/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Alarmsystem + indekat
Fra : hejsahovsa
Vist : 604 gange
50 point
Dato : 18-04-07 20:43

Hej. Jeg skal til at flytte i lejlighed og er lidt bange for, når jeg skal have kat om jeg også skal investere i et billigt alarmsystem.
Nu har der været indbrud før, i den lejlighed som jeg flytter ind i så er lidt nervøs for at det så sker igen.
Det er en lille 1vær. så ved indbrud kan det nemt ske at katten stikker af, hvilket jeg selvfølgelig er meget bange for. Det er på 2. sal hvilket jeg mener er højrisiko pga. det er mere isoleret end f. eks stuen og 1. sal.

Så ved ikke om jeg skal have kat eller ej, og evt. alarmsystem. Er lidt bange for, at et alarmsystem vil gøre katten nervøs så risikoen for at den skulle stikke af hvis nu der skulle ske er indbrud bliver forhøjet.
Lyder som paranoia, ved jeg godt, men jeg vil intet risikere overhovedet.

Findes der ikke et evt. sms system så jeg kan se hvis der bliver indbrud måske?

Nogle ideer? Jeg havde tænkt på at købe et bur til katten, men det vil jo egentligt være ret synd syns jeg. Jeg har brug for lidt ro når jeg ikke er hjemme. Jeg ved med sikkerhed, at når jeg ikke er hjemme vil jeg bekymre mig 24/7 for at der skulle ske noget.

Kommentar
Fra : tararam

Dato : 18-04-07 20:53

Jeg tror du er alt for usikker. Vi kan vel alle blive udsat for indbrud, men hvis du bor på 2 sal er muligheden eller chancen så lille, at du ikke skal bekymre dig så meget. At holde katten i bur, året rundt når du ikke er hjemme fordi du frygter indbrud er for meget.
Få fat i en alarm mærkat og sæt synligt uden på døren. Det holder nok de fleste væk, og lad så være med at bekymre dig så meget. Nyd livet

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 18-04-07 21:07

Du kan godt købe et billigt alarmsystem der (via din fastnet-telefon) ringer op til et telefonnummer. Du kan også få systemet til IKKE at give nogen hørbar alarm i lejligheden.

Ærlig talt: En kat har man for glædens skyld, ikke for bekymringens. Drop den idé med katten.

Kommentar
Fra : hejsahovsa

Dato : 18-04-07 21:23

Droppe katten fordi jeg er bekymret for den? Det betyder vel bare at jeg elsker den, hvis jeg bekymre mig om den. En indekat kan jo ikke færdes ude. Det vil være en katastrofe hvis den kom ud.

Desuden er jeg et isoloret vrag :) så har brug for noget selskab.

Kommentar
Fra : mulleni

Dato : 18-04-07 21:41

Du kan sagtens købe et alarmsystem gennem dansikring idet de har kæledyrsdetektorer, og så er du jo dækket rigtig godt ind.. Jeg sover trygt nu vi har fået installeret dansikring..

KNUS
MULLENI

Kommentar
Fra : hyggemor

Dato : 18-04-07 23:27

Alarmsystemer (især dansikring) er rævedyre og der går alligevel 1-2 timer før de fremme og hvor er tyven så.... væk med alle tingene.

Statistikken siger at vi alle opnår at have uindbudne gæster bare een gang her i livet (har prøvet) men vi overlevede da alligevel.

Man kan få nogle specielle følere der sættes ved hoveddøren. Een på dørkarmen og een på selve døren. Hvis disse to ikke er i berøring med hinanden (når alarmen er aktiveret) lyder der en voldsom hyletone, hvilket vil vække opsigt hos dine naboer. Der skal selvfølgelig kode til, for at aktivere/deaktivere.

Langt billigere løsning.

Og lad så katten gå frit indenfor i fred og hygge sig. Et dejligt kæledyr - specielt hvis man er alene.

