/ Forside/ Teknologi / Hardware / Bundkort / Spørgsmål
10  srhansen 945
Problemmer m. ram i Compaq
Fra : Sind_Syggo
Vist : 724 gange
50 point
Dato : 24-08-01 20:16

Jeg har en kammerat der har købt 256 Mb sd pc 133 ram. Han har en Compaq Presario 5000 duron 800 Mhz, han havde 64 Mb ram i forvejen og da han satte de 256 nye ram i talte computer kun til 256 Mb og han fik muligheden for at trykke F1 for boot og F10 for computer setup. Hvis han trykker F1 kommer han ind i menuen hvor han kan vælge normal og fejlsikret tilstand og sådan, hvis han vælger fejlsikret tilstand kommer han ind i windows og når han genstarter er boot menuen der ikke, men når han har skrevet sin kode til netværket inde i windows lukker computeren ned. Han har prøvet både med og uden de 64 Mb ram og lige meget hjælper det. Er der en der har haft samme problem og kan hjælpe ville jeg blive meget glad, på forhånd tak

Kommentar
Fra : Lars88

Dato : 25-08-01 15:10

Når du kommer ekstra ram i en compaq - din model - vil biosen selv opdage det. dog SKAL ændringen gemmes.
Under startup tryk F10 indtil du kommer ind i BIOSen. Når du er inde i "BIOS Setup" skal du INTET gøre. Blot går ud af den igen ved at vælge "Save Changes and Exit". Du skal altså intet lave inde i biosen - blot ind og gemme den.
Dette vil informere biosen om ændringen.

Hvis dette ikke virker, så prøv at fjerne de 64MB og placere de 256 MB i nummer 2 slot. Så genstart og se om systemet så vil genkende det. Hvis ikke bør du tjekke ved producenten om de nye ram understøtter "Serial Presence Detect Rev. 1.

Held & Lykke

*Lars88*

Kommentar
Fra : Lars88

Dato : 25-08-01 15:20

En anden ting er forøvrigt at RAM i en presario kører med 100MHz - De nye RAM burde downclocke til 100, men gør det ikke altid. For at være på den sikre side kan du videresælge din ram - hvis ovenstående ikke virker og så købe RAM herfra http://www.crucial.com/store/listparts.asp?model=Presario+5000+Series+Model+5000US&x=13&y=19
De lever af sælge RAM, der er 100% kompatible med systemet - hvis ikke....pengene tilbage!

Atter en gang - Held & Lykke

*Lars88*

Kommentar
Fra : Sind_Syggo

Dato : 26-08-01 14:57

Kanont svar tak for det

Kommentar
Fra : lonejohn

Dato : 01-09-01 21:54

jeg har også en compaq, det er en presario 5838.
Jeg havde også store forventninger, da jeg købte nye ramblokke til min pc'er.
Det var pc133'ere. Biosen kunne godt genkende ramblokkerne, så jeg saved and exit
biosen. Men computeren kunne ikke starte op med de nye ramblokke, de er ganske
enkelt for hurtige.
Så jeg udskiftede dem med pc100, og så kørte det hele fint igen.
Du behøver ikke at bestille ramblokke i udlandet, det er billigere hos www.prc-data.dk
Jeg valgte ramblokke med navnet "pqi", og de virker bare.
God fornøjelse
*lonejohn*

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 01-09-01 22:15

Jeg har en Pressario 5186 med 256 MB RAM, sikkert også pc100.

Jeg kører WIN98.

Vil det hjælpe, at putte mere RAM i den?

Ole P. Bielefeldt

Kommentar
Fra : Wccookie

Dato : 15-02-02 13:20

Har i undersøgt om jeres compaq understøtter så meget ram? Det kan i finde ud af inde på www.compaq.dk. Jeg har selv haft samme ramproblemer, men det var fordi jeg havde købt billig noname ram. Hvis i vil være sikker på at ramklodserne fungerer i jeres compaq, så køb Veritech eller et anden kvalitetsmærke. I kan kende forskel på kvali og ikke kvali ram, ved at se på om producentens navn står på både printpladen og på chipsene. hvis det gør, så er det kvali ram!!

lige en kommentar til Bille1948=> Det vil ikke give nogen forskel i performance med mere end 256 mbram, men computeren har selvfølgelig mere hukommelse at arbejde med.

Kommentar
Fra : lassemartin2000

Dato : 27-12-02 18:26

Jeg har selv haft en Compaq... Den kunne simpelhen ikke understøtte mere en MAX 256 MB ram ialt. Så det kan evt. være svaret... De "gamle" Compaq'er understøtter i det hele taget ikke særlig meget ram overhovedet.

Kommentar
Fra : lavsen

Dato : 23-05-03 19:21

Jeg har en Presario 5240, oprindeligt var der 64 mb pc100 ram i den, jeg har prøvet med 256 mb pc133 ram i en blok men det gik ikke, så prøvede jeg med 2x 128 mb pc 133 ram i samme fabrikat (Kingston) og så virkede det!