/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Vinterdæk
Fra : fisherprice
Vist : 4538 gange
300 point
Dato : 31-10-06 21:50

Jeg har i dag fået at vide at man ikke kan få billige vinterdæk... Forstået sådan at de billige dæk fra f.eks. Thansen er for dårlige og formentlig dæk kassere i EU og derefter solgt i f.eks. Afrika for til sidst at blive tilbagekøbt til EU/Danmark....

Kan det virkelig passe at man må slippe 750-1000kr pr. dæk (altså uden fælge) for at få gode vinterdæk?!

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 31-10-06 22:00

http://ssl.delti.com/daekonline/vinterdaek.html lidt billigere end det du nævner, historien om
EU mv kender jeg ikke til

Kommentar
Fra : hamgeniet

Dato : 31-10-06 22:08

som udgangspunkt får du hvad du betaler for
og T.Hansen er jo ikke ligefrem kendt for at handle med kvalitet
men det er er altså muligt at finde hædderlige vinterdæk i standart personbilstørrels til ca 500 + fælg eller montering

Kommentar
Fra : geu

Dato : 31-10-06 22:08

NEJ.. Nu ved jeg ikke hvilken dæk de har i Thansen.

Men med denne side i hånden http://www.daekonline.dk/ ER der gode muligheder for og finde billige gode dæk.

Ved Debica dæk er Goodyear´s billig dæk, som de laver i Polen.
Det gør de andre dækproducenter også. Men hvad de hedder ved jeg ikke lige i skrivende stund.

MEN det er med dæk som alt andet, man får havd man betaler for. Så et meget billig dæk larmer mere og står sikkert mindre fast, end et top dæk.

Min mening er.. Det er op til ens kørelsbehov. En sælger der køre 50000+ skal nok vælge et rigtig godt dæk(dyr) Samt hvor mange krav man har til støj.
Jeg køre hver dag små 70 km på Dibica dæk. Ja de støjer da lidt mere, men så må radion jo skrues lidt op

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 31-10-06 22:10

Det er nu ikke nødvendigt, at lave sådanne krumspring for at købe billige dæk, der findes masser af dårlige dæk der kan sælges billigt og er det ikke det TH gør med alt?

se: http://www.fdm.dk/NR/rdonlyres/23E36BDF-5464-48C8-820A-434FE7D15365/0/4449.pdf

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 31-10-06 22:22

Ja, jeg skal have nye vinterdæk, da de andre er for gamle. Det er de bedste og de koster 800,00 kr. stk til en Peugeot.
Lad være med at køæbe billige vinterdæk. Hvis du ikke vil betale for rdentlige vinterdæk, kan de lige så godt beholde dine sommerdæk.

Med venlig hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : fisherprice

Dato : 31-10-06 22:35

Dæk-online ser billig ud for kvalitetsdæk!!! Hvad skal man regne med det koster at få dem monteret når man selv kommer ned med dækkene?

Min mekanikeren kunne skaffe 4 continental inkl. montering for 3500kr. Det er jo umiddelbart noget dyrere end hvad dæk-online vil have, men hvis besparelsen spises op af monteringen er det jo et fedt. Men det kan da for fanden ikke koste alverden at montere 4 dæk?!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 31-10-06 22:56

Jeg ville aldrig købe dæk på nettet fordi reklamationen kan blive et problem når sælger og montør ikke er den samme.

Kommentar
Fra : copycatDK

Dato : 01-11-06 00:09

BjarneD

Den var lidt dårlig den der.. Ellers forklar?

Hvis dine dæk fejler noget kan du vel se det når du modtager dem. Og sker der noget med dem under montering er det vel montørens fejl.

Og er der fejl i dækket efter montering så som en bobbel på siden af et af dem er det jo igen leverandøren af dækket.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 01-11-06 00:20

Hvad dårligt er der ved den CopycatDK?
Med dæk som med mange andre produkter der skal monteres før de kan anvendes vil det være let for leverandøren at afvise en klage med, at skaden er sket under monteringen.