Kommentar
Fra : copycatDK

Dato : 19-04-07 01:24

Hyggemor.

Din påstand om 1-2 timer er den fra ekstrabladet??

vil gerne høre din historie..

Og ja kender til nogle tilfælde af disse lange tider.. Men det er nok ikke fordi de ikke gider at kører efter alarmen

Med hensyn til det med alarm og kat er det jo intet problem at gå uden om de store selskaber..

Du kan købe dig en alarm som ringer op via fastnet eller gsm i tilfælde af alarm. Disse alarme findes også med magnetkontakter som du kan sætte på døre og vinduer. Derved undgår fejlalarmer fra kat eller andet der nu kunne påvirke føleren..

Kommentar
Fra : bluesky

Dato : 19-04-07 14:17

Da du bor i en 1 værelses lejlighed kunne en mulighed også være at sætte et lille IP kamera op ved sin indgangsdør og derved med dine egne øjne overskue hvorfor du har fået en alarm email/SMS. Der findes flere modeller som er meget nydelige i børstet stål look og med panorering, men de kræver selvfølgelig at du har en bredbåndsforbindelse derhjemme. Følsomheden overfor hvornår den skal reagere sættes nemt op og Panasonic har eks. en lille model som koster omkring 1500 kr. og det er en eengangsudgift hvor du ikke betaler noget abonnement. Hvis der så sker store bevægelser i din lejlighed sender den lydløst en mail/SMS besked til dig og du kan enten på arbejde eller internetcafé logge dig direkte på dit kamera (med password) og her se direkte i din stue, hvad der var årsagen. Du kan bevæge kameraet med din mus på computeren og derved se hele lejligheden. Nogle modeller af mobiltelefoner kan ligeledes anvendes som hvis du sad på en computer.

Håber at du finder ro til både dig og din kommende kat.

Bluesky

Kommentar
Fra : hejsahovsa

Dato : 19-04-07 14:58

bluesky> En god idé med et kamera til bredbåndsforbindelsen, men panikker nok rimeligt meget hvis jeg endag ikke kan komme i kontakt med kameraet som f. eks hvis internetet går ned, eller nogen tager telefon stikket ud.

Men IP kamera, mener du så et normalt webcam, og en server eller hvordan, eller er det et kamera der er koblet direkte på forbindelsen?

Er ihvert fald interesseret men det er ikke lykkedes mig at finde den du snakker om endnu.

Kommentar
Fra : hejsahovsa

Dato : 19-04-07 15:09

Kom lige til at tænke på, at det nok ikke er smart at med en føler på døren. Den giver nemlig vildt meget efter. Tror ca. 1 cm eller mere, men det er nok kommet af det indbrud/indbrudsforsøg der har været der før. Det ligner skruetrækker mærker, men om det er skyld i, atdøren giver så meget efter hved jeg ikke.

Kommentar
Fra : bluesky

Dato : 19-04-07 15:16

Hej igen

Internettet kan selvfølgelig være kortvarigt nede hos din udbyder, men det skulle da være pokkers uheldigt og det lige skete samtidig med at en tyv ville ind hos dig - ik´?
Telefonstikket ja men inden da har du allerede fået beskeden om at der sker noget. Tyven skal jo først ind i rummet - derefter være lynhurtig til at opdage dit kamera og derefter vil han måske lede efter en båndoptager (tro mig mange alarmteknikere kan ikke se hvilket kamera det er) og derefter vide at han skal fjerne dit stik ... næ der går en god tid.
Kameraet har indbygget en lille webserver (dvs. software som styrer det hele)så alt det kræver er bredbånd og et kamera som sættes direkte til din lille router boks. Den som jeg omtalte er denne http://www.panasonic.co.uk/ip-cameras/blc10.html men der findes mange andre
Bluesky

