/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Fjernelse af afbryder
Fra : Mr3xS
Vist : 3459 gange
100 point
Dato : 13-11-06 15:39

Jeg har et lille spørgsmål:

Jeg har en helt alm. afbryder, som sad i huse fra 79, og som mange stadig bruger. Problemet er, at afbryderen afbryder strømmen til emhætten, som jo også har seperat afbryder for både udluftning og lys. Med andre ord, afbryderen er overflødig, idet strømmen altid vil være slået til.

Bag på afbryderen går der én sort og to brune ledninger ind.. Kan man uden videre (selvfølgelig med strømmen slået fra) koble afbryderen fra, og sætte nogle af ledningerne sammen, så afbryderen helt fjernes? (og ja, jeg er ikke den store EL-gør det selv mand.. )

Er det overhovedet noget man må rode med selv, eller skal man have en aut. el-inst. ud og se på det?

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 13-11-06 16:10

- saml alle 3 ledninger i en kronmuffe... MEN husk at slukke på måleren INDEN du begynder at rode.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 13-11-06 16:14

Husk at du altid skal kunne komme til en samling !
Så hvis du sætter et blændæksel på, er det i orden.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Mr3xS

Dato : 13-11-06 16:19

Tak for jeres svar

Hvad nu hvis den sidder bag de andre stikkontakter, som sidder der i forvejen? Der bliver et tomt hul hvis jeg fjerner afbryderen, det blænder jeg helt af, men ledningen ligger der jo stadig, bare bag den stikkontakt der sidder der i forvejen, og bliver siddende..?

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 13-11-06 16:30

Øøøøhhh.....
Det vil altså sige, at du har en afbryder og en stikkontakt siddende på det sted, hvor den afbryder du vil ha' fjernet sidder ?
Så må der jo også være en nulledning (Som oftest blå) i den dåse.
Alle ledninger og samlinger skal man kunne komme til.
Du kan købe et blænddæksel, der passer i hullet, hvor afbryderen sidder.
Det vil jo også sige, at der altid kan sættes en afbryder på igen, hvis der engang skal laves om på installationen.
Gambrinus

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 13-11-06 17:34

Du må købe et blinddækse og sætte i stedet for den afbryder, når du har forbundet de ledninger.
Når du i en samlemuffe sætter ledningerne i og spænder lidt så vrid/drej muffen lidt så ledningerne kommer ordentlig på plads. Og så lige spænde efter.

Ps. Jeg mangler at høre om jordledningen op til din emhætte som jo er af metal................

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 13-11-06 17:57

Du kan også købe, og monterer, en stikkontakt uden afbryder, de fås i handlen nu, og vupti så har du to stikkontakter.
Du sætter nul og fase i fra den eksisterende stikkontakt.

Bjørn

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 13-11-06 18:13

Du kan også bare samle alle 3 ledninger i det ene hul i din afbryder - så der den der hvis du finder ud af du vil bruge afbryderen en anden dag...

Dette kan lade sig gøre hvis den er med skrugeterminaler - hvis den er med klemmer er der kun plads til 2 ledninger i hver klemme...

Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Mr3xS

Dato : 13-11-06 19:07

>EC og Gambrinus.. Altså.. Der sidder nu 2 afbrydere, en til noget lys i køkkenet, og en til emhætten (den der skal fjernes). Derudover sidder der en helt alm. enkelt stikkontakt. De sidder i en række, i nævnte rækkefølge. Bag på den afbryder der skal fjernes, går der én sort og to brune ledninger ind. Den sorte kommer fra en større ledning, som kommer ind i stikdåserne for oven. Den ene brune kommer fra afbryderen ovenfor, mens den anden fortsætter ned til stikkontakten nedenunder..

Der er ikke andre ledninger..

Dels har afbryderen ikke nogen funktion i det daglige, og dels kommer de ny køkkenbordplade, som fylder mere end den gamle. Bedste løsning er altså at helt fjerne afbryderen, og ikke lade den side til senere brug, eller isætte en afblænding, idet den fylder for meget..

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 13-11-06 19:16

Ps. Jeg mangler at høre om jordledningen op til din emhætte som jo er af metal................

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 13-11-06 19:24

Der er et eller andet galt her. Du kan ikke bare samle Alle tre ledninger i en kronemuffe, som foreslået.

En sort ledning og 2 brune ind, er alle tre tilsluttet afbryderen?
Normalt er 0 ført uden om en afbyder (nul kan være sort) og fase ført til afbryderen (brun kan være fase) og tændledning ført vidre ud af afbryderen igen (brun kan være tændledning)
Uden at have set det så er det fase du får i den brune der kommer oppefra den afbryder ovenover.
Men er alle tre tilsluttet??

