/ Forside/ Interesser / Helbred / Misbrug / Spørgsmål
10  25 300
Rygestop!!
Fra : dior
Vist : 2147 gange
50 point
Dato : 15-01-07 08:48

Godmorgen.Rart at se Kandu virker igen.Er vist blevet en smule afhængig
Jeg har et lidt pudsigt spørgsmål:
Jeg er startet på "nedtrapning" med smøgerne d.10/12,da jeg et par gange ikke har kunnet få luft.Kunne næsten ikke snakke.Tog til vagtlægen,og fik at vide jeg havde Bronkitis.Købte rygeplaster,og er nu nede på mlm. 7-10 smøger om dagen,hvor jeg før røg mlm. 25-30.Nogle gange mere!!
D. 10/1,var jeg så hos min egen læge,hvor jeg skulle have den berømte pusteprøve.Nu kommer så det mystiske,som både lægen og jeg selv var meget forundrede over!!
Den normale lungehastighed (FEV) er på 2,6.Min lungehastighed er på 3,0!
Det normale for tømning af lunger(FVC) er på 3,4 liter.Jeg kunne tømme 4 liter!!Lægen sagde at det var meget flot,og ret utroligt.(Jeg har røget i 40 år)
Et par dage efter gik jeg på nettet for at læse om den slags.Der stod bl.a. at hvis mennnesker der ryger meget,samtidig er vindrikkere(gælder kun hvidvin)vil de have gode lunger.Er der nogle der véd om det kan være rigtigt?Jeg drikker ca. 1-1½ flaske hvidvin om ugen.
(Min mening er selvfølgelig stadig at stoppe med at ryge.)Hvad kan grunden ellers være til at mine lunger er så sunde,trods det at jeg har været storryger???Er der nogle af jer der har været udsat for også at have sunde lunger,selv om i er storrygere?
Det er ikke sikkert jeg kan skrive tilbage med det samme,da jeg venter håndværkere.Men venter spændt på et svar

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 15-01-07 11:51

En lungefunktionstest ved en praktiserende læge fortæller nu ikke meget om dine lunger.
Læs om lungeproblemer her: http://www.lungeforening.dk/lungesyg/bronkitis
http://www.lungeforening.dk/patientinfo/pjecer

Det er en dårlig idé at bruge nikotinplaster o.l. under en nedtrapning for på et tidspunkt skal du tage den store beslutning og så har du ingen hjælp.

Det værste ubehag kommer du over på nogle uger, men rygetrangen tager år om at forsvinde om nogensinde, hvilket afhænger af dine omgivelser og vaner.

Hvis du drikker mere hvidvin ender du bare med et andet problem.

Kommentar
Fra : cjaab

Dato : 15-01-07 12:51

Hejsa! Nu har jeg "kun" røget i 10 år, men det er alligevel ALT for længe... Men min lungekapacitet er også over middel. Jeg fik at vide, at det var fordi jeg havde dyrket meget sport siden jeg var barn.. Så det kan måske hænge sammen med et aktivt liv hos dig?

Kommentar
Fra : dior

Dato : 15-01-07 14:20

Citat
En lungefunktionstest ved en praktiserende læge fortæller nu ikke meget om dine lunger.
Læs om lungeproblemer her: http://www.lungeforening.dk/lungesyg/bronkitis
http://www.lungeforening.dk/patientinfo/pjecer

Det er en dårlig idé at bruge nikotinplaster o.l. under en nedtrapning for på et tidspunkt skal du tage den store beslutning og så har du ingen hjælp.

Det værste ubehag kommer du over på nogle uger, men rygetrangen tager år om at forsvinde om nogensinde, hvilket afhænger af dine omgivelser og vaner.

Hvis du drikker mere hvidvin ender du bare med et andet problem.

Hej Bjarne.
Lidt tror jeg nu nok at lungetesten kan fortælle.Hvis ikke de havde været så fine,skulle jeg også have været til røntgen.Du har lidt ret i at det er en dårlig idé med plasteret.Både og vil jeg sige.Men jeg tror alligevel det hjælper på mig.Jeg véd godt at jeg på et tidspunkt også bliver nød til at trappe ned med det.Måske bliver det nødvendigt at tage en kold tyrker
Nu fik jeg ikke skrevet at det HØJST er 1 ½ flaske vin om ugen.Der kan sagtens gå flere uger før jeg drikker alkohol.Så det bliver ikke noget problem.Tak fordi du skrev

Kommentar
Fra : dior

Dato : 15-01-07 14:26

Citat
Hejsa! Nu har jeg "kun" røget i 10 år, men det er alligevel ALT for længe... Men min lungekapacitet er også over middel. Jeg fik at vide, at det var fordi jeg havde dyrket meget sport siden jeg var barn.. Så det kan måske hænge sammen med et aktivt liv hos dig?

