/ Forside/ Teknologi / Netværk / Andet Netværk / Spørgsmål
10  dk 1610
Opdatering af Belkin F5D7230-4
Fra : MissXX
Vist : 667 gange
200 point
Dato : 05-02-07 22:30

Jeg er ved at opsætte trådløst netværk og det virker da sådan da.....

Men forbindelsen til nettet er meget ustabilt og falder nemt af. Både på den stationære, som er forbundet til routeren og på den bærbare.

Jeg har kunnet læse mig til her på kandu.dk at det kan være firmware der skal opdateres. Og denne har jeg hentet fra producentens hjemmeside. Men hvad gør jeg så? Hvordan opdaterer jeg routeren?

Og er det overhovedet det der skal til? TDC har været her i dag og mit modem fejler ingenting. Nettet kører også perfekt hvis jeg sætter LAN direkte i computer.

Svar venligst meget pædagogisk, da jeg ikke er en nørd til IT...

Kommentar
Fra : severino

Dato : 05-02-07 23:07

Hvis alt køre som det skal, når du forbinder dig direkte til routerens LAN port, så har vi jo lokaliseret problemet til at være mellem router og trådløs PC.

Inde i din routers menu, kan du finde info om den firmware version den har, som du så kan sammenligne med den du har hentet hjem. - Jeg vil tro at filen til opdateringen er en *.bin fil, hvilket er ret normalt (dog findes der afvigelser i andre mærker).
Din firmware har du sikkert gemt på din hardbørge. - Nu skal du finde det sted i routerens menu, hvor du kan opgradere din router. Her angiver du stien til det sted på "børgen" hvor du har den nye fil liggende, og beder routeren om at hente filen. Herefter genstartes routeren, så den nyeste firmware kan træde i funktion.
Se også http://www.kandu.dk/spg98488.aspx hvor jeg nævner noget om antenneforholdet, som er den vigtigste del af et trådløst netværk.

Hvis dette ikke er pædagogisk, så skyldes det nok, at jeg ikke er pædagog, og aldrig vil synke så dybt!

Kommentar
Fra : MissXX

Dato : 05-02-07 23:20

Jeg ved at det lyder dumt, men jeg kan ikke finde ind i routerens menu.....

Og nej, forbindelsen mellem PC og router med LAN er ikke god. LAN er kun god hvis jeg går uden om routeren....

Kommentar
Fra : severino

Dato : 05-02-07 23:53

Jamen så kan det være at opdateringen hjælper på dette problem. - Opdateringer udgives i erkendelse af, at den firmware den er født med, ikke er god nok, så derfor udgiver man disse opdateringer. Hvis de så finder fejl i den nye, ja så kommer der endnu en opdatering.

Inde i din liste af fortrukne kan du oprette en mappe til bl.a. opdateringer og lignende, som er mere privat karakter. Her gemmer du linket til opdateringssteder, som du med jævne mellemrum, kan besøge og kontrollere om der er noget nyt.

I din brugs-forvirring til din router, skal der være angivet adgangen til routerens menu. Den vil typisk være browserbasseret, således at du via din internet browser, kalder direkte til din router. Her står også hvilken adgangskode og password du skal bruge for at få adgang.
Adgangslinket kan være http://192.168.0.1 eller http://192.168.1.1 som nok er de mest brugte gatwaysadresser, men kan også være en helt anden, hvilket vil fremgå af routerens manual / brugs-forvirring.

Så tag lige en "stirre" på det!

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 06-02-07 19:09

Det lydet meget sandsynligt med en firmware opdatering, da det både er med og uden kabel der driller. Hvis det ikke hjælper med en firmwareopdatering er der måske en indstilling i routeren der står forkert, Severino har forklaret hvordan du kommer ind i menuen og prøv lige at læse lidt på lektien og rod lidt med indstillingerne og vend så tilbage med en status. Det er jo derinde du skal lave firmwareopdateringen fra.

Kommentar
Fra : MissXX

Dato : 06-02-07 19:43

Nu er jeg nået så langt at jeg har fundet ind i routeren.

Men når jeg ønsker at "Check For New Firmware Version " skriver den "Cannot connect to the firmware information server, please double check the wan connection". Hvad betyder det og hvordan gør jeg det?

Kommentar
Fra : severino

Dato : 07-02-07 00:22

Uden at kende din routers "spiseseddel" (menu) så vil det uden tvivl fremgå af en af menusiderne, hvilken firmware version der ligger i din router.
Prøv lige at liste dine hovedmenypunkter op her!

Under hver af hovedmenuerne, vil der oftest være undermenuer for netop den kategori du er inde i.
Jeg vil tro at du nok skal ned i et område der hedder noget med "TOOLS", hvor der skulle være mulighed for at opdatere routeren.

Jeg prøver lige om jeg kan finde en manual til din router på nettet, så jeg kan følge med!

Kommentar
Fra : severino