/ Forside/ Karriere / Erhverv / Udlejning / Spørgsmål
10  katekismus 460
Jeg er blevet opsagt??
Fra : Popcorn123
Vist : 1051 gange
40 point
Dato : 09-01-07 12:40

Hej alle.

Nu skal i hører. Min kæreste, søn og jeg har boet i nuværende lejlighed siden marts. Her pr. 1/1-o7 har et nyt par overtaget ejendommen og igår den 8/1-07 var de med ent brev hvori der stod;
I opsiges hermed af lejemålet XXXXXXXXX pr. d.d.
Lejemålet bedes afleveres i samme stand som ved indflytning iht, til lejekontrakten.
Aflevering af lejemålet samt diverse nøgler skal se ved gennemgang med undertegnede d.28/2-07.

Kan de gøre det? De har ejet boligen i 8 dage og prøver sparke os ud nu. Som grund sagde de omstændighederne i opgangen?? Vi betaler altid vores husleje og vores underboer som er mine svigerforældre har fået samme varsel. Og de har boet her i over 3 år...

Håber i kan hjælpe mig/os.
Hilsen Jeanette

Kommentar
Fra : disken

Dato : 09-01-07 12:49
Kommentar
Fra : disken

Dato : 09-01-07 13:01

Kan kun sige at den SKAL du ikke hoppe på.
Men det kunne JO være, at de kunne skræmme jer til at flytte.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 09-01-07 13:02

Du kan finde dette i Diskens link:
Citat
For lejere, hvor lejemålet er indgået uden tidsbegrænsning, er der principielt uopsigelighed i boperioden. Det vil sige, at en lejer normalt kun kan opsiges med den begrundelse, at udlejeren selv ønsker at bo i lejemålet. I sådanne situationer har lejeren krav på et opsigelsesvarsel på mindst 1 år, og det er som sagt en betingelse, at ens udlejer selv personligt flytter ind i lejemålet.

Altså er et lejemål der ikke er misligholdt, uopsigeligt.

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 09-01-07 13:03

NEJ DET KAN DE IKKE.

Når man køber et hus eller udlejningsejendom og selv vil bebo en lejlighed kan man opsige lejer med 1 års varsel og ikke mindre. Men det gælder kun hvis de selv flytter ind og ikke hvis de igen udlejer lejligheden til deres venner. Den går ikke. Det er der faldet dom for med andre der prøvede dette lille julenummer.
Du skal skriftlig gøre indsigelse overfor udlejer (de nye ejere) og evt. med henvisning til en § i lejeloven hvor det står. Send brevet anbefalet så du har en kvittering for at de har modtaget det. Så foretager du dig ikke mere før du evt. høre fra de nye ejere.
Sørg for at betale husleje til tiden og et godt råd er at alt kommunikation mellem dig og udlejer foregår skriftlig.

Med venlig hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 09-01-07 13:07

HVIS IKKE, I HAR MISLIGEHOLDT JERES LEJEMÅL ELLER JERES LEJEKONTRAKT, ER DER IKKE NOGEN UDLEJER, GAMMEL ELLER NY, DER KAN OPSIGE JERES LEJEMÅL.

HVIS UD LEJER SELV SKAL BRUGE LEJEMÅLET, KAN DE SIGE JER OP MED 1 ÅRS VARSEL.

MEN DET LYDER USANSYNLIGT, NÅR DINE SVIGERFORÆLDRE OGSÅ ER SAGT OP.

MEN "GLEMMER" I AT BETALE HUSLEJE, ER DET MEGET NEMT AT OPSIGE JER.

HELD OG LYKKE MED DET HELE.

MVH AG112

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 09-01-07 13:12

Du kan finde oplysningerne på denne side:

http://www.retsinfo.dk/_LINK_0/0&ACCN/A20010034729

kapitel XIII og XIV

Hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : Thorendal

Dato : 09-01-07 13:50

Ja, det er meget muligt, at man ikke kan opsige folk uden at de misligeholder det udlejede eller kontrakten - men der kan også stå undtagelser og betingelser i kontrakten. Man kan jo skrive i kontrakten, at den kan opsiges under visse betingelser. Disse underkendes så vidt vides ikke med mindre, at lejers vilkår bliver forringet væsentligt eller betingelserne er yderst urimelige.

