/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Ur/sommertid
Fra : dior
Vist : 3347 gange
20 point
Dato : 25-03-07 18:29

HejKunne ikke rigtig finde en kategori der hører hjemme i mit spørgsmål,så nu stiller jeg det herDe fleste af mine ure skifter automatisk over til sommer/vintertid.Men lige pludselig gider mit armbåndsur bare ikke at gøre detUret funker ellers perfekt,og er ca. 5 år gammelt.Det er et Junghans ur.Skal jeg et smut forbi min urmager,eller er her en ekspert som kan hjælpe?
Hej fra dior

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-03-07 18:47

Drej det dog en time frem.....

Hvad er problemet

Kommentar
Fra : dior

Dato : 25-03-07 18:58

Det er fjernstyret....Så problemet er at det ikke kan "drejes" en time frem....Hvis det kunne det,var der jo ikke noget problem...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-03-07 19:00

Så bare vent det kommer nok.....

Det ved nok ikke det er sommertid endnu......

Citat
Det er fjernstyret

Det lyder spændende

Mon ikke du mener radiostyret

Så skal du bare en tur Paris - der er det ikke forår endnu.....

Kommentar
Fra : iah

Dato : 25-03-07 19:01

Prøv at lægge det i vindueskarmen natten over, så kan det være satellitten lige kommer forbi og giver det et signal...

OG hvis ikke det hjælper, må du jo ned til urmageren.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 25-03-07 19:02

Så er det jo lige spørgsmålet om Frankfurt har samme skæringsdag for sommertid.

Kommentar
Fra : dior

Dato : 25-03-07 19:09

Citat
Mon ikke du mener radiostyret
SHIT!!!Dér fik du mig...Selvfølgelig mener jeg radiostyretOk,smutter en tur til Paris i morgen

Kommentar
Fra : dior

Dato : 25-03-07 19:11

Ok,det vil jeg prøveVender tilbage i morgen og håber så dit råd virker

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-03-07 19:12

Citat
om Frankfurt

Ja - der er vist noget om det er ændret.......

Kommentar
Fra : dior

Dato : 25-03-07 19:14

Citat
Så er det jo lige spørgsmålet om Frankfurt har samme skæringsdag for sommertid.
Det tror jeg nok de har.Uret har virket de andre år.Men måske det trænger til en udskiftning

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-03-07 19:15

Husk at slå antennen ud

Kommentar
Fra : dior

Dato : 25-03-07 19:15

Citat
Prøv at lægge det i vindueskarmen natten over, så kan det være satellitten lige kommer forbi og giver det et signal...
--------------------------------------------------------------------------------
Ok,det vil jeg prøveVender tilbage i morgen og håber så dit råd virker

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-03-07 19:17

Vi har fire fjernstyrede (radiostyrede)......

De viste alle rigtigt i morges......

Meeen...

Vent nu lige en dags tid.....

Kommentar
Fra : dior

Dato : 25-03-07 19:18

Citat
Husk at slå antennen ud
Har jeg altså prøvet.Det hjælper ikke

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 25-03-07 19:18

Og helst et vindue mod syd................for der ligger Frankfurt.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-03-07 19:20

Citat
Og helst et vindue mod syd................for der ligger Frankfurt

Ja - der ligger de begge, selvom den ene er syd/øst

Kommentar
Fra : Vonna

Dato : 25-03-07 19:21

vores køkkenur er radiostyret og det skifter til sommertid som det skal.du kunne prøve og tage batteriet ud og nulstille uret vent så 10 minutter til du setter battariet i igen, så skulle der gerne ske noget.VH vonna

Kommentar
Fra : dior

Dato : 25-03-07 19:21

Citat
Vi har fire fjernstyrede (radiostyrede)......
Jeg har også 4 "fjernstyrede"De andre tre virker fint nok.Men skal nok have tålmodighed til i morgem..Selv om ordet "tålmodighed" er et bandeord for mig

Kommentar
Fra : dior

Dato : 25-03-07 19:22

Citat
Og helst et vindue mod syd
Jeg vil prøve og håber på det virker

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 25-03-07 19:26

Du tager bagsiden af på dit armbåndsur med en skruetrækker og en hammer. (Vonna's råd)
Jeg håber det er stødsikkert, men ved ikke hvordan det smles igen.

