/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
motorbænk
Fra : hejhejdikal
Vist : 1155 gange
500 point
Dato : 14-12-06 22:53

jeg er ved at lave en motor bænk der kan belaste er motor så man kan måle hk og nm
nu mangler jeg et gratis program der kan regne hk ud og jeg mangler et diagram der viser hvordan man kobler en load celle og rpm måleren til computeren og hvordan man laver et kort man kan sætte i computeren

Kommentar
Fra : severino

Dato : 14-12-06 23:36

Jeg vil tro, at den elektronik der skal bruges til at hente data fra motoren, har en eller anden form for interface, i form af en COM, LPT eller USB port, så du blot skal have en software i maskinen, der kommunikere via den port som benyttes til motortest udstyret.
Men om der kan findes en gratis version af denne software, er nok tvivlsomt, men måske i form af et piratkopi!

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 16-12-06 10:00

Nu skriver du jo ikke noget om, hvor store de motorere du vil teste er, hvilket ikke er helt uden betydning.

Jeg har lavet en testbænk til små motorere, som bruges i modelfly (el-motorere).
Interface'et mellem opstilling og PC er en lille "blok" der sættes i LPT porten.
Der er 11 indgange, der kan måle mellem 0 og 2,5 Volt DC ( 10 bit).
De 11 indgange kan så logges med hver sin farve graf (alene eller samlet). Du kan selv sætte alle niveuer, ligesom udregninger mellem forskellige indgange kan blive til en graf. Feks. lavede jeg Watt graf, ved at gange spændningen med strømmen, og fik således en "optaget" effekt ud af det.
Mulighederne er næsten uendelige. Programmet er fuldt kompetibelt med feks. EXEL regneark.

Det er PICO der laver siftware og "blokken". prisen er også ganske rimelig.
Kommer lige tilbage med link og priser.

MVH

Accepteret svar
Fra : viskinge

Modtaget 500 point
Dato : 16-12-06 12:28

Her er et par links:
http://www.shop.microtec.dk/index.html?lang=da&target=d13.html (dansk forhandler)
http://www.pico.com/ (fabrikant)

Den logger jeg har hedder ADC 11/10 (11 kanaler i 10 bit) Findes også i andre versioner, feks 12 bit.

ADC 11/10 koster Ca. en tusse.

MVH

Kommentar
Fra : hejhejdikal

Dato : 16-12-06 18:41

jeg har en omdrejningstæller signal som jeg skal have ind i computeren. så har jeg en loadcelle/vægt signal jeg skal have ind i computeren. og så skal jeg have et program til en udregning der hedder (omdrejninger * vægt i nm / 7365) så får man hk.
motoren er en bil moter

pt. bruger jeg en vægt og en omdrejningstæller og et video kamera så jeg kan få tallene og regne det ud manuelt

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 16-12-06 20:05

Hvilke signaler får du ud af henholdsvis omdr. tælleren og loadcellen???
er det 4-20 mA, 0-10 volt eller hvad (du har det måske kun på viserne??)

Det pogram (pico-log), sammen med blokken, som jeg har nævnt, kan sagtens det du ønsker.
Du kan få graferne for omdr., vægt og HK på en pc.

MVH

Godkendelse af svar
Fra : hejhejdikal

Dato : 16-12-06 22:12

Tak for svaret viskinge.