/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Hjælp til Backup.
Fra : dior
Vist : 543 gange
100 point
Dato : 26-01-07 16:46

Hej
Jeg er så småt ved at tage back up af alt hvad jeg har på cd'en.Mine mapper med billeder kan jeg nemt finde ud af at overføre til min externe hd.Men det er straks værre når jeg skal overføre alle mine billedbehandlingsprogrammer!Det har jeg prøvet før,uden den store succes,da jeg kun fik ført genvejene over..Jeg skal jo gerne have det hele med..
Er her en venlig sjæl der kan skære det ud i pap for mig?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 26-01-07 16:57

Det vil nok være nemmest for dig, at installerer dem på den eksterne harddisk

Kommentar
Fra : dior

Dato : 26-01-07 17:05

Hej NordstedDet er også den externe hd jeg skal have det forskellige overført til.Men spørgsmålet er bare hvordan?Du har nok efterhånden fundet ud af at jeg ikke er så skrap til den slags endnu..Det er ikke kun genvejene jeg skal have ført over,men det hele..

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 26-01-07 17:08

Du kommer programmet i maskinen igen, og når maskinen spørger hvor det skal installeres så giver du navnet på den sti/drev du vil have det på, det er altså ikke en kopi af det du har inde, men lagt ind igen på det nye drev..

Ve' do hva' jeg syntes heller ikke sådan noget er nemt, men jeg har min back-up liggende møj forkølet på sofaen

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 26-01-07 17:10

Nej det kan du ikke...............
Installerede programmer er integrerede i windows og kan ikke uden videre hives ud.

Men du kan lave et image af windows med programmer. Og så kan det hele hentes ind igen.
Et image fylder ca. det halve af indholdet på C:

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 26-01-07 17:13

e.c... billedbehandingsprogrammer, er det en integreret del af windows da??

Hvis/når det er et specielt program, kan man da godt installerer det på to forskellige drev

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 26-01-07 17:20

blæs på de billedprogrammer - det tager lige så lang/kort tid at installere dem igen uden at tage backup

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 26-01-07 17:22

Men for dior tror jeg nu alligevel det er nemmest at installerer på et nyt drev, i stedet for at sidde og bakse med at få flyttet mapper osv

Kommentar
Fra : dior

Dato : 26-01-07 17:29

Jeg er nok ikke så god til at forklare helt hvad jeg menerDe billedbehandlingsprogrammer jeg har,skal jeg have ført over på min externe hd.Det er nok den nemmeste måde for mig,i stedet for at skal ind og søge efter det igen..De fleste af programmerne har jeg fundet på nettet.
Ak ja,det er sjovt,spændende og lærerigt med pc,og knaldirriterende når der er noget der driller,hvad der ret tit erMen jo også lærerigt

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 26-01-07 17:31

Dior du finder programmerne på nettet igen, og når du bliver spurgt om hvor du vil have dem installeret, siger du navnet/stien på dit eksterne drev.

Kommentar
Fra : dior

Dato : 26-01-07 17:31

Nordsted:
I går fik jeg overført alle mine billeder af venner,familie og mine guldklumper(misserne)Det tog 2 timer at gøre det,så du kan nok regne ud at jeg har mange..Især af misserne

Kommentar
Fra : dior

Dato : 26-01-07 17:38

Citat
Indsæt din tekst her
Ja,det tror jeg nok jeg kan hitte ud af,men vil samtidig også gerne lære hvordan jeg gør det på den anden måde.Altså overføre de omtalte programmer direkte til min externe hd.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 26-01-07 17:40

For et par uger siden, ville jeg sætte feriebilleder ind i album, jeg manglede et par stykker og kom i tanke om, at de nok lå på pc'en, da de var taget med sønnens digitalkamera, ups og øv, der lå hele 500 billeder ikke kun fra ferie altså.

Jeg sendte dem så til TDC over et par dage, så jeg kunne få dem på papir, jeg kan bedre li' det på
den måde, jeg snupper tit et album og kikker i, men skal jeg først finde en dvd med billederne bliver det ikke så impulsivt at kikke, og jubi jeg har også fået sat dem ind i albummet

Kommentar
Fra : dior

Dato : 26-01-07 17:41

Citat
Ve' do hva' jeg syntes heller ikke sådan noget er nemt, men jeg har min back-up liggende møj forkølet på sofaen
Desværre har jeg ingen back up der ligger på sofaen som jeg kan spørge..hi hi

Kommentar
Fra : dior

Dato : 26-01-07 17:49

Citat
For et par uger siden, ville jeg sætte feriebilleder ind i album, jeg manglede et par stykker og kom i tanke om, at de nok lå på pc'en, da de var taget med sønnens digitalkamera, ups og øv, der lå hele 500 billeder ikke kun fra ferie altså.

