/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Erfaring med HDi motor med IC
Fra : copycatDK
Vist : 1824 gange
200 point
Dato : 14-12-06 23:42

Hej der...

Nogen herinde der ved om det er nomalt med en kølevands temp. på ca70 grader. på en Xsara HDi2,0 110HK.
Det er samme motor der også sidder i en Peugeot 307 2,0 Hdi 110.

Der er intercooler på denne motor og har læst om det gir en lavere drift temperatur.

Men er de 70 grader ok... Har altid kørt benzin og ville da nok mistænke termostaten for at stå åben hele tiden hvis det var en benzinmotor der var tale om.

Temperaturen er stadig den samme selv om bilen holder længe i tomgang.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 15-12-06 00:05

70 grader er for lidt, og det kunne tænkes, at termostaten ikke dur, altså er åben hele tiden.

du skal op på 85-90 grader.

Intercoolingen har ingenting med driftstemperaturen at gøre.

Den køler kun indsugningsluften ned, så der kan være en større luftmængde og dermed forøget "eksplosion" i brændkammeret, med større motorydelse til følge.

mvh dova

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 15-12-06 06:43

Det er helt klart din termostat som enten er defekt eller er forkert (hvilket lyder usandsynligt).

Hvordan har du målt din kølevandstemp.?
Er det på din temp.måler i bilen eller har du haft en ekstern måleenhed sluttet til?
Har målt forskellen på top og bund af køleren? ...altså hvilken forskel der på det vand som kommer fra motoren og det som er blevet kølet?

Men afmonter under alle omstændiggheder som det første din termostat og få den checket

Det gøres lettest ved at putte den i en gryde med vand og så stille og roligt varme vandet op mens du følger temperatur og hvornår den åbner.

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : transor

Dato : 15-12-06 09:19

Min kones bil viser også altid for lav kølevandstemperatur, men termostatskift har ikke hjulpet, og termostatkontrol viser,den er i orden. Når man måler i toppen af køleren er temperaturen også lidt lav.
Har affundet mig med at sådan er det. Det må skyldes at termometeret i vognen kåler lidt galt, og at driftsforholdene er anderledes i tomgang, med åbent kølerdæksel for måling.

I Teorien giver for lav driststemperatur ikke ordentlig smøring, fordi olien så opsamler kondens af vand og benzin.

Kommentar
Fra : copycatDK

Dato : 15-12-06 11:17

Har ikke målt det.

Men på termometeret i bilen vil jeg mene den viser omkring 70 grader. Ved den nederste streg siger den 60C ved nr.2 streg står der intet. nr 3 streg 90C og det røde feldt 120grader. Viseren står ved nr2 streg og kommer ikke længere. Og der er et godt stykke op til de 90.

Ikke den bedste beskrivelse. Men hvis der er en der kender til bilen ved han/hun godt hvad jeg snakker om.

Olien bliver ikke for kold ved deftekt termostat. Det er vandet der varmer olien op varmevæksleren til at starte med. og senere bliver olien meget varmer end vandet er og bliver kølet i ned i varmevæksleren. Så vil gætte på olien vil have en temperatur på ca.90 grader uanset hvad termostaten fejler. Ved mindre den er helt lukket........

Kommentar
Fra : dova

Dato : 15-12-06 11:27

Citat
Olien bliver ikke for kold ved deftekt termostat

øøøeeehhh

Altså.....nu er det eneste formål med en køler indeholdende væske altså, at sørge for at køle olien så denne ikke bliver for varm og brænder motoren af.

Modsat er olie der " køles for meget" fordi termostaten ikke virker, også skadelig for moteren, da olien ikke opmår den rette konsistens ( er for tyk) hvis den ikke opnår den ideelle driftstemperatur.

Men det er en noget usikker konstatering af temperaturen bare at kigge på instrumentet.
Det kan du ikke gå ud fra er nøjagtigt, men bare sådan en rettesnor om motoren bliver alt for varm.

Du skal altså have målt temperaturen direkte nede i væsken for at få en brugbar måling.

Så måske er motoren alligevel varmere end du tror.

mvh dova

Kommentar
Fra : copycatDK

Dato : 15-12-06 11:36

Ja en ting er sikkert.. Jeg må finde ud af det.. tror lige jeg køre til den lokale citroen forhandler og høre dem. Om ikke andet så må den jo bare lige pilles ud og ind i en gryde med varmt vand for at se hvornår den åbner. Et stege termometer kan nok godt bruges her. Hehe.. Så kan konen også være med..

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 15-12-06 12:11

Jeg vil mene, som allerede beskrevet i min første kommentar, at du skal have checket "de faktiske forhold"
At henholde sig til temp.-måleren på instrumentbrættet er, om jeg så må sige, et meget spinkelt og ufuldstændigt grundlag, at bygge en fejlvurdering/diagnose op omkring.

Uden nødvendigvis at skulle betale "i dyre domme" for at lade dit lokale værksted teste bilen for evt. fejl, så gør i første omgang som flere af os allerede har påpeget/foreslået/beskrevet.

/Palle

Accepteret svar
Fra : hejhejdikal

Modtaget 200 point
Dato : 16-12-06 23:59

motoren er en commenrail motor og de udvikler ikke ret meget varme på grund af det høje disel tryk så de fleste commenrail motor har et fyr monteret for at varme motoren op det er ikke udsælvaneligt at de ikke bliver varemere hvis du køre med fuld varme og a/c tændt

Godkendelse af svar
Fra : copycatDK

Dato : 17-01-07 17:34

Tak for svaret hejhejdikal.

De samme ord fik jeg fra værkstedet. Valgte alligevel at bruge 160kr på en ny termostat og 10min på at montere den. Stadig samme resultat, men den er som den skal være...