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 09-01-07 13:52

Hawaii7 har så fuldstændig ret...!

Hvis der er mulighed for også at sende breve pr. fax, så er det en god idé. Der kan du nemlig bevise, at du ikke bare har sendt en blank side med anbefalet post...

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 09-01-07 14:14

Nyere lovlink, (der ikke ikke knækker når serveren lukker)
http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/A20060039529

En lejekontrakt kan ikke give ringere vilkår end lejeloven når det drejer sig om privat boligudlejning og eneste tidsforbehold er tidsbegrænsede lejekontrakter, som endda vil bortfalde hvis lejemålet forlænges ud over den dato der er aftalt.

Særlige forhold kan berettige udsættelse, men det er der jo ikke noget der tyder på her og skulle der være det kan de prøves i retten da der skal tungtvejende grunde til at udsætte folk fra deres lejebolig.

Kommentar
Fra : chicapigen

Dato : 09-01-07 17:01

hejsa

hvis du ikke har en tidsbegrænset leje kontrakt på den lejede bolig har du mindst 1 års opsigelse og det gælder også dine sviger forældre. jeg har en kollega der har købt et hus og på 1 salen boede der et ældre ægtpar som havde boet der i mange år. de havde 1 års opsigelse , så det samme må da gælde for jer. i kan gøre de nye ejere opmærksom på at den tidsfrist de har givet jer overhovedet ikke holder og hvis de fortsat holder på deres så få hjælp af en der kan give dem det på skrift så i ikke ender i en kedelig situation ( mere end i er forvejen)

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 09-01-07 17:26

Det er kun i een og tofam. ejendomme hvor ejeren ønsker at bebo lejemålet, at der kan opsiges med 1 års varsel.

Kommentar
Fra : copycatDK

Dato : 09-01-07 18:02

Hvis i ikke gider slagsmålet med udlejer selv om LLO tager sagen kan i jo tilbyde at flytte selv mod betaling af 12 måneders husleje og dækket udgifter ved fraflytning. Hvis de så gerne vil have jer ud skulle det jo ikke være et problem at købe jer ud . hehe. lovligheden i det kender jeg ikke noget til. Men der findes helt sikkert huller så det kan lade sig gøre.

Og det kan faktisk tag op til 2 år for udlejer at får jer på gaden da sagen kan trækkes i langdrag.

Og det med udlejer betaler en lejer ud tror jeg ikke er noget nyt i når vi snakker privat.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 09-01-07 18:11

Hvis sagen står som beskrevet, altså ingen klager fra andre beboere, så skal der jo ikke gøres andet end, at I skriver et anbefalet brev til udlejeren og gør opmærksom på, at I ikke anerkender opsigelsen, der er i strid med lejeloven.

Alle mulige krumspring gør ikke sagen bedre.

Hvis ejendomen skal renoveres skal udlejer sørge for genhusning så uanset hvordan man vender og drejer det ser det udlejer der har et problem.

Nu er der desværre set mange eksempler på chikane fra udlejere der vil have nye lejere der betaler mere efter en eller anden fupmodernisering så juridisk hjælp fra advokat eller LLO vil være klogt.

Kommentar
Fra : disken

Dato : 09-01-07 18:13

Nogen der overhovedet, har læst mit link.
ALT andet er teori, eller en retsag.
Har afprøvet det selv, og kan kun sige en ting
BOR DU DER LOVLIGT, KAN DU IKKE SIGES OP PÅ ANDRE MÅDER END !!!!
http://www.lejerneslo.dk/asp/menuaz.asp?EmneId=13

Prøv at se TV, de kan SG_ ikke smide mennesker ud, selvom de endda
bare LIGE KOM FORBI, og bliver der.

Men går du på komprime, med eventuel at få penge for at flytte
og du har en bolig, der er klar til dig, så slå til, DET GIVER KASSE.

Men GØR INTET_____før du har talt med en Advokat eller mit link.

De prøver på at tage røve_ på jer med disse opsigelser,
der må være tale om at de vil lave det om til Ejer-lejligheder.
Men du skriver ikke hvorfor du/ i har fået opsigelsen.