Jeg sendte dem så til TDC over et par dage, så jeg kunne få dem på papir, jeg kan bedre li' det på
den måde, jeg snupper tit et album og kikker i, men skal jeg først finde en dvd med billederne bliver det ikke så impulsivt at kikke, og jubi jeg har også fået sat dem ind i albummet
Godt at du fandt ud af det..Men det lyder nu altså til at du véd mere om den slags end jeg gørSelv har jeg mange gamle billeder(på papir)som jeg overfører til computeren.Dem sender jeg så videre til venner,familie,osv.Det syntes de jo er mægtig sjovt.Billeder som de måske ellers aldrig ville have kommet til at se..

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 26-01-07 17:49

en backup der ligger på sofaen dur jo alligevel ikke til noget

dior - glem alt om at overføre de programmer - mange gang dur de alligevel ikke og du kan jo netop finde dem på nettet igen - eller bede hele kandu om at gøre det

tåbeligt at gemme på gratis billedbehandlings programmer ærlig talt.

Men - du kan jo finde dem igen og kopiere linkene ind i for eks en mail - så kan du finde dem hurtigt igen - endnu bedre send dem til for eks yahoo eller hotmail og bevar dem der

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 100 point
Dato : 26-01-07 17:52

Nå ok,...Du går ind i stifinder- programmer- find mappen hvor programmet ligger i, højreklik og kopier.

Gå ind på dit eksterne og sæt det ind der, lav om nødvendigt en mappe der hedder programmer og læg dem deri.

Der hvor du plejer at starte programmet op, skal du højreklikke på ikonet, og gå i egenskaber og ændre destinationen til det du nu kalder din eksterne f.eks H

Kommentar
Fra : dior

Dato : 26-01-07 18:00

Citat
en backup der ligger på sofaen dur jo alligevel ikke til noget

dior - glem alt om at overføre de programmer - mange gang dur de alligevel ikke og du kan jo netop finde dem på nettet igen - eller bede hele kandu om at gøre det

tåbeligt at gemme på gratis billedbehandlings programmer ærlig talt.

Men - du kan jo finde dem igen og kopiere linkene ind i for eks en mail - så kan du finde dem hurtigt igen - endnu bedre send dem til for eks yahoo eller hotmail og bevar dem der
Kære MeritJa,kan måske nok finde dem på nettet igen..Men kunne også godt tænke mig at vide hvordan jeg overfører dem til min externe alligevel.Du véd jo godt efterhånden jeg er et fjols,men er også samtidig nysgerrig efter at lære alt muligt skørtJeg véd godt jeg kan bede KanDu om hjælp,hvad jeg bestemt også udnytter mig meget af!!Uh,nogle gange er det svært at udtrykke helt hvad man mener.Men hvis det ikke lykkes i aften at få løst "problemet"lykkes det nok én af dagene.Tjekker jo KanDu næsten hver dagEr i al fald super glad for jeres hjælp,selv om jeg aldrig bliver nogen "nørd".Men det bliver jeg forhåbentlig i mit næste liv

Kommentar
Fra : dior

Dato : 26-01-07 18:02

Citat
--------------------------------------------------------------------------------
e.c... billedbehandingsprogrammer, er det en integreret del af windows da??
Hej e.c
De programmer jeg har,har jeg fundet tilfældigt på nettet,og har vist ikke noget med Windows at gøre

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 26-01-07 18:43

Jeg har prøvet at forklarer det kl. 17.52, måske det ikke er så godt skrevet, men så vender du bare tilbage

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-01-07 18:45

Min løsning på backup på programmer og billeder, musik med mere, jeg har alle billed og lydfiler på en anden harddisk, også alle de programmer jeg har fundet på nettet, de ligger på den anden harddisk som instalations programmer og kan instaleres igen, hvis uheldet er ude, de er ikke instaleret på den anden disk, men klar til at blive instaleret på C drevet, hvis Windows skal geninstalerers

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 26-01-07 18:54

Det som alle prøver at forklare er at programmerne ikke umiddelbart er til at flytte over på en anden disk, da for at de skal kunne virke skal bruge de oplysninger der allerede er lagt ind i bla. registreringsdatabasen, og hvis de bliver flyttet til en anden disk duer oplysningerne så ikke igen.

