/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Gør Mp3 filer mindre - hvordan
Fra : dikim
Vist : 1251 gange
87 point
Dato : 30-12-06 22:34

Hej,

Sønnike har fået en Creative Zen MP3 afspiller i julegave og den er på 1 GB. Men når jeg smider mp3 filerne vi har på putteren over kan der kun være 150 sange i alt. !!!

Hvordan gør jeg disse mp3 filer mindre uden at lydkvaliteten bliver forringet. ?

Er der et godt program som er nem at anvende ?

Dikim

Kommentar
Fra : Jonassen

Dato : 30-12-06 22:47

Jeg havde selv Creative MUVO v200.

Der kunne kun være 152 numre - lige indtil jeg opdagede at afspilleren skal formateres først.

Det formateringsprogram der skal bruges ligger på den medfølgende CD.

Tjek brugsanvisningen.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 30-12-06 22:53

Først må jeg sige, at hvis afspilleren er helt fyldt, så er det MP3 filer i en høj kvalitet som er blevet lagt ind.
Normalt ligger en sådan fil på omkring 4,5 til 5 Mb. Så der burde kunne ligge omkring 200 filer med denne gennemsnitsstørrelse.

Et lille fænomen som jeg opdagede på min datters MP3 afspiller, som hun fyldte med musik, før hun drog til nytårsfest i jylllleland, var at den ikke ville have så mange filer ind, til trods for at der var rigeligt med plads. Så oprettede vi nogle mapper på afspilleren, som vi så sorterede musikken ind i; så var det ikke noget problem.
Noget kunne tyde på, at det er FAT 16 formatet som den var sat op med på memoryen.

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 30-12-06 23:22

Hej Kidim,

jeg kender ikke noget værktøj der kan gøre eksisterende MP3 filer mindre.
Men når du komverterer dine musik CD'er, kan du vælge hvilken opløsning du ønsker at gemme i.

I Windows media Player vælges: Funktioner / Indstillinger og faneblad Kopier musik fra CD.
Format sætter du til MP3 og skyderen nedenunder sætter du helt til venstre (mindste størrelse).

I gennemsnit fylder mine MP3 filer under 3 MB, så jeg burde kunne gemme 300-330 filer på 1 GB.

Mvh
Ivan

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 97 point
Dato : 30-12-06 23:27

Kvaliteten kan ændres med feks. windows medieplayer, men størrelse og kvalitet hænger sammen.
Du kan vælge mellem forskellige optagekvaliteter, 128 kbit/s er den "normale" mp3-kvalitet, og den er mest praktisk at bruge, da plads åbentbar er en mangelvare. Men vil du have højere kvalitet så du kan med fordel ændre kvaliteten til 192 kbit/s eller højere. Har du rigtig gode musikører, bør du nok vælge 320 kbit/s
Men mange afspillere understøtter også wma, som siges at være bedre end MP3
http://www.hifi4all.dk/content/templates/artikler.asp?articleid=134&zoneid=2
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : jangchr

Dato : 31-12-06 06:02

Der er godt nok en her,men den koster penge

http://www.softpedia.com/get/Multimedia/Audio/Audio-Convertors/DietMP3.shtml

Men hvis du ikke har så mange moralske skrupler,kan den hentes gratis her

http://dl.phazeddl.com/674287/DietMP3_04.03.00/SPEEDOWN.INFO

Kommentar
Fra : severino

Dato : 31-12-06 15:16

Tja, så er der lidt for de tre kategorier der findes:
1) Dem der har moralske skrupler, og ikke vil røre det med en ildtang.
2) Dem der siger at det er umoralsk, men gør det alligevel.
3) Dem der bare gør det, når det nu alligevel er tilgængeligt!

Uanset hvad, så GODT NYTÅR

Godkendelse af svar
Fra : dikim

Dato : 05-01-07 12:01

Tak for svaret pallebhansen.

Kommentar
Fra : dikim

Dato : 05-01-07 12:02

Hej alle,

Ja så er alle jeres gode råd blevet undersøgt. Men det har været svært at hitte ud af - jeg valgte at købe en converter online som hedder 4UWMAMP3Converter. Den er i stand til at ændre MP3 filer så de kan blive mindre og man kan også ændre til andre filformater.

Den er nem at anvende og kvaliteten af musikken til MP3 afspilleren er fint med 128 kbit/s - afspilleren var ikke nødvendig at formattere så jeg lært en del af at læse i vejledning og ved at afprøve en del.

Tak jer alle for hjælpen og de gode råd.

Palle B Hansen's svar var til stor hjælp med at finde frem til det rigtig.

Dikim

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 05-01-07 12:12

omdan dem til 64kbit wma filer,,det er næsten umuligt at høre forreskæl vis man ikke er pro,og du kan have hele din musik samling med dig.