/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Hvilken type ram?
Fra : PoChris
Vist : 547 gange
150 point
Dato : 19-12-06 13:31

Mine forældres computer, der i øvrigt kører fint, har en 300 Mhz-processor og 128 MB ram. Begge dele er - selv til deres behov - lige i underkanten. Jeg har derfor tænkt mig at opgradere med noget mere ram, men er lidt i tvivl om, hvilken type, jeg skal købe.
Computeren er købt i '98, og det må derfor være SD-ram, der sidder i den, selvom programmet CPU-Z oplyser, at der er tale om DDR-ram. Jeg har imidlertid åbnet computeren, og på ram'en står der Nanya NT SDS 16MBAT-7K.
Mit spørgsmål er: Hvilken type ram skal jeg købe og hvor? Endelig ville jeg også gerne vide, hvor stor en forskel, man kan mærke med så lille en processor?

Accepteret svar
Fra : e.c

Modtaget 160 point
Dato : 19-12-06 13:37

Jeg tror den kører med windows 98 og har derfor ikke brug for ret meget mere end de 128 Mb ram.
Med dette lille gratis program kan du kigge ind i comp:
http://www.majorgeeks.com/download4181.html

Hvis comp kører med win 2000 eller ME kan den godt bruge noget mere ram.

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 19-12-06 13:38

Det kan du finde her:

http://www.kingston.com/dkroot/

Go' jul

Kommentar
Fra : PoChris

Dato : 19-12-06 13:40

Computeren har Windows 2000.

Kommentar
Fra : PoChris

Dato : 19-12-06 13:50

Nu har jeg så downloadet Everest Home Edition, og ud for Ram står der: System Hukommelse 128 MB (PC2100 DDR SDRAM). Jeg har altså både DDR- og SD-ram... Nu er jeg for alvor forvirret!

Kommentar
Fra : PoChris

Dato : 19-12-06 13:59

Jeg har nu fundet noget ram hos SHG. Kan det mon bruges?

Producent: Dane-Elec

Varenavn: 256 MB PC2100 DDR266

Pris: DKK 249,00

Antal Pins 184 Pins

RAM Teknologi DDR SDRAM

DDR Hastighed PC2100 (DDR266)

shg.dk anbefaler Dane-Elec ram, da de er meget stabile, og samtidigt har en lav fejlprocent!

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 19-12-06 17:06

Det ser ud til at du har fundet de ram du kan bruge.
På min gamle 450Mhz comp. med win 2000 er der 512 Mb ram og det passer meget godt til den.

Godkendelse af svar
Fra : PoChris

Dato : 28-12-06 22:42

Tak for svaret e.c.