/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Avl på Maine coon/Norsk Skovka
Fra : Mette_arpe
Vist : 2643 gange
50 point
Dato : 21-01-07 20:34

Hej!
Vi er nu blevet de heldige "forældre" til en Norsk Skovkat og snart en Maine Coon pige også. Vi forsøger så at finde viden om disse pragtfulde katte - og især omkring hvornår man må få killinger på dem, da vi er meget i tvivl om dette. Dvs. vi har købt/køber dem som kæledyr i hjemmet, men vil gerne prøve at få et kuld killinger eller to - (har ikke - og køber ikke - egen han hertil), men pga. det er kælekatte så har vi købt dyr uden stamtavle.

Vi ved, at de først er færdigudvoksede når de er cirka 3 år, - og tog derfor for givet, at man først her måtte avle på dem, - men kan se nogle steder rundt på nettet, at der er mange, som avler på feks. en Norsk SKovkat når den er 1½ år, og dét har så forvirret os en del.

Hvornår må man avle på disse katte? Jeg syntes, at vi har ledt og ledt på nettet - og efterhånden set MANGe sider med begge racer, - men intet sted kan vi finde noget om alder for første kuld.

Nogle der kan hjælpe os i vores søgen? Det er ikke fordi det haster helt vildt - den ene kat er 8 mdr. og den anden vi henter hjem er lige blevet 12 uger, men det er jo rart at have oplysningerne på plads.

Endnu et spørgsmål - hvor henne kan man se fotos af Maine Coon og Skovkatten og så få farvebeskrivelserne?? Vi kender ikke farverne på kattene - men ville jo gerne finde ud af hvad det er for nogle farver. Måske nogle brugere kan give et bud?

På forhånd tak.

VH
Mette & Peter

Kommentar
Fra : dior

Dato : 21-01-07 20:48

http://www.skovkat.info/mco_standard.htm
Håber i kan bruge linket

Kommentar
Fra : Mette_arpe

Dato : 21-01-07 20:57

Hej og tak,
Nej det er ikke særlige relevant.
Det er jo en privat hjemmeside som avler skovkatte, men oplysningerne er taget fra en anden side. (Jeg har set de oplysninger før på andre sider).

Der står ikke rigtigt noget om alder for avl.

Det jeg søger er en generel side omkring skovkatte og avl og alt muligt om dem.........for sådan som vi har læst rundt omkring på diverse hjemmesider, så er der vist stor forskel på hvornår folk sætter dem i avl, - og dét forvirrer os.

Men tak :)

Håber da der kommer flere - måske er der jo nogle, som kender nogle sider, der ikke lige dukker op i en Google-søgning.

VH
Mette & Peter

Kommentar
Fra : dior

Dato : 21-01-07 21:00

Ok,tænkte bare i måske alligevel kunne bruge noget af det,selv om jeg søgte på Google...Held og lykke med misserne.
Venlig hilsen fra dior.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 21-01-07 21:18

Citat
men pga. det er kælekatte så har vi købt dyr uden stamtavle.

Og det kan så være både godt og skidt......du har helt ret i, at som kælekat kan det egentlig være ligegyldigt om katten har et papir med sig, der fortæller hvad den består af, katten kan jo være god nok for det, men alligevel er det mest skidt, da du ikke har en disse af viden om hvad der ligger bag dine katte, om det er noget indavlet kræ, nogen der måske har arvelige sygdomme, om det er nogen der ikke er gode at avle på fordi de ikke lever op til standarderne o.s.v.....og så især "populærracer" som de to der, hvor skidt og kanel i tidens løb er blandet hensynsløst og hvor både krydsninger og såmænd alm. huskatte med anlæg for lidt lang pels bliver solgt i dyre (for dyre) domme, som værende MC og NFO, bare "uden stamtavle fordi det er alt for besværligt og dyrt".

Man bør ikke avle på de racer før de er mellem 1½ og 2 år gamle, da de netop er meget langsomt udviklede fysisk i forhold til andre katte, som du også selv er inde på.

M.h.t. avl, er der mange der tror det er en guldgrube, men det er dyrt og et kæmpearbejde, og noget som man ikke "bare gerne vil prøve", men det skal være noget man virkelig brænder for og har forstand på, f.eks. hvilken avlshan de bør benyttes for at forsøge at sikre et ordentligt afkom, at hunkatten er et ordentligt avlsdyr....og de fleste opdrættere af racekatte tjener faktisk ikke på det, når omkostninger, dyrlægetjek, vaccinationer, ormekur o.s.v. er betalt for killingerne.
Og det er ikke stamtavlernes skyld, for sådan en koster vist kun omkring 150,-

Og der findes mange arvelige svagheder og sygdomme som næsten udelukkende ses hos netop de racer, så hvis det er fordi man bare gerne vil prøve at have et kuld killinger, mener jeg at avlsmaterialet i det mindste bør være i orden, kontrollerede dyr hvor man ved hvad der ligger bag generne , eller også bare nøjes med alm. huskatte.

En anden ting er, at når du så en gang skal ud at finde avlshanner, ja så er du næsten også tvunget ud på det usikre marked med hanner uden papirer som du ikke ved hvad består af, da det er meget tvivlsomt om du finder en der vil lægge en ordentlig avlshan til, til avl af katte uden stamtavler.

http://www.mainecoonklubben.dk/standard.asp

http://www.norskskovkat.dk/dansk/nfo.asp

Fotos af dem, der er tusindvis på googles billedsøgning.

mvh dova

Kommentar
Fra : Mette_arpe

Dato : 21-01-07 21:37

Hej Dova,
Du har helt ret i det du skriver. Det er vi fuldt ud klar over - og det har da også været med i vores overvejelser ved købet, - vi har drømt om køb af Maine Coon og Norsk Skovkat de sidste 6½ år.
Vi har haft kat i mere end 14 år, - alm. huskatte og en Hellig Birma, og vi har for en del år siden haft killinger på alm. huskatte, og ved udmærket, at det kræver en masse - både af tid og dyrlægebesøg.

Vi kender flere, som godt vil låne deres han ud til en "ægte" uden papirer (kattene er købt ved stueopdræt og ikke af avlere som har kasseret dyrene som avlsdyr). Selvfølgelig har vi jo ikke andet end sælgers ord for, at dyrene er ægte race, men det betyder ikke så meget for os. Det er jo katten i sig selv vi er faldet for.
Vi må være ærlige at sige, at vi også har haft snakket med opdrættere hvor vi kunne købe med stamtavle osv. - men vi har simpelthen ikke de penge på stående fod til en kat til avl. Prisen er jo cirka 5-7000,- og dét er mange penge for en kat, og vi syntes, at det ville være synd og skam for opdrætteren (og lidt spildt for os) at en kat i den pris så kun ville få et enkelt eller to kuld, og så blive steriliseret og udelukkende være kælekat. Der snakkede vi så også med vedkommende omkring vores "behov" (hvis man kan sige det sådan) - og da vi jo på ingen måde ønsker at udstille kattene eller gøre noget som helst seriøst i avl, - så blev alternativet jo et par katte uden papirer.

