/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Ændre dato på billeder
Fra : Claus-c
Vist : 3056 gange
40 point
Dato : 21-01-07 14:22

Jeg har taget en stak billeder med mit digitalkamera, hvor det var indstillet en time forkert.

Det betyder at jeg nu har ca. 600 billeder med forkert tid. Det betyder måske ikke så meget, men er alligevel lidt irriterende.

Spørgsmål: Er der en der har et tip til hvordan man ændre fil-dato/tid på mange filer på en gang – sådan at alle filerne bliver en time yngre. (23:33 ændres til 22:30 osv.)?

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 21-01-07 14:28

Markér dem alle i Stifinder (njah, nok en god idé med stak ad gangen), højreklik på markeringen og indtast den rigtige dato, så retter den selv med rækkefølge og det hele.

HanneMoster

Kommentar
Fra : disken

Dato : 21-01-07 14:45

Hvis dato og tid er lagt ind på billedet, kan du ikke rette det.

Accepteret svar
Fra : bentjuul

Modtaget 50 point
Dato : 21-01-07 15:02

Hent dette program http://perso.orange.fr/pierre.g/xnview/enxnview.html

Du markerer de billeder du ønsker ændret og når dette er gjort skal du gå i menupunktet Værktøjer og her vælger du Skift tid og dato så kan du ændre det.

//bentjuul

Kommentar
Fra : dior

Dato : 21-01-07 17:01

Hvis det er datoen på selve billedet du mener,kan det med lidt held klares i Paint,ved at bruge farve/pensler.Så kan du "male" hen over datoen.Det har jeg selv gjort et par gange med held.Og så vil jeg tro man godt bagefter kan skrive en ny dato.

Kommentar
Fra : frostys

Dato : 21-01-07 17:32

Er enig med disken, ellers skal du i billedredigering og udviske det, tager m e g e t tid

Kommentar
Fra : frostys

Dato : 21-01-07 17:34

Hvis det er tiden for du lagde dem ind , er det en anden sag

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 21-01-07 18:14

Mon ikke det er billedernes EXIF dato-tags der skal ændres?

Prøv at kigge her - der er måske noget du kan bruge.....
http://change-exif-tags-jpg-files.safe-install.com/

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 22-01-07 06:46

Er det 'Exifer dato' du taler om? Den dato kan du fx se i stifinder hvis du i en folder vælger den ekstra detalje 'Date picture taken on' (UK-udgave af XP).

Programmet http://www.friedemann-schmidt.com/software/exifer/ er 'almost free' og klarer dette (og andre ting) fremragende

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-01-07 08:04

xnwiev som benjuul henviser til, kan også rette meta-billeddata som IPTC og EXIF

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Claus-c

Dato : 22-01-07 22:37

Nu skylde jeg vist en tilbagemelding. Tak for de mange gode råd!

Præcisering: Der er den dato er tilknyttet filen (det der vist ligger EXIF-oplysningerne). Sådan set var det bare datoen ”ændret den” der vises i MS-stifinderen, jeg ønskede at ændre.

Så den dato jeg gerne vil ændre, er ikke en der er grafisk i selve billedet.

Ud fra de råd jeg har fået, har jeg prøvet mig lidt frem, men endnu ikke helt fundet de vise sten.

Jeg er kommet frem til at en kombination at programmet XnView som bentjuul foreslog og et program (Exif Pilot) fra den site som berpox foreslog, vil kunne løse opgaven. Jeg skal dog lige lege lidt videre med det en af de næste dage for at finde ud om det nu også er måden at gøre det på.

Godkendelse af svar
Fra : Claus-c

Dato : 22-01-07 22:47

Tak for svaret.

Jeg kan ikke altid få programmen XnView til at gøre, som jeg ønsker, men jeg tror jeg har en ide til hvordan jeg skal få det overtalt. Men jeg skal lige bruge lidt mere tid - så det bliver om et par dage.

/Claus