/ Forside/ Interesser / Videnskab / Biologi / Spørgsmål
10  berpox 1040
Hvad er "vattersot"?
Fra : osm1
Vist : 9716 gange
100 point
Dato : 30-03-07 20:38

En fjern forfader hængte sig i 1832, iflg. politirapporten fordi han led af vattersot, der havde "kastet" sig på hovedet til sidst, og det gav ulidelige smerter. Jeg har slået op i lægebøger og fundet ud af, at vattersot i dag benævnes ødemer=vand i kroppen". Men hvad er det egentlig, og hvorfor giver det store smerter? (Politirapporten kan læses her: www.familiekroeniken.dk, søg "Mathias Wilhelm Mohr", underpunkt "Otium"). Mvh. Osm1

Accepteret svar
Fra : valde.

Modtaget 110 point
Dato : 30-03-07 20:47

Dengang havde man stort set kun to sygdomme vattersot og svindsot. svindsot var Tb. Vatersot kan skyldes dårligt fungerense nyrer eller hjerte, lunger, måske også andet.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 30-03-07 20:58

Fra Nudansk Leksikon

Citat
vattersot subst. -en
1. (ældre) et gammelt navn for sygelig væskeophobning i bindevævet (ødem) eller kroppens hulheder, fx lungerne eller bughulen. Årsagen er oftest hjerte- eller nyrelidelser. ! af sammenblanding af nedertysk watersucht og det tilsvarende ældre danske ord vandsot (jf. sot 'sygdom'); første led vatter- kommer af nedertysk water 'vand' (jf. vater)

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 31-03-07 08:41

Vattersot's rigtige betegnelse er Hjeteinsufficiens....
Når hjertet ikke pumper ordentligt ophobes vand i mellem cellerne og det er altså ødemer!!
vatter = vand
sot = sygdom
jeg ku sagtens forstille mig, at det gør ondt!!!
god påske!!

Godkendelse af svar
Fra : osm1

Dato : 01-04-07 19:42

Tak for svaret valde..Jeg vil bruge det som baggrundsstof i Familiekrøniken. Osm1

Kommentar
Fra : osm1

Dato : 01-04-07 19:48

Til ans og beckski: også tak tiil jer for de gode svar, som jeg også kan bruge i Familiekrøniken. Desværre kendte jeg ikke kandu´s systemer så godt, at jeg også fik tildelt jer stjerner, beklager. Jeg troede, man godkendte og gav stjerner til det enkelte svar, men da jeg havde godkendt valde´s svar, var der ikke lukket, og jeg kunne ikke give jer svar med stjerner! Osm1

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 01-04-07 20:46

Tak for pointene - ja det er jo ikke altid let at være retfærdig