/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Parabol og DR1 og DR2
Fra : vagn2901
Vist : 810 gange
500 point
Dato : 06-12-06 11:09

For nogle år siden anskaffede vi en Nokia Mediamaster 9802S parabol til vort saommerhus. Vi fik en gratis Viasat parabolkort, således at vi kunne se DR2 (og også DR1). Det var et krav til Viasat, at den mulighed skulle være der.
Nu kan vi pludselig ikke mere se DR2, idet vi på skærmen får oplysning om, at vi skal have er parabolkort. Er der lavet om på reglerne? Eller kan vi kræve et nyt gratis kort fra Viasat?
Vagn

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 06-12-06 11:25

Viasat kører i dag med videocrypt, du kan ikke se kanalen uden et kort, desuden skal din modtager være viasatgodkendt efter de nye regler.

Kommentar
Fra : vagn2901

Dato : 06-12-06 11:43

Hej Peet
Kan man fortsat få et gratis parabolkort?
Vagn

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 06-12-06 11:58

Det kunne man i hvert fald for kort tid siden, men jeg ved ikke efter der er kommet digitalt TV via normal antenne. Du kan da prøve, at ringe til dem. TLF 70 13 40 50

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-12-06 12:14

Sattelitselskaberne er ikke længere forpligtiget til at udlevere gratis kort til DR 1 & 2 da kanalen nu ligger på det digitale net.

Både Viasat og Canaldigital har endvidere ændret deres systemer så nye kunder skal have godkendte recievere af en ny type og det er ikke de samme til begge selskaber.
Man kan selvfølgelig få leveret programpakke med recievere, men det er ikke nogen billig fornøjelse.

Det billigste vil være at købe en UHF antenne og en digital modtager for med den kan du se både TV2 og Dr 1 og DR 2.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-12-06 12:19

Viasat stoppede kortudleveringen (gratiskortet) i februar- marts måned.....

Kommentar
Fra : vagn2901

Dato : 06-12-06 17:50

Hej BjarneD
"Det billigste vil være at købe en UHF antenne og en digital modtager" ]Med disse ord mener du da et nyt TV, eller blot noget udstyr?
Vagn

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-12-06 17:58

Bare noget udstyr.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-12-06 18:08

Det behøver ikke at koste alverden, men gratis er de tjo ikke

http://www.nettosat.dk/shop/

eller sådan en købte jeg til vores lille TV som ikke er koblet på¨parabol recieveren og så vendte jeg UHF antennen som vi skal her i området.
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=5607&Grp=410010&n=30100

Kommentar
Fra : vagn2901

Dato : 07-12-06 13:10

Hej BjarneD
Er det rigtig forstået at jeg skal vende UHF antennen en halv omgang?
Det drejer sig om et sted på Falster.
Vagn

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-12-06 13:14

Hvad mangler du oplysning om siden du hæver point ?

DR2 kan ikke længere fanges med normalantenne men KUN via satelit eller kabel...

Har du satelit skal du blot have en digitalmodtager (ca. 3-500 kr.)

Det gratiskort du allerede har virker stadig....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-12-06 13:15

Passer ikke helt - den kan stadig fanges med UHFantenne......

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 07-12-06 13:18

Digital TV via normal antenne startede 1.april 2006

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 500 point
Dato : 07-12-06 14:22

DR2 kommer fint ind på digital TV hos mig og jeg drejede bare antennen så ribberne står lodret i stedet for vandret hvilket man kan gøre uden videre på mange antenner, men det er ikke alle der skal gøre det, og tilsyneladende ikke på Falster hvor UHF antennen kan bruges som den er.

Polarisering og frekvens findes her: http://www.digi-tv.dk/Indhold_og_tilbud/frekvenser.asp

Godkendelse af svar
Fra : vagn2901

Dato : 14-12-06 14:19

Tak for svarene BjarneD.
Jeg har købt udstyr hos Harald Nyborg. Det bliver tilsluttet i juleferien.
Vagn

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 14-12-06 14:32

og god fornøjelse.