/ Forside/ Karriere / Job / Selvstændige / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 508
Leasing af firmabil.
Fra : llo
Vist : 1799 gange
100 point
Dato : 19-01-07 14:01

Jeg står i den situation, at jeg har brug for en firmabil. Jeg har altid ønsker mig en VW Passat, som jeg går lidt efter.
Noge af jer der er inde i de forskellige leasing-firmaer, da jeg kan se på Google, at der findes enormt mange.

1. Er det overhovedet en fordel - økonomisk - at lease, frem for at købe?
2. Er det bedst et lease hos en forhandler eller hos et firma der udelukkende leaser?
3. Kan I anbefale nogle leasingsselskaber?

Jeg ved det kommer an på mange ting, hvis man vælger at lease, alt efter hvilken aftale man vælger at indgå mht service osv. Men jeg k unne godt tænke mig at høre, om I kan anbefale noget og hvad er jeres erfaringer??

Lone

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 19-01-07 14:03

Leasing ar altid den dyreste måde at have en bil på.
Kun for en kort periode er det en fidus.

Kommentar
Fra : llo

Dato : 19-01-07 14:22

Hej Teil!

Tak for dit indlæg.

Kan jeg få dig til at uddybe det nærmere??

Lone

Kommentar
Fra : SuperDelphi

Dato : 19-01-07 16:01

Det afhænger meget af din finansielle situation. Du har bl.a. mulighed for at overtage bilen privat bagefter og dermed betale lidt for meget i leasing ydelse og dermed for en privat bil billigere, resultat skatte fri privat indtægt.
Der er samtidig en stor skattefidus gemt i at lease.
mvh
Poul-Erik

Kommentar
Fra : arnely

Dato : 19-01-07 16:13

Det her mener FDM - jeg personligt ville aldrig lease en bil, det er for dyrt P.T.

Citat
Privatleasing af biler stiger eksplosivt, og der kommer nye tilbud hver uge. Men erfaringerne på det nye marked er endnu små, og der er både fordele og faldgruber.

Privatleasing eller ej? Der er både fordele og ulemper på det nye marked

2007 bliver året, hvor leasing af biler til private for alvor slår igennem med tilbud fra alle hjørner af bilmarkedet. Det ser Motor nærmere på.

Fordele ved at lease
– Der er mange, der helst vil være fri for at tænke på service, rustgarantier, motorproblemer osv. og hellere vil betale sig fra, at nogle tager sig af alt det besværlige. Så der kan være flere fordele ved at lease, forklarer Motors biltekniske redaktør, Søren W. Rasmussen.

Stor forskel på kontrakter
Men privatleasing må ikke kun vurderes på den månedlige ydelse. En leasingkontrakt kan være meget forskellig, når det kommer til opsigelse, reparation, bilens brugere, misligholdelse og hvor mange kilometer, man har tænkt sig at køre.

Kik dig godt for
– Jeg har set kontrakter, hvor det koster op til fire kr. ekstra pr. kilometer, man kører udover det aftalte. Og kører man f.eks. 50 km mere om ugen i de to år, man leaser bilen, er ekstraregningen mere end 20.000 kr. Og det gør jo den månedlige leje noget højere, forklarer advokat i FDM, Lennart Fogh.

Læs i Motors novembernummer
Selv om leasing kan være oplagt for nogle, er det en dårlig løsning for andre. I Motor kan du læse en grundig gennemgang af en række punkter, som bør indgå i vurderingen, inden du lejer din næste bil.

Håber så du kan finde FDM's novenber nummer og læse hele artiklen

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 19-01-07 17:55

Leasing kan være en fordel...

Det er en driftsomkostning frem for en investering. - OG - Der er en del af momsen der kan trækkes selv om det er en personbil. - Kan du helt afholde dig fra at køre privat i den, skal du endda ikke firmabilbeskattes.
Hvis du ikke kører flere KM end aftalen foreskriver !!! ellers kan det blive dyrt

Du kan købe bilen privat efter leasingperiodens ophør.

