finde passende batterier til den. Mange er nemlig i dag beregnet til 230 V, men der findes 12 volts kæder. Problemet er at finde en med stor lysstyrke.

MVH

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 28-06-07 10:12

Har lige fundet en 12 volts kæde, men det er med glødepærere, sælges kun i hele ruller!!!! (45 M)

Jeg bliver mere, og mere overbevist om, at du selv må i gang med loddekoblen, hvis det skal være "hvide" LED, og være til 12 volt, lavt forbrug osv., hvis det også skal være til en overkommelig pris.

Den kæde jeg fandt, koster Ca. Kr. 100,00 pr meter. (du skal nok ikke regne med meget mindre)
Du kan selv fremstille en, der passer lige nøjagtigt til dit behov, for Ca. Kr. 500,00 - 600,00 ialt, i matrialepris.

MVH

Kommentar
Fra : axel33

Dato : 28-06-07 10:55

Det kan godt være jeg bliver nød til at lave den selv.

Jeg kom dog til at tænke på, om det vil være muligt at skille en 230 volts kæde ad og ændre på modstandene. Kan jeg ikke gå ud fra, at dioderne er til 2-3 volt eller findes der specielle dioder til højere spænding?

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 28-06-07 12:40

Mange af dem man kan købe i dag, er støbt sammen. Det kan godt være at man kan skille dem ad, men så har du ikke noget at "putte" LED's og ledninger ind i igen. Jeg tror også at det vil være et meget stort pille arbejde, at skære en støbt slange i stykker uden at ødelægge indholdet.

MVH

Kommentar
Fra : axel33

Dato : 28-06-07 13:36

Øv øv.

Men jeg har lige været heldig at finde er reblys på 10 meter til 12 volt fra det store udland. Der står den kan deles for hver fod. Desværre ikke til 6 volt. Så det bliver et lidt tungere batteri. Hvor kraftig lysstyrken er, ved jeg ikke. Men så må jeg enten vente til der dukker en op med kraftigere dioder eller lave den selv.

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 28-06-07 14:48

Har du et link??

MVH

Kommentar
Fra : axel33

Dato : 28-06-07 15:00
Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 28-06-07 19:11

Det er alm. glødepærere, den er lavet af !!!
forbruget er også rimeligt stort, 50,9 W pr 9,15 meter,
dvs. 4,2 A for 9,15 M ved 12 V.

Den er stort set magen til den, jeg fandt.
Skal den være bøjelig, eller kan den laves som 4 "stænger" af 2 meter, som kan skilles ad ??
Hvad er det mere nøjagtigt, du skal bruge den til ???

MVH

Kommentar
Fra : axel33

Dato : 28-06-07 21:14

Her er en kæde, der måske kunne bruges. Den har dog et temmeligt lavt strønforbrug pr. fod. 0,04A. Så den lyser vel ikke meget.

http://www.lightingfx.com/item--LED-Rope-Light--RL-LED

Kommentar
Fra : axel33

Dato : 29-06-07 01:53

Her er en lyskæde som ikke er ret dyr og enda fra danmark.

http://www.billigbyggemarked.dk/product_info.php?cPath=129&products_id=4425&osCsid=84b52ef38175d4d1f75663f6320d4446

den er ikke så smart som reblysene, men ok. Er ikke sikker på hvad PI44 er, men søger jeg på det, får transformator på 12v. Men det er svært at se hvor store dioderne er. fordelen er at det er nemt at skifte en diode, hvis de brænder af.

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 29-06-07 07:21

IP står for tæthedsgraden på et produkt, se tabel:

1´ste ciffer

0 Ingen særlig beskyttelse
1 Beskyttet mod faste genstande med dia. større end 50 mm. Skærmet mod utilsigtet indføring af hånd
2 Beskyttet mod faste genstande med dia. større end 12 mm. En finger kan ikke indføres
3 Beskyttet mod faste genstande større end 2,5 mm
4 Beskyttet mod faste genstande større end 1 mm
5 Skærmet mod støv
6 Støvtæt udførsel 6 Beskyttet mod forholdene på et skibsdæk

2´det ciffer
0 Ingen særlig beskyttelse
1 Beskyttet mod dryppende vand
2 Beskyttet mod dryppende vand fra op til 15° fra lodret
3 Beskyttet mod vand, der falder fra en vinkel på op til 60° fra lodret
4 Beskyttet mod oversprøjtning fra enhver retning
5 Beskyttet mod vandstråler fra enhver retning
6 Beskyttet mod forholdene på et skibsdæk

Det fortæller kun om mekanisk beskyttelse på transformeren, og fortæller intet om strøm, spændning, størrelse osv.

Disse kæder, som du henviser til, er ofte på 24 V, og nogle af dem er koblet så de skal have AC (vekselstrøm) for at alle dioder lyser.
Jeg må jo så sige, at kæden er så billig, at det er næsten værd at prøve, at købe en. Du kunne jo allerførst prøve at ringe til dem, for at høre om det er 12 eller 24 volt, den kører på.
Selvom det skulle være 24 volt, skal du jo blot have 2 batterier på 12 volt hver, men de skal nok ikke være på mange Ah, så det er ikke sikkert de bliver meget tungere, end et stort på 12 volt.

MVH

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 09-08-07 09:44

Hvordan går det med projektet?????

MVH