Kommentar
Fra : bluesky

Dato : 19-04-07 15:56

P.S det har INTET med et webkamera at gøre ! Et web kamera er total afhængig af din computer og denne skal være tændt. Et Ip kamera har sin egen "intelligens" og kræver ikke at computeren er tændt. Jeg fandt lige et site hvor du i 60 sek. kan prøve en live demo af kameraet så du kan se et kontor (hvor?) live og selv styre kameraet rundt. Der installeres et lille active X program som du trygt kan installere - det giver blot billedadgang til din computer http://www.securityideas.com/demos.html - På denne side hedder det BL-c111 og står lidt nede ad siden. Her kan du også se prisen på 186$ vil du vil købe via nettet og det svarer jo i dagens kroner til ca. 1.000 kr.

Hilsen Bluesky

Kommentar
Fra : hejsahovsa

Dato : 19-04-07 17:03

Der er mange at vælge imellem men, den der Blc10 ser vidst billig ud.
Syntes bare ikke så godt om en privacy knap, når jeg skal bruge den som en sikkerhed.

Kommentar
Fra : bluesky

Dato : 19-04-07 17:06

Den kan du deaktivere i opsætningen - det er blot så postbudet ikke bliver opdaget

Kommentar
Fra : hejsahovsa

Dato : 19-04-07 17:21

ah ok. Det jo godt nok så :)

Nu mangler der nok bare lige en SMS funktion, og så ved jeg heller ikke helt hvor følsom den der infrarød sencor den er. Kan ikke have at den sender at billedet hver gang min kat hopper ned fra bordet eller sådan noget.

Kommentar
Fra : hyggemor

Dato : 19-04-07 17:24

Citat
Din påstand om 1-2 timer er den fra ekstrabladet??

vil gerne høre din historie..

Og ja kender til nogle tilfælde af disse lange tider.. Men det er nok ikke fordi de ikke gider at kører efter alarmen

Ekstrabladet - neej du, Har 2 tilfælde i real life. Et vennepar's bolig, hvor der gik 57 min. før Dansikring ankom. Et familiemedlem, hvor der gik 1 time og 38 min. (stik den). Må så også lige sige til Dansikring's forsvar at en nabo til et familiemedlem kom de efter 19 min. Men der kan ske meget på den tid alligevel.

Nå men den ide med ip kamera lyder jo fantastisk. Den overvejes herhjemme nu

Kommentar
Fra : copycatDK

Dato : 22-04-07 07:22

Hej igen..

Ok har lige været væk et par dage..

Hyggemor..

den kan jeg godt stikke uden probs.

et rambuk i Fåborg på fyn. Vagtselskabet var først på stedet efter 3 timer. Et vidne havde set det hele og alarmeret politiet som slet ikke kunne komme. kom først om eftermiddagen den efterfølgende dag.

Kan nok findes i arkivet på fyens stifttidende.

En alarmpatrulje dækker et område hvor der er lige fra 50 - over 200 alarm kunder. Kan jo ikke være flere steder på en gang.

Vagtselskaber er privateget. Og har derfor ikke mandskab/penge til at placere en alarmpatrulje i baghaven hved hver kunde.

9 ud af 10 indbrud et vagtselskab er på har politiet ingen interesse i at komme. Men vi kan jo henvise kunden til at lave en skriftlig anmeldelse til dem.

De fleste indbrud jeg har kørt hvor frks. en nabo har stået som kontaktperson, er vedkommende først kommet ud af sit eget hus når vagten var ankommet.. Dette gælder også fejlalarmer.
(Hvad nu hvis der ingen vagt var tilknyttet og politiet ikke kunne komme??)

I yderområder er der ingen selskaber der på kontrakt lover maximal tid for en udrykning.

Udrykning lyder også så fint.. Men har kun samme rettigheder som alle andre i trafikken.

Der er uheldige episoder hvad udrykningstid angår i alle selskaber. Så mener ikke dette kan bruges som grundlag for at vælge et frem for et andet.