Nu må vi så se om vi beslutter os for at give dem et kuld killinger når de er gamle nok - meget kan nå at ske inden da - det er jo et års tid (+) ude i fremtiden, og det er jo ikke noget man bare lige beslutter uden at have tænkt det grundigt igennem.

Nå, men du gav mig det svar jeg var ude efter - at man må avle når de er 1½ til 2 år - tusind tak for det.

Har du selv skovkatte og derfor har din viden derfra eller hvordan???

VH
Mette & Peter

Kommentar
Fra : akle

Dato : 22-01-07 10:36

Hej!
Som "gammel" opdrætter af Norske Skovkatte, kan jeg fortælle dig, at du gerne må/kan avle på Skovkatte fra de er 1 år gamle. Skovkatte er noget tidligere udviklet end Main Coon katte. Sidstnævnte bør være 1½ - 2 år. Her tænker jeg i begge tilfælde på hunkattene, som skal være færdigudviklede og deraf i stand til at føde. I naturen (opdrindelig Norge) vil Skovkatten typisk få sit første kuld det følgende år, efter dens egen fødsel. Skovkatten bliver ikke nær så stor som Main Coon racen, derfor behøver Main Coon en længere udviklings-tid, før den er parat til en ukompliceret fødsel. Mange "avlere" blander disse to racer så der videresælges blandingskillinger, hvilket er synd. Det kan så være svært at skælne disse to racer fra hinanden ved blanding, da de ligner hinanden meget, dog burde der være tydelige forskelle alligevel, hvis de er race-rene. (Der er både forskelle på knoglestrukturen, størrelsen og temperamentet). Racerenhed har du ingen garanti for, når du køber kat uden papirer, - lige så, når du får en parring med en hankat uden papirer. En ansvarlig opdrætter med hankat, der har papirer, ville aldrig lade sin kat parre ud, hvor hunkatten ikke er registreret, --- og for øvrigt er dette ikke tilladt indenfor kattesporten, katteklubberne og hovedorganisationen. Vedkommende kan blive eksluderet. Dette, nettop for at forhindre blandingsracer og andet "roderi".
For øvrigt kan man købe racerene katte (med papirer) indenfor begge kategorier, til en lavere pris.
Hvad farver og mønstre angår, er dette "en større videnskab", som du kan sette dig ind i ved at kontakte en konsulent indefor én af klubberne (som er linket til på denne side), eller låne materiale på biblioteket. Som grundregel går man først ud fra hvilke farver og mønstre forældrekattene har, - vigtigt om det er med eller uden rødt, sølvgen, tabby, med hvid osv. Derfor, det tager lidt tid at sætte sig ind i farvegenetikken.
MVH Akle

Kommentar
Fra : Mette_arpe

Dato : 22-01-07 17:01

Hej Akle,
Tusind tak for dit gode uddybende svar. Synes det er rart, at man kan få nogle brugbare svar herinde på kandu.dk

Vi vil sige, at vi er rimelig overraskede over, at man må avle på skovkatten så tidligt, - troede faktisk det var meget senere. Så vil jeg lige høre - er der en grænse for hvor man siger, at katten er FOR gammel til at få første kuld? Og kan du måske hjælpe med en farvebetegnelse? (jeg kender slet ikke ordet for de farver en "race"kat har, - men kunne jo godt tænke mig at kende farven. Hun er nemlig sort med noget som jeg ville kalde gyldent/brunt i pelsen. Vi TROR den hedder sort tortie ?
(Man kan vel ikke vedhæfte fotos herinde?? Ellers bør hun være på mit "profil" foto (hvis det lykkedes mig). Vi fik af vide, at hun er norsk skovkat, - men når vi ser fotos af norske skovkatte, så synes vi ikke rigtigt hun ligner - vi synes hun minder noget om en color point - især i hovedet (ved næsen).

Nu ved vi slet ikke OM beslutningen bliver, at vi får et kuld killinger på hende/dem eller ej - som vi ved, så er det jo ikke noget man "bare lige gør" - men det skal gøres med omtanke
Men lige nu søger vi bare mere og mere information om både skovkatten og maine coon (har lige reserveret de to bøger på biblioteket).

VH
Mette & Peter

Kommentar
Fra : akle

Dato : 22-01-07 17:41

Hej igen Mette.
Uha, det er svært at beskrive din kat ud fra et enkelt billede. Havde du ikke nævnt racen Norsk Skovkat, ville jeg have sagt det var en Perserkat du havde anskaffet dig. Det er meget muligt der, foruden Norsk Skovkat, også er Perserblod i din kat. Det er utroligt mange katte-ejere der blander Persere ind i de forskellige mixer, særligt med huskatte, muligvis fordi en ½ race "smager lidt af fugl" dvs. den ægte vare! (Undskyld udtrykket)! En sådan "mix" kan igen være blandet med en Norsk Skovkat (eller blandingskat for den sags skyld). Ikke alle aner hvordan en Norsk Skovkat skal se ud, så bare den er lidt langhåret, tror de, det er en Norsk Skovkat de ser for sig!
Farven, din kat har er med rød, hvilket er vigtigt at vide, når du i fremtiden skal bedømme dine event. killinger. Rød er nemlig kønsbunden. Også dette kan du læse dig til indenfor farvegenetik. Katten (har hun et navn du bruger?) er Brun Tortie (genetisk sort = brun-betegnelsen), Tortie = den røde farve når det er to farver - (som også kan være lidt "afbleget" og ligne creme. Katten kan også være "mixet" med det røde i en blanding med det sorte, som du kan se på kroppen, men halen har ren rød. Det er svært at se om katten også har Tabby aftegninger (= striber; klassisk eller makrel), og også om den har noget hvidt, f.eks. under hagen. Her skal jeg bruge tydeligere billeder, f.eks. når katten sidder med hovedet mere oprettet.
Inde på Norsk Skovkatte linket kan du vel se billeder af Skovkatten, og selv sammenligne kattetypen. Skovkatten skal have en trekantet hoved/kranie-form. Din kat hvirker som om den har en mere firkantet form, ligesom en Perserkat. Main Coon har også en lidt mere firkantet form, dog ikke så bred.
Det er hvad jeg foreløbigt kan se ud fra dit billede.
MVH Akle

