/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Skifte RAM på bærbar
Fra : akle
Vist : 882 gange
100 point
Dato : 26-11-06 11:27

Hej til de kloge!
Er der nogen, der har prøvet at skifte RAM på en Notebook? Vil gerne vide om dette kun er for fagfolk, eller om man kan gøre det selv uden den store risiko.
Jeg har sammenlagt kun 512 MB DDR RAM, og kunne have brug for mindst det dobbelte.
Gode råd samt advarsler i denne forbindelse er for mig godt at få.
MVH Akle

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 26-11-06 11:32

Der er på næsten alle kun en plade på undersiden, der skal afmonteres, så kan du skifte dem.

Kommentar
Fra : smik

Dato : 26-11-06 11:48

Man kan næste selv udskifte ram alle bærbar sel. Man skal bare vide hvilken type ram der sider i den.
Det kan osse forkomme at man skal under tasteturet for at udskifte ram, prøv og se i din brugermanuel...

Nu skriver du ikke hvilken bærbar det er navn og model....

Mvh. Smik

Kommentar
Fra : akle

Dato : 26-11-06 11:50

'peet49'
Ja, det har jeg set og man skal kun bruge en lille stjerneskruetrækker, men er der noget man skal passe på med - dvs. en slags advarsel? Har du også et bud på hvor man kan købe RAM billigt over nettet? (Er klar over pc-en skal være slukket før man går i gang).
MVH Akle

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 26-11-06 11:53

Du skal selvfølgelig købe en ramtype, der passer til din maskine SoDimm??

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 26-11-06 11:55
Kommentar
Fra : peet49

Dato : 26-11-06 11:55
Kommentar
Fra : akle

Dato : 26-11-06 12:02

Jeg har kigget i brugermanualen vedr. RAM, og der står intet, ikke engang om maksimum RAM pc-en kan håndtere. Men ved at benytte mig af et tidligere råd her i 'kandu', fik jeg scannet min bærbare via Crucial.com, hvor det fremgår jeg har 256 MB i hver slot, og hvilke slags RAM med typebetegnelse jeg skal vælge ved udskiftning.
Min Notebook er en Medion WID2000, Intel Pentium 4 CPU 2.80 GHz og speed 2793 MHz .
OG - Hvad betyder ECC eller NON-ECC i forbindelse med køb af RAM DDR333.
MVH Akle

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 26-11-06 12:09

Det er SoDimm 200 pins ram, du skal bruge der.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 26-11-06 12:10

ECC ram bliver normalt kun brugt til server.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 26-11-06 14:43

Hej peet49.
Jeg har været inde på linket edb-priser, men kan ikke aktivere hverken bestilling eller tilmelde mig som ny bruger. Alle pop-ups er tilladt! Ville gerne bestille 2 x 1GB Kingston Value RAM. Hvad gør jeg forkert, eller har jeg overset noget?
MVH Akle

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 26-11-06 16:20

I hvilket firma vil du bestille?

Kommentar
Fra : akle

Dato : 26-11-06 16:57

Det billigste, det står øverst på listen, (kr. 865,- + forsendelse). Mener det hed Computerne. Når jeg klikker direkte ind på deres hjemmeside, vises ikke de korrekte RAM, dog Kingston.

Kan jeg købe RAM, der er scannet via Crucial.com = DDR PC2700/CL=2.5/UNBUFFERED/non-ecc/ddr333/2.5v/128mEG X 64 til min Notebook PC, Model Medion WID2000, Type MD 40100 Maximum Memory Capasity 2048MB, i følge scanningen. Er så banged for at købe forkert på nettet, for så er pengene spildte, og måske også den bærbare pc skadet.

MVH Akle

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 26-11-06 17:00

Hvis du køber SoDimm 200 pins ram, skader du ikke din PC, og på nettet har du altid 14 dages fortrydelsesret.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 26-11-06 17:23
Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 26-11-06 17:44

hvis du stadig er i tvivl kan du hente dette lille program der fortæller dig om hvilke type ram der er i din pc.

http://www.majorgeeks.com/download.php?det=4181

Accepteret svar
Fra : peet49

Modtaget 100 point
Dato : 26-11-06 21:41

Det er computerne.com - jeg har ingen problemer med, at bestille der.

Godkendelse af svar
Fra : akle

Dato : 26-11-06 21:49

Tak for svaret peet49.
Hej, jeg gik direkte ind på computerne.com hjemmesiden i stedet for via edb-priser. RAM er nu bestilt, skønt fragtprisen var pludselig kr. 95,- i stedet for kr. 46,-
Skidt, nu er alt i orden - og tak for hjælpen!
MVH Akle

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 26-11-06 21:52

Selv tak.