/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Salt i kværn...
Fra : rwo
Vist : 1059 gange
50 point
Dato : 19-12-06 23:46

Jeg har købt et salt og peberkværnsæt.

Hvilken slags salt skal jeg komme i sådan en kværn?

Er almindeligt groft salt okay?

Kommentar
Fra : hyggemor

Dato : 19-12-06 23:50

Nej. Du skal bruge havsalt.

Groft salt er alt for fint til en kværn.

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 60 point
Dato : 20-12-06 00:20

Havsalt eller salt fra land har ikke noget med finheden at gøre. Begge dele fås både fint , groft og meget groft.

Det salt man tager op fra undergrunden, er også tidligere tiders inddampede havvand, så det kan med en vis ret ligeså godt kaldes havsalt.

Forskellen ligger mest i om man raffinerer det eller tager urenhederne med. Hvis urenhederne er en ubetydelighed magnesium salte (som også findes i havvand) giver det en vis bitter smag, som nogle finder interessant. For meget får det til at smage af hestepis.

Brug du bare almindelig groft salt i din kværn. Mange kværne kan slet ikke tage det meget grove salt, fordi kornene ikke kan passere spalten ned i selve kværnen.

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 20-12-06 02:05

Jeg bruger da osse alm. groft køkkensalt i min :)

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 20-12-06 09:19

almindeligt groft køkkensalt ( havsaltet kan overdoseres for meget af dem der ikke lige tænker over det er havsalt)

Godkendelse af svar
Fra : rwo

Dato : 20-12-06 11:46

Tak for svaret transor.