Kommentar
Fra : Mette_arpe

Dato : 22-01-07 18:30

Hej igen Akle,
Tusind tak igen for dit gode svar
Katten hedder Trunde
Trunde har ikke noget hvidt på hagen - det er så rødt. Hun er ikke stribet - men mere hvad jeg vil kalde sådan "plamager" (a la makrel ?) med rødt?
Vi har sammenlignet med forskellige racer lige fra vi så hende på foto (da vi faldt for hende), for vi kunne begge godt se, at hun bestemt ikke har skovkatte-hoved, MEN vi synes heller ikke at det er perserhoved - hendes næse er lille og fin - men hendes næse/hovedform er IKKE fladt som perseren.
Vi ved kun om hendes forældre, at moderen er sort og faderen rød.
Hun har en busket hale - mens hendes pels er "kort" i forhold til hvad vi normalt ville sige, at en skovkats pels er. Nu er hun også kun 8 mdr. gammel, men går ikke ud fra, at hun ændrer sig så meget udover størrelsen.
Hun har ikke nogen "løvemanke" som man ellers ser på skovkatten.
Og så har hun et mere rundt hoved - og bestemt ikke den hovedform og lange næseparti som skovkatten på de fotos rundt på nettet har.
Uanset hvad - så holder vi allerede utrolig meget af hende Hun er en dejlig kat! Men derfor bliver man alligevel nysgerrig omkring den korrekte betegnelse for hendes farver

Jeg vil gerne - hvis du vil hjælpe os - sende nogle flere fotos af hende, - vi vil være dig dybt taknemmelig. Skal dog lige have taget nogle fotos hvor hun sidder og står - for hovedparten af gangene når vi har fotograferet hende, så har hun haft smidt sig ned i sofaen, på gulvet eller lign.

VH
Mette & Peter

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-01-07 18:50

Din kat er det jeg plejer at kalde "farveladeklatfarvet"

Men den rigtige betegnelse er som akle skriver, et eller andet tortie-noget.

Norsk skovkat ligner det ikke, selv om halen ligner....den ligner mere en blanding af noget huskat og måske noget skovkat.

Norsk skovkat har et meget specielt hoved, med en meget markeret, lige næseprofil.

Og nej, jeg har ikke selv skovkatte eller Maine coon, jeg overvejede det på et tidspunkt Maine coon, men gik fra det igen, fordi, jeg har nogen helt klare meninger om, hvordan de racer skal se ud for at være "rigtige", altså ligne arketyperne mest muligt, både m.h.t. størrelse, pels og farver og det er næsten umuligt at finde.

Racerne bliver/er blevet udhulet/degenererede af for dårlig avl...... så er de for små, så får de alle mulige mærkelige farveblandinger, så har de arvelige skavanker og sygdomme, pelsen på dem bliver ulden og umulig at holde o.s.v.

Og det gider jeg ikke bruge så meget tid og mange penge på....
Ikke før man har fundet ud af at lade være med uhensigtsmæssig avl på kattene, at lade være med at kalkulere med procenter i hvor lille risko der er for at sygdomme og svagheder nedarves når man avler på skravl, i stedet for at helt undlade avl på syge/svage/dårlige dyr.

Det må være meget surt at betale mange tusinde kroner for en kat, for kun at opleve den enten bliver så syg den skal aflives fordi den er født med et anlæg for en sygdom der pludselig bryder ud, eller at den har en eller anden defekt....og det er desværre sådan rigtig mange lærer racekatteverdenen at kende.

Jeg sad i aftes og kiggede billeder af kattene inde på googles billedsøgning, og ud af de f.eks. mange hundrede billeder af Maine coon, fandt jeg måske 4-5 stykker som jeg ville kalde "ordentlige" Maine coonkatte.

http://www.peecee.dk/ Her kan man uploade billeder, så får man et link til billedet som så kan skrives her, sådan at andre kan se billederne....det kan jo ikke lade sig gøre at lægge billeder direkte her på Kandu.

mvh dova

Kommentar
Fra : akle

Dato : 22-01-07 20:15

Tak for linket 'dova' - så hermed uploadet 2 billeder af en af mine hunkatte, hankatte og 3 killinger, alle med stamtavler, så kan du se hvordan racerene Skovkatte kan/skal/bør se ud, Mette. Farverne kan være meget forskellige, og ALLE farver er tilladt både på Main Coon samt Norsk Skovkat. Dét 'dova' kalder "farveladeklatfarvet" er tortie, som jeg tidligere forklarede med mixed farvet af sort og rød, modsat ren farvet, hvor det røde er mere separat eller afgrænset mellem det sorte. Din kat er helt bestemt Tortie, mere bestemt betegnet som Brun-Tortie (dvs. genetisk Sort Tortie). Din kat er også helt bestemt ikke raceren, og ligner meget en blanding med Perser, næse længde eller ej. (For lang til Perser og for kort til Norsk Skovkat). Selve helheds-looket er som en Perser. Jeg har selv opdrættet Perser Colourpoints i mange år.
Slutter af nu, vil se håndbold, - !
PS. Glemte at sige, en gammel førstegangsfødende bør aldrig være 5 år eller mere. Den seneste alder bør være 3 - 3½ år.
MVH Akle http://peecee.dk/?id=24012 + 24012 og 24013

Kommentar
Fra : dior

Dato : 22-01-07 20:33

Godaften
Har fulgt lidt med i snakken om misserne.I har bl.a. nævnt persere,så derfor syntes jeg i skal se mine,hvis i har lyst.Den sidste er dog en "almindelig" huskatMen de er alle dejlige på hver deres måde.
Hej fra dior.
http://peecee.dk/?id=24031
http://peecee.dk/?id=24032
http://peecee.dk/?id=24033
http://peecee.dk/?id=24034
http://peecee.dk/?id=24035

Kommentar
Fra : dior

Dato : 22-01-07 20:53

Hmm.Billedet af Bella(huskatten)kunne åbenbart ikke vises.en her er dronningen såhttp://peecee.dk/?id=24043

Kommentar
Fra : Mette_arpe

Dato : 22-01-07 20:59

Hejsa igen med jer,

Tak for kigget af de fint fotos!! Vi skal lige se om vi kan få taget nogle gode fotos af Trunde og lægge derind, - vi har kun nogle hvor hun ligger ned (vi købte hende for 2 måneder siden så har ikke så mange billeder), og håber at vi kan få nogle taget her i aften, - ellers bær lige over med os, - skal nok vende retur med fotos.

Vil lige forsøge at lægge fotos ind af vores "uægte" maine coon killing (som er uden papirer, 12 uger gammel og først kommer hjem på fredag), - vil meget gerne have en farvebetegnelse på den også - hvis det kan lade sig gøre. Vi ved endnu ikke rigtigt hvad hun skal hedde - dvs. vi kan ikke blive enige.

