/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Tysk tastatur på Dell-maskine
Fra : bigfool
Vist : 1477 gange
200 point
Dato : 29-01-07 16:17

Jeg har mulighed for at købe en brugt Dell Latitude C840 bygget til det tyske marked og med tysk tastatur - Kan det omkodes til dansk (med æ, ø og å), og er det "rimelig" nemt?

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 29-01-07 16:29

Hvis du kontakter www.dell.dk kan du helt sikkert købe et Dansk QWERTY tastatur.

Prøv at se denne side: http://accessories.euro.dell.com/sna/productdetail.aspx?c=dk&l=da&cs=dkdhs1&sku=580-10706

Det tyder på, at prisen er kr. 223,75, men prøv at kontakte dem for at høre om det passer til din PC.

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 29-01-07 16:32

Det kan sikkert kodes om, men du du kan sikkert ikke få den rigtige tekst på tasterne.
Så hvis du kan klare dig med "dymotape" klistret på tasterne, kan det let gøres, ellers er det noget sværere.

MVH

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 29-01-07 16:37

Dell leverer normalt udskiftningstaster til deres bærbare PC'er, jeg kender det fra min tidligere arbejdsplads hvor vi indkøbte alle PC'erne i Danmark og så skiftede taster alt efter hvor maskinen skulle benyttes (Polen, de Baltiske lande o.s.v.).

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-01-07 16:38

Der er ikke noget som sådan der skal kodes om.....

Du skal bare slå over i dansk tastatur.....

http://www.dansk-i-sydslesvig.de/tysktast.htm

Kommentar
Fra : bigfool

Dato : 29-01-07 16:40

@IBM760 Så vidt jeg kan se er omtalte tastatur til en "Optiplex", som er en stationær PC med løst keyboard...

En ting er hvad der er trykt på tasterne - Jeg tænker mest på funktioen (æ, ø og å).

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 210 point
Dato : 29-01-07 16:41

Bare læs videre "bigfool"

Kommentar
Fra : bigfool

Dato : 29-01-07 16:42

@refi - Dit link gav mening

Godkendelse af svar
Fra : bigfool

Dato : 29-01-07 16:51

Tak for svaret refi.

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 29-01-07 19:59

Hej Refi og Bigfool,

en enkelt kommentar!

Det er rigtigt, at tasterne Z og Y sidder forskelligt på dansk/tysk tastatur og de 3 danske æøå skal findes på andre taster. Omskift til dansk contra tysk kommer ikke til at volde problemer.

Så alt ser umiddelbart godt ud, men hvis jeg husker ret er de enkelte taster på Dell's PC'er kodet til de enkelte rækker, og det betyder at man ikke kan skifte Z og Y på en bærbar. Og derudover skal man huske hvor æøå er placeret - samt nogle af special tegnene har også andre placeringer.

Så alt efter hvad du skal give for PC'en, vil jeg fortsat anbefale dig at kontakte Dell, for at høre om prisen.

Mvh
Ivan

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-01-07 22:19

Nu tør jeg ikke at svare på om Dells er anderledes end andre.....

Men vi har 2 notebooks der begge "skifter" tastatur alt efter hvor vi befinder os....

Det går uden problemer....

PS... Bigfool får IKKE mails i egne lukkede spørgsmål - så han ser det ikke.....

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 29-01-07 22:28

Jeg ved kun, at når vi skulle klargøre bærbare Dell PC'er til vores udenlandske brugere - fik vi et komplet tastatursæt.

Men om Bigfool har brug for oplysningen nu, er formodentlig af mindre betydning.
Når/hvis han køber PC'en, kan han jo altid kontakte Dell hvis han ønsker at skifte taster - eller han klarer sig med Dymo tape.