Kommentar
Fra : dior

Dato : 25-03-07 19:28

Citat
vores køkkenur er radiostyret og det skifter til sommertid som det skal.du kunne prøve og tage batteriet ud og nulstille uret vent så 10 minutter til du setter battariet i igen, så skulle der gerne ske noget.VH vonna
Tak for rådet,men desværre er det sådan et ur hvor jeg ikke selv kan tage batteriet ud.Det kan jeg nemt på de andre,men et armbåndsur er lidt anderledes indrettet
(Øv-jeg har problemer med at sende,men det er der jo flere andre der har)

Kommentar
Fra : ans

Dato : 25-03-07 19:30

Kan du ikke gå en tur mod syd, måske det hjælper

Hvis der er batteri i dit ur, kan det være at det er ved at være fladt, så skal det skiftes.

Godt at du har andre ure, så du kan følge med tiden.

Kommentar
Fra : Vonna

Dato : 25-03-07 19:31

At man bruger hammer til ure der du kommer fra e.c kan jeg ikke benekte .men her i byen gør vi det ikke.

Kommentar
Fra : dior

Dato : 25-03-07 19:31

Citat
Du tager bagsiden af på dit armbåndsur med en skruetrækker og en hammer. (Vonna's råd)
Jeg håber det er stødsikkert, men ved ikke hvordan det smles igen.
Det tør jeg sgi da ikke,så ødelægger jeg da både ur og hammerEllers et godt råd,lige bortset fra hammerenSkille det ad kan jeg sagtens,men det med at samle det igen?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-03-07 19:31

Citat
Øv-jeg har problemer med at sende

Så får vi ikke så mange mails

Kommentar
Fra : dior

Dato : 25-03-07 19:35

Citat
Kan du ikke gå en tur mod syd, måske det hjælper

Hvis der er batteri i dit ur, kan det være at det er ved at være fladt, så skal det skiftes.

Godt at du har andre ure, så du kan følge med tiden.
Har gået mange km mod syd i dag,men det hjalp heller ikkeDet er ikke så længe siden jeg fik batteriet skiftet,og det virker også fint nok,bortset fra det ikke kan finde ud af at stille en time frem.Jeg kan godt følge med tiden,selv om den nogle gange går alt for hurtigtKunne sagtens bruge nogle flere timer i døgnet

Kommentar
Fra : dior

Dato : 25-03-07 19:36

Citat
At man bruger hammer til ure der du kommer fra e.c kan jeg ikke benekte .men her i byen gør vi det ikke.
Hi hi.Det gør vi heller ikke her i byen

Kommentar
Fra : dior

Dato : 25-03-07 19:38

Citat
Så får vi ikke så mange mails
Jeg vil da savne at få mails herinde fraNår jeg ikke kan sove om natten,skal jeg da lige ind og lure

Kommentar
Fra : transor

Dato : 25-03-07 20:59

Jeg synes at fjernstyret er en udmærket beskrivelse af hvordan det foregår.
Senderne med tidsnormaler sender hele tiden impulser til at markere brøkdele af sekunder men der går lang tid imellem at man sender information om hvad time det er.

Hvis din hånd med uret så ikke lige befinder sig et sted med signal nok når timen er der, å bliver den ikke rettet i den omgang.

Bare vent eller læg uret et godt sted natten over.

Kommentar
Fra : dior

Dato : 25-03-07 21:13

Citat
Jeg synes at fjernstyret er en udmærket beskrivelse af hvordan det foregår.
Senderne med tidsnormaler sender hele tiden impulser til at markere brøkdele af sekunder men der går lang tid imellem at man sender information om hvad time det er.

Hvis din hånd med uret så ikke lige befinder sig et sted med signal nok når timen er der, å bliver den ikke rettet i den omgang.

Bare vent eller læg uret et godt sted natten over.

Tak fordu du syntes at "fjernstyret" er en ok beskrivelse,selv om det godt nok var en...skrivefejlDe andre år har uret stillet hurtigt over til sommer/vintertid.Der er højst gået 4-5 timer.Det er måske mig der er utålmodig.Det havde været bedre hvis det var et af de andre ure der drilledeMen lidt surt når man er afhængig af tid,mht. bus osv.
Jeg skal nok huske at lægge uret et godt sted i natMen tvivler på det virker.Mine fornemmelser svigter sjældentJeg vender tilbage når jeg har været hos urmageren.Har nemlig sat mig for at jeg højst vil have to ubesvarede spørgsmål,og det har jeg jo nuMen skal nok svare på dem begge på et tidspunkt.Sov godt når den tid kommer

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 25-03-07 21:14

Efter at have kikke på dette spørgsmål, ser jeg at mit Junghans ur også er en time bagud, det er

helt nyt, så jeg håber da at det har indhentet det forsømte imorgen, det er ikke et ambåndsur, men

sådan en vejrstation

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-03-07 21:29

Jeg tror disse junghansure er programmeret til at det SKAL være sidste uge i marts.....

