/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Kat kradser sofa :-(
Fra : 888
Vist : 2473 gange
200 point
Dato : 26-11-06 13:27

Vi har 3 indekatte der har masser af plads og et kæmpe kradsearrangement, men den ene kan ikke holde kløeren fra sofaen. Hvordan får vi ham til at holde sig til kradsetræet?
Vi bruger katteparfume på kradsetræet, og det hjælper lidt og de steder på sofaen hvor han kradser, sprayer vi CatStop, men det har kun minimeret det lidt.....
Hvad kan vi ellers bruge/gøre???

Kommentar
Fra : dior

Dato : 26-11-06 14:17

Prøv at hænge staniol over de møbler den kradser på.Det kan i nogle tilfælde hjælpe.Forhåbenlig bliver det ikke nødvendigt med staniol i al evighedMen skader jo ikke at prøve i en kort periode.
Hej fra dior

Kommentar
Fra : akle

Dato : 26-11-06 14:23

I må være efter katten HVER gang, snakke hårdt til den, sætte den hen hvor den godt må kradse (kradsemiljøet) og gerne også bruge en vandforstøverflaske på katten. Hvis sofaen er betrukket med stof, er det godt nok meget fristende for katten. Men vær hård og koncekvent hver gang!
"Gå-væk-kat" er spild af penge, men Baldriandråber kan have en god effekt. Brug max. 2 dråber med god afstand på kradsemiljøet. Kattene bliver "salige" af duften.
Held og lykke med foretagende.
PS. Nye vaner kan godt tage sin tid!
MVH Akle

Kommentar
Fra : briseogstorm

Dato : 26-11-06 14:57

Katte elsker mynthe på mit kradsebræt kommer jeg mynthe (Kongsmynthe) ellers har med held brugt at kommer fint peber på forbudte steder, det kan de ikke li', heller ikke jeg men der må være grænser. Mvh B&S

Kommentar
Fra : disken

Dato : 26-11-06 15:28

Har katte først fundet et godt sted at kradse, er det meget svært at få den til at stoppe igen.
Læg noget den ikke kan lide, omkring stedet F.eks krøllet avispapir eller sten.
Men det pynter desværre ikke.

Eller prøv en af disse hersens klik apperater, som du bruger når du skælder den ud, så klik samtidig, så kan det være du til sidst kan undgå andet end klikke, og tilsidst forsvinder lysten.
Har også hørt om folk, der bruger et tudehorn ''på spray'' meeeeen.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 26-11-06 18:42

Diskens omtale af klikkeren er ikke det en klikker er beregnet til, den er beregnet til positiv forstærkning da katte og andre dyr lærer hurtigere og mere behageligt på den måde.
Se evt. mere om det her :

http://www.google.dk/search?hl=da&q=klikkertr%C3%A6ning+katte&btnG=Google-s%C3%B8gning&meta=cr%3DcountryDK

Kommentar
Fra : BarkeBillen

Dato : 26-11-06 20:41

SKYD DEN,,,

Kommentar
Fra : 888

Dato : 26-11-06 20:43

Det er jeg godt klar over, men tak alligevel...
Håbede bare at der var nogen der kendte til et middel a la CatStop som virkede...

Kommentar
Fra : disken

Dato : 27-11-06 00:57

mulberry
Bruger selv at fjøjte af min kat, når den begynder at lave narrestreger, og det får katten til at tænke på noget andet, lige i det øjeblik, og så glemmer katten '' til tider '' at den var ved at lave noget galt.

Ellers tvivler jeg på at du kan få noget der kan sprøjtes på, som virker effektivt.

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 27-11-06 09:10

det gør katte, alle katte. de kradserlige der hvor de finder det allerbedst.
min sofa, der kun er 4 år gammel, ligner efterhånden en fra middelalderen, men hva så....gider ikke spilde tid på at bekymre mig over det mere.
hver gang hun aller venindens kat der er på besøg nogengange, gir sig i lag med det dejlige stof og hvis jeg ser det, så klapper jeg i hænderne og siger NEJ og så glor den/de og lader være.
men det er sku svært at holde øje med hvad de foretager sig i nattens mørke....
hvad vil man helst, ha et fint herskabeligt sterilt hjem eller plads til sine husdyr, som jo bare gør hvad der ligger dem naturligt....at skarpe sine kløer.
min har to kradsesteder og bruger dem flittigt.
miau fra min missers mor

Kommentar
Fra : disken

Dato : 27-11-06 09:23

missjosephine
Hvad man ikke ser_____

Kom til at tænke på, du kunne lægge noget dette bubbel plast ud på sofaen, ikke sikkert at katten lide det små knald, der kommer når katten sætter kløerne i det.

