/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
skærmbillede drejet 90 gr.
Fra : LarsJylland
Vist : 14215 gange
200 point
Dato : 19-12-06 01:33

Hej kandu'ere

Jeg ved ikke engang om mit spørgsmål hører hjemme under dette afsnit, ikke engang om der er tale om et soft eller hardware spørgsmål, men lad os prøve.

Min yndige datter og jeg sad her til aften og spillede et PC spil - Et simpelt spil hvor jeg fik til opgave at betjene de 4 piletaster og hun skulle så klare et par andre taster (husker ikke om det var ENTER, ALT GR, CTRL eller hvad det var for nogle - men i alt flad nogle taster ganske tæt ved mine piletaster)

Midt i kampens hede får hun lavet et par hurtige tasteslag, og pludselig vender hele skærmbillede sig 90 gr. med uret.
Mens jeg sidder og stirrer vantro på skærmen, bekendtgør hun at hun da også er begyndt at føle sig halvtræt og skam vil trille i seng, navnlig da det ser ud som jeg har brug for lidt tid alene (hun er 7 år, flabede tøs)

Her sidder så den stolte fader på 5. time og prøver forgæves at lidt assistance i hjælpmenuen, men indtil nu absolut uden resultat, dette får mig til at tænke at der er tale om "Andet hardware" jeg skal være bekendt med.

Jet er ingen ørn ud i PC'ens verden, men dog ørn nok til ikke at lade en pige på 7 år pille ved min PC'er alene, der er HELT sikkert at hun kun rørte ved tasterne i de 2 nederste rækker i højre side af tastaturet.

Hvis denne tråd er helt galt afmarcheret, kan i måske oplyse hvor den rettelig høre hjemme.

Til almen orientering er mit PC forsynet med Windows XP - Og nej, jeg kan ikke nøjes med at ligge skærmen ned, da det er en Dell bærbar

Med fortvivlet hilsen

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 19-12-06 01:44

prøv>kontrolpanel>skærm>indstilinger>avanceret,der er en fane hvor du kan roterer skærm billedet,denne instilling skal der sættes mærke i 0/nul>anvend
i nvidia driver opsætningen hedder denne fane NVRotate.
Nu ved jeg ikke hvilken driver/grafik kort du har.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 19-12-06 01:46

hun har ramt genvejs tasten til funktionen,jeg kan desværrer ikke huske taste kombinationen.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 19-12-06 01:50

herlig historie hun kunne godt mærke du skulle på overarbejde.

Kommentar
Fra : LarsJylland

Dato : 19-12-06 03:11

Hej Manse9933

Pæn hastig tilbagemelding - 11 minutter og så på denne tid af natten - Flot

Det lyder som en ædruelig forklaring at hun skulle havde ramt en genvejstast-kombination, dette får det mest fjogede til at forlade mit ansigt.

Det nærmeste jeg kommer din anvisning er: Kontrolpanel>Udseende og tema>Skærm>Indstillinger>Avanceret >(her er der 7 fanblade, desværre alle uden roter-funktion)
En gennemgang af de øvrige muligheder under >Indstillinger> bragte mig ikke nærmere denne roter-funktion.

Mht. hvilken driver/grafik kort jeg har, må jeg vist bryde sammen og tilstå, har ikke den fjerneste idé om hvor disse data aflæses.

Hvis du har gæt til hvorledes jeg fremover undgår at få nakkeskader, ser jeg frem til at høre fra dig.

Med fortrøstningsfuld hilsen

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 19-12-06 04:31

Højreklik på skrivebordet - vælg egenskaber - vælg indstillinger
Klik nede til højre på Avanceret
Klik på Kort - og Vis alle indstillinger - se om der er normal / roteret der...

Hvis ikke, så luk alle indstillinger og se oppe i tab-linien om der er en funktions tab til højre for tabben Farvestyring - Den kan hedde f.eks "funktions administrering", så er det der du skal søge efter indstillingerne for rotering af skærm.

Accepteret svar
Fra : Traffic

Modtaget 200 point
Dato : 19-12-06 08:01

På alle vore arbejdspc'er skal vi anvende "Alt Gr" og "piletasterne".

"Alt Gr" holdes nede og "piletasterne" ændrer skærmens visnings retning !!!!!

Nazgul

Kommentar
Fra : Traffic

Dato : 19-12-06 08:03

Mener i øvrigt også "F12" er adgangsknappen til menuen med opsætningen !!

Nazgul

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 19-12-06 18:27

,Hvis du har en Nvidia driver installeret kan du højreklikke skrivebordet og vælge NVIDIA CONTROL PANEL i menuen der er din menu til rotér under Udseende

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 19-12-06 18:33

Jeg sidder selv og leger med skærmen på hovedet og jeg synes da også det er træls, især da at bruge musen da den nu kører den forkerte vej

Godkendelse af svar
Fra : LarsJylland

Dato : 20-12-06 10:20

Tak for svaret Traffic - Hvem skulle haved troet at svaret var så simpelt.
Efterhånden har min nakke rettet sig ud igen - Herligt.
Jeg gad nu nok vide hvad denne fearture mon skal gøre godt for??
Også tak til Manse9933, JensT og Fijala - Jow, det der med omvendt mus var det værste!!

God jul til alle.

Kommentar
Fra : Traffic

Dato : 20-12-06 10:53

Velbekomme...

Vi bruger det en del i forbindelse med arbejde, hvor vi vender vores fladskærme. Det giver et noget bedre overblik når man arbejder i dokumenter, der normalt er smallere end de er brede !!!

God jul

Nazgul

Kommentar
Fra : Traffic

Dato : 20-12-06 10:56

Det var da noget vrøvl jeg fik skrevet.....

Dokumenterne er normalt som et A4, altså ikke så brede men ret "lange"/"dybe" !!!!

Nazgul