/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
fra Tif til jpeg.
Fra : LoneG
Vist : 615 gange
110 point
Dato : 22-01-07 23:30

Er der nogen, der kender et gratis program, som kan konvertere billeder fra tif til jpeg UDEN tab af kvalitet? Det kunne jeg nemlig godt bruge

Accepteret svar
Fra : IBM760

Modtaget 120 point
Dato : 22-01-07 23:37

IrfanView er et gartis program som kan hentes her:

http://www.irfanview.net/

Sidste nye version er 3.99.

Nu siger du, at det skal ske uden tab af kvalitet - JPG-format taber altid noget, men du bestemmer selv hvor meget der tabes, ved at bestemme kvaliteten der gemmes i.

Mvh
Ivan

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 22-01-07 23:38

gartis = gratis

Kommentar
Fra : dior

Dato : 22-01-07 23:39

XnView,så vidt jeg husker.Rigtig godt program

Kommentar
Fra : dior

Dato : 22-01-07 23:40

Som også er gratis

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 22-01-07 23:45

Du kan gøre det kvit og frit her på nettet:

http://www.zamzar.com/

Det er nemt at finde ud af.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 23-01-07 00:11

IBM760 er inde på noget af det rigtige.
Det er et program som kan langt mere end at konvertere mellem en række formater, og så kan man få en dansk sprogfil til det, så menuen bliver til at forstå!

Kommentar
Fra : gertfthomsen

Dato : 23-01-07 00:18

Anbefaler også irfanview; http://www.irfanview.net/
udover at det konverterer mellem rigtigt mange formater er det lynhurtigt til at åbne, så jeg har valgt det som standardprogram til åbning af billedfiler.
Derudover har det nogle få men brugbare redigeringsfunktioner

Kommentar
Fra : transor

Dato : 23-01-07 00:34

tif er komprimering på en måde så alle informationer bevares.
jpg er komprimering, så filerne bliver endnu mindre men sådan at noge information går tabt. Det kan vælges med forskellig grad af komprimering. Ved den bedste er det minimalt, hvad man taber, og næppe synligt i praksis.

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 23-01-07 05:30

Jeg bruger XnView , som vælter i muligheder og også er på dansk
Men der vil altid være tab !
http://www.xnview.com/

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 23-01-07 06:52

Du kan ikke gemme en fil i JPEG format uden tab. Så snart du har gemt i dette format har du tabt nogle informationer.
Skal du bruge til internettet er det OK, da det ike kan ses på en skærm, eller lad være med at bruge JPEG. Har du et stort farvefoto på f.eks. 10 Mb eller mere kan du godt bruge JPEG da tab af nogle bir ikke kan ses ved efterfølgende brug.

Med venlig hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : anuarak

Dato : 23-01-07 09:23

Prøv FastStone Image Viewer det kan også konvertere adskillige ander typer -- f.eks cr2 fra canon

http://www.faststone.org/

Kommentar
Fra : severino

Dato : 23-01-07 22:34

Nu er der det, at når man konvertere en billedfil fra TIF til fx. JPG, så vil det være fornuftigt at beholde originalfilen.
Tabet vil altid forkomme i alt konvertering. - I JPG kan man så vælge ikke at komprimere det, eller så lidt som muligt, hvis programmet har disse muligheder. ilen bliver godt nok større end ved normal komprimering, men sjældent noget der er særligt synligt.

Hvad er det du skal bruge disse billeder til??? - Og hvor stor betydning har et ringe tab???

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 24-01-07 17:18

En komprimering på 70-80% er ok.

men nu er er jo det,
at det er aktive kandusser der sidder hed og giver deres tid og egentilig 'bare' udveksler erfaring
Ja dt viser jo at vi alle er interreseset men at spørger ikke er !
Sørgeligt,, men jeg kan nu godt lide at der er noget respons fra den der laver spørgsmålet,
Det er jo på en måde spild af tid,
for en flok mennesker der gør sig umage med at give hvad de syntes er bedst,

Mvh. Jørgen

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 24-01-07 17:20

hmm ! lidt mange stavefejl.
mærkeligt, man ser dem først når at man har trykket på send

Kommentar
Fra : severino

Dato : 24-01-07 17:43

Ja natmad! - Det er nok fordi man ikke kan skrive blindskrift, for ellers ville man løbende kunne se teksten på skærmen, inden man som refleks trykker på SEND!

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 25-01-07 12:42

Mit 2 fingersystem er nu heller ikke nemt,
det er nærmest umuligt at komme til at trykke Ctrl+Alt+Delete

Godkendelse af svar
Fra : LoneG

Dato : 05-02-07 23:42

Tak for svaret IBM760.