/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Afføring i pelsen
Fra : loef
Vist : 5601 gange
100 point
Dato : 12-04-07 10:14

Jeg har et par dejlige norske skovkattekillinger som begge har en rigtig flot hvid pels.
Et par gange har jeg oplevet at deres afføring hænger fast bagi, og det er faktisk ikke så lækkert når de elsker at komme op og nusse hos os i sengen om natten.
Jeg synes ikke, at det ser ud som om de har tynd afføring, men snarere at det skyldes den lange pels
Jeg har aldrig haft det problem før, da min tidligere kat var en almindelig korthåret huskat.

Er der nogen her som kan give mig et godt råd eller er der bare ikke noget at gøre?

Kommentar
Fra : akle

Dato : 12-04-07 10:30

Hvis afføringen er fast, så burde der ikke hænge noget fast i pelsen. Løsningen kunne være at klippe lidt pels af bagi. Katte plejer normalt at vaske "snavset" væk selv, men hvis det er for meget afføring der hænger fast, bryder de sig naturligvis ikke om det. Det kan også være at afføringen er lidt klistret, dvs. fin formet men alligevel en smule blød. Heraf vil der naturlignok letter hænge fast i pelsen. Check hvad kattene får at spise, - om du har ændret noget i kosten i forhold til tidligere, hvor der ikke hang noget fast i pelsen.
Er problemet det samme med begge katte? - ja, så vil jeg gætte på kosten er den skyldige.
Som sagt, du kan klippe lidt pels af, - men det til grundsgående årsag, burde nok overvejes og ændres, så afføringen kommer 100% i orden.
MVH Akle

Kommentar
Fra : akle

Dato : 12-04-07 10:33

UPS ....... den tilgrundsgående årsag! ... skulle der stå. (Hader gramatiske fejl).
MVH Akle

Kommentar
Fra : loef

Dato : 12-04-07 12:01

De er kun 5 måneder gamle, så jeg har ikke haft dem så længe men det er begge katte som har haft det. De får kun tørfoder, men jeg har godt nok skiftet mærke - dog har jeg haft blandet nyt og gammelt mærke, så de gradvis kunne vænne sig til det. Måske jeg skulle prøve at klippe dem lidt i "enden".

Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-04-07 16:16

Prøv at klippe dem lidt i første omgang, og prøv at give dem noget andet foder........katte har altså ikke godt af, kun at få tørkost.

Tørkost bør kun være supplement til andet foder.

Om afføringen er i orden, kan du vel se i kattebakken......konsistensen skal være fast og sådan at du i teorien skulle kunne tage en "pølle" op uden at få snavsede fingre.

mvh dova

Kommentar
Fra : dior

Dato : 12-04-07 18:32

Hej Loef.
Jeg har selv langhårskatte,og det sker også de har afføring i pelsen.Det kan næsten ikke undgås,selv om katte er meget renlige.Jeg fik det gode råd af min dyrlæge,at strø babypudder på det "angrebne" sted,og derefter bruge en kam til at rede afføringen væk.Og det virker perfekt!Hvis du beslutter dig for at prøve dette råd,skal det selvfølgelig være uparfumeret pudderOg kammen skal selvfølgelig også kun bruges til at rengøre de nedre regionerHeld og lykke.
Hilsen fra dior.

