/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Første opladning af batt.
Fra : k_m_s
Vist : 513 gange
200 point
Dato : 27-12-06 21:41

Hej.

I "gamle" dage skulle genopladelige batterier, første gang lades op i 24 timer for at få en længere levetid. Hvordan er det i dag? Lige nu ved jeg ikke om jeg skal lade en Ipod side til i morgen aften.

Hilsen
K_M_S

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 27-12-06 21:48

Du skal lade den til batterisymbolet viser sig på skærmen en vist nok 4-5 timers tid
Mvh Sune

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 27-12-06 21:55

Ja har lige læst brugsforvirringen 4 timer står der eller til grønt batterisymbol viser sig på skærmen
Mvh Sune

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 28-12-06 08:31

Den der med 24 timer er god nok.
Den der med 4 timer eller grønt batterisymbol er god nok.

Det kommer helt an på typen af batteriet!!! hvilket du ikke skriver noget om. Nu mener jeg at der sidder et Li-Io batteri i en Ipod. Dette bliver styret af en "intilligent" lader (indbygget), så det skal du ikke bekrymre dig om. ( du kan for øvrigt jo heller ikke lade batteriet på andre måder, uden at skulle skille Ipoden af)

Bare gør som maskinen siger

MVH

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 02-01-07 10:37

Har du fået svar nok, eller er der mere du vil vide, så bare spørg løs.

MVH

Kommentar
Fra : k_m_s

Dato : 07-01-07 21:58

Hej Viskinge.

Det jeg mener er at førhen fik man at vide at alle batt. 1.gang skulle oplades i et døgn selvom det ikke stod i brugsanvis.
Ved godt at der er mange forskellige typer batt. i dag men hvis alle ladere kobler af når batt. er fuldt opladet gavner det jo heller ikke noget at lade den sidde et døgn.

Hilsen
K_M_S

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 08-01-07 07:36

Hej K_M_S

Det er typen Ni-Ca (nikkel cadium) der gerne må sidde og lade den første gang. Der findes masser af ladere til denne type, der ikke slår fra. Det er feks. dem man sætter direkte i stikkontakten og har typisk plads til 4 stk AA celler.
Samme type lader kan som regel også bruges til NIMH (Nikkel Metal Hybrid). Disse er lidt sværrere at få "slået" i gang, især dem med store kapaciteter (feks over 2000 mAh). Har selv en meget avanceret computerlader, og har oplevet at disse skulle lades og aflades 16 gange inden de nåede deres fulde styrke. (med Ni-Ca typen går der ca 4-5 gange når man lader 24 timer først).

Disse to typer lades med strømregulering, det vil bla. andet sige at de selv begrænser ladestrømmen
når de er ved at være fyldte. De er sådan set umulige at overlade, hvis ladespændningen ikke er alt for høj. (populært kan man sige spændningen er konstant fra laderen)

De nyere typer feks. Li-Io (lithium- ion) eller Li-Pol (Litium-Polymer) skal lades med en spændningstyret lader. Når spændningen, når det den skal på cellen, skal strømmen slåes fra.
ellers ødelægges cellen !!!!. Disse typer begænser ikke selv strømmen, når de er ved at være fulde.
Her reguleres spændningen fra laderen hele tiden feks. af en lille micoprocessor, som sagtens kan være indbygeet i batteriet. Det er de som regel i mobiltelefon batterier.

Her var lidt forklaring, men det er altså en hel videnskab at lade batterier.

MVH

Kommentar
Fra : k_m_s

Dato : 08-01-07 16:40

Hej Viskinge.

Så på en bærbar med Lithium Ion 4400mAh. er det ikke nødvendig at lade 24 timer først?

Har jeg ret i at når et Li-Io er fuldt opladt, så falder spændingen så der kun løber en vedligeholdelses strøm i batt?

Kim

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 09-01-07 08:01

Ved Li-Io batterier er det sjældent du selv kan bestemme noget vedr. ladningen, da der som regel er en microprossor (microcontroller), der programeret optimalt til opgaven.

Ja og nej, til det andet spørgsmål.
Det kommer igen an på laderen, der er nemlig forskellig opfattelse, hvordan en lader afslutter ladningen, afhænger af fabrikanten. Der er nogle, der "reflex" lader (en slags vedligeholdes af ladningen). Andre siger: at når batteriet er fuldt, kan man ikke lade mere, og slukker herefter helt for ladningen.
Et andet problem er: Er du sikker på at det er et Li-Io batteri, og ikke Li-Pol ??? Mange angiver Li-Io på batteriet, men det er faktisk et Li-Pol batteri !!!!
Det er noget med at betegnelsen Li-Pol ikke eksistere i Tyskland, men alle er mæket Li-Io.

Den væsenlige forskel (vi brugere kan se) på de to typer er spændningen, selvom forskellen ikke er ret stor Ca 0,1 volt
Kender nogen der lader deres Li-Pol batterier med programmet til Li-Io, hvilket godt kan lade sig gøre. De opnår ikke helt, den fulde styrke i Li-Pol cellerne, men til gengæld får de lang levetid.

Som du kan se, er det ikke helt let at give et entydigt svar, vedr. ladning af batterier, meningerne er forskellig, batteri og lader-fabrikanterne i mellem.

MVH

Kommentar
Fra : k_m_s

Dato : 10-01-07 20:37

Hej Viskinge, ja så kan jeg bedre forstå jeg aldrig har kunne få et ordentligt svar vedr. opladning af batt. det er jo ikke bare lige til.

Men hvad gør du med et nyt batt? Oplader til "fuldt opladet" eller hvad?

Kim.

Accepteret svar
Fra : viskinge

Modtaget 200 point
Dato : 11-01-07 07:29

Allerførst: Jeg har skrevet forkert vedr. Nikkel-cadium batterier, det forkortes Ni-Cd (og ikke Ni-Ca som jeg tidligere har skrevet)

Det kommer igen helt an på type, hvad slags osv.

Alle "færdige" pakker feks. til mobil, bærbar, div. udstyr med indbygget batteri/lader følger jeg instruktionen.

Næsten alle "løse" batterier, lader jeg med min computer lader (Ca. Kr. 1400,00). Den er programeret til mange typer batterier, og laver en oversigt med bla. antal ladet/afladet mAh eller Ah.

Det er bla. på den måde, jeg fandt ud af, at batterier (NiMH) tager altså dårligt imod strøm, de første gange de oplades, og man skal igennem en "run in" procedure med ladning/afladning inden de når deres fulde kapacitet.

MVH

Godkendelse af svar
Fra : k_m_s

Dato : 11-01-07 10:54

Tak for svaret viskinge.
Så vil jeg bruge anvisningen til "færdige pakker" og glemme min gamle viden om 24 timer.

Tak for den lille forklaring på denne videnskab

Hilsen
Kim