Den er lidt tricke denne gang da det præcis skiller mellem lørdag og søndag.....

Så det skifter nok først næste weekend

Kommentar
Fra : dior

Dato : 25-03-07 21:29

Citat
Efter at have kikke på dette spørgsmål, ser jeg at mit Junghans ur også er en time bagud, det er

helt nyt, så jeg håber da at det har indhentet det forsømte imorgen, det er ikke et ambåndsur, men

sådan en vejrstation
Vi kan bare håbe på at vores ure er normale i morgenMin vejrstation virker også ok,og det gør de andre "fjernstyrede" ogsåJeg kan huske den dag jeg købte armbåndsuret.Da gik der nok 5 timer før det havde den rigtige tid.Men så vidt jeg husker er der garanti på et Junghans i nogle år,så mon ikke urmageren er flink?Er spændt på at høre hvornår dit ur kommer til at gå rigtigt

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 25-03-07 21:31

Jeg vælger at se positivt på det, og sover en time længere i morgen eller måske hele ugen ??

Kommentar
Fra : dior

Dato : 25-03-07 21:34

Citat
Jeg tror disse junghansure er programmeret til at det SKAL være sidste uge i marts.....

Den er lidt tricke denne gang da det præcis skiller mellem lørdag og søndag.....

Så det skifter nok først næste weekend
Søde Refi,tror du ikke snart du skal ind og sove?Du er da i et frygteligt drillehumør i aften..Jeg har da ikketid til at mit ur skifter til næste weekend,så sådan noget må du ikke sige

Kommentar
Fra : dior

Dato : 25-03-07 21:39

Citat
Jeg vælger at se positivt på det, og sover en time længere i morgen eller måske hele ugen ??
Det er et fornuftigt valgHvis jeg kunne,ville jeg vælge at sove hele ugenDet er bare mange gange de små ting driller,men heldigvis er det ikke det store problem.Men jeg er nysgerrig efter at vide hvorfor det driller

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 25-03-07 21:40

Til gengæl er der ingen problemer til efteråret - hvis den ikke vil skifte nu.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-03-07 21:46

Citat
Til gengæl er der ingen problemer til efteråret - hvis den ikke vil skifte nu

Nejjjj

Det er derfor man gik over til at KUNDEN skal bevise fejlen efter ½ år

Citat
Du er da i et frygteligt drillehumør i aften

Jeg driller skam ikke, bare vent og se....

Det er da underligt det KUN er junghans ure det er galt med.....

Kommentar
Fra : dior

Dato : 25-03-07 21:51

Citat
Til gengæl er der ingen problemer til efteråret - hvis den ikke vil skifte nu.
Det kan jeg kun give dig ret iSå for en sikkerheds skyld,må jeg hellere købe et nyt ur i morgen,så er jeg nogenlunde sikker på det virker til det bliver vintertid
Men der er da en lille chance for at det virker i morgen.Når jeg engang vågner i nattens løb,og det fungerer,vil jeg straks skrive herinde

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-03-07 21:53

Citat
vågner i nattens løb

Slår straks mailalarmen fra

Kommentar
Fra : dior

Dato : 25-03-07 21:55

Citat
Det er derfor man gik over til at KUNDEN skal bevise fejlen efter ½ år
Der er ekstra garanti på det ur jeg har...Om det gælder for andre ure véd jeg ikke..

Kommentar
Fra : dior

Dato : 25-03-07 21:57

Citat
Slår straks mailalarmen fra
Føl dig ikke for sikker...Du slår nok mailalarmen til på et tidspunkt

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 25-03-07 21:59

Jeg hælder nu mest til den teori, at den skifter i næste week-end, da det jo er den sidste week-end i marts altså for uret

Men det bliver da interessant at se om vores ure skifter på samme tid

Kommentar
Fra : dior

Dato : 25-03-07 22:03

Citat
Jeg hælder nu mest til den teori, at den skifter i næste week-end, da det jo er den sidste week-end i marts altså for uret

Men det bliver da interessant at se om vores ure skifter på samme tid
Tja..måske har du ret..Så må nok lade spørgsmålet stå åbent en uges tid endnuMen giv lige et lille pip fra dig når dit ur skifter

