/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Cairn terrrier vs. katte
Fra : captn
Vist : 327 gange
20 point
Dato : 06-04-07 10:31

Vi har et problem med vores 8 mdr. tæve og vores 2 ældre katte. Siden hun som lille hvalp kom til os, har hun fuldstændig domineret kattene og har tvunget dem til at leve et liv i bord- og skabshøjde. Vi regnede egentligt med, at hun med tiden ville miste interessen for dem - men nej -
stadig forfølger hun dem rundt i huset. Det er meget forstyrrende for alle. Hun har ikke gjort dem fortræd, og jeg tror egentlig, at hun blot vil lege med dem. men det ser tit voldsomt ud, når hun løber efter dem, og kattene er meget utrygge ved det. Vi har dog aldrig observeret, at hun har bidt eller snappet efter dem, og hun giver dem også mulighed for at undslippe ved at springe op på et møbel eller lignende. Vi er derfor tvunget til, at lade hende sove alene i bryggerset, og kattene i en anden del del af huset, og vi lader aldrig dyrene være alene sammen. Vores gamle Cairn terrier sov sammen med kattene uden problemer. Jeg har søgt gennem en stor del at spørgsmål/svar forummet, men har ikke fundet noget, der kan løse vores problem.
mvh

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 06-04-07 10:46

I skal i den grad, sætte hunden på plads, så hun ikke får lov til og dominere kattene.

Hunde og katte er ikke venner, men kan sagtens blive det. Det er jeres opgave og skamme hunden ud, med en konsekvent ordre, hver gang hun jager kattene, de stakler var der jo først.

Sæt evt. en rem og et kædehalsbånd på hunden og giv hende et rimligt hårdt ryk, samtidigt med et fast NEJ, få i det samme hundens opmærksomhed på noget andet og ros hende, når hun vender opmærksomheden mod, det i opfordrer hende til.

Håber det kan hjælpe.

Kommentar
Fra : briseogstorm

Dato : 06-04-07 11:17

Nej ikke bruge kædehalsbånd. Når hun jager kattene, så tag fat i hende og skam ud sådan, tag hende i bakkenbarterne, se hende ind i øjnene , sig alvorligt FØG! hold hende til hun glipper med øjnene (= underkastelse) slip og tal blidt til hende. Så går i ud af det med begges værdighed.Aldrig kæder det er ondt. mvh B&S

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 06-04-07 11:37

Rigtig brug af kædehalsbånd er ikke ondt. Sigurd har respekt for den lyd halsbåndet frembringer, men han er bestemt ikke bange for det. Bare det anvendes med omtanke og altid vender rigtigt, sker der ikke en disse, hverken smerte eller andet.

Kommentar
Fra : amandaKanDu

Dato : 06-04-07 12:01

Hunden jager kattene fordi den aldrig har fået et dask over snuden af en kattepote. Har den først prøvet det, skal den nok fremover vise respekt.
Tag evt. den modigste af kattene når hunden har været efter dem hen, og hold kattepoten og giv hunden et dask over snuden med den - så kan den lære det kan den!! og katten kan måske også lære hvordan den holder hunden fra livet.

Kommentar
Fra : captn

Dato : 06-04-07 12:23

Tusind tak for jeres indlæg. Jeg er meget positivt overrasket over den hurtige respons. Vil nu afprøve de forskellige forslag - begynder sikkert med bakkenbart metoden. Jeg er dog blevet klar over, at vi har været alt for eftergivende.
mvh

Kommentar
Fra : Angelica

Dato : 06-04-07 13:50

Jeg har os en hund og 2 misse piger.. altså man må ikk glemme at de har jagt gener i sig men alt tyder på hun bare vil lege.. Det gør min hund da når hun kan komme til det men mest med den yngste kat for hun siger heller ikk fra over for hende - men det gør mor her når hun er for hård.. altså den ældste kat vi har på 2 år hun har sagt fra over for hunden og den forstår hun skam os og ved jamen den vil altså ikk lege med hende når hun viser potten eller væser af hende.. men selvom der er det spil mellem dem så er det kun om natten de er delt op da jeg ellers vil få sovet hvis de var sammen om natten.. men om dagen og når de er alene hjemme så er de i samme rum og der ser ikk ud til at være noget.. det kan os sove samme seng ind imellem men det er sjælden jeg ser det.. så være konsikvet og brug bestemt NEJ når der er ting du vil sætte grænser for.. men du skriver ikk hvor gammel jeres terrie er men kan sige så meget min er kun 1 år så hun er stadig i lege alder så med tiden mon ikk hun bliver mere og mere ligeglad med tiden..

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-04-07 16:03

Citat
begynder sikkert med bakkenbart metoden

Og den vil jeg helt sikkert fraråde dig at bruge......man holder ikke en hund og stirrer den i øjnene til den glipper med øjnene og viger i blikket.