Det du skal gøre er så at finde dem på nettet igen, og downloade dem på din externe hd. Lav fx. en mappe der hedder Download og gem programmerne deri. Så vil det være utrolig let at geninstallere dem igen hvis det er bliver nødvendigt. Derfor skal du selvfølgelig som du allerede har gjort lave backup af dine billeder og dukumenter og hvad du nu synes du vil lave backup af, nemlig det der er vigtigt for dig at gemme. Men backup af programmer duer ikke umiddelbart.

Sådan har jeg gjort i mange år og i min Download har jeg lavet undermapper så det er let at finde senere.
Jeg håber det var en forklaring der kunne bruges og held og lykke med det.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 26-01-07 19:00

Tak Fijala, du fik det da skrevet meget mere enkelt end jeg

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 26-01-07 19:08

Måske, men det var vel det svar vi alle mente og kredsede rundt om.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 26-01-07 19:19

Fijala... nemlig

Kommentar
Fra : dior

Dato : 26-01-07 19:19

Citat
Tak Fijala, du fik det da skrevet meget mere enkelt end jeg
Syntes i alle har gjort et ihærdigt forsøg på at hjælpe dumme migOg skal nok vende tilbage.Jeg véd det kan lade sig gøre,men kan selvfølgelig ikke huske hvordan jeg gjorde!!De gode og velmenende råd er sikkert enkle for nogle,men for et lille kvaj som mig,er det ikke altid lige nemt..Selv om i er søde og skriver det på en enkel måde,kan det godt nogle gange være svært for mig at forstå.Men jeg er meget glad for at i prøver at hjælpe.Jeg giver ikke op,og håber heller ikke at i gør det!!Hej fra den umulige dior

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 26-01-07 19:23

Altså....................
Der findes groft sagt 2 slags programmer - de selvkørende og de installerede.
De selvkørende kan bare flyttes.
De installerde kan ikke flyttes uden videre.

Backup består i:
at kopiere filer / billeder / dokumenter osv over på et fysisk andet sted.
at lave et spejlbillede af hele styresystemet over på et fysisk andet sted.

Der skal et specielt program til at lave et spejlbillede (image) af hele styresystemet.
Et image fylder ca. halvdelen af indholdet på C:

Når filer og styresystemet ligger på et andet fysisk sted vil det ikke blive ødelagt af et harddisknedbrud, eller kludder i registreringsdatabasen.

Da jeg kører med skuffesystem, tager det mindre end 2 min at lave backup af harddisken (ca. 6 GB)
Filer og billeder ligger på en USB HD.

Jeg bruger programmet Drive Image til at lave backup/kopi.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 26-01-07 19:26

dior, nu skal du heller ikke gøre dig mere umulig end du er, du klarer det sikkert udemærket, og husk på vi har alle været nye til dette her, og det med at den kan sparer en masse tid, det passer i hvert tilfælde ikke i starten, for hold da op hvor har vi brugt mange timer på at finde rundt og alligevel må man indimellem søge fordi den første lærdom er blevet noget rusten.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 26-01-07 19:37

Som e.c tidligere har været inde på så kan et fx. program som Norton Ghost bruges til det du vil, men det koster

http://www.symantec.com/home_homeoffice/products/overview.jsp?pcid=br&pvid=ghost10

Kommentar
Fra : dior

Dato : 26-01-07 20:11

Lurer stadig på jeres gode svar,så point må komme senere,når der kommer et godt svar jeg kan bruge.Men det bliver nok ikke i aften.Dog er jeg for nærrig til at forhøje point,selv om jeg gerne ville,men har ikke så mange i forvejenMen til den rette får de få point jeg har udlovet..Jeg véd der findes hjælp,for jeg har selv prøvet det før med held,men bare glemt hvordan..

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 26-01-07 20:22

Om du så stiller et spørgsmål med 10 point.......................................så får du samme svar.

Det sjove ved Kandu er (syntes jeg) at gætte sig til hvad der kan hjælpes med.

Kommentar
Fra : michael_30

Dato : 26-01-07 21:29

Jeg syndes at det letteste er, at finde alle programmerne på nettet, for derefter at gemme EXE-filen af de programmer du downloader i en mappe. Som du kan døbe Billedeprogrammer.
Derefter flytter du bare mappen til din externe hd...

