/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Opladning af Ni-MH
Fra : k_m_s
Vist : 461 gange
200 point
Dato : 19-01-07 23:11

Hej

Til mit Fujifilm kamera fulgte der 2 stk. AA Nickel-Metal Hydride (HR-3UF_1,2V_ 2300_min. 2150mAh.) med, som jeg har ladet i Fujifilm Ni-MH charger Model BC-NH01.
Ingen problemer i det, men de batt. er ved at være færdige så jeg vil bruge de ekstra batt. som jeg fik med, det er 2 stk. AA Nickel-Metal Hydride (NH-10_1,2V_??_min.1900mAh) begge typer batt. er Fujifilm.
Mit spørgsmål er så om jeg kan bruge den samme lader til de nye batt. på grund af den mindre mA. levetid som jo er 150 mA.

Data for laderen er Output: DC 1,2V_550mAx2(AA) og 380mAx2(AAA)

Fujifilm havde været søde og svejse de 2nye batt. sammen så de passede rigtig ned i kameraet, bare ikke i laderen, det problem er løst, uden at puntere batt.

Hilsen
K_M_S

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 210 point
Dato : 19-01-07 23:28

Ja, det kan du sagtens.

Det betyder kun noget for hvor meget kapacitet der er i batterierne når du skal bruge dem.

Og der er de nye så mindre end de gamle = holder ikke strøm så længe.

Men laderen er den samme, når bare det er til AA 1,2 volt batterier.

mvh dova

Kommentar
Fra : severino

Dato : 20-01-07 00:20

Du kan jo også købe et sæt der har større kapasitet. Jeg har flere sæt i min fototaske på henholdsvis 2500 mA og 2700 mA, samt en spændingsuniversal hurtiglader, med ladeautomatik.
Den kan både lade fra en 12 volt akku i bil, og ved lysnet fra 100-240 volt, så der altid er mulighed for at få ladet op igen, selv på lange ferieture m.m.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 20-01-07 02:53

Jeg har erfaret at højkapacitets batterierne holder dårligere i praksis.
Jeg gætter på at det er fordi der bruges tyndere og svagere separatorer indvendig, for at få pladstil mere aktiv masse. Så går de nemmere i stykker, ved intern kortslutning.

Hvis din lader er uden automatik og du skal afbryde efter en vis tid . Husk da kortere ladetid for batteriet med mindre kapacitet.

Godkendelse af svar
Fra : k_m_s

Dato : 21-01-07 15:29

Tak for svaret dova.
De nye er taget i brug.
Hilsen
K_M_S