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 25-03-07 22:06

Jeg giver lyd, når uret skifter

Kommentar
Fra : dior

Dato : 25-03-07 22:07

Citat
Jeg giver lyd, når uret skifter
Godt så.Det samme gør jeg...Måske om en uges tid

Accepteret svar
Fra : alimak

Modtaget 20 point
Dato : 25-03-07 23:21

Mit ur er heller ikke skiftet, men jeg satser på at det skifter kl.2 i nat da det er da det har kontakt med Frankfurt.
alimak

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 26-03-07 07:25

Næææ Junghans har ikke rettet sig

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-03-07 07:49

Nej - det sker først næste weekend

Kommentar
Fra : dior

Dato : 26-03-07 07:56

Citat
Nej - det sker først næste weekend
SnydtFor nu virker uret

Kommentar
Fra : dior

Dato : 26-03-07 07:57

Mit virker nuSå dit kommer også nok snart til at følge med tiden

Kommentar
Fra : dior

Dato : 26-03-07 08:01

Citat
Mit ur er heller ikke skiftet, men jeg satser på at det skifter kl.2 i nat da det er da det har kontakt med Frankfurt.
alimak
Jeg er ved at tro det er dig der har ret,for som du kan se skiftede mit ur engang i nat

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-03-07 08:02

Argh.....

Der er nogen der har ringet til dem og sagt de skulle skynde sig.....

Godkendelse af svar
Fra : dior

Dato : 26-03-07 08:05

Tak for svaret alimak.Jeg tror du er den der er kommet tættest på.Der må findes et sted på nettet hvor man kan læse om den slags

Kommentar
Fra : dior

Dato : 26-03-07 08:08

Citat
Der er nogen der har ringet til dem og sagt de skulle skynde sig.....
Det tror jeg også der erForøvrigt lagde jeg uret i skuffen,som jeg plejer.Og alligevel havde det skiftetHav en god dag

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 26-03-07 15:13

Citat
Senderne med tidsnormaler sender hele tiden impulser til at markere brøkdele af sekunder men der går lang tid imellem at man sender information om hvad time det er.

Frankfurtsenderen (som alle normale ure kører efter) sender fuld klokke/datoinformation hvert minut. Den er et helt minut om at sende hele informationen. Derfor ser du ofte at uret 'fanger' klokkeslettet cirka 5 sekunder i et helt minut - se http://www.ee.udel.edu/~mills/ntp/dcf77.html

P.g.a. de atmosfæriske forhold modtages signalet kraftigere om natten, selvom der konstant sendes med 50kw. Den største kilde til forstyrrelser iøvrigt er fjernsyn o.lign, så hold den uret væk fra et tv eller en computer, selv i standby, hvis du har problemer med modtagelsen.

Sidst jeg undersøgte sagen med sommertid (det er 10 år siden), så var det indenrigsministeriet der hvert år bestemte hvilken dato skiftet skulle ske. Men han bestemte naturligvis det tidspunkt, som alle i EU var eninge om (natten til sidste søndag i marts). Disse regler følges iøvrigt af hele europa, også udenfor EU og af SNG-landene m.v. Se http://dateandtime.com/ om forholdene udenfor.

Kommentar
Fra : dior

Dato : 27-03-07 08:08

Citat
P.g.a. de atmosfæriske forhold modtages signalet kraftigere om natten, selvom der konstant sendes med 50kw. Den største kilde til forstyrrelser iøvrigt er fjernsyn o.lign, så hold den uret væk fra et tv eller en computer, selv i standby, hvis du har problemer med modtagelsen.
Nu tror jeg bedre jeg forstår hvorfor uret først indstillede tiden rigtigt i går morges.Armbåndsuret lå nemlig ret tæt på to andre radiostyrede ure.Det er måske forklaringen.(Men lå ikke i nærheden af tv,pc,eller lign.)

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-03-07 08:43

Som nævnt rettede mit ur sig ikke, manden "tvang" uret en time frem, men det ku' det ikke li' det viste helt hen i vejret hele dagen, lige indtil han satte det udenfor, så rettede det sig øjeblikkeligt

Kommentar
Fra : dior

Dato : 27-03-07 08:58

Citat
Som nævnt rettede mit ur sig ikke, manden "tvang" uret en time frem, men det ku' det ikke li' det viste helt hen i vejret hele dagen, lige indtil han satte det udenfor, så rettede det sig øjeblikkeligt
Det var godt dit ur også rettede sig.Det skal bare virke,ja det skalHav en dejlig tirsdag

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-03-07 09:02

Du må også ha en dejlig solskinsdag