Kommentar
Fra : Mr3xS

Dato : 13-11-06 19:25

Hvor kan jeg se det? Der går ikke noget ind i stikkontakten i hvert fald...

Emhetten har siddet der siden 1979...

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 13-11-06 19:31

Er der lys i den afbryder

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 13-11-06 19:37

Jeg prøver igen, går alle tre ledninger ind i afbryderen eller er der en der går igennem uden at røre (sdde fast I ) kontakten. Du kan vel se bag på afbryderen du må jo have den ud for at sefarverne ikk? :)

Accepteret svar
Fra : Gambrinus

Modtaget 100 point
Dato : 13-11-06 20:53

Undskyld MRXxS
Som jeg plejer at sige i disse situationer...............
Hvis du kan være i tvivl om noget så forholdsvist enkelt som dette el-arbejde :
SÅ LAD VÆRE MED AT RODE MED DET !
Der er en grund til at vi andre har stået 4 år i lære.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Mr3xS

Dato : 13-11-06 22:28

Altså... Stikkontakten og afbryderne hænger ud af vægen - har været i gang med at pudse vægge op.. Ledningerne sidder som jeg siger. Der sidder 2 brune ledninger i det ene hul (der står P ved siden af hullet). Det ser ud som om, at den brune bare er "gennemgående" - den kommer ind i den øverste afbryder, går videre (og sidder fast!) i afbryder nr. 2 (den jeg vil koble fra), og fortsætter ned i stikkontakten. Derefter går den tilbage.

Der er 2 "kabler" som går ind i toppen af monteringsdåserne i væggen. Den brune kommer fra en hvid ledning med blå, sort, brun og grøn/gul ledninger. Fra stikkontakten går den brune tilbage i det andet kabel, som er sort. Der sidder endvidere 2 sorte, en brun, en blå og en grøn/gul ledning.

Måske jeg bare skal have en ud og kigge... Hvorfor er det ikke også, at man ikke kan vise billeder herinde?!?

Kommentar
Fra : Mr3xS

Dato : 13-11-06 22:30

>Gambrinus: Rimeligvis enig. Jeg havde bare forestillet mig det var lettere. Hvis det bare var de tre ledninger der skulle samles i et stik, og så færdig, så skulle der jo ikke være noget i vejen for at gøre det selv, vel

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 13-11-06 22:35

Det ER let, hvis man ved hvad man gør.
Har du virkelig ikke en bekendt, der er elektriker ?
Det ta'r ham/hende 2 minutter og så er det, som det skal være.
Det burde kunne ordnes med en høkerbajer.
Det er te'vær'te'fal' prisen her i Republikken Als.
Gambrinus

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 13-11-06 22:42

Mr3xS - der bliver stillet en masse spørgsmål til dig - men du svarer ikke.
Det du er ved at lave er ganske let, men hvis du skal overbevises om ganske elemetære ting så bliver det nok temmelig svært og farligt.
Læs hvad de forskellige skriver og spørger om.......................og svar på det.
Ud fra dine svar kan vi måske hjælpe dig lidt.

Kommentar
Fra : Mr3xS

Dato : 13-11-06 22:50

E.C> Jeg troede faktisk ikke jeg lavede andet end at svare på folks spørgsmål. Jeg har forklaret og forklaret hvordan tingene ser ud. Jeg kan sgu da ikke forklare mere. (Eller... Det rækker mine evner åbenbart ikke til...). Som jeg lige skrev til Gambrinus, så havde jeg håbet på, at løsningen var let. Det er den åbenbart ikke, og jeg er selvfølgelig klar over at så skal jeg ikke selv rode med det..!!!

Jeg får en elektrikker til at kigge på det.

Tak for hjælpen.

Kommentar
Fra : Mr3xS

Dato : 13-11-06 22:53

Og E.C. Jeg spurgte om hvor fan... jeg skulle finde ud af det med jord til emhætten. Hvilket jeg ikke fik svar på... Til gengæld beskrev jeg det jeg så, stikkontakt og afbryder, så alle vidst må være med. Du kunne jo have sagt, at det ikke var det der blev søgt efter, og have sagt hvor jeg så skulle lede, og så havde det været det..

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 13-11-06 23:03

Som elektriker ved man :
At man aldrig må gå efter ledningernes farver.
At man altid måler efter.
At man ikke kan stole på en polsøger.
At der findes et stærkstrømsreglement.
At forsikringen ikke dækker, hvis el-arbejde bliver udført af en uautoriseret person.