Hej cjaab.
Ja,det er også alt for længeLægen spurgte mig også om jeg dyrker meget motion.Det sagde jeg nej til.Men nu da jeg tænker efter,farer jeg hver dag rundt herhjemme,og laver alt muligt.Og det er ikke i slow motion..Så jo,motion dyrker jeg,selv om det ikke er på det sportslige planOg går tur hver dag på ca. ½-1 time.
Også tak til dig fordi du skrev

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 50 point
Dato : 15-01-07 14:33

Nu har jeg selv været det igennem med hosten og åndenød.
Jeg røg ikke så meget, at tobakken fik skylden, men jeg tog beslutningen om at stoppe med at ryge inden nogen "besluttede" det for mig. Desværre hjalp det ikke og jeg har haft fine lungefunktionsprøver, men når man lavede belastningsprøver samtidig blev resultatet helt anderledes, men det skal du nok til specialister for at få afklaret.
Jeg skriver de tbare fordi du ikke skal stole for meget på de tests for hvis der er noget galt er det ikke nok bare, at stoppe med at ryge, så skal du også i behandling.
Jeg fik den rigtige behandling for sent og idag er lungerne varigt beskadigede med de alvorlige gener det nu giver så pas godt på dig selv.

Godkendelse af svar
Fra : dior

Dato : 15-01-07 14:44

Tak for svaret BjarneD.Jeg tænker meget alvorligt over det du har skrevet,og vil tage en snak med min læge igen...Men under alle omstændigheder vil jeg stoppe med at ryge.Om ikke for andet,så for mine kattes skyld!Og så er det selvfølgelig også rart at kunne spare en masse pengeDet er synd du har dårlige lunger,trods det at du fik behandling.Jeg håber ikke at jeg også kommer for sent..

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 15-01-07 14:57

Tak for din omtanke!

Det behøver jo ikke at være for sent da du jo har reageret på dine åndedrætsproblemer.

Der er mange gode oplysninger på Lungeforeningens webside som du måske kan bruge som baggrund for at stille spørgsmål til din læge.

Held og lykke med rygestop og helbred.

Kommentar
Fra : dkwM327

Dato : 21-01-07 23:56

Hej dior.

Jeg ser først denne Kanduside nu, så jeg vil bare fortælle, at du kan fuldstændig
slippe af med din rygetrang, hvis du vil, og dermed aldrig være fristet til at starte igen !

Jeg startede som syv-årig, og stoppede som 40-årig og bliver 74 på onsdag.

Har siden røget en ca. halv cigaret et par gange til et par fester, men det har aldrig smagt mig siden jeg stoppede.

De bedste hilsner og ønske om at du tager en god beslutning.
dkwM327

Kommentar
Fra : dior

Dato : 22-01-07 12:14

Citat
Hej dior.

Jeg ser først denne Kanduside nu, så jeg vil bare fortælle, at du kan fuldstændig
slippe af med din rygetrang, hvis du vil, og dermed aldrig være fristet til at starte igen !

Jeg startede som syv-årig, og stoppede som 40-årig og bliver 74 på onsdag.

Har siden røget en ca. halv cigaret et par gange til et par fester, men det har aldrig smagt mig siden jeg stoppede.

De bedste hilsner og ønske om at du tager en god beslutning.
dkwM327

Hej dkw.
Jeg håber virkelig at du har ret mht. helt at slippe af med rygetrangen.Jeg syntes selv det går rimelig godt stadigvæk
Det var godt nok tidligt du startede med at ruge!Jeg var 12,da jeg startede.Noget af det dummeste jeg har gjort!Når jeg stopper helt,vil jeg ikke ryge til fester,for så bliver jeg ryger igen.Og det skal være HELT slut..
Tak for din søde hilsen
Mange hilsener fra dior.

Kommentar
Fra : dkwM327

Dato : 23-01-07 01:11

Hej igen dior.

Du skriver at du HÅBER, at jeg har ret m.h.t. helt at slippe af med rygetrangen.

Det er faktisk noget jeg er temmelig sikker på, da jeg har ret mange eksempler på,
at det virkelig kan lade sig gøre.

MEN – jeg og mange andre har også rigtig mange eksempler på det modsatte.

Ja det er faktisk de allerfleste, der tvinger sig selv til at holde op, ved hjælp af forskellige krumspring,
som rygestopkurser, nikotinplastre, hypnose og mange andre påfund, og mange af disse
TIDLIGERE RYGERE, er bare at sammenligne med de såkaldte ”ædru alkoholikere”,
som på forskellig vis, tvinger sig SELV til at holde sig fra alkohol, fordi de aldrig har bearbejdet
deres ryge eller alkoholproblem, på en virkelig effektiv måde.

Og da du – også – skriver, at du syntes dit rygestop går rimelig godt stadigvæk,
har jeg en fornemmelsen af – stadig ud fra mine erfaringer, at dit rygestop udspringer
af en slags magtanvendelse, overfor dig selv.