VH
Mette & Peter, som er blevet meget klogere i dag

Kommentar
Fra : dior

Dato : 22-01-07 21:05

Jeg siget tak for kigget af den meget flotte mis!Den er bare skøn
Dejligt at Peecee eksisterer,så vi kan se billeder
Hav en hygsom aften.
Hej fra dior.

Kommentar
Fra : Mette_arpe

Dato : 22-01-07 21:23

Så fik jeg lige lagt nogle fotos ind af alle vores katte (dvs. de 3 vi har hjemme nu - og så den 4. som kommer på fredag).

Den første er Trunde - 8 mdr. og 2 dage gammel.
Den næste er Gismo - vores hankat købt på et marked (nu kastrat), som er mindre end Trunde (men tungere), og han er lidt over 1½ år gammel.
Den tredje er Mis - han er vores gamle alm. huskat på over 9 år. Han er stor og tyk (har han altid været - købte ham via dyrenes beskyttelse da han var knap 2 år) og minder meget om tegneseriekatten Garfield.

Den sidste er - ?? (endnu ikke enige om et navn) - en "ægte" maine coon killing, hun er 12 uger, og kommer hjem på fredag.

Skal se om vi kan få taget nogle flere fotos af Trunde, så man kan se hende ordentligt - især hendes hoved tæt på (er bare svært når hun går fra kameraet hihi).

VH
Mette & Peter

Kommentar
Fra : Mette_arpe

Dato : 22-01-07 21:26
Kommentar
Fra : dior

Dato : 22-01-07 21:41

Hej Mette.Kan kun sige dine katte virkelig er skønne.Specielt er jeg vild med GarfieldJeg har lige sat et billede ind af Tiger,som jeg selv syntes er ret godthttp://peecee.dk/?id=24072

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-01-07 00:05

Citat
Hov glemte vist links haha

http://peecee.dk/?id=24059
http://peecee.dk/?id=24060
http://peecee.dk/?id=24061
http://peecee.dk/?id=24062

Søde katte, og især den lille bandit på det sidste billede, den har lige de "rigtige farver og striber" .
Det er tabby-mønstret og muligvis det der kaldes brun tabby ( der findes mange varianter, sort, makrel, brun, silver o.s.v inden for tabby farver).......også kendt som det man populært kalder "huskattestribet".

mvh dova

Kommentar
Fra : Mette_arpe

Dato : 23-01-07 07:56

Lige et par fotos af Trunde igen + af de andre to

Og tak for kigget på jeres katte - de er da også dejlige

http://peecee.dk/?id=24138
http://peecee.dk/?id=24139
http://peecee.dk/?id=24140
http://peecee.dk/?id=24141

Kommentar
Fra : akle

Dato : 23-01-07 21:13

Hej Mette!
Dejlige katte du har! Trunde er næsten som at se denne kat, http://peecee.dk/?id=24246
som hedder Melissa og er en Perserkat med Colourpointanlæg. Begge disse katte er Tortie!
Den lille Main Coon pige du snart får hjem, er dejlig, og ser "rigtig" ud på nuværende tidspunkt, men det er fremdeles lidt svært at sige noget om "ægtheden" ud fra et billedet, desuden kan såkaldt afslørende "fejl" bedst ses når katten er voksen. Denne kat er Blotched Tabby (= klassisk tabby), http://peecee.dk/?id=24242 som Embla på billedet (Norsk Skovkat). Dine andre to katte er huskatte, men rigtig dejlige!
Her er flere billeder: http://peecee.dk/?id=24241 Norsk Skovkatte dame, Tortie med hvid
To killinger: http://peecee.dk/?id=24243 Pigen er Tortie BlotchedTabby med hvid, drengen er sort og hvid.
Over i Perser afdelingen: http://peecee.dk/?id=24244 To søskende, pelsklumper Sort lillebror og Chokolade storesøster. Dette er deres moder, Melissa http://peecee.dk/?id=24246

Tabby mønstre findes i : Blotched Tabby = klassisk. Makrel Tabby = tigret (eller "rundstrikket).
Spotted Tabby = plettet. Ticket Tabby = mønster som Abyssinier.
Indenfor tabby-varianterne fordeles dette også i farver; sort eller brun, blå, rød, creme, chokolade, lilla, silver eller smoke.
Håber dette har hjulpet lidt på forståelsen.
MVH Akle

Kommentar
Fra : akle

Dato : 23-01-07 21:23

Denne skal I også have et link til, det er lille hjerteknuser ALLY . http://peecee.dk/?id=24245
MVH Akle

Kommentar
Fra : Mette_arpe

Dato : 26-01-07 23:53

Hejsa med jer igen,

Så har vi fået vores lille nye killing hjem. Ejjj hvor er hun bare dejlig! Det var dog åbenbart en hård tur hjem (mere end 2½ time i en transportkasse i bilen), - for under en time efter vi kom hjem, ja så fandt hun (vi har endnu ikke hittet et godt navn til hende) sofaen hvor hun faldt om og sov i over 3 timer, - men SÅ vågnede hun også op til dåd! Har spist og drukket, fundet kattebakken, skræmt livet af vores 3 andre katte (især den store røde dovne gamle hankat), bidt gemalen i fingrene, jagtet sin egen hale - og ja - ligger nu fuldstændig afslappet på mandens skød og bobler lidt mere.

Jeg lægger lige et par fotos ind af hende - ønsker MEGET gerne gæt på farven, og meget gerne ris/ros om hende :)
http://peecee.dk/?id=24892
http://peecee.dk/?id=24893
http://peecee.dk/?id=24894
http://peecee.dk/?id=24895

Og lige for info igen - hun er ægte uden papirer (både mor og far er ægte maine coon - moderen ligner hende her, og faderen er creme og MEGET stor).

VH
Mette & Peter - stolte "forældre" til nu 4 skønne katte

Kommentar
Fra : dova

Dato : 27-01-07 01:09

med det lille nye familiemedlem.

Det er en rigtig sød lille kat.

Grundmønsteret kaldes makreltabby som er det originale tabbymønster (eller populært kaldet tigerstribet, huskattestribet eller "rundstrikket" ), men lige hvilken farvevariant er svær at se, (den ser ikke helt "ren ud i farven) der findes flere f.eks sort , brun, blå, creme og de kan så være iblandet noget andet, hvidt, sølv, rødt o.s.v.

Jeg synes ikke den ser ud til at være så stor, men måske snyder billederne.
Den bør veje ca 13-1500 gram som 12 ugers.

Citat
Og lige for info igen - hun er ægte uden papirer (både mor og far er ægte maine coon - moderen ligner hende her, og faderen er creme og MEGET stor

Ja, måske, men det kan du ikke bruge til ret meget i tilfælde af du engang får killinger at sælge.
I "katteverdenen" betragtes en kat kun som "ægte" hvis der er papirer på , og at moderen og faderen er ægte (racerene) Maine Coon kan du ikke være sikker på medmindre du har set deres stamtavler.

