/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
mini-studie
Fra : Sillepigen
Vist : 532 gange
50 point
Dato : 17-06-07 19:55

Hej med jer!
Jeg har lige et spørgsmål angående mini-studie. Hvilke muligheder er der og hvor ligger prisen?
Det er først og fremmest til optagelse af klaver. Og kun til hjemmebrug. Men lidt bedre kvalitet end lydoptageren på computeren

Mange hilsner og go' sommer,
Kathrine

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 17-06-07 20:43

Jeg kender ikke Mini-studie, men hvad med Cool Edit Pro ?
Cool Edit Pro free Trial :
http://www.softpedia.com/get/Multimedia/Audio/Audio-Editors-Recorders/Cool-Edit-Pro.shtml
På siden er der også andre programmer.
Gambrinus

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 18-06-07 07:21

Du skal nok have fat i en mikrofonmixer, og nogle flere mikrofoner (måske en 3-4 stykker) af en rimelig kvalitet. (dem man normalt bruger i forbindelse med PC, er ikke gode nok).
Du kan godt bruge PC'en som optager (og feks. brænde en CD efterfølgende), men du skal være opmærksom på at du skal optage i gennem "LINE IN" indgangen, fra mikrofonmixeren.
Du skal for guds skyld ikke gemme det som MP3, men som en WAV fil.
Hvis Mozart havde hørt sin egen musik, i MP3 format, var han blevet billedhugger !!!!!!!

Det var lidt kort, om hvordan du opnår en bedere lydkvalitet.

MVH

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 18-06-07 08:04

Så var der også lidt om priser:

Mikrofonmixer Ca. Kr. 500,00 - 1200,00 (ny)
Mikrofoner fra Kr. 300,00 og opad (ny)
Så jeg vil sige, at for under Kr. 2000,00 bør du kunne starte (med nyt udstyr) og selvfølgelig billigere
hvis du vælger brugt udstyr.
Du kunne jo prøve at starte med feks. 2 mikrofoner (stereo virkningen) og hvis det ikke er godt nok så forøge antallet med en af gangen (bedere stereovirkning, nemmere at mixe)

Husk også rummets akustiske dæmpning har meget stor indflydelse.

MVH

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 18-06-07 08:30

Glemte lige:
Vedr. mikrofoner, skal du naturligvis gå efter en "instrument type".
Der findes mange, (ja det er faktisk dem der er langt flest af), der er optimeret til sang/tale, men dem bør du ikke vælge til optagelser af klavermusik, hvis du går efter god lydkvalitet.

Du får sansynligvis bedere optagelser af klaver, med en instumentmikrofon til Kr. 500,00 end en DJ-mikrofon til Kr. 1500,00

MVH

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 18-06-07 08:32

http://forum.eskildsen.dk/Forum7-1.aspx er ikke så ringe et sted at hente inspiration.

Prøv at kigge dig lidt omkring. Eskildesen (og Åge med) har oftest gode tilbud på bundles der passer til enhver pung. Dvs et sæt med et ordentligt lydkort og dertilhørende mikrofon (vælg en stormembran kondensator mikrofon). Sørg for et ordentlig stativ med elastisk ophæng af mikrofonen. Et klaver ville jeg vælge at tage med een mikrofon og så lægge en anelse rum på kunstigt. AT begynde at lege med flermikrofonoptagelser af klaver kunne nemt munde ud i noget fasebøvl.

Men prøv at tage en snak med en af knægtene ved Eskildsen. De laver ikke andet end at rode med den slags dagen lang, og kan yde dig en god rådgivning.

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 18-06-07 11:53

Ikke helt løgn, hvad 3773 skriver, men:

Du vil få bedere lyd ud af nogle gode mikrofoner, end at ofre det på et bedere lydkort.
På en mikrofonmixer, kan du også få kunstig rumklangseffekt.
Med kun en mikrofon kan du ikke opnå det rigtige stereoperspektiv (selv ved brug af div. effekter).
Du bør mindst have to mikrofoner, selvom et klaver rent faktisk er mono, men dine øre opfatter det som stereo.

MVH

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 18-06-07 12:38

Ej enig og alligevel.....

God mikrofon er et must: http://studie.eskildsen.dk/ShowProduct.aspx?productId=20765 som absolut mindste, bedre: http://studie.eskildsen.dk/ShowProduct.aspx?productId=7667

eller

http://studie.eskildsen.dk/ShowProduct.aspx?productId=14173

Laver du nærfeltoptagelser, så glem stereo og/eller to mikrofoner. Hvis du vil udnytte dette (og stereo), skal du optage "MED RUM" og det er straks lidt svære. Og chancen for at der går kludder i fasen, ikke mindst i bunden er overvældende. Så skal du også til at have styr på akustikken i optagerummet. Nemmest for amatører og andre "gør det selv'ere" er afgjort kunstig rum. Og ønsker man sig brændende en mixerpult kan http://pa.eskildsen.dk/ShowProduct.aspx?productId=16453 være en hæderlig mulighed. FX effect processoren er slet ikke så ueffen endda.

Men vil man prøve med to mics skal man eksperimentere med to FULDSTÆNDIG identiske mics. F. eks. tapet på hver sin side af en lodret monteret skilleplade, gerne ca i A3 størrelse. Afstanden fra klaveret bestemmer så mængden af "rum" du får med. Dette trick har jeg haft held med at anvende ved optagelse af store blæser-ensembler. Men bassen bliver ofte noget rod.

Så hellere FX processoren fra ovennævnte eller bedre http://pa.eskildsen.dk/ShowProduct.aspx?productId=17312

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 18-06-07 13:03

3773:

Jeg er slet ikke uenig med dig, jeg tror vi to kunne lave nogle virkelige gode optagelser sammen, men jeg savner lidt fra spørgeren, hvor meget hun vil ofre, på optagelserne, og om det kun er for en optagelse, eller om hun vil "dyrke" det lidt mere i fremtiden.

MVH

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 18-06-07 13:08

LOOOL Viskinge. Jeg må se at få lavet studiet igen. Så kan du komme og lege!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 18-06-07 13:09

.............men det er noget arg gammelt skrammel jeg har. Så der skal trylles for at det duer sådan helt 10-4

Kommentar
Fra : Sillepigen

Dato : 18-06-07 13:47

Spørgeren is back
Det er noget jeg gerne vil dyrke lidt i fremtiden, men stadig kun på hyggeniveau - og aldrig noget der skal høres af andre end mig selv, så helst på den gode side af 1500-2000.
Tak for alle jeres kommentarer. Der er nok at kigge på

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 18-06-07 14:03

For at gentage mig selv. Gå i Eskildsen, eller i Aage. Knægtene derinde kan rådgive dig.

PS Mikrofoner lyder sjældent godt, hvis ikke de koster penge. Så Helst en tusse på den post alene.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 20-06-07 13:15
Kommentar
Fra : 3773

Dato : 25-06-07 13:54

Fik en snak med en klassisk pianist der netop havde lavet 2 CD'ere derhjemme. Han har anvendt 2 hæslig dyre mikrofoner. Placeringen har jeg ikke fået mere at vide om.

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 09-08-07 09:45

Får du optaget noget, eller har du droppet det ???

MVH