/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
skifte tastatur på bærbar?
Fra : tyroels
Vist : 827 gange
100 point
Dato : 30-10-06 13:55

Hejsa

Jeg står og skal til at investere i en bærbar, og da jeg er studerende gælder det om at spare mest muligt. Jeg overvejer derfor at købe en computer i tyskland, men er dog lidt bekymret for det tyske tastatur. Jeg har undersøgt lidt med at skifte tastaturet til et dansk, men det billigste jeg har kunne finde koster næsten 1000 kr., og så går fidusen i at købe den bærbare syd for grænsen lidt af det hele.

Men er der nogen herinde, der har nogle ideer til hvad man ellers kan gøre? Vil det fx være muligt at skifte sproget manuelt i Windows, så man kan bruge tastaturet som et dansk? Jeg har også fundet en side, hvor man kan købe en ny ”membran” til tastaturet til omkring 300 kr. – vil man i så fald ikke bare kunne nøjes med at købe dette, og så har man et velfungerende dansk tastatur, forudsat man kan skifte tastaturlayoutet i windows altså??

mvh. Troels

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 30-10-06 14:04

udner win instal. skal du vælge dansk under vælg sprog

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-10-06 14:22

Køb du bare i Tyskland....

Y og Z er byttet om (det er til at leve med)

ÆØÅ eksisterer selvfølgelig ikke (det er de tyske bogstaver ä ö ü )

Altsammen til at leve med og er Win sat op til Dansk Tastatur er de ÆØÅ og Y og Z bliver byttet.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 30-10-06 14:27

Hvad med evt. garantireparationer?

Ole P. Bielefeldt

Kommentar
Fra : tyroels

Dato : 30-10-06 15:03

tak for hjælpen indtil videre.

@bille1948

Reperationerne bliver selvfølgelig besværet, hvis der skulle gå noget galt, men ellers er der samme reklamationsret som i Danmark...

@refi

Måske spørger jeg dumt, men vil det sige, at bare man opsætter til dansk tastatur så fungerer det nøjagtigt som et dansk tastatur? Altså trykker man på "z-tasten" får man et y..?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-10-06 15:11

Korrekt...

Systemet ved jo IKKE hvad der står på tasten

Kommentar
Fra : tyroels

Dato : 30-10-06 15:56

hehe.. nå nej, selvfølgelig!!

Jeg tror lige jeg skal prøve det først, men umiddelbart lyder det jo ikke som noget problem i så fald.

Men nogen som kendte til den der membran, som jeg omtalte?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-10-06 20:03

Jeg kan ikke se hvad en "membran" skulle gøre godt for.....

Det ændrer jo ikke det der står på dine taster...