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 26-01-07 23:09

fijala og michael_30 er netop inde på den nemmeste måde overhovedet - nemlig at downloade installationsfilen og gemme den i en mappe (uden at åbne for den sags skyld)

Det kan være en exe fil eller en zip - sag samme - disse kan så sendes videre til både en cd/dvd eller extern harddisk osv

Kommentar
Fra : disken

Dato : 27-01-07 01:09

Om du så stiller et spørgsmål med 10 point.......................................så får du samme svar.

Det sjove ved Kandu er (syntes jeg) at gætte sig til hvad der kan hjælpes med.

andre der har samme lille vindue;;;;;
ski.e hyggeligt
http://img136.imagevenue.com/img.php?image=51142_snap002_122_251lo.jpg

Kommentar
Fra : disken

Dato : 27-01-07 01:10

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 27-01-07 14:51

disken - hvis du vil ha' hjælp til dine pornosider....................må du stille dit eget spørgsmål.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 27-01-07 15:12

disken har da bare et problem med sin puter e.c - spørgsmålet kører i en anden tråd

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 27-01-07 16:11

Tilbage til studiet..........
Hvis Dior har indstalleret nogle programmer som ikke er tilgængelige mere.
Så er det dem der skal laves backup på.
Og det kan kun gøres på en måde, nemlig at lave et image (spejlbillede).
Jeg kender Ghost og Drive image og bruger selv Drive Image, og syntes derfor, at det er det bedste.
Eyvind.

Godkendelse af svar
Fra : dior

Dato : 28-01-07 21:10

Tak for svaret Nordsted1.Jeg blev vist lidt rundforvirret over alle de svar
Tak til alle der også prøvede at banke lidt fornuft ind i knolden på mig
Har først i dag læst svarene grundigt igennem.
Hav en fortsat god aften.
Hej fra dior

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-01-07 21:19

Selv tak. Jeg håber du kan bruge svaret, ellers så spørger du bare

Kommentar
Fra : dior

Dato : 28-01-07 22:27

Det er jeg sikker på jeg godt kan,ellers skal jeg nok råbe HØJT

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-01-07 22:47

Nordsted1.............................man kan ikke køre programmer på den måde, der ligger også noget i registreringsdatabasen.

http://www.kandu.dk/questionhist.aspx?qid=99574#1081527

Kommentar
Fra : dior

Dato : 28-01-07 23:08

Godaften Eyvind
Jeg mener nok man kan gøre det.Jeg er næsten sikker på det er den måde jeg før har gjort det på.
Jeg går ind i stifinder,og finder fotoprogrammet.Så åbner jeg installationsfilerne,markerer dem,og fører dem over på den externe hd.(Jeg er ikke sikker på det hedder installationsfiler,forresten,men tror det)
Hej fra dior

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-01-07 23:17

OK - så har jeg lært noget nyt.
Jeg syntes bare det ville være synd, hvis du ikke kan bruge et program når/hvis C: drevet går ned.

Kommentar
Fra : dior

Dato : 28-01-07 23:28

Nogle af mine fotoprogrammer har jeg kopieret over på mit D-drev,så der skulle ikke ske noget hvis jeg skulle være så uheldig at der skete noget med C-drevet.Eller har jeg nu misforstået noget igen?
Og når jeg har fotoprogrammerne på den externe hd,mener jeg at jeg skulle være helt sikker?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-01-07 23:35

Når man installerer programmer kan man vælge hvor de skal ligge eks. D:
Nu fylder programmet ikke på C: ................. men der lægges altid lidt i registreringsdatabasen inde i windows, og sletterman så windows C: (nedbrud) så er der ingen forbindelse mellem C: og programmet.
Men laves der backup af C: så kan det køre igen.

Det er den metode jeg kender, men det kan da godt være at der findes andre.

Kommentar
Fra : dior

Dato : 29-01-07 00:20

Nåh,jeg troede det var lige meget om det lå på drev d eller c..Men er glad for at kunne lære noget nytJeg troede at hvis der skete noget med drev c,så havde jeg jo en kopi på drev d.Men ak,så nemt er det vist ikke alligevel
Men tak for din forklaring,selv om jeg ikke kan give point denne gang.Men jeg vender frygtelig tilbage en anden dag.
Hej fra dior.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-01-07 11:10

Det er ligegyldigt med point.

Men backup af installerede programmer skal også omfatte C: (database)
Det er nemt når det bare gøres rigtigt.
Hej hej.
Eyvind.