Men lige-godt, det må de ALTSÅ IKKE.

Kommentar
Fra : disken

Dato : 09-01-07 18:29

Var ude for det samme et par gange, engang jeg ville leje et lille hus på landet.

Første gang havde jeg LLO´lille ''røde'' med, hvilket fik udlejer til at
sige NEJ til at udleje til mig, da hun var bundet af kontrakten.

Dog var villig til at der STOD ''tidsbegrænset udleje - 2 år''
Men nej...

Anden gang jeg boede i et lejet hus, gik EJER konkurs ?
Der kom en Advokat, meget flink menneske, med 3 mapper
og spurgte
1- vil du blive boende og købe huset________NEJ
2- flytter du frivilligt______kunne se han havde flere tilbud, SÅ NEJ.
3 skal vi bestikke dig til at flytte. ___JA

Jeg tog mod ''bestikkelse'' og flyttede, og huset´s BO
betalte ALT, plus jeg fik mit indskud igen.

Men tvivler stærkt på at det har noget med din oplevelse at gøre.
Da det åbentbart er flere Lejere der bliver opsagt = UDEN GRUND.

Kommentar
Fra : chicapigen

Dato : 09-01-07 18:30

JO disken jeg har læst dit link, og der er ikke noget at være i tvivl om

hilsen chicapigen

Kommentar
Fra : disken

Dato : 09-01-07 18:33

Men desværre er det hurtigere_____at komme ud af EGET HUS,
END VÆRE LEJER.

Det burde sige LIDT om LEJELOVEN.....

Godt jeg lige har betalt mit hus færdigt.....

Kommentar
Fra : Popcorn123

Dato : 09-01-07 19:36

Tak for alle indlæggene har checket alle link til hjemmesider så nu kan jeg godt sætte hjerte på rette plads igen. Må indrømme jeg troede sagtens det kunne ske..
De havde ingen grund til at opsige os. Tror de vil tilbyde lejlighederne til deres ansatte eller kræve højere husleje.. Skal siges der ligger en bager nedenunder som de også ejer selvfølgelig.. Vi giver idag 6000 incl alt for 90 kvm i Horsens..
Jeg ringede til bolignævnet i dag og hun grinede af mig da jeg læste vores opsigelse op. Det skulle vi bare springe op og falde ned på. Men hun anbefalede at skrive et brev til dem. Deri skrev jeg;

Efter samtale med Tove Asmussen og jurist fra bolignævnet i Horsens, kan der henvises til §93 og vi kan meddele Jer at vi ikke har i hensigt at flytte.
Og så har jeg skrevet nogen punkter der mangler i vores ejendom i samarbejde med min svigermor... Da vi ingen adresse eller telefon nr har på de nye ejer gik jeg personlig ned med brevet og bad hende kvittere for modtagelsen som de gjorde med os. Hun nægtede dog og gik med brevet..

Problemet er hun er strid hende den nye hun er ikke en der giver op.. Det er hård at bo et sted hvor der nærmest er krig..

Tak for hjælpen alle..
Hilsen Jeanette

Kommentar
Fra : chicapigen

Dato : 09-01-07 19:54

hej jeanette

du skal íkke give op, du har retten på din side og hun skal nok komme ned på jorden når hun finder ud af at det hun har gang i ikke hjælper med den opførsel.....tværtimod. godt du fik det på plads.

venlig hilsen chicapigen

Kommentar
Fra : disken

Dato : 09-01-07 20:09

SÅDAN SKAL DET BARE GØRES.
At sælge/ smide mennesker UD, bare fordi de ''lige'' har købt huset.

Det må vist være i STATERNE / eller andre steder.

Glemte at skrive, at min KAT ejer mit hus = arver det.
Og det er grtais at få oprettet.
Det er bare at kontakte Dyrenes værn.
Men FAN___ om det skal gå til andre, NÅR jeg er væk.

Og fortsat OPSIGELSE_____

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 09-01-07 23:04

Hej
Først lige et velkommen til kandu

Samtidig med at jeg sad og læste denne tråd , og jeg besluttede at jeg ikke rigtig
kunne bidrage med andet end der allerede er skrevet,
så skimtede jeg lige tv'et, der er en udsendelse på torsdag over DR der handler
om emnet, den hedder Task Force og sendes kl 21.25.

