/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Genbrug af memory kort
Fra : BjornJ
Vist : 588 gange
100 point
Dato : 26-11-06 13:53

Min gamle navigator, (Medion) med kort over Skandinvien, er gået død, så jeg har købt en ny (AYTOBE) med kort over West Erupa.
Guiden i den gamle havde en venlig kultiveret stemme.
Guiden i den nye har en skrap ukultiveret stemme, så nu kan jeg ikke mere fremhæve over for min kone hvordan jeg gerne vil have at der bliver talt mig.
Memorykortet i den gamle er 256 MB. Nu kaldet A
Memorykorten i den nyer er 2 GB. Nu kaldet B
Spørsmålet er hvad sker der hvis jeg sætter kort A i den nye navigator?
I det daglige kan jeg godt klare mig Skandinavien og der er flere adresser på A end på B.
B springe nogle numre over f.eks. hvis jeg skriver Xvej 156 bliver der indtastet Xvej 142.
A har allle numrene med.
Hvis jeg ikke bruge kortet i den nye navigator, kan jeg så bruge det i et digitalkamera?

Bjørn

Kommentar
Fra : prosat

Dato : 26-11-06 15:16

Hvis det ikke er samme styresystem (kortmatariale) kan du ikke bruge kort A, der kan ikke ske noget ved at prøve.

Du kan godt bruge kort A i dit digi kamera, formater det inden ellers er det begrænset hvor mange billeder der er plads til på kortet.

Prosat

Kommentar
Fra : severino

Dato : 26-11-06 16:49

Der sælges desværre en del navigatorer med forældet kortmateriale. Så prøv at finde ud af hvor gammelt det er i din nye navigator. Hvis det er for gammelt, så gør vrøvl over det!

Jeg har set en navigator, hvor materialet var ca 2 år gammelt. Det er simpelt hend svineri, at sælge den slags, for det koster jo kun en simpel opdatering af filerne på memorykortet. - Prisen på din nye navigator var sikkert god nok (for forhandleren), så han burde også levere en ny vare, der er up-to-date!

Accepteret svar
Fra : severino

Modtaget 100 point
Dato : 26-11-06 16:55

OBS! Formatering af dit memorykort A, så gør det i dit kamera, så du er sikker på, at kameraet vil kunne lagre på det.
Hvis du formatere det i en kortlæser i XP format, så er du næsten sikker på, at det IKKE vil kunne bruges i kameraet.

Min navigator, en Navigon, som er indentisk med den model som MEDION har solgt, har også en blid damestemme. - Grunden til at det er en damestemmer, er at damer har det med at blande sig i mandens kørsel. (Det modsatte er uhørt, og vil skabe uro på hjemmefronten)

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 26-11-06 17:29

Du må aldrig formatere dit kort med din pc for så slettes ogspm de oplysninger på kortet som skal være der fpor at det virker i din GPS. Skal det slettes skal det gøres i din GPS. Og ja du kan sagtens bruge det i dit kamera hvis ellers det er det type kort det anvender

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 26-11-06 17:31

Foreløbig tak for de svar der kommet.
Til prosat. Jeg kunne tage billeder på kortet i digitalkameraet så der må være noget plads tilovers. Nu må jeg prøve om jeg kan formatere det.
Til severino:
Jeg mener navigatoren er godt nok opdateret, men der er sparet på pladsen ved at udelade nogle numrer.
De fleste gange kan man, hvis nan ved hvad vej numrene går, finde fra nr. 142 til nr. 156, men det er da mere blæret når den søde dame siger " du har nået ankomststedet" og man så holder uden for det rigtige nummer, men man kan jo ikke få alt for 2.000 kr.

Bjørn

Kommentar
Fra : severino

Dato : 26-11-06 18:05

Nej men en slat mere end 2000 kan nok gøre det. Min kostede 2295 med hele europa og jeg har endnu ikke mødt problemet med at den ikke kunne vise det husnummer som jeg havde brug for.
Til gengæld har den ikke alt det gejl som: Bluetooth, Billedfremviser og MP3 afspiller. For det var jo en navigator som jeg havde brug for. De andre ting vil jeg helst have hver for sig.