Og den vil ikke fatte en dyt af, at det er fordi den skal lade kattene være, men kun opfatte at du vil kue den over evne......langt over hvad der er acceptabelt.

mvh dova

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 06-04-07 16:23

Citat
Så går i ud af det med begges værdighed.

Hunden skal ikke gå ud med værdighed, det har den ikke forstand på, det vil tværtimod være en sejr for den.

Hunden skal respekterer det NEJ, FØJ eller hvad den ejer vælger og bruge.

Konsekvent, fast og rosen lige i samme sekund, den rigtige virkning kommer.

Kommentar
Fra : captn

Dato : 06-04-07 17:11

Tak for jeres interesse i vores problem, men nu efter de sidste indlæg,er jeg kommet lidt i tvivl om bakkenbart-metoden. Under alle omstændigheder har jeg dog forstået, at vi skal være noget mere konsekvente i vores opdragelse.
Angelica jeg skrev nu, at hun er 8 måneder.
mvh

Kommentar
Fra : briseogstorm

Dato : 06-04-07 17:46

Afsluttende har selv en terrier, de er meget specielle. Dova jeg skrev til den glipper, ikke viger, det er en forskel. den glipper temmelig hurtigt.Til Knh15 med al respekt, Terrier har meget værdighed, har haft den race i 15 år. Så jeg ved havd jeg taler om. MvhB&S

Kommentar
Fra : chicapigen

Dato : 06-04-07 18:44

HEJSA
jeg tror også i har været for god/slap med hendes opdragelse i skal selvfølgelig være langt mere konsekvente over for hende og næste gang hun løber efter en af kattene så tag fat i hende og sig FØJ . når hun har fået tilstrækkeligt nok af dem burde hun holde op . jeg er heller ikke tilhænger af hverken kæder eller rusken i bakkenbarter, men hvis det en enkelt gang kan få hende til at lade være med at jage katte så er der jo ikke sket nogen skade ved det. jeg håber i får løst jeres problem så kattene kan færdes frit i gulv højde

GOD PÅSKE TIL ALLE JER KANDU´ER

VENLIG HILSEN CHICAPIGEN

Kommentar
Fra : dior

Dato : 06-04-07 19:14

Citat
Sæt evt. en rem og et kædehalsbånd på hunden
Jeg har ikke så meget at sige her,andet end jeg bestemt ikke er enig i ovennævnte...Der findes andre og bedre/blidere metoder,som hunden godt kan forstå.Jeg har selv haft hund,nu har jeg katte
God påske fra dior.

Kommentar
Fra : Angelica

Dato : 06-04-07 19:39

Synes ikk jeg kunne se det med aldren.. *S* men så der har du en grund til at hun højst sandsynligt vil lege med dem.. Det er os svært for hende at forstå de ikk er til at "lege med" med mindre katten selv ligger til det som kan ske her os hos.. så den yngste er sådan set selv udenom det meste af gangene med at Hunden vil lege med hende for hun ligger frækt under sofa'en og dasker ud efter hende for hun ved at hunden ikk kan komme ind til hende..

men som sagt Bedstem Nej - Fy - Føj eller hva i bruger når i synes det går vildt til og hold evt øje med om de ikk selv kan ligge op til leg.. nu ved jeg ikk hvor gammel dine misser er men mine er forholdsvis unge så mon ikk det hele nok skal komme med tiden da din terrie stadig er meget hvalpede.. evt vis at i er mere interssante end kattene er som en bruger skrev herinde..

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 07-04-07 08:21

Du har da ret i, dior, at der findes andre metoder. Jeg beder ikke captn om og rive hovedet af sin hund.

Det der skal til, med et kædehalsbånd, er et fast ryk, hovedet skal blive på hunden og det skal ikke gøre ondt, bare aflede hunden fra dens ugerning, fulgt af et NEJ/FØJ eller hvad du vælger. Med ros og kærlighed i næste sekund.

Denne metode er den jeg kender, den har altid virket på mine hunde gennem tiden og de har bestemt ikke været underkuet eller mishandlet på nogen måde.

Ved rigtig brug af et kædehalsbånd, er det bestemt ikke mishandling, syntes jeg.

Citat
Terrier har meget værdighed, har haft den race i 15 år. Så jeg ved havd jeg taler om. MvhB&S

Jeg er ikke lige tankelæser og ved derfor ikke hvad din difination af værdig hed er.

Oki så lad os kalde det værdighed, selv om jeg mest tilegner det en sejr, når hunden går afsted med høj haleføring og løftet hoved.

Er det det syn du kalder værdighed? eller er det noget andet, så er jeg da parat til og ændre mening.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 07-04-07 12:21

Hvis i ikke har lært hunden, hvad ordet "nej" betyder, så er det om at komme i gang. Når hun har lært det, burde det være nok at sige "nej", når hun begynder at løbe efter kattene.

Hilsen Jette