/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Opvaskemaskine med vand i
Fra : Birgitte32
Vist : 23829 gange
200 point
Dato : 25-01-07 23:12

Jeg har en Bosch Mixx opvaskemaskine, der ikke lukker vand ud til sidst. Der står noget, der minder om 5 liter i den. Jeg har ikke så meget forstand på dette, og ved ikke, om den lukker vand ind og ud i flere hold. I så tilfælde, er det det sidste hold vand, der ikke bliver lukket ud. Jeg er ret sikker på, at pumpen fungerer, da jeg tidligere øste al vandet ud, hældte noget kogende vand i maskinen, og da jeg satte den på skylleprogram startede den med, at lukke den ca 1 liter vand ud, som jeg havde hældt i den. Efter skylleprogrammet, var der heller ikke mere vand i maskinen, så jeg troede jo, at jeg havde fixet problemet. Satte glad maskinen til at vaske en hel vask, men nej - da den var færdig stod der IGEN ca 5 liter vand i den - sæbevand. Jeg prøvede så at sætte den til at skylle igen, men denne gang startede den ikke med at lukke vand ud, og der står stadig 5 liter vand i den.

Jeg håber, at nogen har et forslag til, hvad dette kan være. Har læst ældre indlæg, og har godt set, at jeg måske skal have hele maskinen ud og tjekke slanger for alverdens ulækre ting hehe Men det er et større projekt at få den ud, så jeg ville lige høre her først. Har ikke en brugsanvisning til maskinen, så har ikke mulighed for at se fejlmeldinger der.

På forhånd tak!

Kommentar
Fra : copycatDK

Dato : 26-01-07 00:49

Lyder jo som pumpen...

Hvordan ved du det ikke er den det er galt med???

Går selvfølgelig ud fra at filteret i bunden af maskinen er renset for diverse rester

Kommentar
Fra : transor

Dato : 26-01-07 01:46

Hvis der er sæbevand i maskinen efter den har vasket er der noget helt galt.

Den ender jo med skylning i vand uden sæbe, men måske med en mikroskopisk mængde afspændingsmiddel.

Hvis dit afløb er forstoppet, knæk på slange, skidt i vanlåsen eller lignende, får den aldrig vandet ordentlig skiftet.

Lidt vand i bunden , kan skyldes en lang afløbsslange, som det løver tilbage fra , når pumpen stopper.
Ved tilstopning eller uhensigtsmæssig forbindelse ved køkkenvasken, kan det også være noget vand fra vasken, som løber ned i opvaskemaskinen via afløbsslangen.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-01-07 01:51

Under det store filter i bunden af maskinen, er der et mindre rundt filter, tag dem begge ud og rens dem, nu du har adgang til afløbet, kan du lige rense den lille slange som går skråt bagud mod dig, du kan ikke se den, men føl dig frem i bunden af hullet hvor filtret sad, den er ca. 20cm. lang og renses med en stump ledning eller andet bøjelig med den rette længde, den er ret ofte snasket til, særlig hvis der er længe imellem du renser filtret, brug ikke vold, det er en slange som du godt kan ødelægge ved hårdhændet behandling

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 26-01-07 08:09

Hej Birgitte32
Det var da sjovt... to med samme problem
Havde selv samme problem, men det løste sig ved at nærlæse min manual til maskinen, som ikke er den samme som din (Asea/Vølund Cylinda 1403) http://www.kandu.dk/Spg99377.aspx
I mit tilfælde var det indtagning af vand, mængden af vand, som kan programeres på vores maskine. Andre maskiner har programerbar tid på hvor længe pumpen skal køre, for at tømme maskinen 100% for vand... altså må du den tunge vej - læs manualen grundigt igennem.
Jeg siger ikke at dette er løsningen, men det er da en mulighed
Go' weekend
Søren

Kommentar
Fra : Queenie

Dato : 26-01-07 14:26

Jeg er lige på min mors konto et øjeblik ..

