/ Forside/ Interesser / Videnskab / Biologi / Spørgsmål
10  berpox 1040
kakkelakker
Fra : Rosalill
Vist : 4308 gange
100 point
Dato : 12-05-07 16:57

Jeg har lige fundet en megastor kakkelak i min kælder.......4-5 cm lang.

Kakkelakker bliver kaldt skadedyr, men hvilken skade er det præcist de laver?

Rosalill

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 12-05-07 17:03

Tysk Kakerlak (Blattella Germanica)...
Den tyske kakerlak er den art vi stifter mest bekendtskab med her i Danmark. Som alle andre kakerlakker trives den bedst ved høj varme 25 - 33 grader. De er at finde typisk omkring radiatorer, radio- og TV- apparater, under køleskabe, komfurer m.m. Mange bagerier, restauranter og fødevarevirksomheder har store problemer med effektivt at bekæmpe kakerlakker. Kakerlakker kan navnlig forurene store partier af fødevarer, gennem den meget ubehagelige lugt de afgiver. Kakerlakker spiser alt de finder på deres vej og deres aktiviteter udføres i ly af mørke. Ydermere gnaver de i alt de støder ind i. De spreder sig igennem store bygninger ved at kravle op eller ned gennem rørgennemføringer, udluftningskanaler, skakte m.m.

herfra http://www.dkss.dk/tysk_kakerlak.html

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 110 point
Dato : 12-05-07 17:05

Det officielle sted at finde noget om skadedyr er Skadedyrslaboratoriet, http://www.dpil.dk/dpil2005/sporgom.htm#AG hvor du kan læse dette:
http://www.dpil.dk/dpil2005/HTML/tyskkak.htm

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 12-05-07 17:06

Spreder sygdomme og ødelægger levnedsmidler.

Så det er ikke den store skade de forårsager - det er nok mere ulækkerhed effekten ved at vide at der er små dyr som spiser og lægger afføring i den mad vi senere skal indtage.

Kig evt her:

http://www.dpil.dk/dpil2005/HTML/tyskkak.htm

Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-05-07 18:02

4-5 cm lang

Så' det eddermame ikke nogen kakerlak, for SÅ store er de bestemt ikke, de mest almindelige arter der lever her i DK er max 1,5 cm lange....og så ses i sjældne tilfælde nogen indslæbte arter som kan være op til 3 cm.

Jeg tror du måske har fundet en stor rovbille i stedet, de findes ofte i kældre

http://www.fugleognatur.dk/gallery.asp?mode=ShowLarge&ID=11913

mvh dova

Kommentar
Fra : disken

Dato : 12-05-07 18:22

Citat
Kakkelakker bliver kaldt skadedyr, men hvilken skade er det præcist de laver?

???

Men de er FODER for andre ZOO dyr...

Anskaf dig en Kamæleon, de elsker skidtet.

Kunne være at den tidligere beboér, havde et Terrarium___
MED TILBEHØR.

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 12-05-07 20:04

Hvis det er en kakkerlak, så må du ikke bare klaske den ihjel - for kommer der mange flere rendende... Er især godt at vide, hvis man er på rejse i udlandet.

Men den lyder meget stor - og især, hvis der kun er en enkelt.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 12-05-07 23:14

Jooo karklelakker kan skam blive store

http://www.bugweb.dk/kakerlakker.htm

Ysseven, er det fordi de andre kakkelakker skal tll begravelse eller hva'??

Kommentar
Fra : justuniverse

Dato : 12-05-07 23:50

Jeg kom til at tænke på en lidt markaber måde, du kan få verificeret om det rent faktisk er en karkellak. Jeg har hørt, at karkellakker kan leve i op til 4 døgn, selvom man hiver hovedet af dem. Og det, de dør af, er sult.....

Kommentar
Fra : Rosalill

Dato : 14-05-07 11:48

justunivers, det kan jeg afprøve, for jeg smed en mursten ned over den. Jeg er vist lidt af en kryster.

Tusind tak for jeres mange svar. Ud fra de billeder jeg har set på de links I har sendt, så tror jeg slet ikke det var en kakkelak. Jeg ved dog de kan blive endog meget store under de rette betingelser.

Det må være en bille af en eller anden slags, jeg er helt ked af at jeg smed en sten i hovedet på den. Den var helt sort med to- eller flerdelt krop og havde følehorn på "næsen", har set den slags før indendørs, men ikke så store. Øv jeg ved slet ikke hvad jeg skal kigge efter. Må vist på biblioteket og låne en bog.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 14-05-07 12:31

Det er nok lige så nemt at lede her: http://www.biopix.dk/Category.asp?Category=Insekter&Families=1

og så kan du jo tjekke ud på http://www.dpil.dk/dpil2005/sporgom.htm#AG bagefter

Kommentar
Fra : Rosalill

Dato : 14-05-07 12:49

BjarneD
Tusind tak for dine links.
Umiddelbart kunne det godt ligne en løbebille, men de ser jo ikke så store ud. Så jeg må kigge videre når jeg får lidt bedre tid.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 14-05-07 12:56

Ja det kunne være en løbebille ikke mindst da dit mål kan være lidt forskrækkelse.
Løbebiller besøger os nemlig i husene og kan blive op til 3 cm.
http://www.dpil.dk/dpil2005/pdf/loebebil2004.pdf

Kommentar
Fra : Rosalill

Dato : 14-05-07 15:37

Jo det ligner den lidt, nu har jeg lettet lidt på stenen. Den er/var 4 cm + følehorn og lange ben.

Der er dog lidt forskel, min bille var mere bred over kroppen og havde et lidt længere hoved. Men det kan måske bero på det mere individuelle look

Nu er jeg altså blvet rigtig ked af at jeg gav den en sten i hovedet. Men viden har jo sin pris på en eller anden måde.......

Og jeg kan så fortælle at jeg vist aldrig har set en kakkelak, det kan jeg så tilgengæld være glad for.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 14-05-07 16:02

En løbebille er en mere normal gæst hvis man har mere eller mindre fugtige rum/hulrum end en kakerlak. der er mere almindelig hvor der tilberedes eller opbevares fødevarer.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-05-07 16:13
Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 14-05-07 18:13

-->Nordsted1:

Jeg er da i alle fald ikke den eneste, der "tror på", at man ikke må klaske en kakerlak:

http://iq.jubii.dk/qa/show/2668/Er+det+sandt+at+en+d%C3%B8d+kakkerlak+tiltr%C3%A6kker+flere+af+slagsen%3F/

Men jeg har ikke beviser!

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-05-07 20:04

Ysseven, jeg siger ikke jeg ikke tror dig, jeg har bare aldig hørt det før, når jeg læser i dit link, lyder det logisk nok, men jeg tror pr refleks, at jeg ville knalde den en

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-05-07 20:30
Kommentar
Fra : Rosalill

Dato : 14-05-07 21:41

Det er de mest skrækindjagende eksempler I har fundet frem. Det er definitivt ikke en rovbille og helle ikke en skarabæ af den slags på billedet.

Men den var megastor.

En løbebille er tilgengæld et nyttedyr, så den må have gjort sin gavn når den findes så stor. Stakkels "lille" fyr.......

Rosalill

Godkendelse af svar
Fra : Rosalill

Dato : 14-05-07 21:43

Tak for svaret BjarneD.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 14-05-07 21:57

Kommentar
Fra : justuniverse

Dato : 14-05-07 22:49

.