/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
DVD-brænder opdatering ???
Fra : pirt03
Vist : 596 gange
200 point
Dato : 13-01-07 00:22

Har spurgt tidligere: Har stadig bøvl med at brænde DVD'er på min

NEC ND-2500A brænder.

Kan brænd på nogle skiver og ikke på andre. Kan ikke bræbd på Sony og TDK, men på no-name

Ser nu, at driveren er:
1-7-2001 (lidt gammel)
V. 5.1.2535.0

Har fundet denne driver:

http://64.233.183.104/search?q=cache:-0iRv8VCgEMJ:drivers.softpedia.com/get/FIRMWARE/Nec/Nec-ND2500A-firmware-109a.shtml+nd-2500a&hl=da&gl=dk&ct=clnk&cd=4

Men er usikker på om det vil hjælpe at installere den.

Er der nogen der har et godt råd -

Accepteret svar
Fra : IBM760

Modtaget 200 point
Dato : 13-01-07 01:39

Firmware kan hentes her:
http://www.de.nec.de./softwareoverview2.php/id/1333
se nederst på siden til højre.

ND-2500A Firmwareupdate 1.0B (370.87 Kb)
New Firmwareupdate 1.0A for ND-2500A with Windows installer.
Pls note bypacked readme file`s instructions.
You can update from FW-Version 1.06, 1.07, 1.09 and 1.0A.

Bemærk den er nyere end den du selv har fundet!
Jeg ville atid benytte en driver fra producentens hjemmeside.

Har du set siden med anbefale medier og hastighed?
http://www.de.nec.de./softwareoverview2.php/id/1337
se øverst på siden til højre.

ND-25x0A (17.76 Kb)
list of recommend media for ND-2500A
and ND-2510A

henter denne pdf-fil: http://www.de.nec.de./software/1991_media_ND-25x0A.pdf

Mvh
Ivan

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 16-01-07 22:31

Har du løst dit problem?

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 16-01-07 22:38

Hej IBM760

Faktisk sad jeg lige og studerede opdateringen.

Jeg har fået det til at virke ved at installere din opdatering så tusind tak for det.

Men når jeg kigger nærmere på driver under harddiskegenskaber skriver den stadigvæk samme driver og version (Microsoft). Underligt - for der "sker noget" når jeg installerer den driver du henviser tilhenviser til.
Har du en forklaring på det

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 16-01-07 22:52

Du har formodentlig fulgt vejledningen:
Firmwareupdate ND-2500A - Important Information:
og kontrolleret om du kan opdatere din tidligere version
Via "Readme_winUpdater.htm"

Der burde ikke ske nogen ændringer på din Microsoft driver/version, for det er ikke windows du opdaterer, men NEC-drevets Firmware i drevet.

PS: Hjalp listen med anbefale medier og brænderhastighed?

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 16-01-07 23:07

Lidt beskæmmet må jeg indrømme at jeg ikke har læst vejledningen - endnu. Det hastede med at få det til at virke så jeg skyndte mig at forsøge med driveren. Jeg har bemærket at den brænder meget hurtigere nu. Så vidt jeg husker kunne den kun klare 2,4x før (når den altså virkede). Nu kan den klare 8x. Men jeg synes nu ikke det går bare 4 gange så stærkt.
Og så skal jeg nok få læst den pdf-filer og henvisningen med medier og hastighed.

Forstod jeg dig ret: Er det en chip på selve harddisken jeg opdaterer.??

Hvad er det her så:
V. 5.1.2535.0

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 16-01-07 23:08

harddisk -> DVD-brænderen

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 16-01-07 23:21

Jeg tror du er meget heldig, at det overhovedet virker.

Som alt andet i denne verden, bør man læse vejledninger eller ReadMe-filer.
Der står f.eks.:

Firmwareupdate ND-2500A - Important Information:

[F/W revision Brands]
1.0B (WIN) – 10-November-2006

You will find information for firmwareupdate changes here or on our homepage`s FAQ: http://www.de.nec.de
-> Support and Service -> Technical questions -> Optical storage -> DVD / DVD Writer

This Update works only with NEC Retail & Bulk drives, not with OEM releases. OEM means part of a full PC package or external USB or FireWire variant of this burner. For OEM products contact directly your dealer, distributor or manufacturer of PC- or USB/ Firewire- package for service, support and firmwareupdates.

You can only update from Firmwareversion 1.06, 1.07, 1.08, 1.09 and 1.0A .You can verify your current firmware with NERO InfoTool: http://www.nero.com

Pls note following instructions for update procedure:

Connect drive to secondary IDE channel as Master

Disconnect all slave hardware from IDE secondary Master

Use standard UDMA-2 IDE cable

Update in Windows "Safe Mode"

Under Windows 2000 & XP login as administrator

In problem case update without DMA mode, under Windows XP & 2000 in the device manager - "IDE ATA/ ATAPI controllers", you can switch from DMA to PIO mode

Disconnect all external USB/ FireWire devices.

Deactivate virusscanners, active desktop programs and packetwriting agents

Do not turn off power during the updating process.

Note: Warranty will be lost during false updating procedure, especially unofficial modified firmwares were used before.
In such cases we could not offer you a solution any more. You have to repair it by cost then.

INSTALLATION: After unzipping file pls. double click on "K250GNB1.exe" file,
follow instructions. After, you have to reboot your system.

If you have problems after updating your drive use following steps:

1.Deinstall all your burnsoftware(s), also cleanup registry, e.g. registry cleaner can be found here http://www.nero.com

2.Update your mainboard driver(s). Contact manufacturer of your mainboard/ PC package for newest one.

3.Reinstall and update your burnsoftware.

---

og så en masse om nye hastigheder for nogle medier.

Ja - Firmware opdaterer en chip på brænderen, på samme måde som hvis du opdaterer BIOS.
Men det er altid en farlig operation - følger man ikke vejledningen, kan man risikere at tingene ikke fungerer bagefter.
Så næste gang du overvejer at foretage opdatering af Firmware eller BIOS, bør du læse vejledningen.

En driver kan altid slettes, men så enkelt er det ikke med Firmware/BIOS.

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 16-01-07 23:28

Puha IBM760 - det gav sgu sved på panden

Næste gang vil jeg være mere omhyggelig

Igen tak for hjælpen

Godkendelse af svar
Fra : pirt03

Dato : 16-01-07 23:29

Tak for svaret IBM760. Ikke alene fik jeg løst problemet. Jeg lærte også en hel masse. Jeg smider lige 100p oveni.

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 16-01-07 23:38

Ok - pirt03,

Jeg er muligvis overforsigtig, men når man har arbejdet med EDB/IT siden 1965 (i starten med IBM-hulkort) - lærer man at være forsigtig.
Og selv når man er det, laver man undertiden fejl - der resulterer i adskillige timers ekstra arbejde.

Men jeg ved godt, at vejledninger der følger med et produkt - ikke er de sider der blivet mest slidt.
Hvornår læser man i instruktionsbogen til den nye bil - først når man har problemer.

Vejledninger kan ofte være svære, at blive kloge på.

Tak for point - håber virkeligt at det lykkedes for dig!

Mvh
Ivan