Men derfor kan katten selvfølgelig være mindst lige så meget værd, hvis det bare er som kæledyr hvor stamtavlen ikke betyder noget.

mvh dova

Kommentar
Fra : Mette_arpe

Dato : 27-01-07 10:13

Hej Dova,

Jeg har lige haft hende på vægten - og den siger 1640 gram så man må da sige, at hun ligger i den pæne ende af skalaen? Vi fik af vide, at hun ligger vægtmæssigt som sine brødre mens hendes søstre er lidt mindre. Det eneste jeg vil sige negativt om sælger er, at de ikke fodrer med godt kattefoder. Her er hun røget direkte på Royal Canin Kitten så mon ikke vi i løbet af nogle måneder kan se resultatet af godt foder og så hendes pels og udvikling?

Hun er hyperaktiv her til morgen. Stormer rundt i stuen og de andre katte ser hende stadig an fra afstand og holder lidt øje med hende

Hendes farve er brun/creme/sort/grå - og så den der tabby. Vi har lånt en bog om maine coon på biblioteket, og der står, at tabby-kattene har det karakteristiske"M" i panden - og det har vores lille pige også! Hun er mest grå??/brun på ryggen og så sort, - men nede ved poterne og på maven har hun også noget creme iblandet.

Okay - så kan vi vel bare kalde hende "uægte maine coon" ? Stamtavlen betyder ikke noget for os, det er jo en kælekat, - dvs. vi har da muligheden på sigt at få killinger på hende, - men hun er købt til kæl.

Sød og kær er hun ihvertfald - og er faldet utrolig hurtigt til her hos os. DEJLIGT! SÅ skal vi heller ikke have flere katte! 4 må være nok!

VH
Mette

Kommentar
Fra : dova

Dato : 27-01-07 10:38

ja så snyder billedet, for SÅ stor så hun ikke ud til at være, og så kan det ikke være helt dårligt foder opdrætteren har brugt.

Og "ægte eller uægte", stamtavler er heller ikke noget jeg mener betyder noget for en kat.

Men det jeg tænker mest på i den forbindelse er for det første, at man betaler forholdsmæssigt for meget for en kat uden garanti for racen, og uden:
At man som køber har en form for sikkerhed ved at købe fra en registreret opdrætter.
Hos en registreret opdrætter har man som regel en form for garanti, såfremt det skulle vise sig, at der er nogen skavanker ved katten, defekter eller sygdom.
Man har en købekontrakt og er indbefattet af købeloven.

Og mange tester kattene og derfor har man mulighed for i papirerne at se påtegninger om evt. risici for arvelige sygdomme, om der er noget indavl, og defekter som f.eks. hofteledsdysplasi hos forældre, bedsteforældre o.s.v.

Nå, men godt at hun så hurtigt er faldet til, og held og lykke med hende

mvh dova

Kommentar
Fra : Mette_arpe

Dato : 27-01-07 10:45

Hejsa igen Dova,

Nej og jo - når man ikke fodrer med et fast produkt og et godt produkt til sine katte (og killinger), men istedet lader killingerne få både det ene og andet (deres begrundelse var, at så ville kattene ikke være kræsne der hvor de kom hen) at spise - så vil jeg kalde det forkert fodring.
Hun virker tynd - splejset - selvom vægten siger så meget, - for hun har stort set ingen sul på kroppen, og det ville jeg da mene, at hun burde have bare LIDT af??

Ja, vi kender risikoen vi har taget ved at betale X antal kroner for hende - og så ingen garanti har, - MEN skulle vi have en garanti og købe med papirer, så ville vi ende i mere end dobbelt af hvad vi har givet + vi så ikke måtte avle på hende (så havde prisen været højere).
Vi har haft forhørt os på MANGE killinger i den blå avis og på hjemmesider osv. og alle steder var beskeden at skulle katten ikke neutraliseres, - ja så skulle vi betale et par tusind (mindst) ekstra for katten!! Og SÅ mange penge har vi altså ikke til en kat
Og det er jo primært en kælekat vi har købt - så kan kun tiden vise, om vi vælger at få killinger på hende/dem, - det er ikke en beslutning der er taget fast endnu

VH
Mette

Kommentar
Fra : akle

Dato : 27-01-07 12:46

Hej Mette.
Jeg har først kunnet komme til pc'en i dag!

Billederne af din lille nye Main Coon pige er dejlige, dog studsede jeg lidt, da du fortalte faderen var creme, - fordi din killing i så fald bl.a. burde være tortie. (straks tænkte jeg, dén er ikke ægte), - MEN, godt det ene foto afslørede en creme pote. Din killing er brun tabby tortie.
Med hensyn til vægten, så vejer den godt nok, og dét at den er ranglet og lidt tynd, er normalt for Main Coon killinger i opvæksten. Det er jo en stor race, så vægten kan ikke altid følge med knoglebygningen, specielt ikke når killingerne er meget aktive. Det skal nok komme med lidt sul på kroppen med tiden. Fodermæssigt, skal du være lidt varsom med for pludseligt skift, da dette ofte kan "slå maven i stykker". Foderskift bør ske gradvis med kattens normale foder contra det nye.

Normalpriser: Racekatte uden papirer koster ca. 12-1500,- Med papirer: fra 3000,- og opefter. Til avl og udstilling: ca. 8000,-. Fra 2007 er det også pålagt opdrætterne at chip-mærke alt afkom, således kommer denne ekstra udgift også til at fordyre racekattekillingerne.

Tillykke med din nye killing!
MVH Akle

Kommentar
Fra : Mette_arpe

Dato : 27-01-07 13:24

Hejsa Akle,
Mange tak for dit svar. Og tak for info om farven osv. Har skyndt mig at notere det ned.
Okay så er jeg mere rolig mht. at vi synes hun er så "ranglet". Har godt nok læst det i bogen "maine coon" om, at væksten ikke altid følges ad, - lige pt. synes vi at hendes ører er ENORME!
i forhold til resten af kroppen. Det er lidt sjovt at læse i den bog om maine coon, men den skal læses flere gange og meget grundigt for at man forstår alt omkring farverne osv.

