/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
chicony bærbar mp-983
Fra : Bodil
Vist : 404 gange
200 point
Dato : 04-01-03 09:19

Prøvede at opgradere cpu(AMD K6 300MHz) til en tilsvarende 475Mhz. Forsøgte mislykkedes. Hvad værre er: geninstallation af den oprindelige bevirkede at den bærbare ikke længere vil starte op. Gode råd efterlyses.

Kommentar
Fra : xou

Dato : 04-01-03 09:23

sætte du en ny cpu.

Kommentar
Fra : Bodil

Dato : 04-01-03 09:32

Det var ikke en ny cpu

Kommentar
Fra : xou

Dato : 04-01-03 13:44

på nogen ældre computer skal man sætte forskellige indstillinger på bundkorte for at få den til at køre en bestemt mhz.
Andre kan man i bios sætte den til det f.eks 3 x 100 = 300 mhz og 66 x 7 =462 mhz (det sidste tæmkt eks)
hvordan har du sat den op til 475 mhz.

Kommentar
Fra : Bodil

Dato : 04-01-03 14:10

tak for forslaget - vender tilbage senere, da jeg ikke har tid til at arbejde med den nu.

Accepteret svar
Fra : Master_of_KeFir

Modtaget 200 point
Dato : 04-01-03 14:31

Der er sandsynligvis sket det at BIOS har gemt indstiller til den "nye" CPU men at disse var forkerte, og BIOS gået i baglås. Når nu bios er i baglås pga fejl indstilling er det ikke muligt på normalt vis at komme ind i BIOS menu for at rette dem.

Du er nok nød til at nulstille din BIOS. Du skal finde et jumper mærket CMOS_CLEAR eller CMOS_RESET eller lign, på mainboardet. Det er et nåle par som man sætter en klemsko på for at slutte dem hvorved din bios indstillinger slettes. Nogle modeler benytter "dip switch" istedet for jumpere

Man kan også tage batteriet ud ( den lille flade 2 krone uden hul ) og sætte den ind igen. Blot skal der gå en 12-24 timers tid.

For at ramme 475MHz skal din mainbord kunne indstille sin base clock til 25/50 og clock multipel sættes til 19 hhv 9.5 Hvis den kun har en base clock på 33/66 skal det sættes (som også xou siger) til 14 hhv 7.

mvh, Ke'Fir, m.a.

Kommentar
Fra : xou

Dato : 04-01-03 14:35

HEJ IGEN !
jeg har fundet manuel til den:http://80.199.173.66/on-line_manual/983/index.htm
deri stå de under - Appendiks B Specifikationerr:CPU P55C 166-233MHz, Tillemook 200-266MHz, AMD K6 mobile 233-300MHz, Socket 7 compatible
er du sikker på at det bundkort der er i den kan klare 475 mhz - jeg kan en lige nu finde ud af hvilket bundkort der er i den hvis du ved det evt med medfølgene spedifekantioner - kan du så skrive det her,men måske er det det der menes med "AMD K6 mobile 233-300MHz" men prøv lige ....eller se hvad der stå på bundkortet måske...

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 05-01-03 17:30

Hejsa,

Start med at beskrive hvad der er gjort ifm. denne "opgradering". Blot et
processor-skift eller?

Mvh,

/Kasper

Kommentar
Fra : Bodil

Dato : 05-01-03 18:07

Problemet er løst - det var af teknisk art - open/lock cpu - ikke som vi kender det på en stationær - men en mekanisme, hvor cpusoklen skulle skubbes manuelt henholdsvis til højre/venstre. Yderligere opgradering var ikke mulig - da bundkortet højst understøttede de 300MHz. Altså en storm i et glas vand, da jeg ikke umiddelbart var opmærksom på denne mekanisme. Men tak for inspiration undervejs.