På dæk vil det være usædvanligt hvis man umiddelbart kan se en skade, der typisk vil findes i karkassen eller kantbånd og reklamationsproblemet kan opstå på to måder:
Hvis der er fejl på dækket kan leverandøren afvise med henvisning til monteringssfejl, dækket er monteret skævt eller kantbåndet er ødelagt ved vold. osv.
Hvis der vitterlig er sket fejl ved monteringen kan montøren påstå, at det ikke er ham, men at dækket var beskadiget.

Man skal jo lige huske at hvis du køber dækkene hos den samme som monterer så skal du kun henvende dig et sted ved problemer og den pågældende vil få svært ved at nægte at tage sig af det.

Sådan er det bare og det gælder ikke kun dæk.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 01-11-06 00:34

[off topic]
Jeg forstår ganske simpelt ikke, at der findes bilister der ikke vil ofre pengene på et sæt ordentlige dæk. Bilerne er forsynes med store motorer, DVD-anlæg, navigatorer, klimaanlæg, 5.1 surroundsoundanlæg osv. samt ikke mindst sikkerhedsudstyr som ESP, ABS og airbags, og koster det samme som et nedlagt landbrug på Lolland.

...og så vil man ikke ofre kr. 1000 pr. dæk!

Uanset hvor dygtig en bilist man er, og hvor meget sikkerhedsgrej man stopper ind i bilen, så ER der altså kun 4 relativt små punkter/flader der forbinder en bil med omverdenen - jeg vil ikke gå på kompromis, og jeg bli'r eddersur hvis en eller anden klaphat der skulle spare 1000 kr. ialt knalder ind i min dyt i vintervejret på grund af dårligt vejgreb med billige vinterdæk.....

[/off topic]

Så jf. mit off topic indlæg - ja, så kan det passe, at man skal slippe mindst kr. 750-1000/vinterdæk for at få en god kvalitet.

Hold dig til FDM testens resultater - der er gjort et stort stykke arbejde!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 01-11-06 00:38

Nemlig, Berpox

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 01-11-06 00:42

Citat
Men det kan da for fanden ikke koste alverden at montere 4 dæk?!

Husk på, at dækket skal monteres på fælgen, det hele skal afbalanceres, og endeligt skal hjulene monteres.

Hvis du så endda også skal have pillet gamle dæk af fælgene først...., ja, så kan der hurtigt gå en værkstedstime med det sjov.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 01-11-06 00:53

Geu>>>>>

Citat
Min mening er.. Det er op til ens kørelsbehov. En sælger der køre 50000+ skal nok vælge et rigtig godt dæk(dyr) Samt hvor mange krav man har til støj.
Jeg køre hver dag små 70 km på Dibica dæk. Ja de støjer da lidt mere, men så må radion jo skrues lidt op

Hvad er da det for en slap holdning! Uanset om man kører 15km/dag eller 200km/dag så skal sikkerheden da være i orden! Det gælder ikke kun din sikkerhed, men også min, mine børns, og alle de andre trafikanters.

Hvis det er dig der smadrer op i min bil i fedtet føre på grund af discountdækkenes ringere vejgreb, så gider jeg altså ikke høre dig stå og undskylde dig med, at du ikke kunne nå at bremse, fordi du kun kører 70km/om dagen, og derfor har valgt billige discountdæk.....

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 01-11-06 00:59

Der er for øvrigt noget på vej omkring støjgrænser på dæk da man mener, at det vil reducere generne for dem der bor langs med store veje og selv vinterdæk behøver ikke at støje.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 01-11-06 14:58
Kommentar
Fra : copycatDK

Dato : 01-11-06 17:58

BjarneD

På dæk vil det være usædvanligt hvis man umiddelbart kan se en skade, der typisk vil findes i karkassen eller kantbånd og reklamationsproblemet kan opstå på to måder:
Hvis der er fejl på dækket kan leverandøren afvise med henvisning til monteringssfejl, dækket er monteret skævt eller kantbåndet er ødelagt ved vold. osv.

