/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Netværks kort
Fra : RaB
Vist : 413 gange
50 point
Dato : 07-01-03 18:03

kan man på nogle måder tjek om ens Netværks kort køre som den skal???? og hvad er forskellen på et Netværks kort til 149.95 og en til 499.95???

Kommentar
Fra : Smitty

Dato : 07-01-03 19:03

Hej RaB;

Gider du uddybe, hvad du mener med om "det kører som det skal"?
Samtidig må du gerne lige oplyse, hvilket styresystem du bruger.

Med hensyn til forskellen på netværkskort - og deres priser - så kan noget af prisforskellen ligge i, om der er tale om BULK versioner ( f.eks. uden dokumentation, drivere og "pæn" indpakning ) eller fulde versioner.
Selvfølgelig "koster" det også ekstra for en producent at udvikle og vedligeholde drivere til mange styresystemer, hvilket også giver en prisforskel.

En anden forskel er også de chips der bruges. Som med al anden serieproduktion er der er A og B chips i en produktion.
A chips ( eller fejlfrie chips ) bruges typisk på mærkevare kort som f.eks. 3Com og normalt også på det kan populært kalder Serverkort, hvilket er kort der skal kunne klare en kontinuerlig høj belastning uden at lave fejlpakker og re-transmission. B chips bruges derimod så typisk på alm. netkort til arbejdsstationer, hvor belastningen er langt mindre.

Nogle gange kan der være tale om helt "akademiske" afvigelser, men chips-fabrikanter har ofte en høj kvalitetsgrad, netop af hensyn til aftagere som f.eks. 3Com.
Du kan faktisk godt møde kort, som 3Com har "kasseret" i deres high-end produktion, men som for den almindelige bruger ikke fejler noget. Disse sælges så typisk under andre navne; bedre kendt som OEM produkter.

Endelig er der en også vigtig faktor i priserne; Navnet på kortet! Præcis som med Phillips og B&O fjernsyn, hvor indmaden i nogle modeller næsten er identisk, men B&O koster mere, da der er mere prestige i navnet.

Som du nok har fornemmet kan der ikke gives et éntydigt svar på ovennævnte omkring pris, da mange forhold spiller ind.

Skal du have et godt kort, så "gå efter" BULK versioner, da opdaterede drivere, mv. kan hentes fra producentens hjemmeside - og reelt har man ikke meget at bruge f.eks. "pæn indpakning" til når kortet er installeret.

Håber du blev lidt klogere på forskel mellem priser.

/MVH Smitty

Kommentar
Fra : philipf

Dato : 07-01-03 19:06

Du kan se om det kører med 10Mbps (et 10/100MB netkort) hvis du aktiverer det lille netværksikon i win2k..

start -> indstillinger -> netværks- og opkaldsforbindelser -> så den LAN forbindelse der er oprettet..

Jeg har selv 2 maskiner med netkort til under kr. 100,- i, og de har da ikke drillet mig endnu. Og hastigheden
er der heller ikke noget at pege fingre af.
Det gælder både herhjemme og til LAN party...

/Philip

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 07-01-03 21:32

Jeg, eller rettere min pung, har altid bedst kunne lide de billige netkort, jeg har aldrig hørt om at billige netkort skulle være dårligere end andre.

Det eneste program jeg kender der kan teste dit netkort er BurnInTest Professional edition som kan hentes her http://www.passmark.com/products/bit.htm

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 07-01-03 21:37

Den checker iøvrigt også cpu - ram - disk - 2d grafik - lydkort m.m.

Kommentar
Fra : F.Kyllesbech

Dato : 10-01-03 12:13

Netværkskort skal være 10/100 Fast Ethernet. Sæt kortet i et slot. start PCèr og den finder automatikstk selv ny hardware.
Ved win 95-98
PCèr beder derefter om driver til netkort.
Sæt driver i og tryk ok.
Program beder derefter om windows CD rom (95-98)
tryk OK.

netkortet er herefter installeret og man kan gå ind i "denne computer"
tryk egenskaber
tryk Enhedshåndtering
tryk netkort
tryk egenskaber netkort
Der kan man så se om det virker korekt og om den har "spist" driver.
Er der ikke lys i netkort kan det være defekt kabel mellem netkort og modem/stik. til f.eks. lokal netværk og det er problemet.
Kvickly har i øjeblikket tilbud på netkort 10/100 til 69.95 kr.
Flemming

Kommentar
Fra : F.Kyllesbech

Dato : 10-01-03 12:19

Netkort
De billige netkort er helt udemærket. Jeg har isat omkring 200 netkort i folks PCèr inden for den sidste måned og der er intet forskel på de dyre og de billige.
Men ærligt .. dem der har Microsofts logo på æsken går det lidt nemmere med. Opdateringer af driver på nettet er ingen problem heller ikke for billige netkort...
Flemming

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 31-01-03 01:26

Hej
Hvis du ikke har fået løst problemet/fået svar på spørgsmålet ville det være fint hvis du kunne deltage i dit eget spørgsmål, og skrive det.
Har du fået løst dit problem, så tag lige og luk det ved at acceptere svaret, eller tryk på "accepter som svar" over den kommentar som løste dit problem, eller var bedst medvirkende til dette.

Der er personer der sidder og går gamle spørgsmål igennem, og når der ikke er accepteret et svar, så spilder disse personer sin tid hvis du ikke har et problem mere

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 22-02-03 19:56

Har du fået svar på dit spørgsmål ????