/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
Bedste sovestillinger?
Fra : Shagen
Vist : 3492 gange
150 point
Dato : 09-01-07 10:47

Hvilken måde skal man sove på, hvis man vil være afslappet i hele kroppen??

Hvor meget hjælper en ergonomisk pude, og har i anbefalinger?

Så hvad er bedst - at sove på ryggen, maven, siden, med armene oppe, langs kroppen, eller??

Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 09-01-07 11:06

Fald i søvn i den stilling du finder mest behagelig. Du vender dig alligevel i søvne flere gange i nattens løb hvor kroppen selv finder den øjeblikkelig optimale stilling.
Sov godt !

Accepteret svar
Fra : gitzepigen

Modtaget 160 point
Dato : 09-01-07 11:10

Hej

Håber du kan bruge dette link!

Citat
SOVESTILLINGEN
For mange er den bedste sovestilling på siden med det ene ben lidt mere bøjet end det andet. Gerne med højre hånd på venstre skulder og omvendt. Det er normalt OK at sove på ryggen, hvis du ikke er svajrygget. Du må ikke sove på maven- og det må små børn heller ikke! Du må ikke sove med armene over hovedet eller hvile hovedet på armene.

Citat
HOVEDPUDEN
Tykkelsen afhænger af kropsbygning og af hvilken sovestilling du bruger mest. Målet er, at nakken skal have samme facon, når du ligger, som når du står ret op. Nogle puder er højere ned mod kroppen. De har den fordel at de er tykkere under nakken end under hovedet og derfor støtter bedre.

http://www.kiropraktiskklinik.dk/?acc=237

Kommentar
Fra : Balcanard

Dato : 09-01-07 11:10

Uden min ergonomiske pude, som jeg har købt hos kiropraktoren, sover jeg meget ringe og har ondt i nakke, skuldre og hoved, når jeg vågner. Med hensyn til selve sovestillingen kan man have nok så mange ideer om, hvordan den skal være. Når du er faldet i søvn, finder kroppen selv den bedste

Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 09-01-07 11:10

P.S. det samme gælder hvad pude angår - brug hvad du finder behagelig.
Nogen mener, puden skal være så høj/hård, at din rygsøjle er lige i nakken når du ligger på siden, jeg selv finder det virker meget godt når halsmusklerne bliver strakt en smule ved at hovedet er lidt lavere....

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 09-01-07 11:18

Som min kiropraktor siger:

Sov sådan set, som du finder mest behagelig - bare ikke på maven!

Det vil nemlig med sikkerhed udløse nakkespændinger, med mindre du sover på en briks /eller en pude med åndehul, som kan stikke næsen ned i og dermed holde nakken lige, d.v.s. uden fastleåst drejning af hovedet...

Godkendelse af svar
Fra : Shagen

Dato : 09-01-07 11:23

Mange mange gange tak for svaret :)

Til jer alle sammen også en stor tak.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 09-01-07 23:15

Vil lige give mit besyv med.
Nogle fysioterapeuter, kiropraktikere etc. siger et, andre noget andet.
( Jeg har selv en gigtsygdom, hvor man kan risikerer at blive pukkelrygget )
Den førende overlæge på Gråsten Gigthospital (Han er vist også den førende gigtlæge i Danmark) siger, at man selv skal prøve sig frem, så man får den bedste nattesøvn.
At få en god søvn er vigtigere end at ligge i en bestemt stilling.
Det der så er vigtigt er, at træne sine problemer væk om dagen godt udhvilet.
Gambrinus