Mht. det med papirer osv.
Vi har flere gange fået afslag på at personer, som har killinger til salg hvor forældre har stamtavle, ville sælge deres killinger uden at være neutraliseret (eller pålægning til køber herom) - hvorfor "eneste" mulighed var denne - at vi købte en killing af nogle, hvor deres katte ikke har stamtavle (de har købt dem uden stamtavle, men mener at de fortalte, at deres kattes forældre havde stamtavle), for her fik vi ikke pålagt, at katten skal neutraliseres og ikke må være andet end kælekat.
Vi har selv givet 1500 kr. for hende - nogle vil mene, at det er sindsygt at give, andre giver det samme, - men ærligt - så har det ikke været et "impuls"køb - men nøje overvejet (fordele/ulemper). Vi har så valgt at tage den risiko med købet, at vi ingen garanti har, - men uanset hvad så er pengene godt givet ud til en så dejlig kat, - og det uanset om hun på sigt kan få killinger eller ej. Det er IKKE det afgørende her for os

Vi havde fat i nogle andre - som solgte uden stamtavle, men hvor forældre havde stamtavle. De ville have 2200 kr. for en killing, - men så skulle den neutraliseres, og det ville vi ikke, så vi afslog at købe hos dem.

Nå, men hvad jeg vil frem til her er, at vi jo godt vil vide hvad vi skal kalde hende..........er hun ægte uden papirer når forældre ikke har papirer?? (vi er slet ikke i tvivl om, at de er ægte maine coons), eller er hun "uægte" maine coon?
Vi har fotos liggende af forældrene, -dvs. min mand har dem liggende på hans tlf (skal se om jeg kan få dem ind på min pc), - så kan vi da tage et kig på dem også (ved jeg ikke om man må? vise fotos af andres katte offentligt uden tilladelse??).

Hun er godt nok en kær lille størrelse. Bider i vores fingre og stormer rundt i sofaen, for kort efter at falde omkuld og putte sig godt og sove.

VH
Mette

Kommentar
Fra : akle

Dato : 27-01-07 14:12

Hvis ejerne ikke har protesteret, da din mand tog billederne, så er det ok. I skal jo ikke bruge dem komercielt.
Du har ingen garanti for om jeres Main Coon killing er ægte, uanset om forældrene har stamtavler, da du kun har "opdrætterens ord" for at det er killing efter disse katte. Det skal nok passe, men der er bare ingen beviser for at det passer.
Skidt nu med det! I har fået en dejlig kat, som I nok vil glædes ved i mange år og som I vil nyde på lige fod med jeres andre misser.
MVH Akle

Kommentar
Fra : dova

Dato : 27-01-07 15:46

Citat
Nå, men hvad jeg vil frem til her er, at vi jo godt vil vide hvad vi skal kalde hende..........er hun ægte uden papirer når forældre ikke har papirer?? (vi er slet ikke i tvivl om, at de er ægte maine coons), eller er hun "uægte" maine coon?

Ja det er et godt spørgsmål, og noget der kan bringe diskussionerne frem inden for kattekredse.

Ægte i den forbindelse er et meget brugt, men alligevel ikke helt rigtigt ord, man burde egentlig i stedet bruge ordet raceren, men okay:.
Min definition på en "uægte" Maine coon, er at så er det en krydsning med noget andet.

Den kan godt være "ægte"/raceren selv om der ikke er papirer på den.
Men igen, det vil man aldrig tage for gode varer, netop fordi papiret der fortæller at der nu også er tale om en raceren kat mangler.

Nogen går så vidt som til at kalde racekatte uden papir for huskatte, hvilket jeg mener er endnu mere forkert, da huskatten er en race for sig selv (europæisk korthår).

Men f.eks. til udstillingsbrug, ville den den blive kategoriseret sammen med huskatte.

Og du har helt ret i, at det er ret groteske priser der er på avlskatte med papir, og ligeledes de restriktioner folk pålægges hvis de vil købe en kat med papir, både m.h.t. neutralisering , om de må gå løs o.s.v........lidt lige som hvis man købte en ny sofa og sælger så ville bestemme om man også må ligge i den eller skal nøjes med at sidde, og hvilket rum i huset den skal placeres i

Citat
når man ikke fodrer med et fast produkt og et godt produkt til sine katte (og killinger), men istedet lader killingerne få både det ene og andet (deres begrundelse var, at så ville kattene ikke være kræsne der hvor de kom hen) at spise - så vil jeg kalde det forkert fodring

Det behøver det bestemt ikke være, det kommer selvfølgelig an på hvad de har fodret med, men katte har lige som alle andre dyr og mennesker godt af en varieret kost, og jeg mener slet ikke, at det er nok for en kat at blive fodret kun med f.eks. tørkost.
En kat der fra lille fik valget mellem tørkost og andet, ville sandsynligvis kun sjældent røre tørkosten, fordi konsistensen i det er så langt fra hvad der er naturligt for katten at spise.

Tørkost bør kun være et supplement til andet foder, som mest bør bestå af vådfoder (dåsemad, råt kød, fisk, grøntsager o.s.v.)

Og mange katte får problemer på sigt, hvis de kun får tørfoder, nemlig gentagne urinvejsinfektioner, dannelse af urinsten og krystaller (som er meget smertefuldt for katten), og i værste fald beskadigede nyrer.
og det er fordi katte som regel ikke får nok væske, det ligger ikke i deres natur at sørge for at drikke meget.