Og ja, - det var ret tidligt jeg startede med at ryge, men det var min 5 år ældre søster
der MANIPULEREDE mig til at starte. - Og da jeg så blev 14 år, indgik min far og jeg en aftale med,
at jeg stoppede med at ryge, indtil jeg blev 18 år, når jeg lige først havde fået overstået
mine kammeraters konfirmationsfester.

Men da dette rygestop opfatter jeg også, som en slags magtanvendelse, i stedet for en bearbejdning
af rygetrangen, så derfor opstod trangen igen, indtil jeg stoppede helt, efter jeg havde bearbejdet
det der var det virkelige problem.

Så hvis du virkelig er indstillet på at stoppe, er jeg overbevist om du skal bære dig rigtigt ad,
i stedet for at benytte dig af en eller anden HOVSALØSNING!

Hermed min bedste hilsner
og ønske om at du vælger den rigtige beslutning.
dkwM327

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 23-01-07 10:49

Man skal ikke gøre et rygestop til en større videnskab eller love at trangen aldrig kommer igen.

Jeg stoppede bare, og skyndte mig at tage beslutningnen før nogen forventede det af mig så det var MIN beslutning.

At rygetrangen ikke kommer igen kan jeg ikke genkende. Det skete mange gange i forbindelse med stress og kriser, men jeg lod det ikke styre mig og stoppede bare igen hvilket ikke var særligt svært.

Hvor vidt man skal bruge nikotin som støtte må være en personlig afgørelse da vi mennesker er meget forskellige og jeg syntes at det er OK at nedsætte sit forbrug før man tager det store skridt, selv om jeg selv valgte den kontante måde.
Vi mennesker har forskellig viljestyrke og derfor behøver det der er rigtigt for den ene ikke at være det for en anden.
Held og lykke med det!

Kommentar
Fra : dkwM327

Dato : 23-01-07 16:21

Hej BjarneD.

Du skriver at: Man skal ikke gøre et rygestop til en større videnskab eller love at trangen
aldrig kommer igen.

Jeg har nu også undladt at gøre et rygestop til en større videnskab, da det udelukkende
er naturloven der virker bedst. - Og følger man den, kommer rygetrangen aldrig igen!

Så på det område er vi uenige, men til gengæld giver jeg dig 100% ret i,
at vi mennesker er forskellige på mange måder, men til gengæld, er der også mange punkter,
hvor vi ligner hinanden.

Fx. har de fleste mennesker, 2 arme, 2 ben, et hoved med øre, øjne, næse, mund,
samt en hjerne og flere andre ting. - Og tager du hjernen, er det meget forskelligt
hvordan den er programmeret og hvordan den arbejder, selvom der også er mange lighedspunkter
der.

mvh.
Dkwm327

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 23-01-07 16:36

Naturloven er da videnskab?
Du fortæller jo ikke hvad det er naturloven gør i dette tilfælde.

Jeg tror ikke at rygetrangen sidder i hverken arme eller ben.

Rygetrang kan skyldes enten den direkte afhængighed af nikotin, men hvis det var tilfældet burde nikotintyggegummi have større effekt end det tilsyneladende har så det er nok en kombination af afhængighed af nikotin og hvad de ellers putter i og så den sociale afhængighed, hyggeafhængigheden hvor man slapper af med tobakken sammen med kaffe eller øl osv.

Hvis man færdes i et miljø hvor man hygger sig ved at alle tager smøgen frem er jeg ikke sikker på nogen naturlov for så er det vist mere viljestyrke der skal til og derfor kan der være mange ting der skal ændres for at få et godt rygestop.

Kommentar
Fra : dkwM327

Dato : 07-07-07 13:35

Hej BjarneD.

Naturloven er da videnskab?
Ja, du kan godt kalde det videnskab at vide noget om Naturen.

Du fortæller jo ikke hvad det er naturloven gør i dette tilfælde.
OK, ifølge Naturleove, skal man gøre noget ved det der er årsag til problemerne/opgaverne, i stedet for bare at "dulme" symptomerne.

Jeg tror ikke at rygetrangen sidder i hverken arme eller ben.
Det må du selv om.

Rygetrang kan skyldes enten den direkte afhængighed af nikotin, men hvis det var tilfældet burde nikotintyggegummi have større effekt end det tilsyneladende har så det er nok en kombination af afhængighed af nikotin og hvad de ellers putter i og så den sociale afhængighed, hyggeafhængigheden hvor man slapper af med tobakken sammen med kaffe eller øl osv.

Ja - Det er medvirkende

Hvis man færdes i et miljø hvor man hygger sig ved at alle tager smøgen frem er jeg ikke sikker på nogen naturlov for så er det vist mere viljestyrke der skal til og derfor kan der være mange ting der skal ændres for at få et godt rygestop.

Dem der "bekæmper" rygetrangen med viljestyrken, er stadig afhængige, de holder det bare nede, i stil med tørlagte alkoholikere, hvor trangen blomstre op ved bare at snuse til øl.

mvh.
DkwM327