Accepteret svar
Fra : akle

Modtaget 100 point
Dato : 13-04-07 10:42

Generelt siger man, at katte (kan) få tynd mave ved foderskift. Dette gælder indbyrdes forskellige produkter af tørfoder, men det gælder såmen også pludseligt skift til vådfoder. Derfor er det en god idé gradvis at blande, samt forøge mængden af det nye og gamle foder. Dette har du gjort rigtig, hvis forøgelsen har været gradvis.
At katte ikke har godt af kun at få tørfoder, er jeg ikke enig i. - Der i mod vil jeg sige, de fleste katte nyder at få "anden kost" som suplement. Til eksempel kan jeg fortælle, min "Nille" huskat, som jeg nu har haft i 1 år fra killing af, nægter at spise andet end tørfoder. Jeg har tilbudt hende alle slags lækkerier, men der bliver kun snøkket lidt til lækkerierne, og så går turen direkte hen til tørfoderskålen. Mine andre katte (racekatte), er utrolig glade for varieret mad af både vådfoder som kogt fisk, kogt kylling samt råt kød i lunser (okse). De får naturligvis også tørfoder.
Menu skift af vådfoder gør intet, men direkte foderskift fra udelukkende tørfoder til vådfoder, skal man dog være opmærksom på mht. mavens reaktion.
Muligvis er det dit skift af tørfoder, der har været årsagen til "problemet", men jeg synes ikke du skal prøve at skifte igen, da det kan forværre tilstanden. Kør på med samme slags foder og klip kattene lidt bagi. Du kunne jo også vaske kattene en smule bagi med lidt varmt vand og shampo fra en vaskebalje når det hele er for slemt, så vil kattene soignere sig selv bagefter, for at blive helt tørre igen, og dét kan muligvis animere dem til efterfølgende at rengøre sig selv bagi ved senere uheld. - Kartoffelmel kan udmærket erstatte både babypudder og talkum (sidstnævnte har jeg tidligere brugt til mine langhårskatte).
Nu er skovkatte utrolig pelsrige (og flotte), dog kommer de nok ind i fældningsperioden nu, så er der håb forud og problemet minimeres for en periode. Generelt tror jeg ikke dine katte fejler noget, dog vil jeg håbe det tørfoder du serverer for dem er et godt og anerkendt produkt (og ikke et supermarked produkt).
MVH Akle

Kommentar
Fra : dior

Dato : 13-04-07 13:37

Citat
Du kunne jo også vaske kattene en smule bagi med lidt varmt vand
Det er det værste man kan gøre..Det bliver det hele meget værre af..Véd rådet er positivt ment,men pudder/talkum er det bedste.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 13-04-07 15:59

'dior' ... og hvad er det der er så galt ved det???
--- at vaske bagi : ---
Citat
Det er det værste man kan gøre..Det bliver det hele meget værre af..

Mine katte har overlevet hver gang!

MVH Akle

Kommentar
Fra : dior

Dato : 13-04-07 21:59

Citat
'dior' ... og hvad er det der er så galt ved det???
--- at vaske bagi : ---
Der er det galt at afføringen bliver tværet mere ud,og derfor gør det mere besværligt for katten at vaske sig bagi.Jeg taler af erfaring,men det er da muligt at andre kan have glæde af at bruge vand.Det skal de jo så have lov til.Spørgeren spurgte efter et råd.Nu er der kommet et par stykker.Og der er frit valg,hvilket råd Loef vil benytte sig af.
Og så behøver afføring i pelsen ikke nødvendigvis at have noget at gøre med foderskift,men det er en hel anden snak.
Det er godt at dinmetode virker på dine katte.Så skal du selvfølgelig fortsætte med det.Vi gør det jo alle på hver vores måde.

Kommentar
Fra : LM0696

Dato : 27-05-07 08:53

hEJ..
min kat er oss sådan at dernogen gange hænger afføring..
du skal bare klippe det lille stykke af... hvor der nu er afføring.
Det gør, ikk ondt på dem.!!

Kommentar
Fra : akle

Dato : 27-05-07 13:13

Hej!
Ja, at klippe lidt af pelsen bagi, har jeg og et par andre foreslået allerede, - men min mening med event. at vaske katten bagi, var for at få det hele vasket væk, - ikke bare gøre katten våd, for så klistrer det hele. Nej, - er der meget afføring, så er det bedst at vaske katten ren. Brug en fintandet kam til at rede det meste væk med, og brug ellers en mild shampo, samt skyld godt med lunkent vand til sidst. Tør katten godt, - OG SÅ - KAN KATTEN SELV GØRE SIG REN OG TØR BAGI!. Sådan var det i første omgang ment fra min side.
Citat
'dior' ... og hvad er det der er så galt ved det???
--- at vaske bagi : ---

Der er det galt at afføringen bliver tværet mere ud,og derfor gør det mere besværligt for katten at vaske sig bagi.Jeg taler af erfaring,men det er da muligt at andre kan have glæde af at bruge vand.Det skal de jo så have lov til.Spørgeren spurgte efter et råd.Nu er der kommet et par stykker.Og der er frit valg,hvilket råd Loef vil benytte sig af.

