/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Mormis hoster brækker sig
Fra : Højris
Vist : 1305 gange
50 point
Dato : 11-12-06 06:10

Hej !
Jeg har en almindelig grå kat men den har i ca. en måneds tid hostet.
Dvs. den får jævnligt hosteanfald og nogle gange brækker den sig, det er som oftest
noget klart væske hvor der danner sig noget hvidt skum omkring klatten.

Jeg ved godt at det ikke er et dyrlægepanel, men har nogen eventuelt en erfaring
vil jeg da godt høre om det.
ellers er der jo kun dyrlægen tilbage.
En kat kan vel også blive dårlig ind i mellem.

MVH. Højris.

Kommentar
Fra : dior

Dato : 11-12-06 06:38

Godmorgen Højris.
At din kat brækker sig,KAN skyldes at den ikke tygger maden ordentligt.Måske kan en kostændring hjælpe.
At din kat også hoster,er jeg lidt mere usikker på.Det kan skyldes mange ting.Allergi,hjerteproblemer,eller noget helt andet.Bliv nu ikke forskrækket fordi jeg nævner hjerteproblemer.èn af mine egne katte har dårligt hjerte.Lægen kalder det en "mislyd ved hjertet".Han hoster voldsomt i perioder,nogle gange op til 30 gange lige efter hinanden!Det er bestemt ikke rart for ham,men dyrlægen siger at det ikke er farligt.
Men jeg syntes du skal kontakte din dyrlæge,og få en snak med ham under alle omstændigheder
Hilsen fra dior til dig ig lille gråmis

Kommentar
Fra : dior

Dato : 11-12-06 06:39

OG skulle der stå

Accepteret svar
Fra : aasenissum

Modtaget 50 point
Dato : 11-12-06 09:46

det kan være orm, især hvis den også har blinkhindefremfald (øjenkrogen er delvist dækket ).

kig evt. hos netdoktoren.

ellers må du til din dyrlæge, men det ved du jo.

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 11-12-06 09:47

en måned er alt for lang tid at være dårlig. du må nok afsted nu.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-12-06 10:10

Hvis katten ikke virker syg, hvis den spiser og drikker godt nok, hvis den ellers ser sund og rask ud, pæn i pelsen o.s.v. men kun hoster og brækker sig ind imellem, er det mest nærliggende at den har orm.

Hvor længe er det siden den har fået ormekur??

Og ellers vil jeg også sige, at en måned er længe at lade en kat gå når den hoster og brækker sig.....også selv om den "bare" skulle vise sig at have orm, da ormeangreb der ikke behandles, med tiden kan påføre katten alvorlige organskader.

Så afsted til dyrlægen med katten, det skal du under alle omstændigheder for at få ormekur.

mvh dova

Kommentar
Fra : bitt

Dato : 11-12-06 10:34

Jeg er helt enig m. DOVA. Det lyder som orm. Men det er alt for lang tid at lade den gå og ha' det skidt. Kan du ikke konstatere orm i bræk eller afføring må du en tur til dyrlægen.

Bitt

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 11-12-06 12:16

Det behøver ikke at være orm, for vores kat hoster også og sjældent brækker han sig også. Og det er vidst også noget hjertefejl. For vi troede også det var orm, men det var det ikke. Ormekuren hjalp ingenting, men hva, så fik den da en kur

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 11-12-06 12:48

ja.du må meget undskylde...har man en syg kat elelr er usikker på om den fejler noget, så har man sku en forpligtelse til at gå til lægen med den. ville du selv gå en måned og hoste og brække dig uden at finde ud af, hvad der skulle være i vejen....katten kan jo ikke selv gå til lægen og fortælle hvad der er galt...
der findes også stadig på internettet en side der hedder dyrlægevagte, hvor man kan stille og få svar på en bunke spørgsmål....
undskyld mig, men jeg synes det er fantastisk man som dyreejer ikke kan finde ud af at gå ind på denne gode side og måske finde et svar på sit problem..hvor svært kan det være.
der findes alt for mange uansvarlige dyreejere efter min mening....groft sagt, måske, men det er konlutioner.
jeg blir bare så harm, når jeg læser om dette fænomen...
kan du så komme af sted.
min missers søde mor.....miss.j.

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 11-12-06 12:57

9:46

ikke netdoktoren, men selvfølgelig dyrlægevagten.

afgang... til dyrlægen.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 11-12-06 13:23

Det er en ormekur din kat har behov for! Herefter kan man udelukke orm, og lade katten undersøges for andre årsager hvis katten fortsat hoster. Ormekur (mod spolorm o.lign.) bør gives 2 gange med 14 dages mellemrum.
Er det en udekat, så bør man give ormekur mindst 2 x årligt, eller også når man opdager katten begynder at hoste.
Husk også bændelormekur ved udekatte.
MVH Akle

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 11-12-06 13:49

selvfølgelig skal hun til dyrlægen....NU....
men derfor er siden dyrlægevagten aligevel en god side at læse på i tvivlstilfælde og hvis der er ting man gerne vil vide noget om...miss josephines mor.

Godkendelse af svar
Fra : Højris

Dato : 11-12-06 18:17

Tak for svaret aasenissum.

Men den har ikke blinkhindefremfald.

jeg var lige inde på bemeldte side og det ser ud til at mormis og jeg skal ud og køre en tur.
Godt at katten er blevet vænnet til at være passager i min dyt.

Tak for interessen og ha en go jul.

Hilsen Højris.

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 11-12-06 20:09

tak for det.
hører vi nærmere om resultatet?
også go jul til højris

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 11-12-06 20:33

det var sørme også på tide....stakkels kat. en hel måned.skide synd for den.håber du har lært lidt af det...har man dyr må man passe på dem og gå til læge når der er noge ti vejen med dem, ligesom vi selv gør....
hej fra min missers mor....

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 13-12-06 14:41

nå må vi høre hvordan det gik missen ved dyrlæge ??