mvh dova

Kommentar
Fra : Mette_arpe

Dato : 27-01-07 16:33

Hej Dova,

Jeg må åbent erkende, at jeg er dybt uenig med dig i det mht. tørfoder/vådfoder osv. og urinvejssten m.v.
Jeg har selv haft en kat - ganske almindelig huskat - som var ude/indekat, fik middagsrester (og elskede det), fangede mus og andet "godt", elskede pålæg og rugbrød, men som også hjertens gerne spiste sit tørkost, som han altid havde fri adgang til.
Jeg havde hans mor - hun spiste på samme måde - jeg så ham blive født (i min daværende sofa!!). Da han var knap 1½ år røg han akut til dyrlægen. Han havde - viste det sig - urinvejssten (og JA det er meget smertefuldt for katten!), blev opereret og så fik vi af vide, at vi skulle købe dyrlægens foder (altså det du kan købe på en dyrlægeklinik og hedder noget med Prescipt eller lign.) som tørkost, og ellers lade ham selv styre det med at fange mus m.v. - endvidere skulle vi bare give ham dåsemad også! Som sagt - så gjort!! Der gik under 1 år, så var den gal igen!! Afsted akut til dyrlægen (vi havde så skiftet til en stor anerkendt dyrlægeklinik, hvor jeg vidste at de havde et godt ry osv. og stor forstand på katte og urinvejssygdomme). Han var hos dyrlægen 5 dage - blev opereret og røg på diætkost (han var hverken for tyk eller tynd) som er specielt til katte med urinvejssten.
Jeg fik ordret af vide af dyrlægen, at hvis jeg ønskede at beholde min kat - og holde ham i live og uden urinvejssten i mange år, så skulle jeg for det første holde ham 100% som indekat! Og for det andet skulle jeg sørge for, at han KUN fik sin tørkost bestående af diætkost fra dyrlægen som har den rette sammensætning som tog hensyn til hans urinvejssten.
Jeg fik af vide, at en bare LILLE ændring i hans kost - eller at jeg ikke kunne holde styr på hvad han fik (jeg ville jo aldrig kunne holde styr på, om han fangede og spiste feks. mus), - så ville jeg risikere at hans urinvejssten pludselig brød ud i "lys lue" igen og hvis det ikke blev opdaget i tide og han bragt til dyrlægen, så ville det medføre en utrolig smertefuld død for min kat.
Jeg gjorde jo - selvfølgelig - som dyrlægen foreskrev. Min kat var da lidt under 3 år - og måtte indstille sig på et liv som 100% indekat og kun 1 slags foder - ingen små godter som dåsemad eller lign. (som han ellers tidligere havde nydt godt af!!). Samtidig fik jeg så også af vide, at har en kat først fået urinvejssten, så vil den lettere kunne få det igen - + at en operation ikke altid er en "holdbar løsning".
Min højt elskede Speedy (som han hed) - levede godt og rimelig lang tid. Da han var lige under 11 år (det er ikke andet end 2½ år siden) så jeg igen de samme tegn på, at han igen havde det skidt :(
så akut til dyrlægen en fredag aften lige efter spisetid. Dvs. jeg fik manden min til at køre ham afsted, - jeg vidste "hvad klokken havde slået", og græd snot i stænger
og ville aldrig have kunnet køre bilen hen til dyrlægen som havde vagt den aften. Jeg fik beskeden overrakt pr. telefon knap en halv time senere - at han igen havde urinvejssten og om, hvad de skulle gøre. Min dejlige kats alder taget i betragtning + at han havde gået gennem den operation nogle gange før + at han led lige nu, - ja det var nok til at jeg ikke kunne være egoistisk.........han måtte have fred. Føj for en beslutning at tage!

Nå, men min pointe her er, at han levede i over 7 år på kun tørfoder af rigtig god kvalitet (Der er et produkt hos Royal Canin + Prescipt hos dyrlægen som er gode til katte med urinvejsproblemer), - og han manglede så absolut INTET!
Her hos os får kattene ikke dåsemad - for det første gider den ældste kat ikke spise det, for det andet får vores Gismo hamrende dårlig mave som stinker afskyeligt og for det tredje er vores erfaring + vores lange snakke med dyrlæger omkring fodring, at en kat fint kan leve på kun tørkost og det er deres fuldfoder - ikke dåsemad og andet, som ikke er korrekt sammensat.
Ingen af dem får middagsrester (medmindre de når at få tillusket sig noget sovs fra en tallerken når vi er ved at tage af bordet og måske inden vi får skyllet tallerkner af), og ingen af dem lider nogen nød. De har alle en flot pels, blank og fæller stort set ikke. De "råæder" ikke - men kan sagtens levne mad i skålen (hvad de ikke kunne dengang de fik billigt foder), de spiser mindre mængder med det dyre foder kontra det billige, - og sidst men ikke mindst: Så ER det faktisk meget billigere i længden at fodre med det dyre.........hvad flere af vores venner har måttet erkende med tiden (når vi har snakket om det har de ikke troet os - og været ved at gå bagover når vi siger at 10 kg foder koster 399 på tilbud - og vi har så udfordret dem i væddemål, og de har gjort som os - og måtte give os ret), at det er rigtigt nok.
Vi kan tydeligt se en forskel på vores katte som får et bedre produkt, - kontra hvis de ikke har fået et godt produkt. Pelsen, deres mæthed, lugten af urin og afføring er ikke "kraftig" ved det dyre kontra det billige osv.

Nå, men kom lidt for langt ud i forklaring...........er vist en af mine svage sider hihi.

Det som vores lille nye "pige" er fodret med indtil i går er sovs og kartofler, dåsemad, billigt tørkost fra brugsen, hundemad!! og ja - som ejeren skrev så får de alt muligt rester osv. De har aldrig fået et fast produkt.

Mht. hvad vi kalder hende her............vi nævner at det er en maine coon men uden papirer. Og nu skal vi hverken ind i avlerkredse/kattekredse eller udstille så det går nok an at kalde hende det
Eller også siger vi at vi har købt hende for at være en maine coon uden stamtavle.

Dejlig er hun - og utrolig underholdende.
Vores datter på 1 år har allerede fundet ud af, at hvis hun vifter med den "fiskestang" af kattenes, så kommer den lille killing farende og hopper og danser for hende, så vores datter flækker af grin Åhhh jooow - hun skal nok falde godt til her hos os.

VH
Mette

Kommentar
Fra : Mette_arpe

Dato : 27-01-07 16:35

Hej Akle,

De har ikke protesteret, - men vil lige se om han kan få dem ind på min pc her i aften.

Og ja - vi er sikre på, at vi har fået en rigtig dejlig kat - og utrolig underholdende og legesyg.

At vi så stadig ikke har fundet på et navn - det overrasker os lidt. Nu har vi forsøgt i en uge.......og ikke nået videre.......hmmmmmm!

VH
Mette

Kommentar
Fra : dova

Dato : 27-01-07 17:15

Citat
Jeg må åbent erkende, at jeg er dybt uenig med dig i det mht. tørfoder/vådfoder osv. og urinvejssten m.v

Ja, det er der mange der er uenig i, men som regel er det dem der synes det er så dejligt nemt kun at gi' katten tørfoder.

Men mange dyrlæger er faktisk begyndt at anbefale, at man ikke kun bruger tørfoder.

I nedenstående link, kan du f.eks. læse en artikel om urinvejsproblemer m.m.....og læse dyrlægens anbefaling m.h.t. fodring for at minimere problemerne.

Når du åbner linket, er det bladet fra 2005 Maj, du skal åbne og så er det artiklen på side 5 & 6...: Dyrlægen skriver:

http://www.inges-kattehjem.dk/default.asp?Menu=Medlemsblad&MenuNr=800000

Men jeg er enig i, at sovs og kartofler og rugbrød ikke er hensigtsmæssigt kattefoder

mvh dova

Kommentar
Fra : akle

Dato : 27-01-07 19:09

Med hensyn til fodring af kat, så er det naturligvis delte meninger om dette emne, - også dyrlæger i mellem. Det vigtigste med tørfoder er, at man ikke køber dette i supermarkeder eller ved købmænd, men bruger det rigtige foder, som man kan købe ved dyrehandler-forretninger, og naturligvis produkter ved dyrlægerne. De "kører" normalt med Prescription Diet af forskellige typer alt efter kattens behov. Dog findes der mange andre lige så gode produkter, der også er forebyggende mod urinvejs-sten.
Der bliver af 'dova' nævnt;
Citat
En kat der fra lille fik valget mellem tørkost og andet, ville sandsynligvis kun sjældent røre tørkosten, fordi konsistensen i det er så langt fra hvad der er naturligt for katten at spise.
- og efterfølgende er bl.a. dåsemad foreslået. Jeg tvivler stærkt på at DÅSEMAD er naturlig føde for katten. Katten er i hvert fald ikke i stand til at finde sådanne produkter ude i naturen, lige så lidt som tørfoderet.

