/ Forside/ Karriere / Job / Selvstændige / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 508
Meldes sig ud af A-kasse!!
Fra : llo
Vist : 1046 gange
100 point
Dato : 19-04-07 13:06

Jeg er selvstændig og overvejer kraftigt, at melde mig ud af min A-kasse, idet jeg ikke kan se det er megen hjælp jeg kan få - jeg SKAL lukke mit firma for overhovedet at få én krone i understøttelse, mv.

Når det så er sagt, tjener jeg selv godt i min virksomhed, har en god kapital og sætter penge til en ratepension. Udover dette har jeg tegnet en sundhedsforsikring i tilfælde af sygdom.

Dét jeg er interesseret i at vide er; hvad siger man ellers nej til fra det offentlige system, hvis man ikke står i en A-kasse?? - jeg er klar over jeg ikke kan få sygedagpenge, men hvordan med pensioner??
Vi har vel alle krav på at kunne på pension, når vi er 65-67 år, men hvad med førtidspension, invalidepension (hvis uheldet er ude) mv. - kan jeg få dem?????

Lone

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 19-04-07 13:17

Det offentlige system og A-kassen har ingen forbindelse til hinanden og dit medlemsskab af en eventuel A-kasse påvirker ikke dine muligheder for folkepension elelr andre ydelser

Kommentar
Fra : netper

Dato : 19-04-07 13:22

Jeg kender ikke 100% reglerne for efterløn, men der skal du jo have stået i A-Kassen i en vis årrække, så her har det jo en betydning.

Men A-Kassen er jo en forsikring hvis du bliver nødt til at lukke din forretning.

Mvh
Per

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 19-04-07 13:24

DU SKRIVER DU IKKE KAN FÅ SYGEDAGPENGE, DET KAN DU FAKTISK GODT,

HVIS DU TEGNER EN SYGEFORSIKRING FOR SELVSTÆNDIG ERHVERVSDRIVEND EFTER SYGEDAGPENGELOVENS §45.
DET ER FORSIKRINGS SELSKABET B A C DER ADMISTRERE DEN, DE HAR TELF 7025 1426
DET KOSTER CA 3200 KR OM ÅRET, AT VÆRE FULDTIDS SYGEFORSIKRET.
ELLERS SPØRG PÅ DIN KOMMUNE.

MVH AG 112

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-04-07 13:32

Nej, at stå i en A-kasse for lønmodtagere er der ikke meget ved, når du er selvstændig.....men der findes også A-kasser for selvstændige

http://www.ftf-a.dk/Din_situation/Selvstaendig.aspx

Og der findes også ASE og Dane

Efterløn er du afskåret fra hvis du melder dig ud af A-kassen, men som nævnt berøre det ikke sine muligheder for førtidspension eller folkepension.
Invalidepension er der ikke noget der hedder, det er førtidspension

mvh dova

Kommentar
Fra : netper

Dato : 19-04-07 13:36

Jeg havde ikke læst det som at det var A-kasse for lønmodtagere.

Den krestlige fagforening har også A-kasse for selvstændige.

Mvh
Per

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 19-04-07 13:42

Hej

Krifa Erhverv - en underafdeling af Kristelig lønmodtager A- kasse, er nok noget af det billigste, du kan opdrive, der er jeg selv medlem.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 19-04-07 16:15

Det system der er nu er sådan at andre pensionsordninger modregnes i efterløn. Derfor får man alligevel ikke efterløn hvis man har en ordentlig privat pensionsordning. Efterløn eri øvrigt hverken til at leve eller dø af, selv om mam skulle få den ubeskåret.

Hvis din virksomhed går godt og du gerne vil fortsætte til mindst 65 års alderen er der ingen grund til at være i akasse. Jeg forudsætter at du er så fornuftig ikke at sætte formuen overstyr selv om virksomheden skulle begynde at gå dårligt.

Invalidepension er en offentlig ydelse og har ligesom kontanthjælp ikke noget med A-kassen at gøre.

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 19-04-07 19:07

Som det fremgår af diverse indlæg har offentlige ydelser såsom sygedagpenge og førtidspension intet med A-kasse forhold at gøre.

Om det er en god eller dårlig ide at betale a-kasse og efterlønskontingent er et vurderingsspørgsmål og kommer jo også an på hvor gammel du er.

Hvis du føler dig overbevist om at du vil arbejde i din virksomhed indtil du bliver 70 og der aldrig vil blive problemer der gør at du ikke kan fortsætte indenfor den branche (heldbred eller konjukturer) ja så kan du da nok bruge dine penge bedre.

Hvis du på den anden side ikke har gjort dig klart om du eventuelt vil gå fra og sælge virksomheden når du er mellem inden du når folkepensionsalderen ja så er efterlønskontingent den bedst forrentede pensionsordning.

Derudover har jeg også mødt for mange tidligere selvstændige erhversdrivende på + 50 som ikke i deres vildeste fantasi kunne forestille sig at der ikke ville være efterspørgsel efter deres produkt og hvis det endelig skulle være så kunne de da altid finde noget at lave fordi de havde været vant til at arbejde hårdt hele livet.

Men nu var de skilt konen havde fået halvdelen og den anden halvdel havde de mistet da virksomheden gik ned fordi at sådan går det engang imellem.

Nu er de på kontanthjælp og bliver jaget rundt i meningsløse jobtræningsordninger og skal finde sig i stressede uvidende uudannede sagsbehandlere der jager rundt med dem.

Men valget er dit

VH

Kommentar
Fra : nakgej

Dato : 19-04-07 19:48

Jeg tror det er klogest af dig at søge rådgivning hos din arbejdsløshedskasse. Der er mange forskellige ting at tænke på. Der har indflydelse på sygeløn §27 og efterløn. Hvis det er godt solidt firma kan du vel roligt melde dig ud.

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 20-04-07 08:28

Der er nogen forvirring i denne tråd om llo - *hvis* hun vælger at være forsikret i en A-kasse - skal vælge en a-kasse for selvstændige (som Dana eller Ase).

I gamle dage var der ingen tvivl: Hvis man var selvstændig, så kunne man kun være forsikret i en a-kasse for selvstændige. Det gælder ikke længere. Man kan vælge som man vil. Alligevel har jeg som selvstændig valgt Ase som historisk var en a-kasse for selvstændige. Dels p.g.a. at prisen ligger (lå?) i den bedre ende, dels fordi de i højere grad er trænede i og har fokus rettet mod selvstændige.

Men ellers er det jo meget et rent forsikringsspørgsmål: Hvad er risikoen for at llo vælger at lukke virksomheden totalt (det er den eneste måde llo kan blive arbejdsløs på) og hvad er konsekvensen for llo af at være uden indtægt i et års tid.

De fleste forsikringer er dårlige forretninger for forsikringstageren (gennemsnitligt får forsikringstagerne udbetalt mindre end de indbetaler), men lige netop med a-kasse gælder denne regel ikke.

PS llo: Husk max indbetaling på ratepensionen er 30% af dit overskud - ikke 40.000 kr, og sundhedsforsikringen er fradragsberettiget (hvis alle medarbejdere i virksomheden får den)

Kommentar
Fra : Gongra

Dato : 10-05-07 14:21

Det er ikke nødvendigt at tegne en sygeforsikring for at få dagpenge i tilfælde af sygdom. Du har ret til dagpenge fra kommunen efter 2 ugers sygdom. Du kan tegne en frivillig sygedagpengeforsikring, og du kan vælge mellem at sikre dig dagpenge fra 3. fraværsdag eller fra 1. fraværsdag, - der er naturligvis forskel på præmien.