(Leverandøren kan ikke afvise en fabriksfejl. Usansynligt med de dækmaskiner der bruges i dag. Hvordan kan det monteres skævt? Og med en fejl i dækket er der jo kun en der har ansvaret for at levere nogen nye)

Hvis der vitterlig er sket fejl ved monteringen kan montøren påstå, at det ikke er ham, men at dækket var beskadiget.
(Den eneste fejl kan da kun være et sprunget kantbånd. Og det kan jo slet ikke ske med et par nye dæk og brug af en dækmaskine) (Dæk er dato mærket med 3-4 cifre er de ikke det så er de ikke værd at smide på. Over 3 år så kan de være begyndt at blive møre ved forkert opbevaring og derfor en lille chance for skade ved montering på fælg)

Man skal jo lige huske at hvis du køber dækkene hos den samme som monterer så skal du kun henvende dig et sted ved problemer og den pågældende vil få svært ved at nægte at tage sig af det.

(helt korrekt. Men spare jeg 1000kr køber jeg gerne 2 forskellige steder)

Tror chancen for en fejl montering af nye dæk på fælg er lige 0
Chancen for at lave en skade på dit fælg er meget større. Selv om det næsten også er umuligt.

De eneste hendvendelser jeg selv har lavet med dæk er 2 gange om året. Og det er ny afbalancering af hjul inde jeg skifter fra sommer til vinter eller omvendt.

Men jeg forstår din holdning. Ser ud som du har noget af den i.

Men spare selv gerne penge uden at gå på kompromi med kvaliteten.
Og her er www.daekonline.dk en fornuftig løsning.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 01-11-06 18:30

Gør som du vil copycatDK.
Teoretisk set kan en leverandør ikke afvise en fabrikationsfejl, men lige præcist når det drejer sig om ting der skal monteres maskinelt kan de ikke hænges op på formodningsreglen hvis de mener skaden/fejlen er sket under montagen lige som en leverandør kan afvise en fejl på en mobiltelefon med henvisning til fugt eller hårdhændet brug osv.

Et dæk kan sagtens ødelægges under montage da pneumatiske/hydraulæiske monteringsmaskiner sgtens kan deformere et dæk ved forkert brug eller bare manglende monteringspasta.

Kommentar
Fra : copycatDK

Dato : 01-11-06 19:52

ja som du siger " forkert brug eller bare manglende monteringspasta" så ville jeg da godt nok bede værkstedet om at erstatte dette dæk. Det ham der har lavet det må have sovet i timen. Altså montørens fejl.

Du har betalt for at få sat de dæk på så har du også en reklamationsret. Så ingen problemer.

chancerne er så små for der sker noget så kan man spare penge på at købe sine dæk et andet sted mener jeg ikke det er noget af en risiko at tag.

Og find et andet værksted hvis ikke de kan finde ud af at erstatte et sølle dæk hvis det er dem der har ødelagt det. Ellers må de sgu gå i for små sko.

Går ud fra du får lavet alt på din bil samme sted som du har købt den, efter at have læst dine indlæg. Hvad tror du dit værksted ville gøre hvis de ødelage dit dæk???

Tror vist ikke vi kommer længere her!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 01-11-06 20:09

CopycatDK, nej jeg får ikke lavet bil samme sted som jeg købte (nyvognsforhandler). Jeg er selv uddannet mekaniker, og har arbejdet med biler siden jeg kunne gå og selv om det er nogle år siden jeg skiftede branche følger jeg skam stadig med.

Det er ren ønsketænkning det du udtrykker.

Accepteret svar
Fra : copycatDK

Modtaget 300 point
Dato : 01-11-06 20:12

Tak..

Fisherprice
Og her er lige et link du kan bruge hvis du skal i TH og købe vinterdæk eller et andet sted hvor de måske lyder lidt for billige. http://www.bilpriser.dk/guide.do?guideid=50

Kommentar
Fra : Kennethholmer

Dato : 01-11-06 21:14

Hmm mange gode råd.........

Ganske kort. Kør ind til de store anerkendte dæk handlere og fortæl dem hvad dit behov er og du vil få et dæk der dækker dit kørselsbehov. Jeg vil mene du vil kunne få noget rimeligt for omkring 3000kr uden fælge og 4000kr med fælge... Det er bare en gang at gøre det så har du dæk at skifte med i lang tid.

Vi skal alle gøre det vi er gode til... T-Hansen har ihvertfald ikke forstand på dæk.

Godkendelse af svar
Fra : fisherprice

Dato : 04-11-06 16:26

Tak for svaret copycatDK. - godt link!