En anden ting du kan gøre er at kikke/kontakte http://www.familieadvokaten.dk/

Held og lykke.

Mvh Jørgen

Kommentar
Fra : blank

Dato : 09-01-07 23:18

Citat
Da vi ingen adresse eller telefon nr har på de nye ejer gik jeg personlig ned med brevet og bad hende kvittere for modtagelsen som de gjorde med os. Hun nægtede dog og gik med brevet..

Ved ikke lige hvilken situation der kunne opstå såfremt ejer påstår at hun ikke har modtaget noget brev fra jer.

Måske du skulle tale med bolignævnet igen og foreligge dem denne måde brevet blev afleveret på. Om du skal tage nogle forholdsregler herom.

Fuld power på - giv IKKE op.

Kommentar
Fra : vienne

Dato : 10-01-07 00:30

Jeg har heller ikke noget nyt under solen, men kender § erne da jeg selv har villet af med en lejer inden jeg ville købe huset. Det kunne ikke lade sig gøre og derfor valgte jeg at finde et andet hus. Det er helt rigtigt at der er min. 1 års opsigelse hvid de ønsker selv at bo i lejligheden - og det er ikke nok at det er familie eller lign. For at undgå mere bøvl kan jeg anbefale i melder jer ind i LLo. Det er et engangs beløb på ca 400, - kr og så tager de sig af det. det kan give jer fred i sjælen og skåne jer for at bruge mere energi på det da LLo handler på vagne af jer.

Kommentar
Fra : Popcorn123

Dato : 11-01-07 19:26

Siger mange tak for velkomsten... :)

Nu begynder udlejer at blive ond, nu har hun meldt min svigermor til kommunen for at være en alkoholiker, lader sit barn være alene hjemme når hun går på druk hver aften og at hende hjem ligner et hul..
Tænker bare hvor ved hun det fra? Hun har aldrig været inde i deres lejlighed? Så min svigermor venter på svar fra kommunen om hun har skrevet under på hun har været inde uden tilladelse. For det skal jo så meldes til politiet..
Frygteligt at bo sådan et sted... :(

Jeanette

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 11-01-07 19:32

Derfor skal I søge hjælp hos LLO så det kan tages i opløbet.
Det er meget vanskeligt, at få Politiet til at gøre noget ved udlejere, der chikanerer lejerne og derfor må man bruge civilretten hvis de ikke vil lytte til sund fornuft.

Kommentar
Fra : disken

Dato : 11-01-07 20:02

Citat
Siger mange tak for velkomsten... :)

Nu begynder udlejer at blive ond, nu har hun meldt min svigermor til kommunen for at være en alkoholiker, lader sit barn være alene hjemme når hun går på druk hver aften og at hende hjem ligner et hul..
Tænker bare hvor ved hun det fra? Hun har aldrig været inde i deres lejlighed? Så min svigermor venter på svar fra kommunen om hun har skrevet under på hun har været inde uden tilladelse. For det skal jo så meldes til politiet..
Frygteligt at bo sådan et sted... :(

Jeanette

HVAD siger det IKKE om din, SÅKALDTE NYE UDLEJER.

Havde jeg været din tur igennem,

SÅ LÅ DEN PÅ ET POLITIBORD NU.......

DET ER IKKE LOVLIGT AT TRUE ANDRE MENNESKER MED
hverken det ene eller andet........
Men HVAD, jeg finder mig ikke i EN --- lovlig dommerkendelse
Trusler = POLITI
Eller skal din svigermor også leve DIT MARERIDT.
Tvivler på ÆLDRE mennesker GIDER finde sig i disse '' skide mennesker''

Fatter ikke du ikke er kommet længere.

Sæt en ny POSTKASSE OP = E.ks at du ikke modtager post mere,
men bedes VIDERESENDT___OG OPGIV DIN ADVOKAT- LLO

Kommentar
Fra : disken

Dato : 11-01-07 20:06

Det bedste var at få et DIREKTE fogeforbud.
Men er ikke SIKKER på hvordan, den skal ''kringles''
men det du oplever nu er TOTAL reklame == EJERS ret
til at sende og udgive opsigelser, som selv den værste
dranker ikke ville finde sig i,
det er REN CHIKANE - imtet andet.