Vedr. opdrætteres ret/uret til at bestemme over "varen" ved salg: Sammenligningen med SOFAEN er også lige lovlig grovkornet, - da sofaen er en død ting og katten er levende.

Tilbage til foderet og urinvejs-sten. Personligt bruger jeg også tørfoder. Ikke fordi det er det eneste rigtige at gøre, men fordi jeg synes mine katte skal have mulighed for varation i kosten. Som menneske ville jeg synes det var drøn hamrende kedeligt at få den samme slags mad dag ud og dag ind. Derfor får mine katte OGSÅ tørfoder, foruden det andet, af hvad der måtte falde af.
De får råt kød (før vi selv tilbereder vor egen mad), kogt kylling, kogt fisk, rejer, ost, norsk gedeost er de vilde med, og naturligvis TØRFODER af den rigtige slags. Nogle katte vil kun have tørfoder, og atter andre vil gerne have det hele. Rejer har jeg kun én kat der vil have. Vor huskat vil f.eks. kun have tørfoder, skønt hun er blevet tilbudt alle slags katte-lækkeriet lige fra lille af, - og jo, hun vil gerne have lidt 13% kaffe-fløde hver dag.

Der ud over skal det lige nævnes, at katte kan være disponible for urinvejs-sten. At drikke meget, er dog ret så vigtigt, - og igen - ikke alle katte er ret gode til at drikke nok. Sådanne katte bør måske ikke fodres med tørfoder, uanset hvor godt foderet er.

Ja, dette var lidt af mine synspunkter.
MVH Akle

Kommentar
Fra : Mette_arpe

Dato : 27-01-07 21:30

Hej igen Dova,

Tusind tak for linket til den interessante læsning. Nu kan man jo så se, at det er en dyrlæge der har skrevet det - og igen er dyrlæger jo ikke altid enige. Nå, men jeg må indrømme, at jeg da vil studere dette emne nøjere og tænke mere over det mht. vores egne katte.
Vi fodrer ikke kun med tørfoder pga. det er nemt, - faktisk ville jeg da mægtigt gerne kunne give vores katte noget dåsefoder i ny og næ, - men ærligt så har jeg (med henvisning til min oplevelse med min gamle kat) været hunderæd for at opleve det med vores andre katte.
Mht. det i teksten nævnt at det ses hyppigere hos overvægtige kastrerede inaktive indekatte, - ja det holdt så heller ikke stik med min hankat (inden af hans søskende havde det - ej heller hans mor). Han var ikke kastrat før han var 5 år, og var heller ikke overvægtig. Men som Akle også skriver - så må nogle være disponibel herfor.

Jeg vil da helt klart lige få min mand til at læse de 2 sider - og så vil vi se om vi kan finde noget nyt omkring emnet, - det må da være muligt.

Mht. dåsemad - jeg vil give Akle ret i, at dette jo ikke findes i naturen, - og desuden synes jeg personligt, at det er fyldt med en masse skidt og bras som ikke egner sig til katteføde Prøv bare at LUGTE til det! Så hellere give dem noget rent kød - som Akle skriver. (Vores de to hankatte vil slet ikke have sådan noget - vi har et par gange tilbudt dem fisk (ørred) både rå og kogt, men nix......).

Jeg må ærligt indrømme, at jeg er lidt af den opfattelse, at hovedparten af de produkter man køber til katte (og hunde) i supermarkeder og lign. faktisk slet ikke er så gode til dyrene! Skal man købe noget - så skal man da til dyrelægen eller en dyrehandler (dvs. der er stor forskel på om dem i dyrehandleren virkelig har forstand på foderet, eller de bare sælger hvad sælges kan!!). I dag ser man også flere og flere lidelser hos både hunde og katte - oftest som følge af foderet, - så er det rent faktisk så godt det, som vi fodrer vores kæreste dyr med? Jeg tvivler stærkt.

Nå, men så kom vi vist helt over i en anden boldbane nu, - men synes nu, at det er meget rart at høre andre synspunkter og meninger, - og hvad de selv gør

Forresten - hvad fodrer du/I selv jeres dyr med??? Og hvorfor har I valgt netop dét produkt?

Selv fodrer vi med Royal Canin foder til indekatte (og kitten til den yngste).
Vi fodrer med det pga. vores katte kan lide det, - det har en korrekt sammensætning til vores indekatte, og så kan vi tydeligt se en markant forskel på pelsen på alle katte + at foderet ikke løber direkte igennem systemet og ingen "virkning" har i kattens krop.

VH
Mette

Kommentar
Fra : dova

Dato : 29-01-07 03:14

http://www.taenk.dk/index.php?sid=2&cid=3666

Her kan du så se en test. Den viser så, at kattemadsverdenen ikke er sort/hvid, altså sådan forstået at dyrehandler/dyrlægefoder er godt, og at supermarkedsfoder er dårligt

Der findes gode og dårlige produkter begge steder.

Og mere læsning om testen:

http://www.taenk.dk/index.php?sid=2&cid=3780

Ja, hvad fodrer jeg med.

Mine katte er fritgående med flere tønder land jord og skov til rådighed, så de får selvfølgelig dækket et stort behov af "naturligt foder" i form af byttedyr, mus, fugle o.s.v..

Ellers får de dåsefoder og tørkost af forskellige mærker,kød, kylling, kogt fisk o.s.v. . .og så lidt "flødeguf" kaffefløde en gang imellem.

Og jo, de får såmænd også supermarkedsfoder.
Dåsemad som regel Kitekat, ...og tørfoder enten Royal Canin (er de ikke så vilde med) , Kitekat, Brekkies (Brekkies kan vist ikke fås her i DK mere, køber det i Tyskland) m.fl.´

Jeg køber dog ikke de helt billige mærker som f.eks. Landlord (det der hed Petshop før) det får også meget dårlig omtale i testen.

Og hvorfor vælger jeg de produkter, det er der flere årsager til:

Jeg har haft katte i mange år og fodret på den måde , og erfaring siger mig, at det er den rigtige måde og at det foder er ganske udmærket (og det er måske under det halve af det de spiser der er færdigkøbte produkter).
Det aflæser jeg ud fra kattenes fysiske tilstand, store kraftige katte, aldrig syge, ikke noget med maveproblemer, tand- og tandkødsproblemer o.s.v.

mvh dova