/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
NwRam til Bærbar
Fra : plobber
Vist : 325 gange
30 point
Dato : 11-01-03 00:10

Hej. Jeg er ved at opgradere min bærbar (Vega+ P4 2 gHz, 192 mb ram, 20 gb hd)
Jeg har undersøgt priserne og syntes at næsten 1000 kr for 256 mb nwram er sygt... er der et sted hvor de er billigere ???
Det samme gælder en 40 gb hd... den koster også så meget at jeg ikke gider at opgradere da pengepungen ikke strækker til det. Kan det virkelig passe at det er så dyrt ???

Kommentar
Fra : Master_of_KeFir

Dato : 11-01-03 01:33

Ja desværre.

Priserne afspejler efterspørgslen. Salgstal for bærebare er meget lavere end PCer, hvilket begrænser markedsstørrelsen for udvidelser specielt beregnet til dem. Set i forhold til PC hvor kunde grundlaget er meget større, er der også mange flere producenter med i konkurrancen, hvilket i sig selv sænker priserne og giver et bredere udvalg.

Så er der det psykologiske fænomen omkring prisfastsættelse. De sidste 5-8 år har den billigste bærbar i alle forretningerne altid kostet omkring 10.000,- kr, selvsagt at der er kommet bedre issenkram i dem med tiden. Jeg kender mange der godt vil give 5.000,- for en ny bærbar med forældet (men god nok) indmad som f.eks en pentium MMX eller pII. Men selv om der er marked for det, er de ikke til at opdrive andet end brugt. Hvorfor er det mon sådan ? Rentabillitet.

Når man som producent har investret penge i at udvikle et nyt og bedre produkt end dem man allerede har ude på market, holder man op med at sælge den "forældede" fordi den så vil konkurrere med den nye produkt og gør at det tager længere tid at tjene din investering hjem.

Læg dertil advance forholdet nå en lille "volumen" skal eksporteres og distribureres på verdens plan, er du helt sikker på en "dyr" vare især i lille danmark hvor du ikke engang kan trække det fra i skat. Og så er der moms ( med den kender jo alle)

Du må nok selv fortage en "parallel" import via nogle venner der bor i et land hvor det er billiger (læs, sælges flere af dem)

Mvh, Ke'Fir, m.a.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 11-01-03 09:41

plobber wrote:
> Hej. Jeg er ved at opgradere min bærbar (Vega+ P4 2 gHz, 192 mb ram,
> 20 gb hd)
> Jeg har undersøgt priserne og syntes at næsten 1000 kr for 256 mb

Disse passe i min Vega A4
http://www.prcdata.dk/ProduktFrame.asp?Produktid=8867771
så mun ikke også de kan køre i vega P4

Jan Pedersen
--
Det nemmere at få tilgivelse end tilladelse...
Blomst # 92159636

Kommentar
Fra : plobber

Dato : 11-01-03 12:35

Jeg vil prøve, men hvordan ved man hvilke slags man skal have ???? pin 144 eller 200 ???

Kommentar
Fra : plobber

Dato : 12-01-03 02:57

Jeg kan ikke komme ind på EDBpriser.dk lige nu, men vil prøve igen senere...
Jeg kontakter også forhandleren og så får vi se hva han har at sige, men jeg tror godt at dit svar kan bruges.
Kik ind senere og så skal du nok få dine point...

Accepteret svar
Fra : Master_of_KeFir

Modtaget 30 point
Dato : 12-01-03 06:24

No problemo

Mvh, Ke'Fir, m.a.

Godkendelse af svar
Fra : plobber

Dato : 12-01-03 11:02

Tak for svaret Master_of_KeFir.
Tror det virker...