Jeg har set folk, der ikke har kunnet finde ud af at monterer en stikprop uden at komme galt afsted.
(Selvom det er lovligt at gøre uden elektrikeruddannelse).
Sååååååå.....

Hvis du boede her omkring, ville jeg ikke være bleg for at fikse det for dig, men med din ringe kendskab til el-arbejde ville jeg ikke lade dig gøre det selv.
Gambrinus
Sorry

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 13-11-06 23:10

Ikke dermed sagt, at du ikke har evner på områder, som jeg ikke mestrer.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Mr3xS

Dato : 13-11-06 23:12

>Gambrinus endnu engang tak for svar.

Som jeg skrev helt oppe i starten, så er jeg ikke den store gør det selv mand indenfor el - jeg har aldrig arbejdet med det før. Hvis i havde sagt at det bare var at samle de tre ledninger i én, så kunne jeg have ordnet det, men jeg er klar over at det her skal jeg ikke rode med selv..

I får mig næsten til at lyde som en forbryder, bare fordi jeg spørger om det, uden at have forstand på det. Det kunne jo være at det var helt simpelt...

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 13-11-06 23:24

Aaarrrrggghhhh.
Så send du mig en privat meddelelse med dit telefonnummer.
Så skal jeg forklarer dig, hvordan du skal gøre det.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 13-11-06 23:35

Jeg mener det.
Skynd dig. Jeg går snart i seng.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 13-11-06 23:50

Tilbuddet gælder stadig, men nu skal jeg

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 14-11-06 11:34

Til Mr3xs

Jeg har gennemlæst hvad der er skrevet en gang til og vil prøve at sammenfatte som jeg opfatter sagen.
Du har fået et problem med en ny køkkebordsplade der kommer til at gå op foran stikkontakten og da du har en kontakt du ikke bruger vil du fjerne den. meget fornuftigt.
Du har 3 kontakter sidende oven over hinanden: en stikontakt (1½ modul) to afbrudere ( hver 1 modul) ialt har du underlag på 3½ modul.
Jeg formoder at stikkontakten sider neders, så det er altså den du skal fjerne og afblænde.
Tilbage har du underlag på to muduler. I det ene underlag kan du montere en stikkontakt uden afbryder, i det andet den afbryder, til lyset som du vil bibeholde.

Du har fire forskellige farver på dine ledninger: Brun, sort, blå og gul/grøn, den sidste er jord.

Som du beskriver det er din fase sort og kommer fra oven ind i den øverste afbryder, og er derefter sløjfet med en brun ledning til, først en afbryder og derefter til stikkontakten.

Bag på stikkontaktet er der mindst to huller/klemmer, den klemme hvor den brune ledning sidder er fasen. Er det det der er mærket P? Den anden klemme er 0, sikkert den blå.
Ledningen fra 0 går forbi afbryderne og til henholdsvis lampested og emhætte.
Hvis der er en tredie klemme på stikontakten så er det jord, så skal der være 3 huller på forsiden.
I den tredie klemme skal den gul/grønne ledning sidde.

I afbryderne er der også to klemmer, fase, måske mærket F, og mellemledning, måske mærket M.
I den øverste kontakt sider i fasen, en sort ledning, der som brun går videre til den næste afbryder og stikkontakten. Det er den ledning jeg tidligere har kaldt sløjfen.
I hver afbryder sidder der en klemme hvor fra der går en ledning til henholdsvis lampe og emhætte. Hvad farve disse ledninger, som kaldes mellemledninge,r har ved jeg ikke, men du kan finde dem i lampestedet og emhætten.
'Nå du tænder på afbryderen bliver mellemledningen til fase.

Når du fjerne afbryderen der betjener emhætten skal du samle emhættes mellemledning med fasen.
Mellemledningen bliver nu til permanent fase.
Afbryderen til lyset skal være som den er nu.
Den ny kvardratiske stikkontakt uden afbryder skal forbindes som den stikkontakt du afmonterer.

Alle samlinger skal være tilgængelige, så du må trække lidt i ledningerne så du kommer op over bordpladen.

Bjørn

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 14-11-06 11:40

Ok sorry

Kommentar
Fra : Mr3xS

Dato : 14-11-06 12:02

>BjornJ.

Mange tak for dit svar.

Som jeg skrev tidligere, så må jeg hellere få en elektriker til at se på det. Det er nok dels det nemmest, og dels sikrere - hvilket er det vigtigste.

Tak for hjælpen til jer alle.

Godkendelse af svar
Fra : Mr3xS

Dato : 14-11-06 12:05

Tak for svaret Gambrinus.