/ Forside/ Teknologi / Hardware / Bundkort / Spørgsmål
10  srhansen 945
ECS P4S5A DX kontra Soltek SL-85ERV2
Fra : getjet
Vist : 474 gange
60 point
Dato : 04-01-03 12:07

ECS bundkort P4S5A DX (ser fornuftig ud og er billy)
Soltek SL-85ERV2 Ser mere fornuftig ud, og er vel mere op to date??

Hvad ville du vælge??

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 04-01-03 14:07

Hej Gert,

jeg vil personligt holde mig fra bundkort fra ECS, og specielt deres bundkort med SiS Chipset... idet det er noget af det værste hø mht. bundkort man ka' få.... efter min mening... men de sku' være blevet lidt bedre har jeg hørt... men hvis jeg sku' råde dig vil jeg foreslå dig SolTek's bundkort istedet for...
http://www.ecs.com.tw/products/pd_spec.asp?product_id=39
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1264667921

selvom du så måske ska' betale en 300-400 kr. "extra"... så vil jeg mene de hurtig er tjent ind på andre områder...

den eneste lille ulempe jeg lige ka' få øje på mht. til Soltek's bundkort er den ser ud til at ha' onboard lydkort...
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1264837946
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1264837955
men ellers synes jeg den ser fin ud... så det er Soltek jeg ville vælge fremfor en fra ECS... hvis ECS bundkortet havde haft et andet Chipset end et SiS Chiset ku' den måske også være kommet en smule i betragtning... men jeg har generelt haft dårlige erfaringer med ECS's bundkort så den sku' ku' et eller andet helt vildt ekseptionelt før jeg ville vælge et af deres bundkort...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : oldwiking

Dato : 04-01-03 14:12

Starup vil du være venlig at underbygge dine argumenter sagligt.
OW

Accepteret svar
Fra : dr_scooter

Modtaget 60 point
Dato : 04-01-03 15:40

Jeg har selv haft et P4S5A DX end til at jeg skulle opdatere bios hvor der opstod en fejl... det er ikke andet end et par uger siden... ellers er er det et kort bunfkort... det er bare et "svagt" chipset der sidder på det...

Jeg kan godt andbefalde P4S5A DX, så længe du ikke skal overclocke...
Et Soltek SL-85ERV2 er dog noget bedre end P4S5A DX, så hvis du gerne vil havde et middelt godt bundkort så er Soltek SL-85ERV2 et godt valg

Men hvis du er klar på at bruge ca. 1500kr på et rigtigt bundkort, så vil jeg stærkt råde dig til at købe et Asus P4PE/GE.
Så for du et extremt godt lydkort, et 1000Mbit netkort, masser af Overclocking muligheder, et godt chipset, du kan opdatere bios fra windows, Crash fri bios, plus en masse andre fede ting med.

Mvh. dr_scooter

ps. jeg har køre med en P4 2.4 Ghz, der uden problemer er clocket til 2.8 Ghz med 38 C* ved normalt brug, og 50 C* ved max belastning (silent Viking cpu blæser)

Kommentar
Fra : oldwiking

Dato : 04-01-03 16:05

Beklager men overclocking er et fy ord i mit regi.
Har set for mange tosts, og nå en kunde dukker op og ha udskiftet lagkagen så passer jeg.

OW

Godkendelse af svar
Fra : getjet

Dato : 04-01-03 16:26

Tak for svaret dr_scooter.

Jeg siger tak for dit indlæg.
Jeg vil dog gerne takke de andre for deres svar også, og for at sige det lige ud, så syntes jeg det er svært at gennemskue de kære bundkort!!

Jeg er med på at man skal kigge efter hvad de nyeste features er, men jeg syntes det gør lidt ondt at komme over 1000,- kr, for hvad får man ekstra for dem?? Ok du svarede fint derfor, og vi heller ikke udelukke at det kunne blive en 'ende på det', men så kunne mit spørgsmål gå en gang til hvad er forskellen mellem Soltek'en og ASUS'en som du foreslår?? Er det de ekstra (fordobling) værd??

mvh
Gert

Kommentar
Fra : dr_scooter

Dato : 04-01-03 16:49

Du får selvfølgelig ikke, det dobbelte ud af at købe et bundkort, der er dobbelt så dyrt...

men det kommer jo også an på hvor meget, eller hvad man forlange af et bundkort...

1. ECS - Er bare en standard bundkort (billigt)
2. Soltek - Godt allround bundkort (ok pris)
3. Asus - Super godt bundkort (pænt dyrt)

Konklusion: Man får hvad man betaler for :=)

Mvh. dr_scooter

Kommentar
Fra : getjet

Dato : 04-01-03 16:56

Scooterhoved!!
nej der kan man bare se :D /

Nej jeg er ok med, og takker for din kommentar. Det gør det stadig til en jungle at finde et bundkort... Jeg har haft ASUS grafik kort, og det var jeg kanon tilfreds med, men har omvendt også fået at vide at det ikke er et must at bruge ASUS grafik kort og bundkort sammen..

Hvordan med et forslag til et lidt billigere ASUS?? Eller er det bare limosinen vi er nået frem til??

vi snakkes ved
Getjet