Ellers har jeg haft succes med at lægge et gammelt tæppe, godt parfumeret med Baldrian, liggende hvor den kradser mest, og derefter gradvist flyttet tæppet længere og længere væk fra stedet.
Men som omtalt, gamle kattevaner er ikke til at udrydde, så til tider får selv min sofa en ordentlig tur, og så er der ikke noget der virker.
Men tænker bare, JAMEN for pokker, så lad os da lege, og hvor katten dog elsker det.
Og så går der flere dage/ uger før den gør det igen.
ALTSÅ___ mens jeg er hjemme.

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 27-11-06 09:56

disken......................nemlig........

iøvrigt, min kat er ved at dø af skræk hvis den bare så meget som kommer i nærheden af duften af mynteduft...........så fiser hun væk i fuld firspring....
misuu..............miss.j

Kommentar
Fra : disken

Dato : 27-11-06 10:07

Har set i Tv, at menneske urin skulle have en afskrækkende virkning, på visse ''vilde jagtdyr''
men om det så er noget du vil føre ud i livet.

Kommentar
Fra : Flemming17

Dato : 27-11-06 13:54

Ja katte er sgu sjove!
Vores kat har fundet ud af at bruge sofakrads som en trussel.
Hvis vi ikke drøner over og åbner døren ud til terrassen, ja så kradser han.
Han ved godt at han ikke må; men bruger dette som sin ultimative trussel -
og det virker. Normalt hvæsser han kløerne på en måtte; men når han vil ud, så stiller han op henne ved sofaen.
Nå men det kan du vist ikke bruge til noget.
Hilsen
Flemming

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 27-11-06 17:21

flemming.....fed kat.
det beviser bare endnu engang, at katte er meget kløgtige....
min knurrer som en hund, når hun vil ha sin mad i fred...andre gange vil hun kun spise, hvis man sidder nede ved siden af hende.
er ved at lære hende, at hun får først sin lækkermad når hun HAR slugt sin vitaminpille!!!hun er så småt ved at lære det....
de dejlige de katte.....og de kradser kløer.....
miauuuuuuu miss.j

Kommentar
Fra : disken

Dato : 27-11-06 18:53

missjosephine
Havde en hankat der sad på samme måde, syntes det VAR MEGET mærkeligt,
når der ikke var en MUS i nærheden.
Men den var til gengæld ikke særlig kælen, TVÆRTIMOD= den gav poter/negle,
bare jeg snakkede med den.
Men den løb væk på et tidspunkt, og har aldrig set den siden.
Efter jeg fik et par hunkatter, der ABSOLUT skulle drille den stakkels hankat,
men det gik fint, indtil jeg kom hjem med en kat, der BARE fulgte mig hjem,
så fik min første hunkat noget at lege med, og de rottede sig sammen mod hankatten,
MRN SIKKERT KUN FOR SJOV
Tror den var syg, selvom Dyrlægen frikendte den,
Men hun/ Dyrlægen var SG_ bange for den, alle kattene skulle vacineres, og hankatten var den sidste hun tog. Kan godt forstå det, den var kolonorm STOR, og var ikke bange for ret meget.

Kommentar
Fra : hestetyv

Dato : 01-12-06 14:35

Du kan prøve at give dit kradsetræ en omgang med catnip eller baldrian. Dette gør kradsetræet MEGET interessant, og katten får en tendens til at "glemme" at den normalt bruger sofaen.

Alternativt kan du med en vandforstøver, give den et sprøjt vand hvis du fanger den i øjeblikket at den laver ballade. Skæld den ikke ud bagefter, så er det for sent og så fatter den ikke hvad det er den ikke må.

Kommentar
Fra : katrin

Dato : 08-01-07 01:01

Stil et lille kradsetræ hen i nærheden af sofaen...

Kommentar
Fra : akle

Dato : 08-01-07 10:23

Et råd mere; de fleste katte hader lugten af løg, så prøv at gnide med et friskt (pillet) løg langsmed sofakanten. Dette skal naturligvis gentages ved jevne mellemrum, efterhånden som lugten fortager sig.
Et forsøg værd?

For øvrigt - én af mine halvstore killinger (½ år gammel) elsker at lege med "bubbel plast" som 'disken' foreslår som "skræmmemiddel". Katten synes det er mægtigt sjovt hver gang der lyder et lille knald, og springer lystigt rundt i plastikken for at gentage seansen, - derfor er det nok lidt tvivlsomt som skræmmemiddel. Der ud over vil alle "bubles" vel briste/knalde, når et menneske sætter sig i sofaen?!

MVH Akle