Du kan dermed få en bil privat efter f.eks 3 år til f.eks 10-20% af nybilprisen - Og den kan du jo handle privat, og dermed tjene en sideskilling. Helt skattefrit

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 19-01-07 23:30

Leasing af en firmabil er bestemt ikke den dyreste måde at have bil på. Der er mange ting der spiller ind. Vi kan selvfølgeligt alle regne ud at det billigste er at købe bilen kontant hvis man ellers har pengene stående så man ikke har udgifter til renter. Men hvis man ellers får lavet en fornuftig leasing er det faktisk i mange tilfælde billigere end at låne til bilen.

Nogle af de ting der spiller ind er først og fremmest at du selv kan være med til at sætte din månedlige ydelse alt efter hvad i sætter vilens restværdi til når leasingperioden udløber.

Du har en lavere førstegangsydelse end ved financieret køb.

Du har ingen kapitalbinding i bilen - og heller ingen afskrivning da dine ydelser er en driftsomkostning.

Den sjove gevinst kommer når du så efter endt leasingperiode må sælge din firmabil til din morfor restgælden i den som du selv fastsætter ved starten af leasingkontrakten. Hvis du sætter den MEGET lavt kan du reelt sælge en 3 år gammel bil for næsten ingenting og lave en rigtig fin gevinst skattefrit - og helt lovligt...

Kommentar
Fra : llo

Dato : 21-01-07 13:36

Hej med jer!

Jeg kan se der er mange delte meninger om det at lease. Når jeg overvejer at lease, er det absolut med henblik på at købe bilen om 3-4 år.
Er det så ikke en fin nok fidus??

Kender I nogle reele leasingsselskaber?

Lone

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 21-01-07 13:39

Du laver en leasingkontrakt hos den autoforhandleren.

Kommentar
Fra : SuperDelphi

Dato : 21-01-07 20:52

Hej Lone
Jeg har selv fået et tilbud fra AL Finans på en ny Skoda Octavia, men Skoda i Frederecia kunne lave en leasing til mig som var billigere, så jeg kan kun anbefale, at du undersøger markedet lidt og indhenter et par tilbud.
mvh
Poul-Erik

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 28-01-07 01:16

Hvis du vil købe bilen efter endt leasing (alt andet vil være dumt) er leasing en god løsning. En rigtig god idé er at bruge lidt tid på at sætte dig helt ind i reglerne omkring leasing - snak evt. med din revisor - han kan give dig de bedste råd om hvad der præcist er mest fordelagtigt for dig.

Forhandlerne bruger mange forskellige leasingselskaber når de laver en leasingkontrakt - de fleste har flere forskellige at vælge imellem. Undgå alm. brand leasing - de er overhovedet ikke til at snakke med. Vi brugte dem i en periode til at lease nogle af vores firmabiler igennem - og de er komplet umulige hvis der er problemer eller ændringer omkring en leasing eller en bil der skal overdrages til en anden i forløbet gør de alt hvad de kan for at være på tværs. Vi har rigtigt mange firmabiler - og alle dem som er leaset igennem andre selskaber er der aldrig nogen form for problemer med.

Prøv til at starte med at forhøre dig hos et par forhandlere og sammenlign priserne på de tilbud du får.

Accepteret svar
Fra : Nischa

Modtaget 100 point
Dato : 07-02-07 13:39

At lease en bil med henblk på køb er en rigtig god idé synes jeg. Vi har i al fald været glade for det... Det bliver billigere når du har henblik på købt og forsikringen bliver også billigere. Desuden er der jo en fordel at der er serviceaftale med hvis bilen går i stykker. Vi har været glade for at lease hos Cargo.

Valhalla Gulve

ww.valhalla-gulve.dk

Godkendelse af svar
Fra : llo

Dato : 11-03-07 12:20

Tak for svaret Nischa.