Men med 2 Gb kort, bør der være plads til alle informationerne. Det har jeg på min, selv om den kun har 1 Gb på kortet.

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 26-11-06 18:15

til severino
Jeg vil ved lejlighed opdatere den, det skulle jeg kunne gøre via nettet.
At memorykortet er 2 GB har jeg kun fra annoncen, der stå ikke noget på det.

Hvorfor f......... kan jeg nogle gange ikke sende uden at tage hele turen tilbage og åbne igen?

Bjørn

Kommentar
Fra : severino

Dato : 26-11-06 18:36

Kortets størrelse kan du se, hvis du stikker det i en kortlæser, og går ind og se på egenskaber, hvor det vil fremgå, hvilken størrelse det har.
Men de 2 Gb passer ikke altid. Men er tilnærmelsesvis det tal du får når du ser størrelsen.
2 GB burde være lig med 2048 Mb, men viser sjældent så meget. - Det har jeg måtte sande med de fire kort som jeg bruger til mit kamera. De er på 256 og 512 Mb, men viser ikke nær de tal. Så de snyder faktisk på vægten.

Dit 256 Mb kort vil typisk kunne rumme ca 100 billeder med en opløsning på 5 Mpix.
Og så er det jo rart at kunne skifte kort, hvis man ikke vil have alt for blandet billeder på kortet, hvis man har flere opgaver i gang på samme tid.

Jeg fornemmer, at det er et SD kort du har. Her skal man passe på, ikke at bruge den lille kontakt alt for meget. Den er ikke særlig slidstærk, og giver hurtigt et problem med at kunne indlæse på kortet.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 26-11-06 18:45

Til sammenligning kan mit kort på 1GB til mit kamera indeholde 606 billeder i højeste opløsning

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 26-11-06 18:57

Til severino
Dine svar rejser spørgsmål.
Kortlæser hvad er det for en dims?
SD-kort? Det kort jeg har måler 24 x 32 mm B-kortet har en lille skyde dims på siden, hvad bruger man den til? Er det den du betegner som den "lille kontakt"?
A- kortet har ikke noget på siden.
Bjørn

Kommentar
Fra : leif0149

Dato : 26-11-06 19:10

Hej.
Den lille skyder på siden af kortet er meget nyttig.
Det er en "lås".
Hvis du skyder den til positionen "lås" kan du ikke slette noget på det, og ikke formattere det. En sikkerhed mod utilsigtet sletning - af f.eks. kort og fotos.
VH
Leif

Kommentar
Fra : severino

Dato : 26-11-06 19:21

Kortlæseren findes i mange forskellige afskygninger. En del af dem kan håndtere en lang række forskellige memory kort typer. De findes både til indbygning, til USB og til PCMCIA, og sidder også i mange nyere printere, især dem der er gode til at udskrive foto.
I nogle af dem, findes der også en række USB porte, i reglen ca 3 porte, som en slags USB-Hub.
Hvis du mangler en sådan, så koster de ikke det helt store mere, og den er da rar at have som alternativ.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 26-11-06 19:36

Det er sikkert rigtigt Fijala. - Nu skriver du ikke noget om den opløsning du optager i.
Endvidere er der jo det, at det oftest er jpg formatet de bliver lagt i. Det er et komprimeret format, og her er det så spørgsmålet hvor meget det komprimeres. Så er der det med motivet. Hvis man tager to billeder af samme motiv, men på to forskellige tidspunkter som f.eks. højlys dag og i tusmørke, så vil disse billeder have en markant forskellig størrelse af Kb eller Mb, på grund af den måde billeddata bliver lagret i jpg formatet.
Det vil man også kunne se, når en stribe billeder lagres i PC'en, de har forskellig størrelse, frem for hvis de havde været lagret i BMP eller TIF.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 27-11-06 17:30

Du har ret og det er i jpg vi her snakker om men lige nøjagtig hvad opløsningen hedder husker jeg ikke men det er noget i retning ag 2532x whatever

Godkendelse af svar
Fra : BjornJ

Dato : 13-12-06 21:45

Tak for svaret severino.