/ Forside/ Interesser / Videnskab / Biologi / Spørgsmål
10  berpox 1040
Udtryks forklaring?
Fra : Nick10
Vist : 1229 gange
50 point
Dato : 05-02-07 17:03

Kan nogler forklare mig disse udtryk eller give mig en hjemmeside hvor de bliver forklaret:

Allele gener
Homo-/Heterozygositet
Genotype/fænotype
Recessive gener/dominate gener
Autosom

på forhånd tak

Kommentar
Fra : refi

Dato : 05-02-07 17:09

Hvad med et "kursus" i at lukke gamle spørgsmål

- Ubesvarede 11
- Besvarede 4
- Annullerede 0
- Slettede 0
Ialt 15

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 05-02-07 17:20
Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 05-02-07 17:25

Resten kan også findes under "opslag A-Å"

Og husk at lukke spørgsmålet her ( og de andre), så refi ikke altid får ret...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 05-02-07 17:35

Kommentar
Fra : Nick10

Dato : 05-02-07 17:35

nu er de besvaret er det ok jeg lader dette spørgsmål så åbent lidt??

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 05-02-07 17:44

Ja...

Hvis du da mener, at der kommer et bedre svar end mit...!? For du kan jo selv slå de enkelte begreber op, ikk'?

Ellers vælger du "acceptér" ud for mit svar (så jeg får point) og lukker spørgsmålet. (Det er nemlig sådan, at man lukker et spørgsmål... Det vidste jeg ikke i starten!)

Og så er alle glade!

Kommentar
Fra : refi

Dato : 05-02-07 18:01

Allele gener

To eller flere udgaver af samme gen kaldes allele gener eller blot alleler

Homo-/Heterozygositet

Kan jeg ikke lige finde

Genotype/fænotype

Fænotypen er "det man kan se" - det vil i dette tilfælde sige resultatet af en blodprøve. Genotypen er kattens genetiske muligheder (kan jeg kun finde på katte)

Recessive gener/dominate gener

recessive gener er vikende gener som blir kamuflert av de dominante genene

Autosom

autosom: alm. kromosom som ikke har med kønnet at gøre, og som kan skelnes fra heterosomet el. kønskromosomet; jf. heterosom

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 05-02-07 18:05

Og her ser det også ud til at være tegnet og forklaret

http://www.kongsholm-gymhf.dk/Subwebs/Biologi/Et-gens-nedarvning.htm

Accepteret svar
Fra : SimonGjer

Modtaget 50 point
Dato : 05-02-07 19:18

Kære Nick10

Allel: Et ud af flere mulige gener (oversæt med udgaver). Der koder for den samme egenskab og befinder sig det samme sted i arvemassen.

Homozogositet: Ens alleler af genet. F.eks. to gener for blå øjenfarve.

Heterozygositet: Forskellige allerer af genet. F.eks. et gen for brun øjenfarve og et gen for blå øjenfarve.

Genotype: Forskellen set på gen-niveau dvs. DNA-sekvens. F.eks. kan man godt have forskellige udgaver af et gen, men der ses måske ikke nogen forskel i virkemåden af genet.

fænotype: Forskellen ses på organismen. F.eks. øjenfarve. Her ses genets forskelle og hvis man som forsker leder i arvemassen kan forskellen i genotypen findes.

Recessive gener: F.eks. er farven blå for øjne recessiv. Ofte er recessive gener mangel på et gen, men kan også være en egenskab der overskygges af andre gener. F.eks. er gennet for blå øjne en mangel på funktionalitet for det pågældende gen.

Dominante gener: F.eks. er brun øjenfarve dominant overfor blå øjenfarve. Har man f.eks. ét gen for blå og et gen for brun bliver øjenfarven brun.

Autosom: Et gen der ikke sidder på et kønskromosom.

Mvh. Simon (Efter at have set lidt på kommentarerne - tror jeg at alle ordene er forklaret/linket i de forige kommentare - så mine svar er måske ikke til den store gavn)

Godkendelse af svar
Fra : Nick10

Dato : 06-02-07 15:53

Mange tak for svaret