/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Kandu.dk / Spørgsmål
10  arne.jako.. 6470
copyright kandu
Fra : miritdk
Vist : 685 gange
200 point
Dato : 14-11-06 16:21

har en mindre diskussion omkring dette

Citat
Copyright © 2000-2005 kandu.dk. Alle rettigheder forbeholdes.

udløb den copyright så i 2005 ?????? Er det så tilladt at bruge hvad som helst efter 2005 ????

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 14-11-06 16:24

Ja, men jeg vil ikke anbefale dig det, hvis du ikke vil være til grin LOOL

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 14-11-06 16:25

dokumentation via link ???

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 14-11-06 16:30

Ahhh det kan jeg ikke. Det er bare noget jeg tror

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 14-11-06 16:31

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 14-11-06 16:31

Og alligevel ikke.

Der er faktisk ikke noget der hedder copyright i Danmark. Det hedder ophavsret, og den er gældende uanset om man skriver det eller ej.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 14-11-06 16:41

Det morsomme er:
Hvis jeg lægger en opskrift på at smelte Word og Publisher sammen, her på Kandusiderne, så er det ikke længere mig alene, som har ophavsretten.
Så det vil jeg ikke.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-11-06 19:47

Dette her bliver man vist heller ikke klogere af??

Beskyttelsestid
Beskyttelsestiden er den tid et værk er beskyttet. Når beskyttelsestiden er udløbet, kan værket frit udnyttes - alle økonomiske rettigheder ophører. Visse af de moralske rettigheder fortsætter dog efter beskyttelsestidens udløb.

Beskyttelsestiden for værker er 70 år regnet fra udgangen af ophavsmandens dødsår. Hvis der er flere ophavsmænd gælder den længstlevendes dødsår. De nærtstående rettigheder har en kortere beskyttelsestid, som er angivet i bestemmelsern, typisk 50 år fra produktionen

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 14-11-06 19:59

altså - her går det på at jeg siger at ophavsretten er gældende til hver en tid

X siger så at når copyright tiden er udløbet er værket - iflg medielovgivningen - frit tilgængeligt

(det mener jeg så ikke)

hvis man forestiller sig at en eller anden side - eller andet pludselig står frit kan ingen jo tillade sig at tage "æren og magten" over den - vel ???

Min slagssøster går snart så det ville være rart med et link der skærer det ud i pap

point til det svar der underbygges med link

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 14-11-06 20:16

Til din slagssøster!!!
Du skal ikke tage dig af Mirit som altid roder rundt i begreberne.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 14-11-06 20:21

ork e.c - det er hun mere end vant til

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 14-11-06 20:23

Men et patent holder i 25 år. Så må det frit eftergøres og sælges.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 14-11-06 21:12

Citat
Til sidst vil vi ønske jer alle et rigtig godt nytår, og vi håber i vil være behjælpsomme med at rapportere fejl og mangler ved det nye system.

Med venlig hilsen

Teamet bag Kandu.dk

http://www.kandu.dk/kandunews.aspx

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 14-11-06 22:10

Ophavsret....skal vi nu ha' den igen?

Den der frembringer værket (billedet/teksten/skulpturen/filmen etc.) har ophavsretten, og det uanset hvad Kandu-teamet måtte skrive på sine sider!

F.eks. her JEG ophavsretten til denne tekst, i dette indlæg. Ikke Kandu.

Jeg kan citerer fra Kandu alle de steder jeg har lyst, bare jeg skriver hvor jeg har det fra.
Husk blot, at et citat IKKE er en gengivelse af hele teksten i hele sin ordlyd, men uddrag. Dvs. jeg må ikke kopiere alle tekster fra denne tråd, og publicere den et helt tredje sted på nettet.

- og husk: Man kan IKKE opgive/overgive sin ophavsret, men man kan overdrage retten til (kommerciel) udnyttelse af ens værk til andre.

mht. ophavsrettens varighed:
Citat
Kapitel 4

Ophavsrettens gyldighedstid

§ 63. Ophavsretten til et værk varer, indtil 70 år er forløbet efter ophavsmandens dødsår eller for de i § 6 omhandlede værker efter længstlevendes dødsår. For filmværker varer ophavsretten dog, indtil 70 år er forløbet efter dødsåret for den længstlevende af følgende personer:

...ovenstående er sakset fra Lov om ophavsret - set på http://www.retsinfo.dk/_GETDOCM_/ACCN/A20060076329

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-11-06 22:49

Spørgsmål og svar

Hvornår udløber ophavsretten, så man frit kan udnytte et værk uden at skulle indhente tilladelse hos ophavsmanden eller betale for brugen?

Svar:
Ifølge ophavsretsloven varer ophavsretten til et værk (musik, litteratur, film, billeder m.v.) indtil 70 år efter ophavsmanden død og for værker, som to eller flere ophavsmænd har skabt (fællesværker), indtil 70 år efter længstlevendes dødsår.

Kun hvis et værk er offentliggjort anonymt, er det ikke ophavsmandens dødsår, der er afgørende for beregning af beskyttelsestiden, men enten tidspunktet for værkets offentliggørelse eller værkets skabelse.

For udøvende kunstnere, som fx musikere, skuespillere m.fl., samt pladeselskaber og radio og tv-virksomheder gælder ophavsretten indtil 50 år efter udgivelsen eller udsendelsen.

Efter dette tidspunkt kan man frit udnytte værket uden at skulle indhente tilladelse hos ophavsmanden eller de øvrige rettighedshavere eller betale for brugen.

Når beskyttelsestiden er udløbet, har den afdøde ophavsmand eller rettighedshaver ikke længere krav på at blive krediteret (navngivet) i overensstemmelse med god skik, medmindre at kulturelle interesser ville blive krænket.

Det kan fx. være tilfældet, hvis krænkelsen vedrører et værk eller en ophavsmand, som tilhører kulturarven. På samme måde må værker, der tilhører kulturarven, ikke ændres på en krænkende måde. Det vil være i strid med den såkaldte evigtvarende droit moral.

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 200 point
Dato : 14-11-06 22:51

Nå ja, du må jo hellere få linket http://www.infokiosk.dk/sw22327.asp

Godkendelse af svar
Fra : miritdk

Dato : 14-11-06 23:25

Tak for svaret Nordsted1. fordi du ramte noget min slagssøster og jeg diskuterede der blev sat på plads

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-11-06 23:30

Selv tak.... Har i væddet??

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 15-11-06 09:00

ja det havde vi faktisk

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-11-06 17:37

Citat
Copyright © 2000-2005 kandu.dk. Alle rettigheder forbeholdes

Var det noget du kopierede fra siderne igår, for så er der liv på kandu idag står der 2000-2006

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 15-11-06 20:34

LOOOOL Hold da kæft.... Er der virkelig liv "derinde"