/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Folkeskole / Spørgsmål
10  viviborgen 630
En trekants grundlinje
Fra : stineemma2
Vist : 5489 gange
40 point
Dato : 16-01-07 18:58

I forbindelse med udregningen af en trekants areal ( A= ½ x h x g) vil jeg gerne vide, om det er ligegyndigt hvilken af de 3 sidelængder man bruger som grundlinjen. I den opgave jeg har er der ikke tale om en retvinklet trekant.

På forhånd tak for hjælpen

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-01-07 19:00

Ja - det er ligegyldigt - bare du måler højden fra denne...

Accepteret svar
Fra : arne.jakobsen

Modtaget 30 point
Dato : 16-01-07 19:14

Som refi siger er det ligegyldigt.

For at forklare det, vil jeg bede dig om at tegne trekanten. Derefter vil jeg bede dig om at tegne én mere nøjagtig samme form. Læg så de 2 sammen og KIG på dem. (Klip dem evt. ud i pap og leg med dem). Så tror jeg at du vil kunne SE svaret. Det rent fysiske ved at "lege" med sådanne figurer, er ofte det der skal til for at forstå sammenhængen.

Husk at matematik er IKKE en opgave, det er en leg for livet. Gør det sjovt, tænk anderledes. Ligesom du gør når du spiller Rollespil og så videre.

God vind )

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 16-01-07 19:18

Og så husk lige at gå ind i dit første spørgsmål

http://www.kandu.dk/Spg57406.aspx

Og luk det. Du fik mange svar og du skylder at sige TAK.

Godkendelse af svar
Fra : stineemma2

Dato : 16-01-07 21:47

Tak for svaret arne.jakobsen.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 16-01-07 22:06

OK Stine. Kunne du bruge min forklaring? Gav den noget til løsningen?

refi gav jo også det rigtige svar. Jeg forklarede det blot.

Held og lykke med opgaven men svar lige tilbage. Vi sidder her ikke kun for at få point, men også fordi vi interesserer os for jer spørgere.

Kommentar
Fra : stineemma2

Dato : 16-01-07 22:14

Hej Arne Jacobsen!

Jeg var næsten sikker på løsningen på mit problem, så refis svar var enkel nok til mig.
Men tak alligevel

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 16-01-07 22:33

Du svarer ikke på mit spørgsmål?

Hvis du vil frem i livet, bliver du nødt til at lære at læse et spørgsmål, forstå det og svare på det!

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 16-01-07 22:36

http://www.mat1.dk/WGeom.htm fra dudas side

I det hele taget er der mange gode sider på www.duda.dk klik på matematik

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 16-01-07 22:45

Det er ofte sådan når man har brug for et svar, at man bare er tilfreds med et JA eller et NEJ. Men det er også sådan at et spørgsmål kan være mere lærerigt end et svar.

Hvis en mand sulter, skal man så give ham en fisk eller en fiskestang?

Skal man føde ham eller undervise ham?

I eksamenssituationen kan et JA eller et NEJ give et respektabelt 7-8-tal, men lidt undervisning kan give et 10-11-tal.

Hvad vil du helst?

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 17-01-07 00:19

Hvis du ikke ved hvordan man lukker et spørgsmål, kære ven. Så spørg dog her! Der er da ingen grund til at åbne et helt nyt spørgsmål for at få svar på det???