/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Hvordan vænner jeg katten fra
Fra : malene123
Vist : 2303 gange
40 point
Dato : 08-01-07 18:52

Hej!

Vi er flyttet på landet og har to killinger, som løber rundt både udenfor og indenfor. De kan altså sagtens komme til "at gå på toilettet" udenfor. Alligevel kan vi ikke rigtigt få dem vænnet fra kattebakken, som de brugte, da de var helt små. Indtil videre har vi forsøgt at flytte kattebakken udenfor, og det går nogenlunde - bortset fra at den ene er begyndt at tisse indenfor, hvilket jo ikke er specielt fedt, og at de stadig bruger kattebakken - nu er det bare blevet koldere og vådere for mig at tømme den, netop fordi den står udenfor. Hvordan får vi dem til at droppe kattebakken helt og bare besørge sig i gruset udenfor?

Nogle idéer til, hvad vi kan gøre?

Kh
Malene

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 50 point
Dato : 08-01-07 18:59

Det kan du ikke.

Og det er helt sikkert.

Katte er vanedyr og holder meget fast i oplærte vaner.

Og hvorfor i alverden skulle de ikke have en bakke.

Når man har kat er det noget af det der følger med.....selv om kattene kan komme udenfor.

Husk på, at det ikke er en uvane katten har fået med at tisse indenfor....men et problem du selv har skabt ved at fjerne dens bakke.

mvh dova

Kommentar
Fra : dior

Dato : 08-01-07 19:04

Har du ikke et bryggers,eller et andet egnet sted du kan have en kattebakke?Misserne kan jo også komme til at fryse om natten når det bliver rigtig koldt,og så skal de jo alligevel have mulighed for at komme indenfor i varmen(En kattelem er evt. en idé)??
Hej fra dior.

Kommentar
Fra : malene123

Dato : 08-01-07 19:05

Hej dova

Tak for dit hurtige svar. Der er bare ved det, at vi har to andre katte, som kom fra en lejlighed og dermed en vane med at bruge kattebakke - og de gik udenfor og klarede det, lige så snart, de fik muligheden. Men det kan da godt være, at de bare var meget specielle...?

Kh
Malene

Kommentar
Fra : malene123

Dato : 08-01-07 19:07

Hej dior

De har skam en kattelem. Og jo, vi har et bryggers, hvor der godt kan stå en kattebakke, men som tidligere nævnt i en anden kommentar, så gad vores to andre katte overhoevdet ikke at bruge kattebakken, da de fik mulighed for at gå udenfor. Så jeg håbede egentlig successen vile gentage sig

Kh
M.

Godkendelse af svar
Fra : malene123

Dato : 08-01-07 19:10

Tak for svaret dova.

Kommentar
Fra : dior

Dato : 08-01-07 19:14

Måske er det mig der har MISforstået dig..SorryMen hvis de to af misserne kun vil besørge udenfor,er det jo fint nok.De andre to der så kun vil bruge kattebakken indenfor,kan jo så bare gøre det
Alle misserne har jo mulighed for at gå ind og ud som de lyster

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 08-01-07 19:18

nej....ikke to katte opfører sig ens...du vil og ka aldrig i hele verden komme til at sammenligne nogen med hinanden....de både snakker kommunikerer og opfører sig individuelt....jeg tilslutter mig 100% det DOVA fortæller....det er et selvskabt problem...skulle de ha lært at gå udenfor at tisse mm., så skulle du ha taget dem lige med det samme, da de var mindre og gået udenfor med dem såsnart du så de skulle noget...det er rimelig nemt at se på en lille kat.....
held og lykke min missers mor..miss.j.

Kommentar
Fra : vienne

Dato : 08-01-07 19:35

Jeg tror det er lidt et held i lotteriet hvorvidt en kat accepterer en kattebakke bliver fjernet. Jeg har selv to katte der havde en bakke indenfor, selvom de bor på landet og kan komme ud og ind stort set som det passer dem. Den blev fjernet og nu besørger de udenfor uden problemer. Er du sikker på den der tisser inde ikke har forsøgt at fortælle dig den ville ud? Min hunkat kan finde på at tisse inde men jeg har fundet ud af det er fordi jeg ikke er opmærksom på hun beder om at komme ud. Jeg synes du skal fjerne bakken helt - der er ingen grund til, at lade bakken stå udenfor, det er nærmest et forvirrende element for kattene. Min hunkat går ud og tisser når jeg åbner døren og siger hun skal " tisse" og kommer ind igen straks efter. De fleste katte hader regnvejr så det kan også være en forklaring på at den ene vælger at gøre det inde fremfor at skulle ud i regnen.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 09-01-07 04:43

Ja katte er vanedyr, men det kan sagtens lade sig gøre, hvis du har tålmodighed nok. Du skal bare gå langsomt frem og flytte kattebakken en lille smule over en længere periode i retning mod døren og til sidst helt udenfor og til sidst fjerner du den selvfølgelig helt, men først når du har set at de er begyndt at bruge udenfor af sig selv. Når den er kommet til udenfor kunne du lade være med at rense den, så de synes det er mere lækkert at bruge haven. Måske er det heller ikke den bedste årstid, men det kan godt lade sig gøre.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 09-01-07 12:09

Det er også en god ide, at lægge lidt kattegrus forskellige steder udenfor på steder de uden bøvl må bruge, så bliver det også lettere for dem at forstå at udenfor er ok.