Rigtig; tynd afføring behøver ikke at have noget med kosten at gøre, MEN, - det KAN have det, - og det samme er årsagen i rigtig mange tilfælde.
... og så vil vi vel alle gerne høre hvordan det går med 'loefs' katte, efter alle de gode råd der er serveret.
MVH Akle

Kommentar
Fra : dior

Dato : 27-05-07 15:29

Citat
Rigtig; tynd afføring behøver ikke at have noget med kosten at gøre, MEN, - det KAN have det, - og det samme er årsagen i rigtig mange tilfælde.
... og så vil vi vel alle gerne høre hvordan det går med 'loefs' katte, efter alle de gode råd der er serveret.
MVH Akle

Hej Akle
Ja,tynd ELLER meget hård afføring kan godt have noget med kosten at gøre,men som vi begge er enige om,kan der også være andre årsager
Jeg håber også vi hører mere til Loef's katte.
Jeg har selv prøvet dit råd for længe siden,men ak og ve.Med det resultat,at det hele blev tværet endnu mere udSå det med pudderet og kammen virker bedst til mine katte.
Hav en fortsat god pinse
Hej fra dior.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 27-05-07 19:41

Ja, det kan være en vammel sag, at rengøre lort i end og pels, - men det går da udmærket, hvis man først reder det værste ud. Stanken er nok værst, derfor bliver både kat og ejer lykkeligt glade efter ende- og pelsvask.
Citat
Jeg har selv prøvet dit råd for længe siden,men ak og ve.Med det resultat,at det hele blev tværet endnu mere ud

(Har også prøvet det nogle gange, både med Perserkatte og Norske Skovkatte). - Så kan jeg kun sige, du har gjort det i omvendt rækkefølge???
--- så enige er vi vel!?
MVH Akle

Kommentar
Fra : dior

Dato : 27-05-07 19:55

Hej igen Akle
Trist at man sådan MISforstår hinanden,men det sker jo tit via nettetNår mine katte en sjælden gang har lidt afføring i pelsen bruger jeg bare pudder og kam.Jeg syntes nu ikke det er vammelt at fjerne,måske pga. mit tidligere job med børnDet generer mig ikke på nogen måde..
Når jeg fjerner det på denne måde,er alt væk.Og kattene behøver ikke engang selv at rengøre sig bagefter.Men det er også meget sjældent at de har L*** i pelsenOm vi kan blive enige?Det er jeg ikke helt sikker på.Hvad der virker for den ene,virker måske ikke for den anden..
Håber dog vi kan være venner alligevel,selv om vi nok er en smule uenige
Hej fra dior.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 27-05-07 21:10

Jo, vi er da enige i, --- at lortet skal væk! IK´? Den ene eller anden måde at gøre det på, er uden den store betydning.
Enig?
MVH Akle

Kommentar
Fra : akle

Dato : 27-05-07 21:12

Mon 'loef' lader høre fra sig?

Kommentar
Fra : dior

Dato : 27-05-07 21:21

Citat
Jo, vi er da enige i, --- at lortet skal væk! IK´? Den ene eller anden måde at gøre det på, er uden den store betydning.
Enig?

MVH Akle
Jow,væk skal det i al faldDet er vi da i al fald enige omDer findes jo så flere måder at fjerne det på
Men heldigvis kan man så prøve sig frem,hvad der nu virker bedst på den enkle
Mange hilsener fra dior

Kommentar
Fra : dior

Dato : 27-05-07 21:29

Hallooooo Loef...Er du her??
Håber da lige du skriver tilbage på et tidspunktAt skrive om katte er jo altid spændende,også selv om man måske kan komme til at MISforstå hinandenOg heldigvis kan det hele ende i et godt venskab.(I sidste "ende")
Vi vil gerne høre hvordan du klarede problemet
Hilsen fra dior.

Godkendelse af svar
Fra : loef

Dato : 19-06-07 15:43

Tak for svaret akle.
Undskyld at jeg først vender tilbage nu. Jeg må indrømme, at jeg er begyndt at redde kattene lidt bagi når uheldet er ude, og det fungerer fint. Jeg har tænkt mig, at hvis det fortsætter, vil jeg også prøve rådet med at klippe dem lidt.
Tak for alle svarerne