Jeg er ret sikker på, at der ikke er noget galt med pumpen, da den lukkede vand ud i går aftes, efter jeg havde hældt kogende vand i den. Den kørte også fint et skylleprogram på 20 min, og var tom derefter. Det var først, da jeg kørte et almindeligt program bagefter, at den startede forfra med ikke at lukke vand ud. Derfor siger min logik mig, at pumpen MÅ virke. Og Søren .. har desværre ikke brugsvildledningen til maskinen, og kan ikke finde den på nettet sådan lige umiddelbart - ellers havde jeg også kigget der :D

Men jeg må vel igang med at skilde møget ad og se, om jeg kan finde en prop et eller andet sted :)

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 28-01-07 16:19
Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 30-01-07 08:13

Hwa' så... har du fundet noget?
Kan du ikke oplyse lidt mere om type-nummer mv.? Du skriver "kun" Bosch Mixx opvaskemaskine, og dem er der flere af

Kommentar
Fra : Birgitte32

Dato : 30-01-07 12:15

Nej, har ikke fundet ud af noget. Pumpen kører rundt .. den giver lidt modstand, når jeg kører den rundt med en finger, men der sidder ikke noget i klemme eller noget. Afløbsslangen er ren som en babys numse, så jeg ved det ikke rigtig :( Der står sgu5912sk/12 på den, og jeg kunne ikke finde en vejledning til lige den maskine, men fandt en anden, der var tilsvarende.

Men jeg er tom for gode ideer, så bliver nok nødt til at ringe efter en mand, der koster 7 millioner i timen.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 31-01-07 19:38

BOSCH SGU 5912 SK/12

Det eneste jeg kan finde, er en spulepumpe http://hvidevaredele.com/shop/Shop-SEO.asp?PM=1-PID-207002

Altså bliver du nok nød til at kontakte:

Citat
Hvis du ikke finder den brugsanvisning der er behov for, eller at du hellere vil have en original brugsanvisning (mod et gebyr), så er du velkommen til at kontakte os på:

Telefon: 44 89 85 25
Fax: 44 89 86 86
E-mail: bsh.ordre@bshg.com

Hvis det kun er afløbs-pumpen, så gav jeg 850,- inkl. montering / servicebesøg, men det er lidt svært at "fejlsøge" her... og uden en manual.

Held og lykke med krapylet
Søren

Kommentar
Fra : Birgitte32

Dato : 31-01-07 22:47

Tak skal du have hehe Ringer efter en autoriseret et eller andet i morgen. Det er utroligt, så meget man mangler sådan et krapyl, når man ikke har den

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 02-02-07 21:48

Håber du ikke fin en dødsdom af ham der "autoriseret et eller andet"
Go' weekend
Søren

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 02-02-07 21:50

NB: Hvis du bor på Djursland, kan jeg anbefale
2342 0441 = Glatved Vaskemaskine Service (Erik)

Accepteret svar
Fra : CLAN

Modtaget 200 point
Dato : 19-02-07 16:07

Hwa' så fik du den fixet... eller måtte du investere i en ny?

Kommentar
Fra : Birgitte32

Dato : 19-02-07 18:25

Hov - havde da lige glemt jer. Det beklager jeg.
Ja - jeg måtte ud og investere i en ny. Der kom en mand for at kigge på den, og han havde en ny med i bilen .. Efter han havde kigget lidt på den, blev vi enige om, at det nok ikke var det værd, at begynde at skille den ad eftersom jeg selv allerede havde haft den skilt ad og tjekket alle de ting, som jeg har kunne finde herinde. Så det blev til en ny maskine i stedet for :)

Godkendelse af svar
Fra : Birgitte32

Dato : 19-02-07 18:26

Tak for indsatsen hehe

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 19-02-07 18:32

Skidt med at du har svedt spørgsmålet ud - jeg var bare interesseret i hvordan det gik (hvad der var galt).

Ups! Det var da ikke så godt, men så har du forhåbentligt en god ny maskine, som fungere i mange år fren

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 19-02-07 18:33

øv.... N ligger for tæt på M eller mine pølser er for store
Der skulle stå mange år frem