Kommentar
Fra : disken

Dato : 11-01-07 20:13

Og så op i RØ___ med om du skal være på talefod eller andet.
Havde jeg overtgaet et hus, ville jeg ''bede om en samtale''
hvor man kunne tale om betingelser for en eventuel
fraflytning, ikke noget med at ''bare'' gå ind eller andet, for så slår
HAMMEREN, men som sagt, /skrevet_____
FINDER DU DIG I DET - HVAD BLIVER DET NÆSTE SÅ,
OG DEN KOM DU FORRESTEN - SELV LIGE MED........

Men dette er en LLO meget gerne vil have.
Om det så er til at promovere sine egne sager OK
men de HJÆLPER DIG, hvilket er hovedagen.

Her stopper jeg, da jeg ikke ønsker hademail´s herfra.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 11-01-07 20:17

Hvorfor skulle du få hademail, disken?
Du udtrykker dig lidt mærkeligt, men mener det jo godt nok selv om dine forslag ikke er helt realistiske bortset fra det med LLO.

Kommentar
Fra : Popcorn123

Dato : 11-01-07 20:46

Vi har snakket med min svigermors advokat som har ordnet hendes sag en gangen gang også med en udlejer.. Hvilket hun vandt. Hun er på bistand pga dårlig ryg så hun har fri proces hvilket er dejligt for os og en sag han elsker at ordne.. Så vi venter på hvad han ringer og siger i morgen..

Kommentar
Fra : blank

Dato : 11-01-07 23:35

Sikken en omgang I skal igennem. Kedelig sag.

Sørg for at jeres advokat tager begge jeres sager og få nedskrevet alt, så advokaten er velinformeret fra jeres side.

Såfremt udlejer kontakter jer personligt er I begge i jeres gode ret til at lukke jeres dør med ordene - ingen kommentarer. Så får I ikke sagt noget I eventuelt fortryder senere.

Gør intet uden det er i samråd med jeres advokat, heller ikke af raseri. Og få så taget en snak med advokaten omkring politianmeldelse af udlejer. Her tænker jeg på ulovlig indtrængen og falske beskyldninger om din svigermors levevis.

Sidst vil jeg kun sige HELD OG LYKKE.

Kommentar
Fra : hyggemor

Dato : 11-01-07 23:43

Jeg vil kun lige sige, at det ikke er en forbrydelse at være alkoholiker.

Har selv en mor med dette problem men alligevel har hun som alenemor formået at give os 3 børn en uddannelse. Vi har ikke altid haft det sjovt - men mad på bordet og tøj på kroppen har vi dog altid haft.

Good luck i hele denne sørgelige sag.

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 12-01-07 00:51

DU SKAL GIVE DIN UDLEJER EN DUMMEBØDE!

Kommentar
Fra : Popcorn123

Dato : 12-01-07 10:38

Forstår ikke lige det med at jeg skal melde sagen til politiet hun har vel ike gjort noget "ulovligt" altså noget hun slipper fra med at smide os ud.. Det er virkelig en kedelig situation vi står i.. Udlejer havde været der igår og banket på min svigermors dør og havde sagt han ville ind hvor hun havde sagt nej så var han begyndt at råbe og skrige han ville ringe til politiet hvor hun sagde fint gør det. Så endte det med han sagde det var pga noget vand som dryppede i bageren, fint så må du gerne komme ind havde hun sagt... Simpelthen for groft..

Kommentar
Fra : chicapigen

Dato : 12-01-07 14:33

hej igen

jeg er totalt chokeret over den behandling den nye udlejer giver jer, jeg syntes det er smadder ærgeligt at han ikke engang kan finde ud af at tale ordentligt, han har sikkert stort i slaget sagt da han købte huset at jer skulle han sgu nok få smidt ud enten på den ene måde eller den anden . eller også han været så dum ikke at undersøge tingene inden han købte huset og måske regnede med at kunne opsige jer med 2 ugers varsel...............fjols...............jeg håber det er jer der trækker det længeste strå i denne sag og i får sat udlejer på plads sammen med jeres advokat.

held og lykke

venlig hilsen chicapigen